mijn pony kan nogal vaag doen...

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

mijn pony kan nogal vaag doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 17:19

ik heb een pony en.. als ik wil rijden.. krijgt se weer eens streek... ze gooit haar hoofd omhoog, zet hahar achterhand naar binnen, wil niet meer voorwaarts... en als ik tikje geef met de zweep.. gaat ze gemeen bokken Verward tja.. daaar zit je dan he.. en.. aan het gebit ligt het niet, heb ik na laten controleren... aan het zadel ook niet, ik heb er zonder zadel op gezeten en ze doet het nog steeds, aan hhet hoofdstel kan ik niks verkeerst vinden... en.. laatst met les.. ze kreeg weer de streek *in stap rijd ze dan wel weer super* en zodra ik in draf ga wordt alles ineens anders.. dan moet ik haar eerst naar voren schoppen of ze gaat gewoon stilstaan.. dan kan ik nou, ongeveer de middendraf proberen weer rond te rijden.. als het lukt dan loopt ze echt super.. maar je hoeft maar 1 seconde niet op te letten of ze begint weer met klieren.. heeft er iemand tips dat ze dat niet meer doet? het is gewoon streek, *en ik ben niet echt heel sterk dat ik haar er zo ff doorheen kan rijden* want mijn nicht kan er *22* wel gewoon op rijden.. daar loopt ze super bij...
iemand tips??

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:39

Mmm... voortaan even wat duidelijker schrijven Knipoog

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:05

ik herken het wel een beetje. mijne heeft dat de laatste tijd ook. bij overgangen van stap naar draf vooral. als je wil aandraven hup kop omhoog oren plat en achter je been blijven hangen. de helft van de tijd heb je ook nog kans dat ie op je been slaat..ik maar een ophouding met me handen zodat hij weer met zn kop naar beneden komt, strak /los zalk maar zeggen, en dan sla ik hem naar voren ( + been erbij natuurlijk) klinkt misselijk vond ik zelf ook. maar het werkt wel.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:06

anders heb je nog kans dat hij erbij omhoog gaat komen en dan ben je helemaal ver naar huis..maar bij deze heb ik ook een vraag..iemand nog andere manieren!???

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:58

misschien eens uitzoeken wat het verschil in rijstijl tussen jouw en je nichtje is

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:04

gewoon door blijven gaan! desnoods iemand met longeerzweep erachter..lOpen zal die... k heb t ook gehad,, al1 dan andersom...

die van mij bleef ervandoor gaan en bokte me er elke keer af,, ben blijve door zetten en heb er nu een super pOny aan! maar heb dr eerste 2 jaar al1 maar ellende mee gehad,, door blijve zette dus!!!

litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 20:47

Milkaatjuh schreef:
Mmm... voortaan even wat duidelijker schrijven Knipoog


ik zal het proberen Tong uitsteken typ nogal vlug en kijk nooit naar mijn fouten Schijnheilig (ben msntaal gewend)

litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 20:48

Chely schreef:
misschien eens uitzoeken wat het verschil in rijstijl tussen jouw en je nichtje is


nou.. rijstijl van mijn nichtje is dat zij 22 is en veel langer rijd, en veel beter kan rijden ze rijdt een paard, elk seizoen een klasse hoger.. OK dan!

litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 20:49

miisshOrse schreef:
gewoon door blijven gaan! desnoods iemand met longeerzweep erachter..lOpen zal die... k heb t ook gehad,, al1 dan andersom...

die van mij bleef ervandoor gaan en bokte me er elke keer af,, ben blijve door zetten en heb er nu een super pOny aan! maar heb dr eerste 2 jaar al1 maar ellende mee gehad,, door blijve zette dus!!!


dat zal ik zeker doen door blijven gaan Tong uitsteken heb geen andere keus.. dus tja.. nou.. die van mij heeft me er de laatste tijd nog niet afgebokt, dus daar ben ik wel blij mee




hehe antwoorden zijn weer gegeven Vingers aflikken

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:08

Misschien ben je iets sterker in je hand, daardoor kan je pony gaan staken (want dat is het toch) en alleen maar willen lopen als je hard rijdt (dan ontspan je je handen en armen meer omdat hij harder moet lopen). Wees voorzichtig met een zweep erachter, diegene met de zweep kan harde klappen krijgen. Ik heb het ook wel eens gezien op wedstrijd, maar daar had het geen zin, als de zweep weg is gaat de pony gewoon weer staken.
Probeer als je pony staakt je handen naar voren te doen, dan weet je zeker dat je pony naar voren kan. Als hij dan blijft staken kan je altijd nog met een longeerzweep er achter gaan.

Semra

Berichten: 851
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: St. Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:13

Mijn jongste paard doet het op het moment ook. Ik was een beetje ten einde raad.... Als ik probeer haar hoofd omlaag te houden heeft ze neiging om te gaan steigeren, als ik haar voorwaarts wil rijden met m'n been gaat ze bokken en zo gemeen dat ik haar dus niet kan uitzitten. En in het begin hielp het om iemand in het midden te zetten met een longeerzweep maar ook die is ze nu aan 't negeren. Zondag wist ik het even niet meer, kwam er niet doorheen. Heb uiteindelijk een slofteugel eraan gedaan. Ik ben geen voorstander van rijden met een slof, zeker niet bij jonge paarden maar het was nu opgeven, verongelukken of die slof. Dus die keuze was op dat moment niet zo heel moeilijk. Als ze gewoon braaf ontspande hing m'n slof los en zodra ze haar hoofd weg trok, trok ze in de slof. Ze heeft het nog één keer geprobeerd en daarna was ze super braaf! De rest van de week is ze alleen nog maar braaf geweest, dus het heeft gewerkt. Maar als je met slof gaat rijden moet je wel weten waar je mee bezig bent anders werkt het alleen maar averechts.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:14

Wat zegt je instructeur ervan????

litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 21:50

van mijn instructeur moet ik eerst naar voren rijden, en dan weer aan de teugel rijden. Als ik hahar eenmaal aan de teugel heb gewerkt, dan gaat ze ook heel mooi lopen. Maar zodra ik haar een kans geef gaat ze, ik heb ook wel eens met slof gereden omdat hij niet rond wou, met slof doet ze het keurig.. zonder begint ze weer.. maar bij laika is het nog niet zover dat ze gaat stijgeren op mijn been ofzo, en het gaat denk ik al weer ietsje beter, van een andere instructeur moest ik juist zijn zijn laten gaan?? nou dat wilde ik dus ook echt niet, maar gelukkig hoef ik daar niet meer naar te luisteren

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:11

Ga maar eens op zoek naar een andere instructie

litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 22:19

nou.. dat is er wel hoor, ik krijg dinsdag les van iemand, donderdag weer iemand anders, dan de dinsdag erna weer iemand anders.. en dan die donderdag erna WEER iemand anders.. en dan begint alles weer van voor af aan.. en dan krijg ik soms nog privéles duss.. genoeg keus is er toch wel?

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:40

litteltje schreef:
nou.. dat is er wel hoor, ik krijg dinsdag les van iemand, donderdag weer iemand anders, dan de dinsdag erna weer iemand anders.. en dan die donderdag erna WEER iemand anders.. en dan begint alles weer van voor af aan.. en dan krijg ik soms nog privéles duss.. genoeg keus is er toch wel?


Er zijn slechte instructrices genoeg.
Mijn raad: neem les op een professionele dressuurstal, doe wat onderzoek en je kan niet verkeerd zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:44

litteltje schreef:
van mijn instructeur moet ik eerst naar voren rijden, en dan weer aan de teugel rijden. Als ik hahar eenmaal aan de teugel heb gewerkt, dan gaat ze ook heel mooi lopen. Maar zodra ik haar een kans geef gaat ze, ik heb ook wel eens met slof gereden omdat hij niet rond wou, met slof doet ze het keurig.. zonder begint ze weer.. maar bij laika is het nog niet zover dat ze gaat stijgeren op mijn been ofzo, en het gaat denk ik al weer ietsje beter, van een andere instructeur moest ik juist zijn zijn laten gaan?? nou dat wilde ik dus ook echt niet, maar gelukkig hoef ik daar niet meer naar te luisteren


...Andere instructeur zoeken die je hier -goed- mee kan helpen.

litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 16:17

RanouK schreef:
Er zijn slechte instructrices genoeg.
Mijn raad: neem les op een professionele dressuurstal, doe wat onderzoek en je kan niet verkeerd zitten.


waar denk je dat ik het geld vandaan haal? ik moet het wel zelf betalen... en 1 iemand kan heel goed les geven, rijdt zelf in deurne...

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:22

lijkt me niet handig om van zoveel verschillende mensen les te krijgen. ze hebben toch altijd allemaal weer een andere manier van les geven. kun je niet meerdere lessen nemen bij 1 persoon zodat het wat beter controlleerbaar is. en zo blijven de handelingen ook hetzelfde.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:39

Ik zou eerst even kijken of er echt geen problemen zijn met je paard (dit word eerste standaard antwoord ) geen rugklachten of wat dan ook, maar die zijn er niet zeg je.

Ga op zoek waarom het paard staakt!! Ik weet niet of je op dat moment probeert hem/haar aan de teugel te rijden?? Het kan namelijk zijn dat hij op dat moment niet van achter wil werken ( dat is de oorzaak wanneer mijn paardje zo reageert) Op het moment dat mijn paard doet wat jij beschrijfd drijf ik haar naar voren ( eerst met been als dat niet helpt met zweep) desnoods laad je hem/haar voren even de ruimte en rijd je een paar overgangen en probeer je hem/haar zo weer opnieuw " aan de teugel " te rijden..

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:56

misschien is jouw nicht gewoon consequenter en strenger.. als ze niet meer voorwaarts wil een tik achter je kuit + beendrijving. Als ze begint te bokken haar hoofd omhoog houden en haar voorwaarts krijgen (desnoods geef je haar een keer een schop). Als je dit een paar keer consequent herhaald wanneer ze dit doet gaat het vanzelf wel over.

En toch een keer het zadel na laten kijken! Want misschien begon ze daarom er wel mee en is het nu een gewoonte geworden!

Daarnaast toch proberen iemand anders te zoeken..dat iemand op Deurne zit wil niet zeggen dat degene goed is...
Anders vraag het aan nichtje..misschien kan zij je helpen want zij kan er wel goed oprijden dus zij weet blijkbaar wel hoe ze dat moet doen..

veel succes er iig mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:12

Afgelopen zaterdag op nieuw paard, zegt iedereen, ja die is wel vreselijk snel hoor! Dus ik stap op; het enigste wat paardlief doet is achteruit lopen! Tong uitsteken Paarden zijn soms vreselijk vaag Knipoog!
Ik heb er toen ook een zweep bij gepakt, en toen liep ie wel Vork

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:23

litteltje schreef:
waar denk je dat ik het geld vandaan haal? ik moet het wel zelf betalen... en 1 iemand kan heel goed les geven, rijdt zelf in deurne...


Iets goed kost geld, helaas. Maar niets aan te veranderen.

Dat iemand in Deurne rijd wilt nog steeds niet zeggen dat hij/zij geschikt is als jou instructrice.
Je kan beter echte goede kwaliteitsvolle professionele les nemen dan het nog verder te verbrotten.
Soms moet je investeren.

sHaKiEjLaVeR
Berichten: 1432
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:09

Het lijkt me vooral handig om van 1 iemand les te krijgen, en niet van zoveel verschillende mensen!

Iedere instructeur geeft anders les...

litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 16:00

Ik krijg dan les op de ponyclub, en er is al geprobeerd om er voor te zorgen dat je les krijgt van 1 iemand elke keer, maar dat is dus mislukt omdat er sommige kinderen dan bij 1 iemand willen lessen, waar ze dan niet bijzitten. En als ik van 1 iemand wil lessen, kan ik maar eens in de 2 weken komen. Dat is ook niet de beste optie. Zondag was het wel heel erg, zelfs op de zweep reageerde ze niet meer...?