Paard perongeluk gedekt?!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseminn
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 21:33

Cayenne schreef:
Gaat dit om dezelfde merrie die 2 jaar geleden zoveel verzet gaf tijdens het rijden en waarbij aan artrose of KS in de rug werd gedacht?

Nee zeker niet! Dit was een lease paard. Ik heb nu mijn eigen merrie.

En als reactie op de rest; ik wil het veulen behouden omdat ik weet dat we het aan kunnen, we zijn op de hoogte van de kosten en het verblijf wat ze moeten hebben. Als we dit niet mogelijk hadden, zouden we het veulen inderdaad weg laten halen. Maar omdat voor volgend jaar het toch al op de planning stond, waren we niet geheel onvoorbereid. Enkel een jaartje te vroeg, maar het veulentje is hartstikke welkom

horseminn
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-12-19

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 21:40

Mijn eigen mening zou dan ook zijn dar het eerlijker is om het veulen weg te laten halen als je niet zeker bent of je de kosten en de verdere grote verantwoordelijkheden weet én aan kan. Dan is het uiteindelijk alleen maar sneu’er voor het veulen en de moeder… Dit is bij mij niet het geval, daarom mag het veulentje met liefde ontvangen worden als het daadwerkelijk zo is.

AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 21:48

horseminn schreef:
Mijn eigen mening zou dan ook zijn dar het eerlijker is om het veulen weg te laten halen als je niet zeker bent of je de kosten en de verdere grote verantwoordelijkheden weet én aan kan. Dan is het uiteindelijk alleen maar sneu’er voor het veulen en de moeder… Dit is bij mij niet het geval, daarom mag het veulentje met liefde ontvangen worden als het daadwerkelijk zo is.


Dat is goed om te horen en ik weet zeker dat als je er ruimte, tijd en geld voor hebt, het goed gaat komen mócht het nodig zijn.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:24

Ik denk gewoon dat respect naar alle partijen de juiste oplossing zou zijn, daar is geen mod voor nodig, alleen common sense... Ik ben het ook niet eens met alles wat hier gezegd wordt, maar vind het ook neit nodig om iedereen daarom maar af te kraken. Ik denk dat iedereen, en met name dan ts, meer gebaat is bij fundamentele informatie en daarnaast ook verschillende perspectieven die duidelijk onderbouwd worden.

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:30

horseminn schreef:
Mijn eigen mening zou dan ook zijn dar het eerlijker is om het veulen weg te laten halen als je niet zeker bent of je de kosten en de verdere grote verantwoordelijkheden weet én aan kan. Dan is het uiteindelijk alleen maar sneu’er voor het veulen en de moeder… Dit is bij mij niet het geval, daarom mag het veulentje met liefde ontvangen worden als het daadwerkelijk zo is.

Wat mooi!
Nu afwachten hoe het komt. Ergens hoop ik dat jullie merrie niet drachtig is, en jullie zelf een hengst kunnen uitzoeken komend jaar.

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:26

horseminn schreef:
Mijn eigen mening zou dan ook zijn dar het eerlijker is om het veulen weg te laten halen als je niet zeker bent of je de kosten en de verdere grote verantwoordelijkheden weet én aan kan. Dan is het uiteindelijk alleen maar sneu’er voor het veulen en de moeder… Dit is bij mij niet het geval, daarom mag het veulentje met liefde ontvangen worden als het daadwerkelijk zo is.


Maar wat voor merrie heb je? En wat is de hengst?

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:40

anca schreef:
horseminn schreef:
Mijn eigen mening zou dan ook zijn dar het eerlijker is om het veulen weg te laten halen als je niet zeker bent of je de kosten en de verdere grote verantwoordelijkheden weet én aan kan. Dan is het uiteindelijk alleen maar sneu’er voor het veulen en de moeder… Dit is bij mij niet het geval, daarom mag het veulentje met liefde ontvangen worden als het daadwerkelijk zo is.


Maar wat voor merrie heb je? En wat is de hengst?


Dit vind ik de hamvraag!
Je moet vooral uitkijken dat je een kerngezond, sterk, handelbaar en sportief veulen fokt. Er lopen al veel te veel kneusjes en slechtgebouwde paarden rond waar enkel de medische sector goed mee is.
Een goedgekeurde hengst is geselecteerd uit -afhankelijk van het stamboek - tientallen of zelfs honderdtallen kandidaten.

Persoonlijk zou ik zeker het vruchtje laten verwijderen en volgend jaar een passende, goedgekeurde hengst selecteren. Dan ben je aan de start tot 1000 euro extra kwijt, maar dat is maar een schijntje tgo. de totale opfokkost tot 3 jaar.
Fokken is gokken, maar je moet verstandig gokken.
Jammergenoeg lijken fouten veel gemakkelijker door te vererven dan talenten.

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:50

Het vuilnisbakkie waar ik vroeger mee heb gewerkt is 33 jaar geworden, en stond in haar laatste week nog blij voor de menwagen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78567
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:14

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven en het bij de vraag van de TS houden, en dat is wat is de kans dat ze drachtig is. Discussie over al dan niet weghalen, bloedlijnen etc is hier niet op zijn plaats.

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:19

Laat je tzt nog weten of ze drachtig is ts? want ik ben in elk geval wel nieuwsgierig nu! dat zal wel spannend zijn de komende dagen :)

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:20

Het zou mij niet gaan om bloedlijnen maar meer om formaat.

Als je een dpony hebt en en shire hengst dan krijg je wel een probleem.
Maar daar antwoord ts niet op wat de combinatie is .

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:23

Soms zijn het net mensen. Doen soms de daad niet all the way maar de kans op dracht is in wezen 50 %. Ze is wel drachtig of ze is niet drachtig.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:04

TS heel veel succes met t wachten! Zolang merrie en hengst niet te veel afwijking van elkaar wat exterieur betreft en je merrie in goede conditie is zie ik geen problemen!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:08

Napie schreef:
Soms zijn het net mensen. Doen soms de daad niet all the way maar de kans op dracht is in wezen 50 %. Ze is wel drachtig of ze is niet drachtig.

Geen kansberekening gehad op school?
Ter verduidelijking, volgens jouw redenatie is de kans op het kopen van een winnend staatslot 50%, er zijn maar twee mogelijkheden, het lot is winnend of niet....

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:38

Kuggur schreef:
Napie schreef:
Soms zijn het net mensen. Doen soms de daad niet all the way maar de kans op dracht is in wezen 50 %. Ze is wel drachtig of ze is niet drachtig.

Geen kansberekening gehad op school?
Ter verduidelijking, volgens jouw redenatie is de kans op het kopen van een winnend staatslot 50%, er zijn maar twee mogelijkheden, het lot is winnend of niet....

De kans is ook 50 procent dat er vanmiddag een vliegtuig op je huis valt. Het gebeurt wel of het gebeurt niet.

horseminn
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-12-19

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 13:58

Ik heb nog even nagevraagd aan degene die het had gezien wat er precies is gebeurd. Ze heeft een deel niet gezien, maar toen ze er later bij kwam zag ze de hengst meerdere malen op haar springen. Volgens haar niet extreem lang, maar gewoon een paar keer er op gesprongen. Wat daarvoor is gebeurd, is voor haar ook onbekend. Ze moest namelijk nog snel schoenen aan doen, en liep dus weer naar binnen. Dit is wat ze had gezien.

Het is een gezonde en goede hengst, heeft nog niet eerder gedekt en de merrie is ook gezond. De hengst is een volle kwpn en mijn merrie is half kwpn, dus de combinatie vind ik eigenlijk erg mooi.

Kabayo

Berichten: 14091
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:20

Er op gesprongen, maar ook met een erectie? Heeft ze dat gezien?
Misschien snapt de hengst het kunstje nog niet en heeft ie niet raak geprikt

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:32

Belangrijkste is dat een hengst enige tijd bij een hengstige merrie heeft gestaan. Dat is het nu enige wat zeker is.
Hij heeft gesprongen, maar hoe vaak of al dan niet succesvol is niet duidelijk omdat niet alles gezien is.
Dus dan is het volgens mij inderdaad het verstandigst om het te doen zoals TS van plan is: scannen.

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:34

Spannend, kans inschatten is heel moeilijk als je niet weet of hij er echt in heeft gezeten of niet. Ben benieuwd wat er uit de scan komt

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:35

Jeetje dat doet er toch allemaal niet toe? Ze heeft het niet precies gezien wat er allemaal gebeurd is, dus de kans bestaat dat de hengst raak geschoten heeft.

Dat de ene bokker geen veulen zou willen en de andere bokker vindt dat het wel mooi is als hier een spontaan door de natuur gewenst veulen uit ontstaat, is ook allebei een prima mening die gerespecteerd mag worden :j

Spannend Horseminn! Ik duim voor je dat het goed uitpakt, wat je dan ook persoonlijk onder goed verstaat :)

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:47

Kookaburra schreef:
Kuggur schreef:
Geen kansberekening gehad op school?
Ter verduidelijking, volgens jouw redenatie is de kans op het kopen van een winnend staatslot 50%, er zijn maar twee mogelijkheden, het lot is winnend of niet....

De kans is ook 50 procent dat er vanmiddag een vliegtuig op je huis valt. Het gebeurt wel of het gebeurt niet.


Oh ooooh, ik ben net naar de supermarkt geweest. Heb ik nu 50% kans dat ik zwanger ben? :=

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:11

Suzanne F. schreef:
Oh ooooh, ik ben net naar de supermarkt geweest. Heb ik nu 50% kans dat ik zwanger ben? :=

Wat doe jij in de supermarkt....?

gerlindie

Berichten: 4653
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:59

Kuggur schreef:
Suzanne F. schreef:
Oh ooooh, ik ben net naar de supermarkt geweest. Heb ik nu 50% kans dat ik zwanger ben? :=

Wat doe jij in de supermarkt....?


Of wél zwanger thuiskomen, óf niet :+

Maddy_Paola

Berichten: 1338
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:35

Is de groep hengsten waar ze tussen is gekomen, zijn dat allemaal kwpners? En hoe snel is ze uit de groep gehaald of is het opgemerkt? Als je toch al volgend jaar een veulen ervan wilde snap ik dat je het niet mega erg vindt als ze wél drachtig is, maar zou wel bij het veulen dna test doen dan, aangezien je niet weet of er maar 1 is die het geprobeerd heeft of dat er meerdere waren, het gaat hier om allebei paardgefokten begrijp ik dus zou me niet gelijk mega zorgen maken om complicaties. Het scannen zou ik wel af laten hangen van merrie, als zij altijd heel duidelijk hengstig toont heb je natuurlijk al een goede indicatie, zou wel als ze toch niet drachtig is echt laten spoelen, vanwege viezigheid en je wilt dan volgend jaar met een schone baarmoeder beginnen, zou zuur zijn als ze volgend jaar niet drachtig wordt dankzij dit geintje en je moet dan nog zorgen dat ze schoon wordt, maar voor jou simpelste oplossing als ze wel drachtig is het gewoon laten komen, wel al op zoek gaan naar goede stal waar ze kan bevallen dan

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:42

TS vraagt om een kansberekening die we alleen maa kunnen maken met de variabelen die we hebben namelijk ze is wel of niet succesvol gedekt. Dus dan is mijn mijn enige antwoord:? Wel of niet drachtig. Twee variabelen.