pony rolt tijdens rijden

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhode_
Berichten: 162
Geregistreerd: 12-12-04

pony rolt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 14:38

ik heb vroeger toen ik klein was een verzorgshetlander gehad. Die ging vaak rollen tijdens het rijden. Nu sinds kort heeft een meisje ook zo'n pony die rolt tijdens het rijden.

Kent iemand dit? en wat kun je er tegen doen?

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:31

zorgen dat hij als een speer op staat. Rollen met zadel is erg gevaarlijk voor het paard. Zorg dat je paard er de kans niet voor krijgt om te gaan rollen Op de manege hadden we ook zo'n pony.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:45

Zorgen dat ie er de kans niet voor krijgt inderdaad, zodra je voelt dat ie wil gaan liggen, (meestal geven ze wel duidelijke signalen als ze het van plan zijn) vooruit drijven en zorgen dat ie in beweging komt.
Hij moet leren dat ie onder het zadel niet mag rollen.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:01

ik reed vroeger op een manege waar ze er ook eentje hadden, ze zorgden dat ze takken bij zich hadden en asl ie ging liggen gooiden ze die er snel onder.
hielp wel.
Haha!

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:40

wij hebben er ook zo eentje op de manege staan, maar die krijgt ook wel aardig op zn donder.. en ik geloof dat ie het eindelijk eens een btje doorkrijgt dat ie dat niej mag doen Haha!

Marinx
Berichten: 113
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Bij Duitse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:39

Voorwaarts houden en als hij het probeert een fikse lel met je zweep of je spoor geven. Ligt hij al, geef hem dan voor z`n bestwil gerust een schop onder z`n billen en gebruik fiks je stem.

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:42

die van mij heeft het 1 keer gedaan en reken maaar dat ie het nooit meer doet!
Als je voelt dat ie doorzakt, meteen benen erbij en een tik met de zweep, is ie helemaal besodemietert!

Rhode_
Berichten: 162
Geregistreerd: 12-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 18:46

Jaah.. dat kan wel maar niet bij un shetlander in minie formaat.. Tong uitsteken

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:52

Rhodeej schreef:
Jaah.. dat kan wel maar niet bij un shetlander in minie formaat.. Tong uitsteken


hoezo zou je die niet op z'n donder kunnen geven Verward
gewoon gelijk ervoor straffen want het kan nog gevaarlijk zijn ook

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:25

Zo'n ongelofelijke schop geven, dat ie er niet eens meer overna durft te denken.

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:35

Citaat:
Jaah.. dat kan wel maar niet bij un shetlander in minie formaat


als ie echt zo mini is, pak je hem bij lurven en kladden en zet je hem zo weer op z'n pootjes...... Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:57

smurf schreef:
als ie echt zo mini is, pak je hem bij lurven en kladden en zet je hem zo weer op z'n pootjes...... Tong uitsteken

*LOL* *LOL*

inderdaad goed voorwaarts houden.
Op onze manege staat zon pony die dit in de zomer doet als hij zweet. bij het uitstappen. ik wist dit niet (reed er toen nog maar een paar maanden en daar is het eigenlijk ieder voor zich) en die deed het.
heb m puur van 'angst' een lel op zijn kont gegeven Bloos
hij heeft het wel nooit meer geprobeert Haha!

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:25

hahaa rhodeej Knipoog Je leuke vroegere shetje Haha!
Maar ik denk inderdaad zorgen dat ie niet de kans krijgt!! Lekker actief en voorwaarts houden!! Maar het is eigenlijk allemaal al gezegd

familie_Knol

Berichten: 17
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:36

Dit is gedrag dat vertoond wordt als paard of pony totaal geen respect heeft voor zijn berijder.Het is dus eigenlijk meer een gevolg van de manier waarop er gereden wordt met het dier.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:54

Een gigantische mep met de zweep Lachen
Hij doet het daarna echt niet meer !

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:12

Als hij wil gaan liggen even een harde mep met een zweep even, of meerdere. en als je dat zelf niet goed durft of wil iemand in de buurt laten zijn met een (longeer)zweep.
Niet lief, maar als ze hun eigen zadel en rug mollen is het ook niet leuk.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:15

Zorgen dat hij absoluut neit gaat liggen, hard aandrijven en een flinke mep geven. Dit is een zeer slechte gewoonte

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:31

die van mij deed het ook een paar keer in het begin maar dan echt zonder het te merken, hij kon ineens neerploffen zonder dat ie ging snuffelen of wat dan ook. En dan keek iedereen me raar aan, echt alsof hij dan gevallen was zo snel ging het (was hij niet hoor Tong uitsteken ). Ik heb hem toen elke keer een mep gegeven en nu doet ie het niet meer, dat raad ik dus aan!

_Marjon_
Berichten: 10668
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:44

Heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen, streng zijn en naar voor rijden, flink drijven desnoods een schop of een tik met je zweep.

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:18

hah zo een hebben wij in de manege ook lopen dat is aleen een klien welsh ponnytje voor beginners dus das soms echt kei zielig als ie in een keer gaat liggen, nu doen we vaak voor het rijden m ff loslaten in de bak dat ie kan rollen en als ie t tijdens het rijden toch probeert ren ik erop af en dan staat ie menteen weer hij weet namelijk donders goed dat het niet mag maar t blijft leuk
suc 6 ermee
develsgirl

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:35

Watch_Me schreef:
Een gigantische mep met de zweep Lachen
Hij doet het daarna echt niet meer !


Inderdaad ! Mee eens Haha!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:17

smurf schreef:
als ie echt zo mini is, pak je hem bij lurven en kladden en zet je hem zo weer op z'n pootjes...... Tong uitsteken


Haha! Haha! Huilen Haha! Haha!

je moet hem gewoon voorwaarts houden
als je volt dat hij wil gaan rollen
gewoon een tikje geven

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:58

Goed voorwaarts houden,
en als hij het van plan is idd een enorme lel geven!
Als hij al bezig is mag je hem best een schop op zijn kont geven, wij hadden ook zo'n paardje op de manege..

ChubbyCheeks

Berichten: 63
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:02

Misschien heb je niet eens genoeg aan alleen een tik met de zweep of een schop... Zelf vind ik dit geen manier om respect te krijgen. Maar je kan dit natuurlijk wel toepassen als je meteen van dit probleem af wilt zijn.

Er zijn ook paardvriendelijkere manieren als je dat liever probeert. Maar het is denk ik wel per paard verschillend wat het meeste effect heeft.

Develsgirl (sorry als ik het verkeerd schrijf Tong uitsteken ) vond ik een goede oplossing hebben. Maar dan moet je natuurlijk wel nog iemand bij je hebben.

Wanneer hij wil gaan rollen is het dan zijn bedoeling dat jij er vlug af springt?
Als dat zo is, kan jij dit spelletje net zo goed! Je zou kunnen proberen (ik weet dus niet of dit garantie heeft) zodra hij wil gaan rollen, dat je het uiteinde van je teugels pakt en daarmee om en om aan iedere kant een tik geeft. En gewoon door gaan met tikken en drijven.
Uiteindelijk wordt het wel irritant voor die pony. Zodra hij zich even lijkt te bedenken meteen op houden en als ie door loopt flink belonen. Dan zal ie wel ff verbaast zijn! Knipoog

Als ik aan mijn verzorgpaard denk zou dit het beste effect hebben. Zou ik er met de zweep bij komen dan gaat ze alleen nog maar bokken tot ik er een keer af lig. Die heeft gewoon het hard op de tong...
Daarom denk ik dus ff aan een andere oplossing. En dit is niet bedoelt om de andere af te kraken met het zweep en been(schop?)gebruik. Ik denk alleen ff vanuit mijn eigen situatie. Knipoog

ChubbyCheeks

Berichten: 63
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:04

Nog ff:

Het effect van dat tikken met de teugel heeft volgens mij als effect dat die pony geen rust krijgt. En zodra hij het goed doet (dus zich bedenkt en doorloopt) hou je op en is rust zijn beloning.

Misschien kan je meer van alle gegeven tips samen voegen!