wat voor hulpteugel o.i.d

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kerstkrans
Berichten: 2918
Geregistreerd: 19-10-01

wat voor hulpteugel o.i.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 19:16

heey!
ik spring de laatste tijd redelijk veel..
mijn pony heeft af en toe nogal de nijging om zijn hoofd omhoog te doen, en hard te gaan lopen.

ook in het bos gooit hij soms zijn hoofd omhoog, en naait er kei hard uit..!

dan is hij ook echt niet meer te houden,
wat voor hulpteugel o.i.d kan ik het beste gebruiken? of misschien andere neusriem, of bit?

groetjes

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:49

is het niet op te lossen met je benen enz?
Ikzelf zou nml niet snel naar hulpteugels grijpen...
Overlegf anders met je instructrice/teur

GiBo
Berichten: 1083
Geregistreerd: 27-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:49

Misschien een martingaal, tegen het omhoog gooien van zijn hoofd, misschien kun je dan ook beter de controle houden als hij ertussen uit wil Lachen Ik heb er niet echt verstand van maar dit kwam het eerst in me op.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:52

Martingaal, die helpt denk ik het beste, maar het allerbeste is veel oefenen en een goede instructeur.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:53

Ik zou hem eerst thuis even beter bevestigen voordat je naar het bos gaat en hij er tussenuit wil naaien. Dat is een beetje gevaarlijk. Maar je moet niet teveel aan hulpstukken denken, het is meer dat de pony zelf de knop om moet zetten in zijn hoofd dat jíj de baas bent. Maar ik zou hem naar het bos dan een martingaal omdoen, heb je wat meer te zeggen!

kerstkrans
Berichten: 2918
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 21:06

nou ja weet je wat het is... ze krult zich heel erg op als ik iets met mijn handen doe, dus ik moet het wel met mijn benen oplossen.

in het bos naait hij er af en toe uit, als hij fris is... echt heel raar, tijden is alles goed gegaan, en als er nu in 1 keer een fietser van achter komt, schrikt ie gewoon, en gaat ie heel hard rennen.

normaal ben ik ook tegen hulpteugels... maar als het niet te hard (op zijn mond) inwerkt wil ik wel proberen of iets helpt.

mijn instructrice kwam al met een thiedeman teugel.. maar ik denk dat dit redelijk inwerkt op zijn mond ofniet?

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:41

Martingaal Lachen
Mijn paard heeft ook soms echt de neiging om ook dr hoofd de lucht in te gooien en de martingaal werkt super OK dan!

kamaron
Berichten: 2573
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: omg eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:36

een thiedeman word omschreven al de zachtste hulpteugels die er is hoor...hij wertkt nl alleen maar wanneer hij te hoog gaat lopen...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:08

kamaron schreef:
een thiedeman word omschreven al de zachtste hulpteugels die er is hoor...hij wertkt nl alleen maar wanneer hij te hoog gaat lopen...

Ligt eraan hoe strak je m vastklikt
Een martingaal werkt juist alleen als hij zn hoofd in de lucht gooit.. dus leg eens uit waarom een thiedeman zachter is dan een martingaal?

tenemieken

Berichten: 2326
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Aalst oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:36

martingal zeker weten Lachen
helpt echt wel Knipoog

_Margarita_

Berichten: 2338
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:40

ik ben helemaal voor een martingaal!
dat vind ik een hulpteugel die geen werking heeft al doet je paardje gewoon normaal, maar wanneer je paardje z'n hoofd extreem omhoog wil doen, pas dan word hij tegen gehouden!
dus ik zou zeker voor een martingaal gaan, ook als ik kijk naar wat jou problemen zijn, en waarom je een hulpteugel wilt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:29

claudie schreef:
naait er kei hard uit..!

Vork

Maar ik zou ook kiezen voor een martingaal.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:34

Drie dingen:
1. pony laten nakijken, rug, mond en zadel, zodat je pijn als reden kan uitsluiten.
2. meer dressuurwerk. Eerst je pony goed gehoorzaam krijgen voordat je weer gaat springen.
3. Als je dan nog een hulpteugel moet gebruiken neem dan een martingaal, met de andere hulpteugels is springen nl. af te raden.

Succes!

kamaron
Berichten: 2573
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: omg eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:51

Lenn schreef:
Ligt eraan hoe strak je m vastklikt
Een martingaal werkt juist alleen als hij zn hoofd in de lucht gooit.. dus leg eens uit waarom een thiedeman zachter is dan een martingaal?

Dat is anders wel geschreven bij de werking van de thiedeman....daarom...

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:54

ik ken iemand die had zn paard verziekt, doordat de thiedeman altijd te strak zat.
maar ik gebruik ook een martingaal en hij helpt echt geweldig bij mij met buitenrijden.
want soms is het hoofd omhoog en gaaan.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:01

kamaron schreef:
een thiedeman word omschreven al de zachtste hulpteugels die er is hoor...hij wertkt nl alleen maar wanneer hij te hoog gaat lopen...

maar is het ook niet zo dat als een paard springt, en boven de hindernis zijn hals wil strekken, een (strakke) thiedeman dat juist belemmerd of zie ik dat verkeerd?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:09

Ja, niet voor niks dat springruiters altijd een martingaal om hebben en niet iets anders. Ja soms een slof erbij, maar die kan je zelf loslaten als je dat wil zoals bijv. boven de sprong in tegenstelling tot een thiedeman.

kamaron
Berichten: 2573
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: omg eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:27

een thiedeman gebruik je ook niet bij springen...wie heeft het daar nu weer over?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:39

Even lezen dan Knipoog

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:45

tamary schreef:
Drie dingen:
1. pony laten nakijken, rug, mond en zadel, zodat je pijn als reden kan uitsluiten.
2. meer dressuurwerk. Eerst je pony goed gehoorzaam krijgen voordat je weer gaat springen.
3. Als je dan nog een hulpteugel moet gebruiken neem dan een martingaal, met de andere hulpteugels is springen nl. af te raden.

Succes!

Amen

kerstkrans
Berichten: 2918
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 20:48

tamary schreef:
Drie dingen:
1. pony laten nakijken, rug, mond en zadel, zodat je pijn als reden kan uitsluiten.
2. meer dressuurwerk. Eerst je pony goed gehoorzaam krijgen voordat je weer gaat springen.
3. Als je dan nog een hulpteugel moet gebruiken neem dan een martingaal, met de andere hulpteugels is springen nl. af te raden.

Succes!


ik weet zeker dat mijn pony nergens last van heeft... de DA is een tijdje geleden geweest...

en tja dressuurwerk is de basis.. ik dressuur eigenlijk elke dag, en 1 tot 2 keer in de week spring ik. het gaat eigenlijk meer om het buitenrijden.
maar het is zo raar.. de ene keer kan ik heerlijk buitenrijden, en de andere keer doet ie echt raar, en schrikt ie dus van een fietser... :S
raar beest Haha!

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:17

Martingaal... Lachen
Kalief rij ik ook met martingaal.. ook soms gewoon met dressuur.. Dit omdat hij vroeger vaak wilde stijgeren enzo, en nu nogsteeds als hij een beetje fris is.. Als kalief gewoon goed loopt heeft hij geen last van de martingaal (hij zit helemaal niet strak) en kan ik hem dus lekker omlaten!
Met springen en in het bos is het wel nodig bij kalief.. anders is hij gewoon te wild!

Ik zou dus een martingaal gaan gebruiken als ik jou was Lachen Een andere hulptuegel zou ik niet weten eigenlijk..

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:20

Ik vind een martingaal een onding, mijn paard doet ook vaak der hoofd om hoog. Het blokkeert dan, paard stopt met lopen en gaat achteruit Scheve mond En ik heb hem echt niet te strak zitten, als ik hem nog losser doe hoef ik hem niet eens om te doen (heb ik nu dus ook niet meer).

mustangscas

Berichten: 117
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Piershil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:19

Goldie schreef:
Ik vind een martingaal een onding, mijn paard doet ook vaak der hoofd om hoog. Het blokkeert dan, paard stopt met lopen en gaat achteruit Scheve mond En ik heb hem echt niet te strak zitten, als ik hem nog losser doe hoef ik hem niet eens om te doen (heb ik nu dus ook niet meer).


Tsja, het ene paard is nu eenmaal niet het andere. Als je besluit om idd een hulpteugel te nemen, probeer gewoon een martingaal eens uit en oordeel erna wat je er van vindt.
Ik reed zelf vaak met een slof buiten. Heel handig is het misschien niet, maar ik dressuurde altijd met slof eraan (ik gebruikte hem alleen bijna nooit, vrij nutteloof dus).

kerstkrans
Berichten: 2918
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 21:18

ik heb een martingaal! en zal eens gaan proberen of het werkt...!

een slof wil ik zeker niet.. mijn pony krult zich dan heel erg op... ( die is vroeger nl met zijn kin opzijn borst gereden, en had veel te veel onderhalsbespiering) dit heb ik er met moeite uitgekregen.
een slof zorgt volgens mij alleen maar voor meer druk op de teugels, als je hem aanspant. dan krult ze zich dus nog meer op... ik weet dat ik dan mijn been eraan moet houden, maar ik denk dat een slof het dus alleen maar moeilijker zal maken