pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meliaforever

Berichten: 12037
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:42

ik rij op een 28 jarige ,, en daar galopeer ik maar 1 of 2 rondjes op ofzo, en dan 2 of 3x in de week

hekla
Berichten: 17
Geregistreerd: 22-04-06

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:49

een half uur rijden kan goed als het paard er geen ''problemen'' aan overhoud. En ik zou dit paard zeker 2 รก 3 dagen per week rust gunnen !

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:03

Dat hoeft helemaal niet erg te zijn, als het paard er de conditie en kracht nog voor heeft, waarom niet?

Mijn verzorgpaard is 25 jaar, en helaas heeft hij de conditie niet meer omdat hij een paar jaar alleen op zondag is bereden (voor ik hem deed). Ik rij hem dus ook maar zo'n 2 keer in de week en dan maar een half uurtje ofzo. Verder doe ik wel andere dingen met hem.
Op zich ziet die van mij er nog hartstikke goed uit voor zijn leeftijd en heeft hij hartstikke veel energie. Als ik de tijd had, kon ik misschien zijn conditie nog wat verder trainen, maar dat moet nog even wachten.

kiimmy_D
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 07:39

maar sommiige mensen zeggen dat het zweet juist goed is, dat het niet komt omdat ze moe zijn, is dat zo..?

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:42

ligt eraan. ik denk dat de ruiter dit het beste kan merken. soms zweet rambo omdat hij het gewoon warm heeft, soms is hij echt wel een beetje moe, dat merk je zelf het beste.

het is ook niet zo dat ik tien minuten gallopeer op rambo, meestal drie rondjes of zo, daarna weer even op adem laten komen.

maar werken doet hij nog wel!

kijk maar;

Afbeelding

Afbeelding

edit: en hij is 29!!!!!!!

kiimmy_D
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:35

wOw, moOiie fOtOs, hij ziet er helemaall niet uit als 29 ...coOl..:-D, maarja, dOeii.. xx daisy

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:28

Hay,

Ik vind - mits je pony een goede conditie heeft en het nog aan kan - dat het wel kan.
Ik heb ook een Arabiertje van 29 waar ik een halfjaar terug de M2 mee heb gestart. Omdat ze een peesklap heeft gehad is ze er een tijdje uit maar ik heb haar altijd nog intensief gereden (elke dag dressuur, springen of cross soms afgewisseld door een buitenrit en 1 dag vrij).
Je moet natuurlijk wel rekening houden met wat langer warm stappen, wat langer uitstappen en dat soort dingen. Maar als je pony aan geeft dat hij het nog aan kan is het goed.

Veel succes ermee!

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:33

Moet opzich best kunnen, paard kan ook zweten door warmte, vacht enz.

Als het paard een goede conditie heeft en laat blijken dat hij het aankan dan ja dan kan het best.

OP mijn oude manege stond een pony van 35 die nog perfect elke dag een uurtje meereed in de lessen. als ze dit een weekje niet deden was het beestje helemaal stijf en stond de hele dag stil op de wei. Bovendien vond hij het werken gewoon super.

little_angel
Berichten: 278
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:35

ik ben het met de meeste eens, zolang ze het nog aankunnen lekker op blijven rijden. afmatten is iets heel anders dan een gewone 'goede' training. mijn pony van 26 word ook nog bijna elke dag gereden, zowel op de rijvereniging (ben helaas de 18 gepasseerd) als bij ons thuis, als wedstrijden. Er zijn zat mensen die tegen mij zeggen ahh dat beest, laat hem toch, maar op wedstrijden voelt hij zich als een vis in het water en we rijden nog elke wedstrijd in de prijzen (L1)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:44

Tja als hij de conditie heeft dan is het best mogelijk. Maar vind hij het nog wel leuk? Dat is de grootste vraag. Mijn vz-pony is 27 en ik doe alleen nog maar leuke dingen met hem zoals buitenrijden en andere dingen die hij leuk vind. Ik merk ook dat als ik in de bak ga rijden zijn humeur meteen omslaat, hij vind er echt geen donder aan. Dan denk ik ach, hij heeft 27 jaar lang hard gewerkt dus laten we nu maar gaan doen wat hij leuk vind.

Maar als je een pony hebt die van hard werken houd is het niet erg, ik zou alleen dat vele galoperen afbouwen. Volgens mij is 1 mensenjaar 4 paardenjaren, dat betekent dus ook dat een paard 4x sneller slijt dan een mens. Dus daar moet je een beetje voorzichtig mee zijn als een paard ouder word kwa intensieve trainingen, vind ik.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:47

Miss_Montana schreef:
Volgens mij is 1 mensenjaar 4 paardenjaren, dat betekent dus ook dat een paard 4x sneller slijt dan een mens. Dus daar moet je een beetje voorzichtig mee zijn als een paard ouder word kwa intensieve trainingen, vind ik.


Hoe kan een paard nou 4x harder slijten dan een mens? omdat een paard 4 paardenjaren in een mensenjaar telt betekend niet dat een paard 4x zo snel in de tijd gaat...

lijkt me dus onlogisch dat een paard 4x harder slijt dan een mens omdat een mensenjaar 4 paardenjaren telt maarja misschien licht dat aan mij.

Lotte_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Grathem

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:55

ik sprong vorig jaar ook nog 1 meter met mn pony van 25...

maar niet elke dag natuurlijk!!

hij is inmiddels wel overleden

Lotte_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Grathem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:56

laartjuh schreef:
Miss_Montana schreef:
Volgens mij is 1 mensenjaar 4 paardenjaren, dat betekent dus ook dat een paard 4x sneller slijt dan een mens. Dus daar moet je een beetje voorzichtig mee zijn als een paard ouder word kwa intensieve trainingen, vind ik.


Hoe kan een paard nou 4x harder slijten dan een mens? omdat een paard 4 paardenjaren in een mensenjaar telt betekend niet dat een paard 4x zo snel in de tijd gaat...

lijkt me dus onlogisch dat een paard 4x harder slijt dan een mens omdat een mensenjaar 4 paardenjaren telt maarja misschien licht dat aan mij.


inderdaad!! wij worden 4 keer zo oud!!

maar het betekend niet dat hoeveel grijzer wij in 4 jaar worden dat paarden dit in een jaar doen.. bij wijze van dan

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:04

lottefrisbee schreef:
inderdaad!! wij worden 4 keer zo oud!!

maar het betekend niet dat hoeveel grijzer wij in 4 jaar worden dat paarden dit in een jaar doen.. bij wijze van dan



Heb ik eindelijk is gelijk
[/quote]

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:33

laartjuh schreef:

Hoe kan een paard nou 4x harder slijten dan een mens? omdat een paard 4 paardenjaren in een mensenjaar telt betekend niet dat een paard 4x zo snel in de tijd gaat...

lijkt me dus onlogisch dat een paard 4x harder slijt dan een mens omdat een mensenjaar 4 paardenjaren telt maarja misschien licht dat aan mij.


Nee, je hebt niet gelijk...

Heb het zelf van een heel ervaren bewegingsdeskundige gehoord. Als een dier net zo hard traint als een mens valt het dood neer. Dieren kunnen het simpelweg niet aan, ze slijten sneller omdat ze ook sneller oud worden.

miss_nadine

Berichten: 1416
Geregistreerd: 29-05-05

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:11

Zolang de pony het aankan vind ik dat je gewoon moet blijven rijden! Je moet niet al te veel vragen maar vaak geeft het paard het ook al aan als het te veel is. Een vriendin heeft een paard van 31 en daar maakt ze 5 dagen per week nog lange buitenritten mee. Dan gallopeerd ze niet meer maar wel nog stukjes draven. Als ze het paard minder rijd dan merk je gelijk dat ze stijfer word en slechter gaat lopen. Volgens mij is het alleen maar goed als je je paard zolang mogelijk rijd. Het houd het paard in conditie en op gewicht en de spieren blijven soepel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:25

Idd, het is heel goed voor ze. Vooral ontspannende buitenritjes, veel paarden geven idd ook aan wanneer het genoeg is. Je hebt er ook doodlopers tussenzitten, met die moet je wel erg goed oppassen. Maar de meeste zijn slim genoeg om het aan te geven.

little_angel
Berichten: 278
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:32

ik ben vorig jaar ook een tijdje gestopt met wedstrijden ( zie mijn vorige post in dit topic) omdat ik dacht dat het zo wel genoeg was, ik had 3 dagen niet gereden en we konden niets meer met hem zo hyper was hij. aan de logeerlijn ging hij helemaal uit zijn dak, bokken, stijgeren , alleen maar gallopperen, niet normaal!.
toen ben ik het weer rustig op gaan bouwen en hij voelt zich nu beter dan ooit tevoren!, zit goed in zijn vacht, glimt lekker, tijdens een buitenrit is hij altijd in voor een rengalopje en op een wedstrijd voelt hij zich helemaal 'the man'. ik neem aan dat als je een pony 3 dagen stil zet en dan zo hyper is dat hij gewoon niet meer te hanteren is dat dat al genoeg zegt over dat hij wel of niet 'op' is
sorry misschien een beetje raar in elkaar gezet verhaal

_Nicky

Berichten: 5131
Geregistreerd: 21-02-06

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:36

Als de pony zelf graag wil galopperen, en er geen moeite mee heeft en de conditie er voor heeft vind ik dat dat wel kan.
Maar ik zou dan zo'n beetje gaan afbouwen, 26 jaar is al redelijk oud.
Als ze toch perse een uur wilt rijden, kan je een galopje van een paar minuten maken, en voor de rest toch lekker stappen en draven, of lekkere buitenritjes?

little_angel
Berichten: 278
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:03

maar het ene paard is al oud op zijn 18e en het andere word nog gereden tot een paar weken voor zijn dood

xxchrissyxx
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-01-06

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:11

heej milo, rambo ziet er nog uit of dat hij nog niet zo oud is en leuke foto's

maar het ligt er denk ik aan hoe de conditie van het paard is. Als je zo'n paard ineens stil gaat zetten of op rust dan zie je het achteruitgaan denk ik. Maar zo lang hij het nog leuk vind en het aan kan kan het nog best

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:50

Ik heb een pony van 25 jaar waar ook nog gewoon op gereden wordt. Klein vraagje doen jullie ook hoe ouder de pony hoe lichter de ruiter? Dit las ik pas ergens...Ze is nu 25 en 1,36 hoog...

little_angel
Berichten: 278
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:52

nee hoor, die van mij is dan wel een stuk groter, maar rijd er al 15 jaar zelf op

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: pony 26 jaar nog heel intensief rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:00

lottefrisbee schreef:
ik sprong vorig jaar ook nog 1 meter met mn pony van 25...

maar niet elke dag natuurlijk!!

hij is inmiddels wel overleden



Ergens vind ik dit wel grappig klinken (uiteraard niet banketstaaf bedoeld tegenover jou). Maar het komt een beetje vreemd op mij over