Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:47

Ik geef eigenlijk nooit een tik. Alleen als ze echt te bont maakt. Maar dan heb ik het over trappen of bijten.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:48

marleen_usar schreef:
soms zie je wel eens van die zweepsporen bij een paard en dat vind ik wel zielig, dan blijft iemand steeds meppen.

Bij mijn paard zie je ook wel eens zweepsporen. Maar dat komt van het zweet. Dan hoef ik hem er maar op de duwen en er staat een streepje.

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 01:57

ik vind sommige mensen ook niet al te lief met un paard en zweep omgaan Ach gut
Maar over het algemeen is met zweep reden alleen voor het vragen van reactie.. bij mij dan..

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:23

Is het ook en helaas word hij nog steeds gebruikt om te straffen...

Taat_

Berichten: 7005
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:13

Ik vind de zweep juist meer een hulpmiddel..

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:15

Zolang het terecht is,en het niet 10 keer achter elkaar gebeurd..heb ik er geen problemen mee.

Soms zie je mensen hun paard echt afslaan,nou die moesten zelf eens een flinke mep krijgen!!
Moeten ze niet proberen als ik in de buurt ben,want dan hebben ze een probleem.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:20

Ik gebruik hem als hulpmiddel en een beetje voor de veiligheid want zonder zweep loopt ie zo een greppen/slot/weg op/in maar met een tik is dat snel over. Ook gebruik ik hem wel is om hem net iets meer zijn voeten op te laten tillen , hij wil nog wel is gaan sloffen maar dan is het geen giganitische mep maar echt een tikje achter mijn been.

Anoniem

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:54

darwin schreef:
Ik vind het absoluut niet zielig, moet je eens kijken hoe paarden in de natuur elkaar afstraffen en daar weten ze precies wie de baas is en daar hebben ze respect voor elkaar.
dus daar kan een tik van ons niet eens tegen op !

Om de baas te zijn en respect te krijgen heb je wel iets anders nodig dan je zweep hoor... als je dat met je zweep probeert scoor je alleen maar angst, vraag me af of je dat moet willen... Een zweep is niet bedoeld om te straffen, een zweep is slechts een hulpmiddel om jouw voorwaartse hulpen te verduidelijken. Straffen doe je met je hand of je stem, niet met een zweep, je wilt namelijk niet dat je paard bang is voor de zweep, omdat dan de communicatie onder het zadel verstoord wordt.
Overigens hoef je om de baas te worden heus niet net zo hard te kunnen slaan als een paard, je moet een duidelijke, consequente kuddeleider zijn die zeker van zichzelf is. Die het paard in kan voelen, die lichaamstaal begrijpt, en daarin zelf ook kan communiceren. Dan krijg je respect, omdat je veiligheid, zekerheid, en duidelijke leiding biedt.
Dát is wat jou tot kuddeleider maakt, niet die zweep of waar je dan ook maar mee slaat. En dat heeft te maken met jouw houding, niet met je zweep. Een tik geven zielig? Niet als het terecht is en het paard het begrijpt. Anders wel, dan is het namelijk zinloos, roept angst op en is dus mishandeling.

AhtnamasJarig

Berichten: 1167
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Almere

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:58

Ik geef alleen een tik met de zweep als het paard niet reageert op mijn hulpen (eerst een keer drijven.. geen reactie drijven plus zachte tik achter het been). Of als een paard erg vervelend is en gaat bokken onder het rijden.. als ik een tikje geef en hij begint te bokken volgt er nog een tikje.

Daarnaast (niet hard)sla ik in de stal een paard ook weleens op zijn hals (eigenlijk nooit ergens anders...) als hij begint te bijten/slaan en stem verheffen hierbij niet helpt.

Anoniem

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:07

Als een paard bijt, kun je hem het beste een tik op de neus geven (nooit met je zweep doen), altijd met de hand. Liefst op het moment zelf, of heeeeeeeeeel kort daarna... heel effectief, hij snapt dan dat het om het bijten gaat...

BowiieJ_

Berichten: 7
Geregistreerd: 05-07-06

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:14

Ja bij mij is er wel eens iets stoms gebeurt Lachen
Ik gaf hem een klopje op z'n hals , zegt me vriendinnetje: Och je slaat hem! Haha! Die is echt niet wijs

Anoniem

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:40

Ach, sommige mensen... Haha!

IkenKas

Berichten: 99
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Groenlo

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:56

Ik denk dat je ook moet kijken naar de bedoeling van zo'n tik. Waarom geef je hem/ haar er 1? Omdat hij niet luistert!!! Ik denk dat jullie allemaal wel eens een draai om de oren hebben gehad van jullie ouders. (maakt niet uit hoe oud je nu bent denk maar eens aan die tijd:P ) En waarom? Je luisterde waarschijnlijk niet of deed iets wat niet mocht. En dát is nou precies de bedoeling van zo'n tik/mep of hoe je zoiets ook wilt noemen ( het is bij iedereen anders ). Mensen kunnen praten met elkaar máár een mens en een paard NIET; we moeten dus consuqent zijn. DIT mag en DAT niet...

Mensen die hun paard niet bestraffen terwijl dat wél nodig is; tja, eigen keus maar JIJ.. wilt respect van je paard/ pony en dat krijg je pas als ze je gehoorzamen. Het komt niet zomaar uit de lucht vallen...mijn vader zegt altijd: "Respect moet je afdwingen" en ook: "Het is en blijft een dier". Zo denk ik er ook over! Wie niet luisteren wil, moet maar voelen!

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:00

beter een tik dan 10 keer schoppen

Noemy

Berichten: 617
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Tilburg

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:02

Ik geef af en toe echt wel een flinke tik als het nodig is. maar wel als het terecht is. een paard moet wel weten wat hij wel en niet kan flikken

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:04

Ik gebruik mijn zweep als hij niet luisterd(logisch Tong uitsteken ). Maar het is niet zielig als je je paard een tik geeft moet hij maar luisteren.
Alleen ik geef mijn paard nooit een tik om z'n neus, daar houd ik echt niet van.

Anoniem

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 01:02

PinkiiY schreef:
darwin schreef:
Ik vind het absoluut niet zielig, moet je eens kijken hoe paarden in de natuur elkaar afstraffen en daar weten ze precies wie de baas is en daar hebben ze respect voor elkaar.
dus daar kan een tik van ons niet eens tegen op !


Sluit me hierbij gedeeltelijk aan.
Maar het probleem is vaak dat wij alle lichaamstaal die aan zo'n paardentik voorafgaat compleet missen. Wij geven ons paard dus naar onze normen een verdiende tik, maar vaak schrikt het paard zich een ongeluk; je hebt ze niet gewaarschuwd! (Okee, in mensentaal misschien)
En zulke tikken kunnen bij bijvoorbeeld angstige paarden zo'n onzettende angst veroorzaken, terwijl wij mensen geen idee hebben waarom ze nou zo bang zijn voor de zweep; we mishandelen ze toch niet?
Die paarden zijn altijd al uit op het ontwijken van problemen, en dan krijgen ze die (in hun ogen) ineens toch zomaar = angst.
In zulke gevallen vind ik het geven van een tik niet gepast.

Hier ben ik het mee eens... met Pinky dan...

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 06:28

lovelynutia schreef:
beter een tik dan 10 keer schoppen


En beter 1 schop dan 10 keer tikken Knipoog

Anoniem

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:39

Als het paard loopt te kl*ten en het moet ophouden kan je best een flinke tik verkopen hoor. Je moet bij een dier, en vooral zo'n groot dier als een paard, toch echt laten weten wie de baas is.
Maar als het voor onzin is dan vind ik het niet kunnen. Maar af en toe eens een tik kan echt geen kwaad als het paard niet doet wat ie moet doen.

julesje
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Maassluis

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:04

Als je bij sommige paarden geen zweep gebruikt kan het erg gevaarlijk worden, een paard weegt 400+ kilo en daar kan ik niet tegen op met 50 kilo..

Anoniem

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:51

Kayleigh_ schreef:
Als het paard loopt te kl*ten en het moet ophouden kan je best een flinke tik verkopen hoor. Je moet bij een dier, en vooral zo'n groot dier als een paard, toch echt laten weten wie de baas is.
Maar als het voor onzin is dan vind ik het niet kunnen. Maar af en toe eens een tik kan echt geen kwaad als het paard niet doet wat ie moet doen.

Jawel, maar je moet van te voren duidelijk waarschuwen... dreigen met je voet, een schreeuw geven, dreigen met je hand... als ie het dan nog niet door heeft, kun je slaan, dan snapt-ie je ook.

CherylDaraxo

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:55

Ik denk als je een paard opvoed zonder tikje dat je heel veel geduld moet hebben. Maar volgens mij kan het wel. Ik denk dat het voor een mens de makkelijkste manier is omdat je snel een reactie krijgt (hij doet het niet meer) hoewel dit niet altijd het geval is. Ik vind het niet zielig als je hem een tikje geeft maar ik denk dat het beter is om het op een andere manier te doen.

julesje
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Maassluis

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:44

Yamcha schreef:
Kayleigh_ schreef:
Als het paard loopt te kl*ten.....doet wat ie moet doen.

Jawel, maar je moet van te voren duidelijk waarschuwen... dreigen met je voet, een schreeuw geven, dreigen met je hand... als ie het dan nog niet door heeft, kun je slaan, dan snapt-ie je ook.

Om nou te gaan lopen schreeuwen in je proef, gaat mij iets te ver..

Anoniem

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:56

Volgens mij moet je je paard zo opvoeden, dat je dat in een proef niet nodig hebt...

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Mensen die het zielig vinden om paarden een tik te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:51

Een tik geven is niet zon ramp.. ligt eraan in welk opzicht!
als jij je paard een tik geeft wanneer hij dat égt nodig heeft (zweep of niet) dan is dit helemaal niet erg!
jij bent de baas en dat moet soms even duidelijk gemaakt worden!
natuurlijk wel een tik in mate geven... Lachen