Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:55

Heel knap dat je nu niet je laat verleiden om snel verder te rijden met dit paard! Er komt vast wel snel een leukerd op je pad die echt aan al je eisen voldoet. :)

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:56

Kmbly schreef:
Besluit:
Gaat hem niet worden

Dressuurmatig gaat super, maar in galop ga ik onbewust aanspannen door angst
Met springen werd ze te heet en heb ik meerdere keren de staander aangereden ( oops )


Goed en wijs besluit, Kmbly, het is sowieso lastig, zo niet ondoenlijk om met een week een team te vormen met een nieuw paard, maar je moet je op zijn minst veilig voelen.
Hopelijk komt het juiste dier binnenkort op je pad.
Succes!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:39

Goed dat je je gevoel volgt! Hopelijk komt er snel een ander leuk paard op je pad!

Char blijft evengoed bij xxx denk ik toch?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:22

Ik zou op zoek gaan naar een braaf verzorgpaard waar alle knopjes al op en aan zitten. Neem hiermee goed les, en eventueel kun je daarmee ook al wedstrijd ervaring opdoen. Lijkt me veel verstandiger dan nu een nieuw paard aanschaffen. Klikt het niet met een verzorgpaard kun je er altijd weer voor kiezen om ermee te stoppen en weer op zoek te gaan naar een ander :)

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:44

Ja goed idee niet gelijk een ander paard nemen, eerst verzorgpaard zoeken. Of als je ouder bent dan zelf 1 kopen en alles betalen.

HorsePhoto

Berichten: 817
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Lokeren (Belgiƫ)

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:23

Het is idd misschien geen slecht idee om eerst te beginnen met verzorgpaarden of huur/lease paarden. Ik heb jaren paarden voor eigenaars verzorgt en gereden en wist zo wat voor paard ik zocht als ik zelf 1tje wou kopen en wat soort karakter ik aankon en welke niet. Heb uiteindelijk van mijn 13 jaar tot mijn 19 jaar eigenaarspaarden gereden en super veel ervaring op kunnen doen. Mijn huidig (eerste) paard heb ik als 5 jarige gekocht en heb ik nu 6 jaar in mijn bezit. Altijd heel blij met mijn knolletje geweest ondanks een ook moeilijkere periode. (begon te steigeren onder het zadel toen ik hem 2 jaar in mijn bezit had)
Als ik jou was zou ik eens overwegen om al dan niet een verzorg/huurpaard te zoeken.

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:56

Heel goed dat je zo goed naar je eigen gevoel hebt geluisterd TS! +:)+

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:26

Pepper beschrijft precies hoe ik er ook over denk.

Gezien jouw rijvaardigheid en angst op dit moment denk ik niet dat het verstandig is om een eigen paard nu aan te schaffen.

Ga op zoek naar een braaf paard die je mag bij rijden. Die door de eigenaar ook soepel en braaf gehouden wordt en je kan helpen weer vertrouwen te krijgen en jezelf als ruiter te ontwikkelen.

Ik snap heel goed dat je op dit punt dat een stap terug vind. Maar ik denk wel dat dit voor jezelf de beste keuze is en ook voor een toekomstig paard.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 15:01

Heb 2 jaar lang lease paarden gehad, door ging ik nu voor ep.
De merrie is terug en heb weer een andere op proef, kleiner en rustiger. Gaf fijner gevoel met springen en rijden.
Heeft wel dik been, maar van fokker mogen we de tijd nemen om het te laten genezen om een goede keuze te maken

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:21

Klinkt als een leuk paardje. Weet je ook waarom hij een dik been heeft? En mag je hem wel gewoon rijden van de fokker?

Muronia

Berichten: 19552
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:21

Ik snap het even niet. Je hebt nu een paard met een dik been dat moet genezen maar je weet al wel hoe die voelt met rijden en zelfs springen..dus gewoon gedaan met een dik been? -O-

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:48

Ik kan sommige keuzes echt niet rijmen. En ik heb ook het idee dat TS in het vijvertje vist met voornamelijk paarden waar wat mee is. Litteken op het been, dik been.
Niks ten nadele van verkoper X maar ik zou elders gaan kijken. En desnoods wel weer een lease paard nemen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:52

Kmbly schreef:
Heb 2 jaar lang lease paarden gehad, door ging ik nu voor ep.
De merrie is terug en heb weer een andere op proef, kleiner en rustiger. Gaf fijner gevoel met springen en rijden.
Heeft wel dik been, maar van fokker mogen we de tijd nemen om het te laten genezen om een goede keuze te maken


@TS waar komt het dikke been vandaan?
Genezen hiervan in combi met gewoon werken onder het zadel (zeker springen!) gaan doorgaans niet samen. En maken het euvel meestal erger.
Lijkt me dan ook erg lastig een goed beeld van dit dier te krijgen...

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:19

Kmbly schreef:
Heb 2 jaar lang lease paarden gehad, door ging ik nu voor ep.
De merrie is terug en heb weer een andere op proef, kleiner en rustiger. Gaf fijner gevoel met springen en rijden.
Heeft wel dik been, maar van fokker mogen we de tijd nemen om het te laten genezen om een goede keuze te maken


Ik zou toch eerst willen weten wat er mee eens voor ik er uberhaupt aan zou beginnen.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:20

Dovahkiin schreef:
Ik kan sommige keuzes echt niet rijmen. En ik heb ook het idee dat TS in het vijvertje vist met voornamelijk paarden waar wat mee is. Litteken op het been, dik been.
Niks ten nadele van verkoper X maar ik zou elders gaan kijken. En desnoods wel weer een lease paard nemen.


Ik heb zo'n idee dat TS weinig keus heeft of haar geld kwijt is.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 16:23

Dit paard heeft vast gezeten, maar ziet er niet diep uit.
Fokker zei dat gwn kon rijden, maar dat ik deze proeftijd even rustig moet stappen en verzorgen.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:25

Kmbly schreef:
Heb 2 jaar lang lease paarden gehad, door ging ik nu voor ep.
De merrie is terug en heb weer een andere op proef, kleiner en rustiger. Gaf fijner gevoel met springen en rijden.
Heeft wel dik been, maar van fokker mogen we de tijd nemen om het te laten genezen om een goede keuze te maken



Kmbly schreef:
Dit paard heeft vast gezeten, maar ziet er niet diep uit.
Fokker zei dat gwn kon rijden, maar dat ik deze proeftijd even rustig moet stappen en verzorgen.


Oeps dus niet springen en stappen met rijden betekent dat!!

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:05

Kmbly schreef:
Heb 2 jaar lang lease paarden gehad, door ging ik nu voor ep.
De merrie is terug en heb weer een andere op proef, kleiner en rustiger. Gaf fijner gevoel met springen en rijden.
Heeft wel dik been, maar van fokker mogen we de tijd nemen om het te laten genezen om een goede keuze te maken


En dan ga je een paard met een dik been op proef nemen? En die ga je ook nog rijden en springen? Ik had toch gehoopt dat je van de ervaringen met Char een heleboel zou hebben geleerd.
Ik geloof dat ik het niet meer snap.

Kmbly schreef:
Dit paard heeft vast gezeten, maar ziet er niet diep uit.
Fokker zei dat gwn kon rijden, maar dat ik deze proeftijd even rustig moet stappen en verzorgen.

Rustig aan doen in de proeftijd...... Maar wel gesprongen en gereden... Ik snap er inderdaad niks meer van.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:17

Een wond op het been of keer vast kan altijd gebeuren natuurlijk.
Alleen Dan is het proefrijden daar al niet representatief geweest lijkt me. Ook ik begrijp niet dat De fokker zegt rustig aan doen, maar dat je wel mocht proefrijden? Of is het daarna gebeurd?

Met een wond op het been zou ik sowieso al niet gaan springen, maar dikke kans dat het paard daardoor op dit moment sowieso voorzichtiger/rustiger In het rijden is. Hoe lang heb je nu een proefperiode dan?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:26

Ik zou als fokker not amused zijn als ik zeg alleen rustig stappen en been verzorgen, dat je vervolgens gewoon volop gaat rijden en springen ermee.
Paard is nog niet van jou he.

Bovendien heb je blijkbaar ook niks geleerd van Char, dat je gewoon op een geblesseerd paard gaat rijden en ermee springen. Dat liep met Char ook niet goed af...

Maar goed; we kunnen met zn allen ts het voordeel van de twijfel geven, maar is onderhand wel duidelijk dat het alleen om het rijden gaat.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:30

Jemig Ts heeft helemaal niet gereageerd nog op de vraag of het paard dat dikke been voor of na het proefrijden / springen had.
Dat springen / proefritje zal in bijzijn van de fokker geweest zijn denk ik.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:32

Het had de handelaar meer gesierd mocht hij gezegd hebben: heb hier een paard dat momenteel een dik been heeft. We laten dit paard hier eerst rustig genezen, en daarna kan je die op proef nemen. Tenzij handelaar idd gezegd heeft dat je niet mag springen en werken ermee.

Ook al vlieg ik zelf van hot naar her qua werk, toch ben ik imo nog beter af dan een paard in de handel...

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:42

hwn schreef:
Het had de handelaar meer gesierd mocht hij gezegd hebben: heb hier een paard dat momenteel een dik been heeft. We laten dit paard hier eerst rustig genezen, en daarna kan je die op proef nemen. Tenzij handelaar idd gezegd heeft dat je niet mag springen en werken ermee.

Ook al vlieg ik zelf van hot naar her qua werk, toch ben ik imo nog beter af dan een paard in de handel...



In dit topic in elk geval wel :n

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:50

Kmbly schreef:
Dit paard heeft vast gezeten, maar ziet er niet diep uit.
Fokker zei dat gwn kon rijden, maar dat ik deze proeftijd even rustig moet stappen en verzorgen.


Oke, ik snap wat je bedoelt. Dan komt het dikke been gewoon van een (niet diep) wondje en is het paard er niet kreupel van. Ik zou wel even goed opletten of het been niet verder gaat oplopen en warm wordt. Zo ja zou ik wel even temperaturen. Wondjes kunnen infecteren en tot einschuss / bloedvergiftiging leiden. In dat geval moet er acuut een dierenarts komen.
https://www.dehoefslag.nl/verzorging/ei ... arden.html

Hoe lang kun je dit paard op proef krijgen? Een proeftijd is niet bedoeld voor rustig stappen en verzorgen.
Maar juist om het paard onder alle omstandigheden uit te proberen. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat dat nog kan voor je het paard koopt

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:08

Ik had aangegeven te wachten met de proeftijd tot het been hersteld was en het paard dan mee te nemen. Lijkt me als fokker of handelaar ook een betere keuze ongeacht de ernst van het dikke been. Maar hopelijk trekt het been snel bij en kan je er mee gaan proefrijden.