Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 09:58

Als je een paard pakt, is het logisch om een halster aan te doen.
Ik weet niet waardoor het komt,
maar ik ga helemaal trillen, hartslag gaat omhoog en mijn ademhaling gaat ineens naar mijn borst toe.
Ik heb al een paar keer mezelf afgevraagd hoe het kan, dat dat gebeurd.
Ik heb nog steeds geen antwoord.

Heeft iemand enig idee hoe het zou kunnen dat dat gebeurd? Want ik word er gek van!

Ps: ik ben niet bang van paarden/pony's

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:04

Vraag het aan je begeleiding.

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 10:06

Waarom moet ik alles gelijk aan mijn begleiding vragen

Klinkt een beetje banketstaaf maar niet zo bedoelt ik wil ook geen ruzie ofzo maar ik kan ook gewoon hoezo tips ontvangen

En als je alleen maar zegt vraag aan je begleiding dan moet je niet reageren op mijn topic dan heeft het geen nut

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:09

Maar Britta heeft wel gelijk. Vanaf dit topic kunnen wij niet oordelen. Iemand die naast jou staat kan je helpen rustig te worden en stap voor stap het halster aan te doen. Dus inderdaad, vraag het aan je begeleiding of iemand die op stal loopt.

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 10:10

Maar ik dacht misschien heeft iemand tips om rustiger te blijven bij een halster aan trekken

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:14

RobinQuibus schreef:
Waarom moet ik alles gelijk aan mijn begleiding vragen

Klinkt een beetje banketstaaf maar niet zo bedoelt ik wil ook geen ruzie ofzo maar ik kan ook gewoon hoezo tips ontvangen

En als je alleen maar zegt vraag aan je begleiding dan moet je niet reageren op mijn topic dan heeft het geen nut



Omdat bokt...een paarden forum... Niet jouw huisarts, niet jouw psycholoog is en niet jouw zorgboerderij begeleider is.

Dus deze vraag hoort niet op dit forum thuis.

Als je een mogelijk antwoord op deze vraag wilt moet die je zoeken bij gecertificeerde hulpverleners of bij een psychologie forum.

Her gros van de paardenmensen zijn geen zachtaardige mensen die jou met een fluwelen handschoen gaan behandelen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:17

Dat is een zware angst/paniekreactie zou ik denken. Ik lees dat je regelmatig rijdt op een zorgboerderij en ook bij een verzorgpaard gaat kijken. Hoe heb je dan steeds gereden? Iemand anders moest het paard pakken? En heb je dit alleen bij het halster omdoen?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:19

RobinQuibus schreef:
Maar ik dacht misschien heeft iemand tips om rustiger te blijven bij een halster aan trekken


Als het zo simpel was, had niemand examenvrees of plankenkoorts.
Ergens nerveus of zenuwachtig voor zijn, is niet met een simpele tip op te lossen. En soms gaat het ook nooit over. Er zijn artiesten die 40 jaar optreden en al die 40 jaar doodnerveus zijn gebleven voordat ze het podium op gaan.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:20

Poekkie schreef:
Dat is een zware angst/paniekreactie zou ik denken. Ik lees dat je regelmatig rijdt op een zorgboerderij en ook bij een verzorgpaard gaat kijken. Hoe heb je dan steeds gereden? Iemand anders moest het paard pakken? En heb je dit alleen bij het halster omdoen?


En dít is dus precies de reden om de amateurpsychologen van bokt niets te vragen.
Jawel joh, maar er meteen een paniekaanval van...

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:31

Probeer op je ademhaling te letten. Rustig in en uit. Als jij je ademhaling onder controle hebt, wordt je ook vanzelf rustiger/minder gestresst/"bang". Probeer dit te oefenen en bouw dit op. Eerst zodra je merkt dat je er weer last van krijgt, stilstaan en je ademhaling onder controle brengen. Als dit lukt weer verder richting paard lopen. Telkens als jij spanning opbouwt, weer stilstaan en focussen op jouw ademhaling. Net zolang oefenen tot je rustig langs het paard kan staan en zonder stress het halster om kan doen. Dit ga je niet in een dag of in een week veranderen, gewoon rustig aan oefenen, dan wordt het waarschijnlijk vanzelf steeds een beetje beter!
Qua oorzaak, ben je "bang" dat je iets fout doet, of dat het niet lukt om een halster om te doen bijvoorbeeld? Is het bij elk paard, of is het bij bepaalde paarden erger dan bij anderen?

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:33

Ga voordat je het halster omdoet even diep ademhalen. Met het halster omdoen uitademen? Misschien helpt dit? Ik heb ook weleens spanning en ik let dan even goed op m'n ademhaling

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:38

Je geeft aan dat je ook rijdt.. Wat gebeurt er dan als je het hoofdstel in doet?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:38

Ibbel schreef:
Poekkie schreef:
Dat is een zware angst/paniekreactie zou ik denken. Ik lees dat je regelmatig rijdt op een zorgboerderij en ook bij een verzorgpaard gaat kijken. Hoe heb je dan steeds gereden? Iemand anders moest het paard pakken? En heb je dit alleen bij het halster omdoen?


En dít is dus precies de reden om de amateurpsychologen van bokt niets te vragen.
Jawel joh, maar er meteen een paniekaanval van...


Nou hee vriendelijk kan ook zijn hoor! Dit is gewoon een angst/paniekrespons. Of het echt aanvallen zijn of niet maak jij ervan. En verder denk ik niet dat er ook maar iets schadelijks in mijn post staat dus beetje dimmen en wat vriendelijker doen aub :)

hannelot
Berichten: 987
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:39

Is het een soort hyperventilatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:40

Absolem schreef:
RobinQuibus schreef:
Waarom moet ik alles gelijk aan mijn begleiding vragen

Klinkt een beetje banketstaaf maar niet zo bedoelt ik wil ook geen ruzie ofzo maar ik kan ook gewoon hoezo tips ontvangen

En als je alleen maar zegt vraag aan je begleiding dan moet je niet reageren op mijn topic dan heeft het geen nut



Omdat bokt...een paarden forum... Niet jouw huisarts, niet jouw psycholoog is en niet jouw zorgboerderij begeleider is.

Dus deze vraag hoort niet op dit forum thuis.

Als je een mogelijk antwoord op deze vraag wilt moet die je zoeken bij gecertificeerde hulpverleners of bij een psychologie forum.

Her gros van de paardenmensen zijn geen zachtaardige mensen die jou met een fluwelen handschoen gaan behandelen.
Zeg je dat ook tegen iedereen die hier een topic opent over hun depressie/persoonlijkheidsstoornis/autisme of andere medische vragen? Er worden hier zat topics geopend over mens en paard waarin vragen gesteld worden over veel zwaardere medische onderwerpen dan een paniekreactie bij het omdoen van een halster.

En dat laatste is natuurlijk een kulexcuus om een kind, en dan ook nog eens een kwetsbaar kind, bruut te behandelen. Bah.

Eefjebeefje

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:02

Is er vroeger mischien wat gebeurd met een halster om doen?

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 11:20

Het is eigenlijk meer dat ik het snel wil doen en goed , omdat ik bang ben dat het paard miss wegloopt en ik m niet meer kan 'vangen'

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 11:22

Er is vroeger wel ooit tegen mij gezegd dat ik NOOIT achter en paard mag gaan lopen of staan (in sommige gevallen wel maar meestal niet)

Ik denk niet dat dit er mee te maken zou kunnen hebben maar ik ben natuurlijk ook geen psycholoog

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:23

RobinQuibus schreef:
Het is eigenlijk meer dat ik het snel wil doen en goed , omdat ik bang ben dat het paard miss wegloopt en ik m niet meer kan 'vangen'


Probeer eens een halstertouw om de nek te doen eerst en dan rustig het halster op. Dan heb je misschien het idee dat je meer controle hebt en wordt het minder spannend.

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 11:24

hannelot schreef:
Is het een soort hyperventilatie?



Zo kan je het wel zien ja
snel ademen gebeurd er

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 11:29

Haha ja oefening baart kunst

Meestal is er wel een paard dat dan achter mijn rug irritant staat te doen en dan raaak ik opgefokt

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Er gebeurd iets geks bij een halter om doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 11:30

Het paard reageert er niet echt op hij merkt het denk ik wel maar veel reactie is er niet gelukkig

IngeK
Berichten: 878
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:31

Probeer contact te maken met het paard voordat je het halster omdoet. Ga ernaast staan, geef hem een kriebel door zijn manenkam. Misschien mag je van de stal/eigenaar hem een snoepje geven. Vriendelijk contact maken met het paard geeft jou misschien meer de rust en het vertrouwen dat het paard ook bij jou wil zijn, i.p.v. dat je bang bent dat hij direct van je weg wil lopen als je niet opschiet met het halster.

En als het paard niet bij jou wil blijven ondanks kriebels en misschien een snoepje als dat mag, dan kun je misschien oefenen bij een paard dat dat wel gezellig vindt.

Heb je dezelfde reactie ook als je je voorneemt om vijf minuten bij het hoofd van een paard te gaan staan (kriebelen etc.) zonder halster?

RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 11:34

IngeK schreef:
Probeer contact te maken met het paard voordat je het halster omdoet. Ga ernaast staan, geef hem een kriebel door zijn manenkam. Misschien mag je van de stal/eigenaar hem een snoepje geven. Vriendelijk contact maken met het paard geeft jou misschien meer de rust en het vertrouwen dat het paard ook bij jou wil zijn, i.p.v. dat je bang bent dat hij direct van je weg wil lopen als je niet opschiet met het halster.

En als het paard niet bij jou wil blijven ondanks kriebels en misschien een snoepje als dat mag, dan kun je misschien oefenen bij een paard dat dat wel gezellig vindt.

Heb je dezelfde reactie ook als je je voorneemt om vijf minuten bij het hoofd van een paard te gaan staan (kriebelen etc.) zonder halster?



Ik heb geen idee ik kan het een keer proberen

IngeK
Berichten: 878
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:34

RobinQuibus schreef:
Haha ja oefening baart kunst

Meestal is er wel een paard dat dan achter mijn rug irritant staat te doen en dan raaak ik opgefokt


Dit klinkt trouwens ook meer alsof je het spannend vindt om in de kudde te staan dan dat het met het halster te maken heeft?

Overigens geen rare reactie want midden tussen een drukke kudde paarden staan kan ook heus gevaarlijk zijn als ze niet voldoende oog voor jou hebben. Dus misschien ligt het helemaal niet aan jou ;-)