Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 11:37

IngeK schreef:
RobinQuibus schreef:
Haha ja oefening baart kunst

Meestal is er wel een paard dat dan achter mijn rug irritant staat te doen en dan raaak ik opgefokt


Dit klinkt trouwens ook meer alsof je het spannend vindt om in de kudde te staan dan dat het met het halster te maken heeft?

Overigens geen rare reactie want midden tussen een drukke kudde paarden staan kan ook heus gevaarlijk zijn als ze niet voldoende oog voor jou hebben. Dus misschien ligt het helemaal niet aan jou ;-)



Dat is wel waar ik hoop dat het niet aan mij ligt want ik schaam me er best voor als ik een leiding vraag om hulp

Het zou best kunnen dat het spannend vind in een drukke kudde
Ik ken mezelf er niet goed genoeg voor om dat met zekerheid te zeggen

scrabbel

Berichten: 948
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:05

Eigenlijk geen je zelf al het antwoord.

Ik moet snel het halster om krijgen. Straks loopt het paard weg. Kan ik het paard nooit meer pakken. Dus stress, snel, snel. Je lichaam maakt zich dus klaar om snel snel te kunnen reageren.

Als je deze gedachte hebt, mag je best hardop tegen jezelf zeggen NEE! Vandaag gaan we het anders doen. Lekker kriebelen en dan rustig het halster om doen. Loopt het paard weg dan probeer ik het straks nog eens.

Hoevaak is het voor gekomen dat je een paard noooooooit meer te pakken kreeg. Misschien lukt het de eerste 10 minuten niet meer. Dat is niet erg. Is de meesten van ons denk ik wel overeenkomen

Hoe vaker dat goed gaat hoe rustiger je wordt. Je leert namelijk dat jouw gedachten niet terecht waren.

office
Berichten: 804
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:18

Ik denk dat het niet super gek is dat je dat heb .Veel mensen hebben kriebel in hun buik voor de manege les of de wedstrijd begint.Jij heb dat al wat eerder en voelt dat goed En inderdaad…lekker rustig aan doen bij de paarden …

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:40

Misschien leg je er teveel druk op bij jezelf of heb je niet voldoende zelfvertrouwen. Je zou eens kunnen oefenen met een paard die alles wel prima vind en die nooit wegloopt. Ik heb er bijvoorbeeld zo 1, die gaat in het ergste geval voor je neus staan grazen maar die boeit het echt niet of jij 1 x of 10 x op je gemak zijn halster om doet. Dan weet je na een aantal keren precies hoe het halster zit, dat het niet gedraaid zit en dat je alle tijd hebt. Pas als je je daar vertrouwd bij voelt kun je een moeilijker paard gaan halen, maar tot die tijd laat het bij de paarden zijn vooral ontspannen en leuk zijn, zonder al die stress.

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 13:53

Okii

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:50

Heb je wel eens bedacht wat er precies zou gebeuren als het mis zou gaan, hoe erg dat werkelijk is, en dat dat misschien best wel meevalt?

Want stel, je bent niet snel genoeg, en het paard rukt zich los... Dat paard loopt dan nog steeds gewoon veilig in de wei, dat dier zal zich nergens aan verwonden, dat paard is oke. Wat gebeurd er op dat moment met jou: jij staat in diezelfde wei, het paard loopt van je weg. Je bent niet gewond, je bent niet gevallen, je bent niet omver getrokken, ook jij bent in orde, niks aan de hand!

Stel, het dier heeft zich los getrokken en rent echt weg en wil zich niet meer laten pakken. Ja oke, vervelend, maar niet het einde van de wereld toch? Dat rond rennen dat zijn ze ook vanzelf een keer zat, en dan kan je ze wel weer pakken en meenemen :)

Zouden zulke gedachtes misschien helpen? Want ja, ze kunnen zich los trekken, maar het is maar de vraag of dat heel erg is, of dat dat wel mee valt. Lieverd je bent 13 jaar oud, ieder mens moet het leren en oefenen, iedereen mag fouten maken en er is niemand die het jou kwalijk gaat nemen als een paard een keer lastig doet! Zulke dingen gebeuren wanneer je met dieren werkt en het overkomt iedereen wel een keer :) is niet erg!

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 17:12

;) dank je wel voor deze fijne tekst zal ik maar zo even zeggen het is idd wel waar dat het niet het einde van de wereld is

Deze gedachtes zouden idd wel helpen dank je wel

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:47

Ben je misschien bang om het fout te doen?
Of dat iemand kijkt en ziet dat je het niet goed doet?

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:53

Nooit bang zijn iets te vragen aan je begeleiding ts, daar zijn ze voor en die hulp kan heel handig zijn! Handiger dan bokt, wat een stel vreemde zijn en jou niet kennen. Jouw begeleiding weet vast waar jij tegenaan loopt en kan je daarbij helpen.
Ikzelf herken wel een beetje wat je voelt, waarom ga je niet gewoon eens de wei in en ga je eerst 5 minutjes kriebelen met de pony voordat je hem pakt. Een snoepje geven en misschien een kunstje als hij die kan, ga maar praten tegen het dier en dan word je vanzelf rustig.
Pas als jij rustig bent een halster om doen, dan duurt het maar een halfuur. Jij bent ook lerende. ;) En als je paard weg loopt, lekker laten lopen en bij een ander paard gaan knuffelen.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:08

Zo te lezen is de situatie ook best ingewikkeld.

Ik krijg het idee dat je één paard uit de kudde moet halen.
Dat is niet zo eenvoudig.
(... als het je lieveling is en het is wederzijds valt het mee. Dmv omkoping met snoep kun je het makkelijker maken, maar ik durf dat ALLEEN in een ruim weiland - niet in een paddock waar vijf andere paarden mijn worteltje ruiken. En wellicht ruzie gaan maken 'hierrr met het lekkers!')

....en je hebt geleerd niet achter een paard te gaan staan (op zich een goede regel)
en dat is lastig om te doen als er een groep paarden om je heen staat,

.... en jij raakt ge.stress.ed als een paard achter jou staat te klieren.

Nou, dat is gewoon een fikse puzzel.

En heel naar als je je schaamt :(:) om om hulp te vragen.

Maar wellicht is het een idee om gerichte dingen te vragen.
'Diva moet altijd achter mijn rug gek staan doen, hoe kan ik haar het beste wegsturen...?'

'Als ik Gino moet pakken en hij staat pal naast twee andere paarden, hoe voorkom ik dat ik vlak bij de achterbenen kom te staan...?'

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70620
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:33

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:11

Ik hoop dat je het volgende niet verkeerd opvat, want ik bedoel het niet om je te kwetsen, maar wel om je na te laten denken of 't wel handig is..

In een ander topic heb je het er namelijk over dat je gaat kijken bij een trekpaard om deze te verzorgen.. Een trekpaard is wel ineens heel veel (lees: heel groot en zwaar) paard.. Is dat dan wel een heel handige zet als je nog aan je eigen zelfvertrouwen moet werken?

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:46

nine1987 schreef:
Ik hoop dat je het volgende niet verkeerd opvat, want ik bedoel het niet om je te kwetsen, maar wel om je na te laten denken of 't wel handig is..

In een ander topic heb je het er namelijk over dat je gaat kijken bij een trekpaard om deze te verzorgen.. Een trekpaard is wel ineens heel veel (lees: heel groot en zwaar) paard.. Is dat dan wel een heel handige zet als je nog aan je eigen zelfvertrouwen moet werken?


Maar een trekpaard kan wel veel rustiger/braver/makkelijker zijn dan bijvoorbeeld een kleinere pony die minder groot en zwaar is. Vooral het karakter is het allerbelangrijkste als je zelf nog wat onzeker bent.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:56

Helemaal eens hoor, maar ze zijn wel enorm.. En omdat TS 't in deze post ook over een paard heeft.. Een trekpaard is nog groter/massiever dan zeg een kwpn..