Sporen Ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yaika
Berichten: 58
Geregistreerd: 12-04-11
Woonplaats: Wijchen

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:16

Niet doen. Bewijzen dat je het ook zonder kan.. Geef haar de ruimte.. en zorg eerst voor wat vertrouwen.
als je nu sporen gaat gebruiken alleen om te zorgen dat ze niet weigert krijg je nog veel meer problemen.

isverwijderd
Berichten: 2709
Geregistreerd: 03-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:23

Ik zou juist wel met een spoortje gaan rijden. Je pony heeft heel snel door dat jij hem niet genoeg rijdt. Als je weet hoe je moet rijden dan kan het ook wel zonder spoortje later, zou zonde zijn als ze in de stop komen omdat jij niet met een spoortje durft te rijden.
Ik zeg niet dat het de oplossing is, de oplossing is dat je gewoon met veeel meer been moet gaan rijden, en met een zweepje. Je pony is jou duidelijk de baas.

_Icelandic_
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:45

Ik zou eerst grond werk met je pony gaan doen. Ga samen met haar in de bak staan, en ga lopen. Als jij genoeg zelfvertrouwen uitstraalt, volgt ze je. Jij moet dan wel duidelijk uitstralen dat zij jou moet volgen, maar zonder dat je haar aanraakt of met je stem comando's geeft. En verder zou ik veel met haar gaan wandelen, zo leer je elkaar ook kennen, en krijg je een goede band met elkaar, en leert Je paard jou te vertrouwen. Zo gaat het tijdens het rijden ook beter, want ze heeft het vertrouwen in je, en dan zijn jullie ook sneller vrienden, en worden jullie ook een goed team samen. Succes! : )

Yaika
Berichten: 58
Geregistreerd: 12-04-11
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:40

Henkjan schreef:
Ik zou juist wel met een spoortje gaan rijden. Je pony heeft heel snel door dat jij hem niet genoeg rijdt. Als je weet hoe je moet rijden dan kan het ook wel zonder spoortje later, zou zonde zijn als ze in de stop komen omdat jij niet met een spoortje durft te rijden.
Ik zeg niet dat het de oplossing is, de oplossing is dat je gewoon met veeel meer been moet gaan rijden, en met een zweepje. Je pony is jou duidelijk de baas.



Pardon?

Jij beweert dat ze serieus meteen met sporen en zweep moet gaan rijden en dat beest maar even vooruit te schoppen en slaan om even te laten zien wie de baas is?

En waarom zou ze bang zijn om met een spoortje te rijden?
Vind dit een beetje een waardeloze post.

En Icelandic: Helemaal met je eens!

geitje0650

Berichten: 36
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Fryslân =D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:44

Ja, ik vind dat er eigenlijk in iedere reden wel een goed punt zit, iedereen doet het gewoon op zijn eigen manier, de een met sporen en de ander zonder. Ik heb het er al met mijn instructeur overgehad en samen lossen we het wel op. Mijn bedoeling met de sporen was ook eigenlijk dat ik haar wat strenger been kon geven, maar ik hoor wel van jullie dat dat niet zo'n goed idee is. ik heb het er dus al overgehad en dan los ik het wel op met mijn instructeur, hij weet denk ik ook wat het beste is omdat dit natuurlijk maar een bericht op internet is en je niet precies weet hoe ik rijd en hoe mijn pony zich gedraagd. Verder ga ik gewoon veel oefenen en dan lukt het vast

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:10

Henkjan schreef:
Ik zou juist wel met een spoortje gaan rijden. Je pony heeft heel snel door dat jij hem niet genoeg rijdt. Als je weet hoe je moet rijden dan kan het ook wel zonder spoortje later, zou zonde zijn als ze in de stop komen omdat jij niet met een spoortje durft te rijden.
Ik zeg niet dat het de oplossing is, de oplossing is dat je gewoon met veeel meer been moet gaan rijden, en met een zweepje. Je pony is jou duidelijk de baas.


De pony is haar helemaal niet de baas.
Eerst goed lezen, dan zou je er achter gekomen zijn dat de pony het alléén doet op vreemd terrein tijdens parcoursen.
Het is dus hoogstwaarschijnlijk dat hij nog niet genoeg vertrouwen heeft in zijn eigenaresse op vreemd terrein, wat ik niet bijster verrassend vind.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:19

roxiie schreef:
Sporen zijn niet bedoeld om je pony/paard over de hindernis te trappen. Jullie moeten samen gewoon meer ervaring op doen. Jullie zijn een nieuwe combi, dat heeft tijd nodig.


ja idd.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:44

geitje0650 schreef:
Ja, ik vind dat er eigenlijk in iedere reden wel een goed punt zit, iedereen doet het gewoon op zijn eigen manier, de een met sporen en de ander zonder. Ik heb het er al met mijn instructeur overgehad en samen lossen we het wel op. Mijn bedoeling met de sporen was ook eigenlijk dat ik haar wat strenger been kon geven, maar ik hoor wel van jullie dat dat niet zo'n goed idee is. ik heb het er dus al overgehad en dan los ik het wel op met mijn instructeur, hij weet denk ik ook wat het beste is omdat dit natuurlijk maar een bericht op internet is en je niet precies weet hoe ik rijd en hoe mijn pony zich gedraagd. Verder ga ik gewoon veel oefenen en dan lukt het vast


Groot gelijk heb je lekker aan de slag met je instructeur. Veel succes in ieder geval!

charlotte_L

Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:48

Ik vind sporen zelf fijner en mijn paard geloof ik ook. Ze krijgt erdoor duidelijkere aanwijzingen. Je moet er alleen wel goed mee kunnen rijden.

Yaika
Berichten: 58
Geregistreerd: 12-04-11
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:35

beauisvancie schreef:
Ik vind sporen zelf fijner en mijn paard geloof ik ook. Ze krijgt erdoor duidelijkere aanwijzingen. Je moet er alleen wel goed mee kunnen rijden.


Ik vind het veel meer bijzonder als jij kunt laten zien dat je aanwijzingen ook duidelijk zijn zonder een spoortje.

Blazie

Berichten: 51
Geregistreerd: 22-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:35

Ik zou het ook doen. Toen ik mn pony kreeg, ben ik ook meteen met sporen gaan rijden (deed de vorige ook). Ik heb van die stompe sporen en bij mij werkt het heel goed!

Yaika
Berichten: 58
Geregistreerd: 12-04-11
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:36

Blazie schreef:
Ik zou het ook doen. Toen ik mn pony kreeg, ben ik ook meteen met sporen gaan rijden (deed de vorige ook). Ik heb van die stompe sporen en bij mij werkt het heel goed!



Waarom ben jij meteen met sporen gaan rijden?

Pommier
Berichten: 3380
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:41

geitje0650 schreef:
Ja, ik vind dat er eigenlijk in iedere reden wel een goed punt zit, iedereen doet het gewoon op zijn eigen manier, de een met sporen en de ander zonder. Ik heb het er al met mijn instructeur overgehad en samen lossen we het wel op. Mijn bedoeling met de sporen was ook eigenlijk dat ik haar wat strenger been kon geven, maar ik hoor wel van jullie dat dat niet zo'n goed idee is. ik heb het er dus al overgehad en dan los ik het wel op met mijn instructeur, hij weet denk ik ook wat het beste is omdat dit natuurlijk maar een bericht op internet is en je niet precies weet hoe ik rijd en hoe mijn pony zich gedraagd. Verder ga ik gewoon veel oefenen en dan lukt het vast


Kan je instructeur niet een keer mee op oefenparcours? Aangezien ze thuis wel springt en op parcours niet. Je instructeur kan dan in het parcours bepalen waar het mis gaat en wat de beste oplossing is.

Veel succes ermee.

charlotte_L

Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:01

Ik kan het ook zonder sporen maar ik merk gewoon dat het met veel beter gaat. Ik prik niet in haar buik met mijn spoor ik ga er langs. Ze snapt het beter met sporen hoe goed de hulpen ook zijn.

isverwijderd
Berichten: 2709
Geregistreerd: 03-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:14

Slofje schreef:
Henkjan schreef:
Ik zou juist wel met een spoortje gaan rijden. Je pony heeft heel snel door dat jij hem niet genoeg rijdt. Als je weet hoe je moet rijden dan kan het ook wel zonder spoortje later, zou zonde zijn als ze in de stop komen omdat jij niet met een spoortje durft te rijden.
Ik zeg niet dat het de oplossing is, de oplossing is dat je gewoon met veeel meer been moet gaan rijden, en met een zweepje. Je pony is jou duidelijk de baas.


De pony is haar helemaal niet de baas.
Eerst goed lezen, dan zou je er achter gekomen zijn dat de pony het alléén doet op vreemd terrein tijdens parcoursen.
Het is dus hoogstwaarschijnlijk dat hij nog niet genoeg vertrouwen heeft in zijn eigenaresse op vreemd terrein, wat ik niet bijster verrassend vind.


Nee want op concours is er natuurlijk wat spanning bij de amazone, waardoor ze vergeet te rijden, met een spoortje gaat het dan net wat makkelijker.

isverwijderd
Berichten: 2709
Geregistreerd: 03-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:17

Yaika schreef:
Henkjan schreef:
Ik zou juist wel met een spoortje gaan rijden. Je pony heeft heel snel door dat jij hem niet genoeg rijdt. Als je weet hoe je moet rijden dan kan het ook wel zonder spoortje later, zou zonde zijn als ze in de stop komen omdat jij niet met een spoortje durft te rijden.
Ik zeg niet dat het de oplossing is, de oplossing is dat je gewoon met veeel meer been moet gaan rijden, en met een zweepje. Je pony is jou duidelijk de baas.



Pardon?

Jij beweert dat ze serieus meteen met sporen en zweep moet gaan rijden en dat beest maar even vooruit te schoppen en slaan om even te laten zien wie de baas is?

En waarom zou ze bang zijn om met een spoortje te rijden?
Vind dit een beetje een waardeloze post.

En Icelandic: Helemaal met je eens!


Waardeloze post? Nee hoor, ik geef mijn mening, en denk dat ik nét wat meer ervaring met springen/amazone's die vergeten te rijden heb dan de meesten hier. :)

Denk dat je mijn post maar even moet over lezen, soms moet je gewoon even doorpakken, en dan is het fijn om iets erbij te hebben. Dan is niet niet vooruit schoppen of slaan, maar duidelijk zijn.

Yaika
Berichten: 58
Geregistreerd: 12-04-11
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:47

Henkjan schreef:
Waardeloze post? Nee hoor, ik geef mijn mening, en denk dat ik nét wat meer ervaring met springen/amazone's die vergeten te rijden heb dan de meesten hier. :)

Denk dat je mijn post maar even moet over lezen, soms moet je gewoon even doorpakken, en dan is het fijn om iets erbij te hebben. Dan is niet niet vooruit schoppen of slaan, maar duidelijk zijn.


Ten eerste is het helemaal niet nodig om te gaan vertellen dat je meer ervaring hebt dan mensen hier. Dat komt namelijk over alsof de rest van de mensen hier niets kunnen.
Daarbij zeg je dat de pony haar de baas is en dat het beestje dus moet voelen. Dit soort dingen kun je ook op andere manieren oplossen. Met een zachte hand i.p.v zweepjes en sporen.

Je kan O zo veel ervaring hebben. (je weet niet wie er meer of minder ervaring heeft dan jij) Maar iets meteen met de harde hand oplossen is geen goeie oplossing.

Mies1997
Berichten: 293
Geregistreerd: 10-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:21

Ik zou zeggen wen aan elkaar, oefenen, vertrouwen opbouwen maar blijf zonder sporen rijden!

xChoco

Berichten: 767
Geregistreerd: 08-06-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:24

Ik zou het eerst zonder proberen en lekker aan elkaar laten wennen. Maar als ze
weigerd wel laten merken dat je het er niet mee eens bent. Maar als de oude eigenaar
wel met sporen reed kan het zijn dat het paardje daar gewend aan is. Ik zou eerst
nog even zonder proberen. :)

Millene

Berichten: 92
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:33

Zou eerst ook nog even zonder proberen.. Geef jullie samen wat tijd om aan elkaar te wennen:)

Dan komt het vast allemaal wel goed:)

roxiie

Berichten: 7832
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:51

Henkjan schreef:
Nee want op concours is er natuurlijk wat spanning bij de amazone, waardoor ze vergeet te rijden, met een spoortje gaat het dan net wat makkelijker.


Dan lijkt het mij ten alle tijden verstandiger om je bewust te worden van je doen en laten én DUS te gaan rijden. Je kan wel heel hard roepen 'met spoortje gaat net net wat makkelijker'; ja indd dan kan je lekker onbewust je hele paard 'aan gort' trappen. Je moet juist gaan rijden en je bewust worden van je handelingen, ben je dat niet dan hoor je imo geen sporen om te hebben, dan richt je alleen maar schade aan die moeilijk te herstellen is.Bovendien gaat een ruiter/amazone echt niet ineens haar spanning vergeten en WEL rijden op het moment dat er sporen om heen zitten hoor :=