Aankoop pre keuring ja of nee?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smurfin1
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-06-22

Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 07:09

Hey iedereen,

Ik heb een pre in aankoop,
Maar buiten dat het een schatje is voor een schappelijke prijs heb ik plots veel twijfels.
Ik ben vooral bang dat de papieren niet overeen komen met de chip. (Dat hij toch ouder zou zijn)
Maar zou ik dan bij controle ook ineens geen medisch onderzoek laten doen?
Keuring met foto’s.
De ene zegt “das overdreven voor een recreatief paard.”
De andere zegt “ik zou dat sowieso altijd doen, ongeacht de prijs of het doel.”
Ik ben er al enkele gaan testen, en dit is de eerste waar ik echt wat bij voel.
En ik denk dat het ook wederzijds is bij wat ik voelde.
Misschien ben ik wel bang dat ze zeggen “kan je maar 2 jaar mee verder” maar dat zijn misschien wel 2 prachtige jaren.
Aj, ik heb het stevig te pakken vrees ik <3

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:13

Ik zou altijd klinisch keuren, foto’s afhankelijk van het doel van het paard

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:15

Klinische keuren zou ik zeker doen! Zeker bij dit gevoel wat je nu hebt en afhankelijk wat daaruit komt met de keurend arts overleggen wat die vind van op de foto zetten

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:21

Klinisch keuren sowieso, ik zou röntgen ook sterk overwegen bij een pre. Er komt toch ook een hoop afgekeurde zooi uit Spanje omdat ze populair zijn en er dan mooi geld verdiend kan worden over de rug van naïeve kopers en kapotte paarden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:33

Altijd keuren, door DA die jij hebt gekozen.

future_vet
Berichten: 2620
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:48

Bij klinische keuring checken ze de chip en ook het gebit dus tm 5 jaar leeftijd kun je dan wel goed inschatten of dat klopt ivm wisselen.

Het blijft een moment opname maar zij kijken objectief naar het paard en niet zoals jij waarschijnlijk met een roze bril.

Röntgenologisch vind in afhangen van doel en africhtingsniveau op dit moment.

Selina

Berichten: 14332
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:51

Ik zou ook altijd foto’s laten maken. Bij m’n eerste niet gedaan en daardoor een ‘miskoop’ gedaan want klinisch was ze goed. Dus volgende paard van kop tot kont op de foto. Uiteindelijk als je erop wil zitten, wil je gewoon weten of de rug en hoeven goed zijn.

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:56

Altijd klinisch keuren, ook al is het voor recreatief. Teveel gedoe mee gehad om dat risico te nemen. Ik zou zeker ook rontgologisch keuren, dan zit je gelijk een stuk saver.

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:10

ik zou bij een rijpaard zoiezo klinisch keuren, met foto's alleen als er bij het klinisch keuren twijfels zijn foto's laten maken (als hij al duidelijk is afgekeurd geen foto's!)



o ja en als je laat keuren laat het dan nooit doen door de dierenarts van de verkoper! Het beste is natuurlijk je eigen dierenarts maar als dat niet kan ivm afstand ofzo zou ik in elk geval voor een andere dierenarts gaan dan die van de verkoper!

Autumnn

Berichten: 8044
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:20

Klinisch en röntgenologisch keuren. We hadden laatst op stal helaas daar weer een voorbeeld van. Dier niet gekeurd en zo meegenomen. Ze bleven maar aanmodderen met hem, laatst foto’s gemaakt en alles wat stuk kon zijn in zijn knieën was stuk.
Ik snap niet waarom er onderscheid gemaakt wordt in recreatief of sport en wel of niet keuren. Ook als je recreatief rijdt wil je toch een gezond dier en of weten of alles goed is?
Ik heb mijn PRE dus klinisch en röntgenlogisch laten keuren

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:27

Ja ts, zeker laten keuren, het scheelt je zoveel ellende. Nou raad ik dat bij elk paard aan, maar in dit geval voor een pre, zou ik het zeer zeker doen.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:51

Ik zou altijd laten keuren. Inc foto's. Ook een recreatiepaard moet correct zijn. Stalgeld , dierenartskosten en de meeste andere kosten zijn voor een recreatiepaard even hoog als voor een sportpaard en ook een recreatiepaard moet heel blijven bij belasting. Dus tenzij je een weidemaatje koopt zou ik altijd keuren.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:06

Ik zou altijd op de foto laten zetten, die paar 100 extra maakt niet uit op de aankoop.
Wanneer het dier achteraf wat blijkt te mankeren krijg je een bak ellende want je bent nalatig geweest tijdens aankoop.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:08

Altijd klinisch. Bij je eigen dierenarts.

DuoPenotti

Berichten: 29734
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:13


anjali
Berichten: 15134
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:13

Smurfin1 schreef:
Hey iedereen,

Ik heb een pre in aankoop,
Maar buiten dat het een schatje is voor een schappelijke prijs heb ik plots veel twijfels.
Ik ben vooral bang dat de papieren niet overeen komen met de chip. (Dat hij toch ouder zou zijn)
Maar zou ik dan bij controle ook ineens geen medisch onderzoek laten doen?
Keuring met foto’s.
De ene zegt “das overdreven voor een recreatief paard.”
De andere zegt “ik zou dat sowieso altijd doen, ongeacht de prijs of het doel.”
Ik ben er al enkele gaan testen, en dit is de eerste waar ik echt wat bij voel.
En ik denk dat het ook wederzijds is bij wat ik voelde.
Misschien ben ik wel bang dat ze zeggen “kan je maar 2 jaar mee verder” maar dat zijn misschien wel 2 prachtige jaren.
Aj, ik heb het stevig te pakken vrees ik <3

Tja als je verliefd bent werkt je verstand niet.Ik heb er ook wel eens een niet laten keuren omdat ik dacht: Als hij afgekeurd wordt dan neem ik hem toch! Die was goed uitgepakt trouwens. Maar, mij gaat het niet zo zeer om het rijden, en ik kocht ook geen dure paarden.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:13

Sowieso altijd klinisch laten keuren! Bij voorkeur ook röntgen. Er komt zoveel ‘ellende’ uit Spanje, zeker voor een te mooie prijs dubbel uitkijken!

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:22

Smurfin1 schreef:
De ene zegt “das overdreven voor een recreatief paard.”

Waarom zou het overdreven zijn? Als je paard een afwijking blijkt te hebben waardoor hij bij wijze van 2 maanden later kreupel is, maakt het niet uit of het sportpaard of recreatief paard is. Je koopt het paard (denk ik) ook voor een groot deel om te kunnen rijden, dat gaat niet met een kreupel paard, of die nou voor sport of recreatie is gekocht.
Voor die dingen ga je keuren. Je wilt niet na 2 maanden je paard, sport of recreatie, moeten laten inslapen omdat hij onherstelbaar geblesseerd is.

Het kan wel zijn dat je de resultaten van de keuring met andere ogen bekijkt. Stel er komt een bemerking uit die meestal weinig extra risico oplevert, maar die een hoger risico heeft bij zware belasting. Dan zou ik dat paard niet als eventer gaan trainen, maar voor recreatief paard die wat dressuurwerk doet en relaxte bosritten maakt, zou zo'n bemerking dat niet echt een probleem zijn.

Of je gaat keuren gaat dus niet om doel, maar om wat de consequenties zijn. Kan jij er mee om gaan als je paard niet wordt gekeurd en dan kreupel wordt. Heb je dan het geld voor DA onderzoeken en behandelingen? Wat doe je als het onherstelbaar blijkt te zijn? (Uiteraard kan er ook altijd wat gebeuren als je hem wel keurt, maar het gaat om risicoverkleining, en waarschijnlijk ook een stukje gewetensrust)
Het verschil in recreatief of niet bij keuren zit hem er in hoe je kijkt naar eventuele bemerkingen.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:04

Het is nog niet genoemd maar buiten het feit wat verstandig is om te doen, is er ook nog een praktische kant aan laten keuren.

Afhankelijk van de aanschafprijs kan het zijn dat, wanneer je je aanstaande paard wil verzekeren voor (ziekte-)kosten de verzekering een keuringsrapport eist. Ik meen dat bij de meeste verzekeringen er vanaf 4k al om een röntgenologisch rapport wordt gevraagd

BigOne
Berichten: 38328
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:17

Een kapot paard en een gezond paard kost in onderhoud even veel en met een gezonde kun je ook nog wat doen. Dus rondom keuren incl foto's is een aanrader.
Je hebt het over een pre voor een leuk prijsje, dan denk ik helemaal, keuren met die hap.

anjali
Berichten: 15134
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:18

Flevolander schreef:
Het is nog niet genoemd maar buiten het feit wat verstandig is om te doen, is er ook nog een praktische kant aan laten keuren.

Afhankelijk van de aanschafprijs kan het zijn dat, wanneer je je aanstaande paard wil verzekeren voor (ziekte-)kosten de verzekering een keuringsrapport eist. Ik meen dat bij de meeste verzekeringen er vanaf 4k al om een röntgenologisch rapport wordt gevraagd

Ja dan moet het zeker. Weet je wat het tegenwoordig is in de lagere prijsklasse,dat je ze in feite meteen moet meenemen en weinig tijd krijgt voor nadenken en keuren.Of je moet ter plaatse meteen een DA laten komen voor een klinische keuring maar dan krijg je vaak wel de DA van de verkoper.Echter een DA is toch gebonden aan een beroepseed? Als je lang gaat wachten en twijfelen dan zijn goedkope paarden vaak voor je neus weg verkocht.Nou weet ik niet wat ts duur of goedkoop vindt uiteraard.Maar als hij duur is dan zou ik zeker laten keuren want je hoeft je niet te laten afzetten.Ook niet als je verliefd bent op het paard.

Elisa2

Berichten: 37338
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:25

Altijd laten keuren en zeker in de lagere prijsklasses kunnen addertjes onder het gras zitten die je misschien niet meer ziet door je roze bril.

Daarnaast voldoe je daarmee aan je onderzoeksplicht als koper, mochten er toch nog gebreken boven komen dan sta je sterker als je wilt dat de verkoper het paard weer terug neemt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:48

anjali schreef:
dat je ze in feite meteen moet meenemen en weinig tijd krijgt voor nadenken en keuren.

Mensen die nadenken en laten keuren zijn minder makkelijk om de tuin te leiden dan mensen die blindelings op een verkoper vertrouwen. Logisch dat een verkoper graag weinig bedenktijd geeft.

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Aankoop pre keuring ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:50

Swoieso klinisch keuren!! Kan het niet genoeg zeggen.

anjali
Berichten: 15134
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:54

Rex_Rolfo schreef:
anjali schreef:
dat je ze in feite meteen moet meenemen en weinig tijd krijgt voor nadenken en keuren.

Mensen die nadenken en laten keuren zijn minder makkelijk om de tuin te leiden dan mensen die blindelings op een verkoper vertrouwen. Logisch dat een verkoper graag weinig bedenktijd geeft.

Weet je wat het is,ik vertrouw niet zozeer op een verkoper maar wel op de lieve bruine ogen van een paard.....En dan ben ik verkocht en het paard ook. Aan mij!!