Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:55

odetteke schreef:
arabica_1 schreef:
Nou, ik vindt het dus NIET kunnen, wie zijn wij om ons bven een paard te stellen, en als dat paard, dat dus echt veel en veel sterker is dan wij, dan niet luisterd naar de ""baas"" meteen maar een kick in zijn ribben of een tik met die zweep...
De eigenaar en/of ruiter Knipoog Juist omdat een paard zo sterk is, is het heel logisch dat je hulpmiddelen nodig hebt om hem te corrigeren. Als je dat niet doet wordt het juist levensgevaarlijk.


Ik vind wel dat je je als mens boven het paard moet stellen, alleen niet met hulpmiddelen maar met een uitstraling van een rustige, competente, betrouwbare leider. Maar als een paard mij de weg blokkeert of op een andere manier duidelijk dominant gedrag naar mij vertoont, maak ik wel duidelijk (eerst met mijn stem en lichaamstaal, als dat niet helpt met een touw) dat ik daar niet van gediend ben.

odetteke schreef:
arabica_1 schreef:
Hoewel Tek's echte supereigenwijze dieren zijn, heb ik volgens mij de enige hengst in Nederland die zo zacht als boter is in mijn handen...

Dan heb je blijkbaar het perfecte paard gekocht Knipoog Veel anderen hebben niet het geluk zo'n supermakkelijk paard te hebben en zullen dus af en toe het paard flink moeten corrigeren. (het lijkt me trouwens wel saai, op een paard rijden dat nooit onbenullig aan het etteren is Knipoog)


Ik hoor dat vaker, ook bij Arabieren en Berbers, voor hun baasje (je paard ziet jou dan heel duidelijk als kuddeleider) zijn ze als was in je handen... lijkt mij heerlijk...

odetteke schreef:
arabica_1 schreef:
De eigenaars van de manege waar ik vroeger les had, die hadden een dochter met een eigen paard, echt een schat, maar madam de eigenares vond dus ook dat t paard maar moest doen wat zij wilde, als t arme dier over een hindernis moest, en weigerde, dan roste ze haar er met de zweep overheen.

Tja, je moet wat als een paard weigert (uitgaande van het feit dat de hindernis een hoogte heeft die het paard makkelijk kan springen): als je hem niet flink op zijn sodemieter geeft wordt het een spelletje en een manier om onder het werk uit te komen.


Dit ben ik niet helemaal met je eens, een paard heeft meestal een reden waarom die weigert, als jij niet goed op de hindernis aanrijdt, of het paard komt niet uit met zijn galopsprongen, lijkt het me niet correct om dan te gaan slaan (aan de andere kant, als al die redenen niet aanwezig zijn, is het wel raadzaam om door te zetten, anders wordt het idd een spelletje...

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:03

Van de week was ik mee naar de keuring (met de stal waar ik nu help en straks stage ga lopen) Er moest een 3 jarig paard van hun gekeurd worden, die een paar dagen alleen gestapt had zodat hij lekker fit was. Te fit als je het mij vraagt, want toen hij net uit de vrachtwagen was stond hij steil omhoog, en liet C (eigenaresse) hem los. Hij rende tussen die vrachtwagens, wij erachteraan en hebben hem gevangen.
Het was bloedheet en hij was echt verschrikkelijk druk en vervelend. Toen we weer thuis waren, moest ik hem even wassen, geen probleem dacht ik..
Hij liep niet te schrapen, maar te stampen met zijn voorhoeven, keihard op de vloer. Ik had al een paar keer tegen hem gezegd en nu kappen!! Maar hij ging door, dus gaf ik m een schop in zijn pens. (Graag geen reacties over zielig etc, want zo'n paard is echt groot, en jong dus moet je wel aanpakken).
Vervolgens wil ik de slang pakken, die achter zijn kont lag, Ik dacht op dat moment nog, ik moet er niet achter gaan staan, hij is echt link.
Dus ik schuin achter hem, buk een stukje, strek mijn hand uit en pak de slang. Op dat moment draait het paard zijn hoofd om, en zonder rede mikt (!!!) hij en *BAM* met volle kracht tegen de muur, zo'n 30 cm van mijn hoofd.
C (eigenaresse) kwam meteen aanrennen en heeft m een paar flinke trappen gegeven. Ik stond nog na te trillen! Als die schop raak geweest was, tegen mijn hoofd, dat tussen de muur en het paard in was, had ik wel dood kunnen zijn!
Vroeger dacht ik altijd dat paarden je niet opzettelijk pijn wouden doen, nu weet ik wel beter, hij was het gewoon zat en wou naar stal, maar dat heeft hij geweten!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:05

KiWiKo schreef:
ik skup een paard het hele erf over als het moet, ik vind het zieliger voor mij als ik verongeluk

Ik denk niet dat je dan 5 minuten doorgaat dan.

Ik ben eigenlijk hartstikke soft, maar mijn verzorgpaard krijgt zijn tik wel als hij niet loopt o.i.d.
Maar vaak heb ik aan mijn benen genoeg. Stemhulp, blijft hij staan, beetje been en hij loopt al.

Verder krijgt hij ook een tik als hij aan het klieren is.

Maar op mijn stal loopt er een walgelijk vent rond die paarden gewoon constant zit slaan omdat hij er gewoon zin in heeft Misselijk Deze week nog, een paard heeft beetje moeite om te galloperen aan de longe. Die vent neemt het over en gaat lekker aan de slag met een zweep. Gatver. Ik durf hem echt niet op aan te spreken omdat het zo'n gigavent is... (en ook nog de stalbaas, ik rij op andermans paarden)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:07

hihi nee natuurlijk niet Haha! Haha! ik ga ook nooit schelden of schreeuwen...... daar snapt een paard helemaal niks van Haha! Haha!

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:28

Yamcha schreef:
Ik vind wel dat je je als mens boven het paard moet stellen, alleen niet met hulpmiddelen maar met een uitstraling van een rustige, competente, betrouwbare leider. Maar als een paard mij de weg blokkeert of op een andere manier duidelijk dominant gedrag naar mij vertoont, maak ik wel duidelijk (eerst met mijn stem en lichaamstaal, als dat niet helpt met een touw) dat ik daar niet van gediend ben.
Het maakt volgens mij niet uit hoe goed je overkomt op een paard, de meeste paarden zullen je ooit uitproberen om hun grenzen te verkennen/verleggen. (net zoals zelfs de beste leraren op school uitgeprobeerd werden) Er zijn niet veel paarden die je terecht kan wijzen op dat moment zonder enig "lichaamscontact"


Citaat:
Dit ben ik niet helemaal met je eens, een paard heeft meestal een reden waarom die weigert, als jij niet goed op de hindernis aanrijdt, of het paard komt niet uit met zijn galopsprongen, lijkt het me niet correct om dan te gaan slaan (aan de andere kant, als al die redenen niet aanwezig zijn, is het wel raadzaam om door te zetten, anders wordt het idd een spelletje...
Het maakt me niet uit of hij wel of niet lekker voor de hindernis uitkomt, springen zal hij! (ik spring zelf hooguit 40 centimeter dus hij kan er altijd weloverheen komen, ookal komt hij niet uit) Als je de weigering toestaat zal een paard een volgende keer al veel sneller vinden dat een hindernis hem niet uitkomt.

Anoniem

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:20

odetteke schreef:
Yamcha schreef:
Ik vind wel dat je je als mens boven het paard moet stellen, alleen niet met hulpmiddelen maar met een uitstraling van een rustige, competente, betrouwbare leider. Maar als een paard mij de weg blokkeert of op een andere manier duidelijk dominant gedrag naar mij vertoont, maak ik wel duidelijk (eerst met mijn stem en lichaamstaal, als dat niet helpt met een touw) dat ik daar niet van gediend ben.
Het maakt volgens mij niet uit hoe goed je overkomt op een paard, de meeste paarden zullen je ooit uitproberen om hun grenzen te verkennen/verleggen. (net zoals zelfs de beste leraren op school uitgeprobeerd werden) Er zijn niet veel paarden die je terecht kan wijzen op dat moment zonder enig "lichaamscontact"

Ik ga uiteindelijk (als ik geen andere keus heb) wel slaan, met een touw dan, een zweep gebruik ik alleen voor het rijden, ik wil niet dat een paard paniekerig op een zweep reageert. Als een paard voor mij gaat staan en me de weg blokkeert(bijvoorbeeld in de wei bij het hek, of voor de staldeur), probeer ik het toch eerst met mijn stem. Luistert ie dan niet, sla ik direct en hard, dat is gewoon dominant gedrag, dat pik ik niet. Als je dan opzijgaat, kun je de relatie met dat paard wel vergeten, dan luistert hij nooit meer. Maar bij (gewoon, niet dominant) irritant gedrag, heb ik meestal genoeg aan een duidelijk "nee". En als dat niet genoeg is, dreig ik, helpt dat nóg niet, dan sla ik.
Maar de leider worden, doe je niet met je zweep, dat doe je door te laten zien dat een paard jou kan vertrouwen en bij jou veilig is. Vind wel dat bij goed leiderschap hoort, dat je dominant gedrag afstraft, en dat je stem dan bij de meeste paarden niet genoeg is, ben ik wel met je eens. Ik vind het alleen niet nodig met een kanon aan te komen als je het ook met een waterpistool afkunt.

odetteke schreef:
Yamcha schreef:
Dit ben ik niet helemaal met je eens, een paard heeft meestal een reden waarom die weigert, als jij niet goed op de hindernis aanrijdt, of het paard komt niet uit met zijn galopsprongen, lijkt het me niet correct om dan te gaan slaan (aan de andere kant, als al die redenen niet aanwezig zijn, is het wel raadzaam om door te zetten, anders wordt het idd een spelletje...
Het maakt me niet uit of hij wel of niet lekker voor de hindernis uitkomt, springen zal hij! (ik spring zelf hooguit 40 centimeter dus hij kan er altijd weloverheen komen, ookal komt hij niet uit) Als je de weigering toestaat zal een paard een volgende keer al veel sneller vinden dat een hindernis hem niet uitkomt.


Met 40 cm is het inderdaad een ander verhaal. Ik dacht dat Arabica_1 het over een meter had... dan vind ik het niet zo fraai om het paard er overheen te "rossen" (heb dan een beeld dat die persoon waar zij het over had continu zit te meppen), ik bedoel, galoppeer dan een rondje en ga er alsnog overheen en beloon hem dan... met een meter kan ik me voorstellen dat-ie niet uitkomt, met 40 cm niet, dan zal hij het idd doen om niet te hoeven springen, als je dan stopt, springt ie de volgende keer ook niet....

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:07

Citaat:
Ik ga uiteindelijk (als ik geen andere keus heb) wel slaan, met een touw dan, een zweep gebruik ik alleen voor het rijden, ik wil niet dat een paard paniekerig op een zweep reageert. Als een paard voor mij gaat staan en me de weg blokkeert(bijvoorbeeld in de wei bij het hek, of voor de staldeur), probeer ik het toch eerst met mijn stem. Luistert ie dan niet, sla ik direct en hard, dat is gewoon dominant gedrag, dat pik ik niet. Als je dan opzijgaat, kun je de relatie met dat paard wel vergeten, dan luistert hij nooit meer. Maar bij (gewoon, niet dominant) irritant gedrag, heb ik meestal genoeg aan een duidelijk "nee". En als dat niet genoeg is, dreig ik, helpt dat nóg niet, dan sla ik.
Maar de leider worden, doe je niet met je zweep, dat doe je door te laten zien dat een paard jou kan vertrouwen en bij jou veilig is. Vind wel dat bij goed leiderschap hoort, dat je dominant gedrag afstraft, en dat je stem dan bij de meeste paarden niet genoeg is, ben ik wel met je eens. Ik vind het alleen niet nodig met een kanon aan te komen als je het ook met een waterpistool afkunt.


Dan vinden wij eigenlijk precies hetzelfde Knipoog

Een paard met een beetje springervaring kan zelf wel redelijk goed inschatten of hij moet verruimen of inhouden om goed voor een sprong uit te komen (tenzij je hem een meter ervoor pas indraait) in veel gevallen vind ik het dus aanstelleritis en moet het dus "afgestraft" worden!

Anoniem

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:25

Hihi grappig, een hele discussie, en dan blijk je het met elkaar eens te zijn Haha!
Waar ik eigenlijk ook op reageerde, zijn mensen die hun paard te kort indraaien voor de sprong en dan kwaad worden als hij weigert, dat vind ik zeer onrechtvaardig....

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:31

mijn tante en mijn nicht zijn ook zo'n schijtwijven
klop je een daas dood, hoor je ze roepen, wat wil je van dat maart, je moet 'm niet meppen!!
denk ik effe van: laat jij je lekprikken door dazen? ja,fijn voor je nou mijn paardje niet hoor!!!
maar dat je wegkomt irritante trut!!
ps. ik heb een hekel aan mijn tante maar mijn nicht HANGT rond mij

Rafaela

Berichten: 6291
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Heerlen

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 02:15

het ligt eraan hoe mensen een tik geven,
je hebt mensen die hun paard gewoon blijven meppen terwijl hij niks doet, en je hebt mensen die hun paard ee tikje geven om hun aandacht er wat beter bij te hebben.
de 1ste moet ik niks van hebben, de 2de wel, zolang je je paard maar niet afronselt.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:55

Mijn nieuwe bijrijdpony test me echt uit en die accepteerd het ook dat ik haar aanpak. Ook schrikt ze de hele tijd expres wegspringen voor bloemen enzo. Als je haar gewoon op haar plaats zet is er niks aan de hand dan gaat ze door het vuur maar laat je haar gaan dan rent ze de straat op of keert ze gewoon om. Haar vorige verzorgster heeft het voor elkaar gekregen om er 4 x af te vallen over een stuk van 20 meter. Het paard lacht zich waarschijnlijk helemaal kapot.

Mijn andere verzorgpaard stelt zich ook aan doe je daar niks aan dan springt ie zo tegen auto's en fietsen aan rijdend of niet. Of je bent binnen 5 minuten weer op stal. Hij vind het wat minder als ie op zijn plaats wordt gezet hij kan zich echt helemaal boos maken gaat ie helemaal opkroppen en sterk maken. Maar door streng en consequent zijn heb ik nu wel voor elkaar gekregen dat ie zomaar het water in loopt waar hij anders zogenaamd doodsbang voor was.

Om nou een paard gelijk te meppen als ie zijn voet niet optild...nee. Dan zeg ik het nog iets harder en tik met mijn hand zijn buik aan zo van joehoe leef je nog ik wil graag je voet.
Dazen zijn idd héél irritant ik blijf maar meppen, maar dood is dood Haha!

Mleen1993
Berichten: 99
Geregistreerd: 11-06-06

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:31

ik heb er geen bezwaar tegen.
jij bent de baas over je paard of pony en niet andersom!!.. Haha!
ik vind een tik alleen maar leerzaam voor een paard; zo leer je je paard grenzen aan te geven.
maar als ie het weer goed doet zoals jij wilt,, goed belonen!! Ach gut
dat vind ik belangerijk, zo ziet hij het verschil tussen boos zijn en vrolijk zijn.
het hoeft niet een super mep te zijn, maar even van nee is nee! nu ophouden..

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:01

PinkiiY schreef:
darwin schreef:
Ik vind het absoluut niet zielig, moet je eens kijken hoe paarden in de natuur elkaar afstraffen en daar weten ze precies wie de baas is en daar hebben ze respect voor elkaar.
dus daar kan een tik van ons niet eens tegen op !


Sluit me hierbij gedeeltelijk aan.
Maar het probleem is vaak dat wij alle lichaamstaal die aan zo'n paardentik voorafgaat compleet missen. Wij geven ons paard dus naar onze normen een verdiende tik, maar vaak schrikt het paard zich een ongeluk; je hebt ze niet gewaarschuwd! (Okee, in mensentaal misschien)
En zulke tikken kunnen bij bijvoorbeeld angstige paarden zo'n onzettende angst veroorzaken, terwijl wij mensen geen idee hebben waarom ze nou zo bang zijn voor de zweep; we mishandelen ze toch niet?
Die paarden zijn altijd al uit op het ontwijken van problemen, en dan krijgen ze die (in hun ogen) ineens toch zomaar = angst.
In zulke gevallen vind ik het geven van een tik niet gepast.


Daar ben ik het mee eens, je kan een tik geven als hij echt vervelend doet en dat ook weet.
Als het paard je niet begrijpt kan je proberen het duidelijker te maken, maar ik denk dat als je gewoon goed met je paard omgaat, je best af en toe een tik geven.

beccieloeken
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:11

Mijn vorige merrie moest ik af en toe wel eens een tik geven omdat ze echt om je te pesten de trees ging uithangen...bv als ik het halster uitdeed om haar hoofdstel aan te doen dan ging ze met haar neus recht in de lucht staan zodat ik het bit niet kon insteken...na 5 minuten wachten deed ze dan eindelijk der neus naar beneden , zoiets als"ok dan, omdat je zo volhoud mag je het aandoen"...dan vertelden stalgenootjes mij dat ze echt profiteerde (ze deed nog wel meer dan dat hoor...bv met haar achterbeen naar me gaan slaan als ik wou opstijgen, en als ik dan toch al half opgestegen was dan zette ze zich kaarsrecht op haar achterste benen zodat ik er weer afschoof)...Dan heb ik haar toch ook een ferme tik verkocht toen ze het nog eens deed...en wonder boven wonder!!! Twas de laatste keer dat ze het gedaan had!!!

Het paard dat ik nu heb is iets helemaal anders...die is erg schrikkerig en bang, een echt gevoelig dier, hij luistert echt als de beste...heb hem nog nooit een tik moeten verkopen...ik denk ook dat het bij hem meer schaadt dan baat als ik hem een tik zou verkopen...hangt er natuurlijk van af waarom...

Iesj_

Berichten: 1068
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:05

ZO taat ik post nog maar even.
Ik vind als het een jong paard is die iets vervelends doet.
dat je die van het begin af aan hard moet aanpakken.
Een al wat ouder paard die best weet wat hij moet doen maar gewoon een beetje vervelend is daarmee kun je meestal ook gewoon hard je stem gebruiken.
als dat niet werkt kan je al met je hand een gebaar maken dat als tie niet ophoudt kan die een mep krijgen (en daarmee bedoel ik niet keihard maar gewoon een tik waarmee je kunt zeggen 'hou es op').
Zo kan je steeds strenger worden waarmee het paard weet dat hij die dingen gewoon niet mag doen want dat krijgt hij/zij gewoon een tik.
Dat is niet bij iedereen zo sommige hoeven die harde aanpak niet te gebruiken.
Die kunnen we gewoon zeggen 'hé hou eens op'.
Bij een jong paard moet je het denk ik een beetje combineren, als is hij gewoonweg irritant stem gebruiken en als tie dan niet ophoudt een tik want zo doet ze moeder het ook alleen gebruikt die ze stem niet.
Om een lang verhaal kort te maken moet je gewoon je stem gebruiken, zoniet je handen.
Dit was mijn mening daarover en andere bokkers hebben vast een andere mening maar zo zie ik het Haha!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:59

Met een TERECHTE tik is niks mis.
Ben zelf in het bezit van een echte "reldel" Haha! (lees merrie-merrie)
Soms is het maanden niet nodig om haar een tik te geven, maar ze heeft weleens uitprobeerperiodes.
Als je haar dan even aanpakt kan je tijden lekker met haar vooruit, maar als ik dat niet doe wordt het echt een draak. Dan gaat ze steeds een stapje verder.
Wel heb ik er een hekel aan als mensen onterecht hun paard afrossen, bijvoorbeeld omdat iets niet lukt en dan uit frustratie gaan zitten meppen.

STERALLURES

Berichten: 4
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:47

Een tik is heel wat anders dan slaan, en als een paard echt vervelend is, is die tik ook terecht vind ik. Knipoog
Dan worden ze toch weer even op hun plaats gezet.
Met slaan kom je overigens al helemaal nergens, jij niet & je paard niet.

Anoniem

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:39

Ben ik helemaal met je eens... welkom trouwens!

Anoniem

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:13

Ik vind het niet zielig, maar zelf deel ik zelden tot nooit een tik aan mijn paard uit. Meestal leg ik de fout bij mezelf of ga ik na hoe en waarom, ipv direct het paard een hengst uitdelen, snaptie toch niets van.

bud_gloor
Berichten: 1222
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: in de buurt van Rotterdam

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:52

Ik vind het niet zielig, maar ik deel zelden een tik aan mij paard uit. Meestal ligt de fout of bij mezelf of ik verhef een keer mijn stem.. dat is voldoende..

Whizzard
Berichten: 1367
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Markelo

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:43

Hmm.. ik weet het niet, ik sla mijn paard eigenlijk nauwelijk, omdat ze daar heel bang van wordt, ze deinst er voor terug.
Maar als ze iets doet wat écht niet mag, en ze dat best weet dan krijgt ze wel een tik ja...

Felies_xx

Berichten: 5455
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:03

Vind het niet zo zielig om een tikje te geven zo van Houd op.. ik bedoel dat doet iedereen hier vast wel! Lachen maar om je paard nou te meppen is een ander verhaal .. Maaja je hebt gekke mensen die het doen he.. Ik had ooit een buitenrit gemaakt met mn verzorgpaard en met nog 2 paarden en bij een brak de teugel en lag dat meisje er vanaf.. nou niet normaal gewoon Ze bleef met de teugel klappen geven! Boos! Zo verschrikkelijk ..En de oude verzorgster van mijn oude verzorgpaard ging ook helemaal te keer tegen dat beest en kon niet stoppen met slaan! Vreselijk! Verdrietig Wou dat mens zelf slaan Grr..! Boos!