Te oud?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sapphire

Berichten: 1671
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Poortugaal (Rotterdam)

Te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 12:24

Me moeder kwam me gister opeens vertellen dat ze wilt gaan beginnen met paardrijden (ze is 43!!)

Eerst had ze echt totaal niks met paarden, totdat vorig jaar Sapphire (m'n eigen veulen) geboren werd. Ze is opeens helemaal gek met paarden, terwijl ze vroeger vies zat te kijken als ik m'n verzorgpaard een kus gaf doet ze het nu zelf ook.
Ze wilt beginnen met lessen op manegepaarden, en als Sapphire dalijk ingereden is wilt ze verder gaan lessen met Sapphire.

Aan de ene kant vind ik het wel leuk dat ze wilt gaan rijden, maar aan de andere kant wil ik Sapphire gewoon voor mezelf houden, en helemaal omdat ik niet wil dat Sapphire verziekt wordt. Ik had eigelijk al besloten dat ik niemand op Sapphire wou laten rijden, niet egoistisch bedoeld, maar gewoon dat ze alleen aan mij rijstijl went.
Me moeder denkt dat weer dat ik jaloers ben omdat zij zo goed met Sapphire overweg kan.

Maar wat vinden jullie, is 43 niet te oud om te beginnen met paardrijden?

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:25

Nee natuurlijk is dat niet te oud. Is toch alleen maar leuk dat je moeder ook wil rijden bovendien zal ze in het begin toch niet op een jong paard kunnen stappen.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:27

Ik denk wel hoe ouder, hoe lastiger het wordt om het op te pikken, maar het is toch juist alleen maar hardstikke leuk?
Grote kans dat ze straks helemaal niet meer op Sapphire wil (behalve losstappen) omdat ze dan ook wel doorheeft dat het niet zo heel snugger is om op een jong paard te leren rijden. Maar dat duurt nog wel een poosje he!
Tot die tijd; gewoon aanmoedigen

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:24

Zolang je moeder het durft en lichaamlijk aankan, waarom zou ze dan te oud zijn?


Ik begirjp trouwens wel jou standpunt, maar een goed paard word niet verpest door iemand die er 1x of 2x per weeek een half uurtje of uurtje beetje op rondhobbeld hoor

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:28

Met 65 jaar dan ben je te oud om het te leren(maar soms ook niet), ik heb een paard ik rij zelf mijn verzorgster rijd en mij dochter rijd soms maar die wil ook gaan lessen op hem. Kan echt geen kwaad hoor.

horseNL00
Berichten: 792
Geregistreerd: 04-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:29

ik vind dat ook niet te oud. maakt toch niet uit, als het maar veilig/ verantwoord is en ze heeft er lol in!

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:19

Lekker haar gang laten gaan! En als ze het goed doet, laat haar dan een keer op je paard rijden. Als het niet klikt, zal ze er echt niet op verder doorgaan. Als het wel klikt: dan is het toch fijn dat er iemand is die jou paard ook kan berijden als jij een keertje niet kan of wil?

_Ingrid

Berichten: 933
Geregistreerd: 27-08-05

Re: Te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:35

Je bent nooit te oud om paardrijden te leren. Maar het is toch hartstikke leuk?
Mischien zal ze wel doorkrijgen dat ze beter niet met een jong paard kan lessen.

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:39

o wat leuk dat je moeder ook wil rijden, en inderdaad, zodra ze een aantal lessen heeft gehad, zal ze inzien dat jouw paard misschien wel te "onervaren" is voor haar

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:40

Ik leer mn moeder rijden, en die wordt dit jaar 47. Kan best dus.

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:56

Denk ook niet dat het te oud is hoor!!! FF een voorbeeld.... mijn oma was 63 toen ze haar rijbewijs haalde... dus waarom zou jou moeder het paardrijden niet kunnen 'oppikken'.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:59

misschien heeft ze er wel talent voor

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:47

ik snap je wel hoor iris ik wil liever ook niemand anders meer op siets laten rijden want niemand is goed genoeg
Ik denk overigens niet dat je moeder er te oud voor is maar ze zal het minder snel oppikken dan iemand van 12 die gaat leren paardrijden.

lentjj

Berichten: 203
Geregistreerd: 11-02-06
Woonplaats: Zuid-Holland/Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:08

Nee vind niet te oud.. Maar ik zou dr ook niet op me eige paardje laten Zowiezoo zou ik op een jong paardje geen onervaren persoon laten rijden..

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:12

Ach als je er plezier in heeft, gewoon lekker laten doen toch

En als jouw veulen over 2 jaar kan worden ingereden, zal zij hoogstwaarschijnlijk nog niet eens in de buurt van het niveau komen wat nodig is om het paard te trainen (rondhobbelen en verprutsen is wat anders, je paard moet dan dingen geleerd worden), en tegen de tijd dat ie goed is ingereden valt er weinig meer aan te verprutsen als ze er geen 7 dagen in de week op gaat, en kan ze ook fijn wat rijden soms

Ponygekkie95

Berichten: 75
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Amsterdam Z-O

Re: Te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:43

leuk joh dat je moeder gaat rijden!
mij lijkt het dus echt leuk, stel je voor, samen naar je paard/pony toe en hele gesprekken voeren over paarden terwijl je moder er neit gek van wordt. dat is toch de hemel voor elke paardeneigenaaR?!

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Re: Te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:18

Zeker niet te oud hoor! is wordt wel moeilijker, ik ben na een ongeluk ook weer bij de ´beginners´ begonnen (reed 4 jaar') en dna zie je dat mensen heel veel plezier kunnen beleven in het rijden, wat natuurlijk het belangrijkste is, en het daarnaast ook serieus willen leren. Veel van die dames hebben dochters die al rijden.
En als jou moeder af en toe op Saphire wil rijden hoeft daar toch niets mis mee te zijn. mischien kan ze van jou ook nog wel wat leren .

MaiMai

Berichten: 1219
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:08

Ik vind het ook echt niet te oud hoor, wou dat mijn moeder eraan begon! Nou ja, ze ment in ieder geval En met een beetje geluk ziet ze dan wel in waarom jij liever alleen op Sapphire wil rijden!

_Linnie_

Berichten: 267
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:34

Ik vind het niet te oud. Wel zal t allemaal wat lastiger gaan en wat langer duren. Als je jong (als kind) begint gaat het vaak wat meer automatisch en soepeler. Maar goed, als ze het leuk vindt, lekker laten gaan denk ik.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:55

RT-D -> YRT

Lientjee

Berichten: 12376
Geregistreerd: 23-10-05
Woonplaats: Baarle-Nassau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:54

Je bent nooit te oud om te leren toch? (ik denk dat het over de 60 wel een beetje oud wordt voor paardrijden.. maarja.. ) Iig, wens je moeder maar veel succes..

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:41

Is niet te oud hoor! Moeder van m'n vriendin wil ook beginnen met rijden die is 42, dus zo raar is t echt niet... op mijn manege zijn er ook genoeg volwassen beginners . Maar m'n vriendin gaat met haar familie in de zomervakantie naar Canada, waar ze ook willen gaan paardrijden door de bergen, dus dan moet haar moeder wel een beetje ervaring hebben

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:47

Mijn vader was ook rond die leeftijd toen hij begon. Hij is ondertussen om diverse redenen gestopt, maar heeft een toch een dikke acht jaar volgehouden. En het ging helemaal niet slecht hoor. Hij zal misschien nooit een topruiter zijn geworden, maar hij kon aardig in het zadel blijven zitten en zijn paard rondsturen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:55

Je bent nooit te oud om te leren
Ik zou dat juist aanmoedigen, ouders die willen leren paardrijden! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd
Met dat verpesten zal het wel meevallen, wat rondhobbelen kan geen kwaad. Bovendien zal ze in het begin toch niet direct op een groen paard kunnen stappen .

Maaaike

Berichten: 2051
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:03

Nerwen schreef:
Je bent nooit te oud om te leren


Precies, dat wilde ik ook zeggen!
Als je moeder het leuk vindt, moet ze toch lekker gaan leren rijden? Plezier en het leuk vinden is het allerbelangrijkste.
Ik zou het volgens mij wel leuk vinden juist.. Mn moeder komt amper kijken (denk 2 keer per jaar ofzo ), het is toch juist leuk dat je moeder na het veulen wel inziet hoe leuk paarden zijn ?
Ik snap wel dat je Sapphire liever voor jezelf houdt, jouw paard en alles op jouw manier. Maar als jij Sapphire gaat inrijden en goed gaat doorrijden, is het ook logisch dat je je moeder er niet op wil. Hij moet nog veel leren.. Maar als Sapphire goed ingereden is, kan je moeder er af en toe wel op rijden.. Ik neem aan dat ze dan toch maar af en toe gaat, en dan zelfs onder jouw toezicht en/of les.

Maar eerst maar eens zien of ze het tegen die tijd nog leuk vindt !