Steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 22:59

Citaat:
Op 2001-03-12 17:34, schreef Carla:
Ik snap niet wat jullie hebben met dat opzij trekken enzo.
Misschien werkt het wel maar, je paard kan jou dan toch op een gegeven moment niet meer vertrouwen. Elke keer als hij iets doet wat blijkbaar niet mag ( steigeren) vraag je een onmogelijke en onterechte reactie. paarden in het los gaan mekaar toch ook niet omtrekken als het gedrag van de ander hun niet bevalt.
Carla.


Maar Carla, wat stel jij voor dan? Gewoon z'n gang laten gaan (zodat er over twee maanden helemaaaaal niemand meer op kan?) of heb jij een andere manier? (ben heel nieuwsgierig want ik vind het echt vreselijk dat de mijne het doet). Groetjes, Sonja.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 23:47

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-11-06 18:28 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 23:58

Oefffff, dat wil ik niet meemaken, een klap op d'r kont..... Dan gaat ze dus echt "af", dus met een slordige 800km per uur door de bak en met een beetje pech ook door het hek.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 01:46

sonja doe dat dan maar niet, hihi.

Jantina, opzij halen van het hoofd doe je zodra hij de neiging vertoont,inderdaad niet als ie rechtopstaat, als je dat doet ligt ie geheid bovenop je.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 10:56

Lomp maar ooit van iemand gehoord die een heel gevaarlijk paard had bokken en steigeren en na 3 uur rijden nog steeds. Zodra hij steigert op zijn hoofd slaan. Klinkt heel lomp maar het hielp wel hij had niet meer gesteigerd.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 13:59

Hoi Mickey,
Misschien heb ik nog een tip, ik weet in ieder geval bij een iemand dat het hielp.

Dat paard ging ook constant de lucht in wanneer er, naar zijn zin, moeilijke dingen gevraagd werden, die hij makkelijk aan kon. Hij deed dat dus als hij " ff geen zin had"

Wat bij dit paard de oplossing was: Neem een zweep bij je met rijden, maar niet met het uiteinde naar achteren maar naar voren. Wanneer je het paard omhoog voelt komen krijgt hij een tikJE tussen zijn oren... hoe hoger hij komt hoe harder de tik. Zo creeer je als het waren een dak boven zijn hoofd.

Ik heb er geen ervaring mee, maar misshcien is het het proberen waard.
Succes in ieder geval

Marjolein

Berichten: 11642
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 14:01

dat doen ze ook vaak bij paarden die met hun hoofd schudden. wel je zweep de hele tijd op dezelfde plek houden.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 18:41

Moon had daar ook een handje van in het begin.
Mijn eerste reactie is zodra ze iets omhoogkomen teugels in 1 hand en met een vlakke hand een knal tussen die oren.
ze wist niet hoe snel ze naar beneden moest...
daarna heb ik een tijd lang met mijn zweep gereden die ik onder het handvat vasthad en zodra ze omhoog kwam meteen met het uiteinde daarvan tussen de oren meppen dan hoefde de teugels niet in 1 hand.
Let wel alleen als het gemeenigheid is he! bij een bang paard helpt alleen maar geruststellen en voorwaarts houden.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-01 19:15

Hoi allemaal,
Ik lees soms met verbazing wat mensen met hun paarden doen...Kusje
Wij zijn nu bezig om het paard natuurlijk te straffen als het paard steigert. Verder proberen we hem te dwingen om de gevraagde beweging toch te maken, want hij kan de bewegingen wel.
Ik hou jullie wel op de hoogte zodra er veranderingen optreden in het gedrag.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 10:41

Ik hoop dat jullie allemaal in staat zijn om het verschil te zien tussen 'lui/geen zin/onttrekken etc.' en PIJN of ANGST VOOR PIJN.
Maar al te vaak blijkt na verloop van tijd (als straffen averechts gaat werken en het paard alleen nog maar steigert) dat het paard pijn had. Rugpijn, mondpijn, slecht passend zadel enz. enz. Als je van je paard weet dat hij bepaalde oefeningen eigenlijk moet kunnen, maar op een bepaald moment komt hij in verzet, laat hem dan alsjeblieft door een dierenarts onderzoeken. Dat ben je toch verplicht aan een dier dat niet aan je kan vertellen waar het wanneer pijn doet.

Ga er toch niet meteen vanuit dat het onwil is, er zijn maar weinig paarden die 'niet willen', laat ze begrijpen wat er wordt gevraagd en overneem ze niet, psychisch en fysiek.

Het klinkt misschien een beetje soft, maar de afgelopen tijd zie ik hoe een meisje dat ik ken met precies hetzelfde probleem zat. Ze heeft geslagen, geschopt, net zolang doorgereden tot hij opgaf, dagen,wekenlang gevochten met hem. Uiteindelijk bleek dat hij haken op zijn kiezen had en PIJN. Denk niet dat alles nu opgelost is, het paard is zijn vertrouwen in haar kwijt en de herinnering aan de pijn laat hem nog steeds in verzet komen af en toe.

Ik stop er mee, net zo min als ik haar kon overtuigen dat het verkeerd was wat ze deed, kan ik dat met jullie. Ik hoop dat jullie op een dag inzien dat je het recht niet hebt om je paard te mishandelen ook al is het je eigen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 12:01

Mishandeling is nooit goed en de meeste paarden zijn inderdaad wel bereid tot medewerking, maar niet allemaal.
De meeste paarden zijn wel liever lui dan moe en willen niet altijd aan het werk (ik bedoel WERK en geen rennerij). Daarbij zijn er ook paarden die moeite hebben met autoriteit, maw wat is steigeren volgens een paard?
nadenken over de aanleiding brengt je altijd verder.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 12:37

Ik schrok behoorlijk van alle reacties die gegeven zijn. Achterover laten vallen en op de grond leggen zijn wrede manieren die worden toegepast door mensen met onvoldoende capaciteiten. Dit ook nog eens gaan adviseren aan anderen is van de gekke. Ik ken geen paarden die uit luiheid staken en steigeren. Ik ken wel veel paarden die lijdzaam mishandeling ondergaan, brave dieren die stukgereden worden zonder dat ze veel laten merken. De paarden met karakter die zich niet zonder slag of stoot laten mishandelen zijn de zogenaamde lastpakken die mores geleerd moeten worden... Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 15:57

Ik ga er wel van uit dan mensen eerst eventuele lichamelijke klachten uitgesloten hebben. Ik heb zelf ook zo'n steigergeval, en neem van mij maar aan dat het gewoon puur eigenwijze ponystreken zijn. Als mevrouwtje geen zin heeft in achterwaarts (wordt in de western gebruikt als correctiemiddel) dan komt ze gewoon ijskoud omhoog. Heeft helemaal niks met pijn of angst te maken, is gewoon haar niet al te makkelijke karakter.
Gr, Sonja.

Tabitha

Berichten: 47
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 17:10

ja ik heb ook zo'n idioot, zodra ik iets te veel been geef, volgens hem dan dan staat ie recht overeind. dus dan heb ik het maar weer gedaan, echt een ettertje dus. het is vooral gewoon voorwaarts rijden maarja dan voelt ie mijn sporen nou dan gaat ie nog meer omhoog
wel leuk maar wel irri vooral in een proefje

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 23:29

Ff tegen Sonja. helemaal bovenaan deze bladzijden vroeg je aan mij wat ik adviseede maa, dan heb je niet de hele bladzijde gelezen want mijn advies staat er toch echt op. Dus lees dat eerst maarv is.
Carla.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-01 22:49

Mijn paard reageert goed op het opzij trekken als hij dreigt te gaan steigeren. Ik voel het nu al eerder aankomen en kan dus beter reageren, en het paard heeft zo iets van "Okee ik doe wel weer eventjes gewoon".

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 12:43

heeeey petra
heb je het over samoerai? want volgens mij wel *LOL* leuke pony was daaat

Liesje
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Womersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 13:30

Een paard dat stijgert wil op de een of de andere manier duidelijk maken dat hem iets niet zint. Stijgeren kun je voorkomen door ervoor te zorgen dat je paard een goede voorwaartse drang heeft, en iedere keer je voelt dat je paard wil blokkeren moet je hem voor zijn. Dat is in dit geval heel belangrijk. De ruiter moet altijd voor het paard zijn op gebied van denken. Als je dan toch niet op tijd kan reageren en hij probeert toch te stijgeren dan moet je hem eerst kalmeren. Want een paard dat nerveus zit te stijgeren is een gevaar. Dus wild omtrekken hoort niet bij de oplossingen. Wat je wel kan doen is je paard inderdaad uit evenwicht trekken, maar dit als hij met 4 voeten op de grond staat. Het uit evenwicht trekken moet je doen door je binnenaram te openen, zeker niet achteruit want dan vergroot je de druk in de mond en het risico op stijgeren. Het uit evenwicht moet kalm gebeuren, waarom? Wel als je je paard wil en brutaal uit evenwicht trekt dan kan hij zogezegt "ontploffen". Hiermee bedoel ik dat hij zich zo sterk gaat verzetten dat hij toch gaat steigeren en gaat achteroverslaan. Terwijl je je paar uit evenwicht trek moet je proberen hem op een kleine volte te krijgen in stap, als je dan voelt dat de drang tot steigeren weg is, kan je gewoon terug voorwaarts rijden.
Het belangrijkste is nog altijd: wees vlugger dan je paard en schat zijn reacties goed in.

Balte

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 15:39

Hoi

Mijn paard steigerde vroeger ook al eens als ik een moeilijkere oefening vroeg. Straffen hielp niet echt. Toen ik bij een andere instructeur begon te rijden, bleek dat ik een aantal fouten maakte waardoor mijn paardje ging steigeren om mij duidelijk te maken dat ze de oefening niet kon, een soort van paniekreactie dus. Het steigeren gebeurde vaak als ze moest wijken. Wat bleek nu, door de buitenteugel te strak te houden,kon ze het buitenachterbeen niet genoeg zijwaarts zetten waardoor ze haar evenwicht verloor in het wijken. Ze deed die oefening dan niet meer "graag" en steigerde al in de aanzet. Nu steigert ze haast nooit meer, als we iets moeilijkers doen probeer ik haar te laten voelen dat het wel zal lukken en dat ik haar wel zal helpen en dan lukt het meestal wel.
In een boek over natural horsemanship stond ook een item over steigeren. Daar stond dat een paard zijn onderbuik voor hem een kwetsbare zone is die hij niet graag blootstelt aan potentiƫle aanvallers. Een paard dat steigerde kreeg bij deze methode en tik met de zweep onder de buik zodat het dacht de het langs onder werd aangevallen. Het paard zou dan wel twee keer nadenken alvorens zijn buik weer kwetsbaar te maken. Ik heb het nog niet geprobeerd maar het klinkt aannemelijk. Slaan tussen de oren wordt in dat boek als onnuttig beproken. Bij mijn paard hielp het trouwens ook niet.

groetjes Knipoog

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:34

Gewoon tussen de oren slaan helpt altyd!
Heb ik ook gedaan *LOL*

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:36

je mag niet tussen de oren slaan!
Daar zit een botje en dat kan breken..


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: [**] op 2001-06-15 22:51 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: [**] op 2001-06-18 16:10 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:47

Op z'n lijf zitten ook botjes die kunnen breken Schijnheilig Maar een tiklje tussen de oren kan geen kwaad hoor, daar gaat ie echt niet aan dood.

Balte

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 20:17

Een paard reageert van nature op druk door tegendruk te geven. Probeer maar eens een veulentje aan een halster mee te krijgen. Hoe meer druk jij geeft, hoe meer het achteruit leunt. Ook als je je paard aan het poetsen bent, kan je dat zien. Als je hem opzij wil duwen, krijg je vaak ook eerst een tegendruk. Zo is het ook met slaan tussen de oren.Scheve mond\

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-01 20:36

Hij doet het nu soms ook nog wel, althans hij probeert het, maar ik ben hem voor en voel het al aankomen zonder dat een buitenstaander het al ziet. Ik ken "het voorspel" van hem al aardig. En hij weet nu ook dat hij me er niet afkrijgt door te steigeren, hij dreigt nu hoofdzakelijk. Maar uiteindelijk vinden we iedere keer weer een gulde middenweg, door allebei wat water bij de wijn te doen en langzaam aan steeds een stapje verder te komen.