Sporen Ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geitje0650

Berichten: 36
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Fryslân =D

Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 16:19

Hallo,
In maart heb ik mijn nieuwe pony gekregen, ze sprong daar met gemak M
Nou heb ik in mei mijn eerste wedstrijd gehad (B), dat ging erg goed. Alleen probeert ze de laatste tijd als ik op concour ben (thuis eigenlijk nooit) te weigeren. Ik weet zeker dat het niet aan de hindernissen ligt, die heeft ze vaker gesprongen en de hoogte is al helemaal geen probleem. Ik denk dus dat het gewoon uitdagerij is. Op mijn laatste wedstrijd was ik in het 1e parcours uitgebeld omdat ze dus weer begon te weigeren, in het tweede parcours ging ze wel overal over heen (vermoedelijk omdat ik haar nogal had aangepakt...). Toen zei iemand tegen mij dat ik sporen moest nemen (de vorige eigenaar reed haar ook met sporen), zodat ik 'meer te vertellen had'. Nou weet ik dat ik haar nog maar net heb en dat we dus nog wel aan elkaar moeten wennen enzo, maar ik wil toch graag lekker met haar springen op concours.
Wat vinden jullie hiervan, moet ik sporen gaan proberen of gewoon nog wachten en het steeds opnieuw proberen? En wat voor sporen dan?

Alvast bedankt :P
Laatst bijgewerkt door geitje0650 op 05-06-11 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:20

Denk dat je gewoon ervaring moet opdoen. En dat kan ook zonder sporen.

MarkusHaifa1
Berichten: 410
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:21

Doen! Je kan sporen altijd uitrekken,maar een weigerpony is moeilijk om heropvoeden zeg maar in het springen.

geitje0650

Berichten: 36
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Fryslân =D

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 16:22

Ja, de vorige eigenaar weigerde ze bijna nooit, en die reed ook met sporen. Maar aan de andere kant heb ik haar ook nog maar net

roxiie

Berichten: 7830
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:25

Sporen zijn niet bedoeld om je pony/paard over de hindernis te trappen. Jullie moeten samen gewoon meer ervaring op doen. Jullie zijn een nieuwe combi, dat heeft tijd nodig.

cthyy

Berichten: 96
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:26

roxiie schreef:
Sporen zijn niet bedoeld om je pony/paard over de hindernis te trappen


Helemaal mee eens

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:26

Je kunt het beste zonder sporen rijden, je moet gewoon vooral veel oefenen. Misschien is er wel wat anders waardoor het paard wil weigeren? Neem iemand mee die ervaring heeft, misschien zit die het?
veel succes *D
(en ik weet hoe lastig het is als een paard weigerd)

Vanky
Berichten: 2252
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:28

Doen, mijn pony weigerd ook meer zonder spoortjes. Dus ik draag kleine stompe sporen. Dat is niet omdat ik meer te vertellen heb maar omdat ik dan duidelijkere hulpen kan geven. Maar zoek er wel hulp bij, iemand die je kan 'leren' met sporen te rijden.

oude eigenaresse sprong ook met sporen

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:30

Iets wat aan jou ligt moet je niet bij het paard oplossen. Sterker nog dat is dan ook geen oplossen maar het verdoezelen van een probleem.

Anora

Berichten: 6919
Geregistreerd: 29-04-05

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:38

Ik denk inderdaad dat jullie nog goed aan elkaar moeten wennen. De reden waarom jou pony soms weigert bij je, kan volgens mij heel goed te maken hebben met het feit dat jij de leiding nog niet goeg genoeg neemt, en ze jou nog niet 100% kan vertrouwen, dat uit zich in onzekerheid en dan zal je pony makkelijker weigeren.
Ik zou, als je les hebt, zeker het leiderschap gaan oefenen. Zorg dat je genoeg vertrouwen wint van je pony door haar duidelijkheid en veiligheid te bieden: rijd haar tussen jou benen, jou tempo, jij beslist waar jullie naartoe gaan, dan gaat het zeker goed komen met jullie.
Een spoortje zou extra duidelijkheid kunnen bieden, persoonlijk zou ik daar nog even mee wachten.
Succes! ;)

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:42

Sporen zijn inderdaad niet de oplossing. Naarmate je langer met je pony rijdt, zal je 'm ook beter leren kennen en zul je wel leren hoe je haar kan laten springen zonder sporen te gebruiken. Wanneer je begint te rijden zonder sporen zal het makkelijker zijn voor jou om te leren je pony echt te begrijpen en te weten hoe je erop moet reageren. Als je nu al onmiddellijk sporen gaat gebruiken is de kans veel groter dat het je nooit zal lukken zonder sporen en dat je je paard niet leert begrijpen.

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:59

Waarom weigert je pony op concours?
Eigenlijk moet je dat eerst weten en dan bekijken wat je gaat doen.
Misschien ben je te afwachtend of onzeker met rijden.
Als dat niet veranderd maar je draagt wel sporen, gaat je pony nog steeds weigeren.
Als je springles volgt zou ik aan de instructeur vragen wat je het beste kan doen.

oakklandje
Berichten: 68
Geregistreerd: 05-06-11
Woonplaats: Groesbeek

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:03

Lijkt mij dat je eerst moet uitzoeken waarom je pony weigert.
Sporen zou ik niet doen, die zijn niet om hem over de hindernis te krijgen.

miesje_lh
Berichten: 13
Geregistreerd: 24-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:26

cthyy schreef:
roxiie schreef:
Sporen zijn niet bedoeld om je pony/paard over de hindernis te trappen


Helemaal mee eens


Hier ben ik het ook helemaal mee eens!

witjelover

Berichten: 68
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Friesland

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:02

Nee, niet doen. Laat eerst zo maar even flink zien we de baas is. Desnoods even een zweepje erbij voor een corrigerende tik, maar zoals eerder is gezegd: Sporen zijn niet om je pony mee over de hindernis te trappen of bedoelt als straf.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:12

witjelover schreef:
Nee, niet doen. Laat eerst zo maar even flink zien we de baas is. Desnoods even een zweepje erbij voor een corrigerende tik, maar zoals eerder is gezegd: Sporen zijn niet om je pony mee over de hindernis te trappen of bedoelt als straf.


Wie de baas is?
Weigeren heeft niks te maken met wie de baas is.

Weigeren heeft wel alles te maken met vertrouwen. Vertrouwd een paard het niet dan springt ie niet. Kan je hem eroverheen meppen of schoppen, maar dan is het probleem(jijzelf) nog niet opgelost.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:38

Sporen zijn idd niet om je pony ergens toe te dwingen maar juist voor het verfijnen.
Bedenk eens in welke spier je zit te porren met die sporen en dat is al gauw teveel waar heel veel paarden tegen in komen door te staken , te rennen , zelfs steigeren een bokken, dus ik zou eerst gewoon met de basis beginnen en het dier vertrouwen geven zodat hij voor jou de hindernis neemt en niet voor de pijnprikkel van de spoor.

geitje0650

Berichten: 36
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Fryslân =D

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 20:50

Oke, natuurlijk ga ik nog wel met mijn instructeur overleggen wat het beste is, maar als het nou met het vertrouwen te maken heeft waarom springt ze het dan op de lessen en thuis wel? Mijn eerste wedstrijd ging namelijk wel goed, toen waren we foutloos. Ook ben ik eigenlijk niet heel erg zenuwachtig voor het springen dus dat lijkt me ook niet het probleem. Als ze weigert staat ze trouwens niet stil voor de hindernis, meestal ging ze er bij langs. De laatste tijd weet ik dat te voor komen door mijn been en teugel er van die kant er goed bij te houden.
Misschien moet ik idd maar gewoon meer proberen en veel oefenen. Alleen volgens mij is de oorzaak toch dat ik te 'lief'voor haar ben. Als ik heel brutaal ga rijden springt ze het namelijk wel (dat was tenminste in het tweede parcours zo)

foxof
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-06-11
Woonplaats: Laren

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:32

sporen om te dwingen zijn imo altijd fout!
anders gaan er veel zoals al hierboven staken of tegen je in volgas!

roxiie

Berichten: 7830
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:38

geitje0650 schreef:
Misschien moet ik idd maar gewoon meer proberen en veel oefenen. Alleen volgens mij is de oorzaak toch dat ik te 'lief'voor haar ben. Als ik heel brutaal ga rijden springt ze het namelijk wel (dat was tenminste in het tweede parcours zo)


En door met sporen te gaan rijden wil je minder 'lief' voor haar gaan zijn?? Ik maak hiet uit toch een beetje op dat je die sporen dan het liefst dwars door je paard heen zou willen drukken om 'm wel te laten springen.
Als ze met 'brutaal' rijden wel gewoon springt lijk het mij iig handiger om dat de gaan doen en de leiding over haar te nemen. Niet afwachten maar doen en goed je been er bij houden en mocht het een x nodig zijn je been goed aanleggen. Daar heb je imo geen sporen voor nodig.

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:39

ik zou in de training gewoon ze af laten en op concour ze wel om doen, net dat beetje extra wat je dan nodig hebt..
Als je een half jaar aan de gang bent en het gaat lekker dan heb jij ook veel meer zelf vertrouwen en ervaring, dan kan je nog altijd er voor kiezen om ze af te laten.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:04

geitje0650 schreef:
Alleen volgens mij is de oorzaak toch dat ik te 'lief'voor haar ben. Als ik heel brutaal ga rijden springt ze het namelijk wel (dat was tenminste in het tweede parcours zo)


Je geeft zelf de oplossing al. Als ik het goed lees.
Brutaal als in zelfverzekerd rijden en gaan voor het springen.
En lief als in onzeker, niet genoeg willen.

Zo zie ik het en geef je zelf het probleem aan sporen zullen je niet helpen maar verandering van rijstijl dus gedurfd en zelfverzekerd.
Waarschijnlijk ben je onbewust toch wat twijfel achtig in het parcour op wedstrijd.

geitje0650

Berichten: 36
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Fryslân =D

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:23

Ik denk dat je gelijk hebt Tigra_
Ik denk ook dat ik gewoon nog even goed door moet oefenen en steeds opnieuw proberen, en natuurlijk been er goed aan.
Maar nog bedankt voor de tips

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:28

Sporen zijn niet om je hulpen te verduidelijken, juist om ze te verfijnen. Paarden dan eroverheen trappen met wat extra pijn is onzin. Veel oefenen. Misschien moet ze eerst jouw vertrouwen ook nog hebben op een vreemd terrein? Je kent haar nog maar net, in mijn eigen huis vind ik het ook minder eng om vreemden te ontvangen dan wanneer ik in hun huis kom..

Esmeevtb
Berichten: 161
Geregistreerd: 08-05-11
Woonplaats: Breda en Dieren

Re: Sporen Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:51

ik denk dat jullie gewoon nog even beter aan elkaar moeten wennen. als je zegt dat ze het tijdens de training niet doet en als je vlak voor een parcour duidelijk bent geweest is een spoortje niet nodig. ik weet niet hoor maar misschien een idee dat je haar eerst wat beter leerd kennen en vertrouwen voordat je weer wedstrijden springt? het is toch ook zonde als je uitgebeld wordt... maar dat is iets persoonlijks denk ik