longeren met hulpteugels

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:42

Hilary schreef:
Maar Janneke, dan gebruik je ‘m dus als veredelde bodywrap en niet zoals op de toelichtend plaatjes bij de Pessoa staat.
Zo kan ik ook zorgen dat ie niet zaagt; achterkant erom als een bodywrap en de katrollen allemaal aan de longeersingel hangen. Maar dan is een elastische bandage goedkoper :D

@TS: een bodywrap is eigenlijk altijd wel nuttig, zowel in het longeren aan de enkele longe als bij de voorbereiding en overstap naar longeren met dubbele longe. Wel een tip: neem een paar lessen in het werken met de dubbele longe. Er kan (kán) écht heel veel mis mee gaan en zeker met een toekomstige menpony wil je voorkomen dat het dier leert te vluchten voor de lijn achter de billen of naar die lijn te slaan. Richting het beleren voor de wagen sta je dan gelijk al 10-0 achter en dat zou super zonde zijn!

bedankt voor de tip! zoiezo als ik verder ga gaat iemand met ervaring helpen met het beleren etc!

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:51

capopjekop schreef:
Ik zou als ik jou was zeker hulp zoeken bij het longeren. Mensen denken er vaak makkelijk over, maar goed longeren is een kunst. Zeker als je pony nog weinig kent

ik kan zelf zeker wel longeren. ik heb het hem ook zelf aangeleerd. ik vraag alleen naar hulpteugels omdat ik daar zelf niet bekend mee ben.

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:52

Janneke2 kan je ook van normale bandages een bodywrap maken? of is dat niet heel verstandig?

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:59

Ik longeer zelden met hulpteugel.. maar als ik het dan gebruik, is het de dubbele longe.

Afbeelding
Afbeelding

Roodvos

Berichten: 6678
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:37

Coco7777777 schreef:
Roodvos schreef:
Dus ik zou beginnen met zo'n bodywrap. Ik heb dat heel simpel zelf gemaakt door 2 elastische bandages aan elkaar te maken en die aan het uiteinde aan een grote klip te knopen. Die maak ik dan weer vast (1 van de bovenste ringen) aan de longeersingel.

bedankt! goed idee heb je misschien een foto als een paard het omheeft? en moet je wachten met die bodywrap tot hij goede evenwicht heeft in de longeer? of kan het al na 4 maanden longeren? en hij kan nog niet wijken etc. ik ben nu wel bezig met het hoofstel maar het neemt nou eenmaal allemaal veel tijd.....

Even gezocht, maar ik heb er helaas geen foto van.
Als je pony het longeren goed snapt en goed op de hulpen reageert en bekend is met de longeersingel kan je dat best even proberen.
Begin kort, eerst even gewoon laten werken zodat de spieren warm zijn. En dan eerst een paar minuten op beide handen. Braaf = klaar. Maar niet braaf = doorgaan tot accepteren. En dan gelijk klaar. Anders leer je verkeerde dingen aan.

Het geeft niet dat het wat langer duurt. Beter goed dan te snel willen.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:17

Coco7777777 schreef:
Janneke2 kan je ook van normale bandages een bodywrap maken? of is dat niet heel verstandig?


Ja zeker kan dat...!
(Ik heb ooit een brave wrap gekocht, die is iets korter dan een bandage. Maar de oorspronkelijke bodywraps werden ook al gewoon met bandages gedaan.)

In tteam en ttouch (zoek efkes op het www er staan allerlei foto's her en der) wordt de body wrap juist gebruikt om een dier te helpen met het vinden van zijn evenwicht. (Bijvoorbeeld bekappen is moeilijk, want relatief lang op drie benen moeten staan.)

'Body wrap figure 8'.
(Er zijn veel vormen van body wrap, maar 'figuur 8' is een basisprincipe.)


Je hoeft dus beslist niet te wachten tot het moment dat het beter gaat met evenwicht...!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:31

Gewoon niet met hulpteugels. Nooit. Dat geld kun je beter investeren in een paar goede lessen.
Bijv. bij Mireille den Hoed (of op z'n minst haar boek).

Voor waarom niet verwijs ik je graag naar Aimee de Rooij. Dierenarts en chiropractor die genoeg problemen heeft gezien door hulpteugels en je daar alles over kan vertellen. https://aimeederooij.nl/welke-hulpteuge ... -longeren/

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:11

Ik heb zelf bij mijn mini hele mooie resultaten behaald met dubbele longe, lange lijnen en dressuur aan de lange teugel. Zijn achterhand is hierdoor mooi sterker geworden en hij zit netjes in zijn bespiering. Hij staat inmiddels ook voor de sulky, maar dat doe ik niet zo vaak meer omdat ik grondwerk eigenlijk leuker vind. Ik ben persoonlijk geen fan van "hulp"teugels omdat ik het over het algemeen erg onnodig vind en je hetzelfde resultaat kunt bereiken met de methodes die ik hierboven noem, mits je bereid bent hard te werken, geduld te hebben en veel te leren.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:05

Ik raadt ook geen hulpteugels aan als je daar geen ervaring mee hebt bij het longeren.

De achterhand trainen kun je beter doen door hem aan de hulpen te maken en veel te schakelen. Met hulpteugels longeren kan nuttig zijn maar dan moet je wel echt weten wat je doet. Ik raad dus ook longeerlessen aan.

Een hulpteugel mag nooit zo strak staan dat het paard in een houding gedwongen wordt, het moet werken als een uitnodiging niet als een vast/zet/ dwangmiddel en dit gaat heel vaak fout helaas met alle slechte gevolgen van dien.

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 11:20

Elisa2 schreef:
Ik raadt ook geen hulpteugels aan als je daar geen ervaring mee hebt bij het longeren.

De achterhand trainen kun je beter doen door hem aan de hulpen te maken en veel te schakelen. Met hulpteugels longeren kan nuttig zijn maar dan moet je wel echt weten wat je doet. Ik raad dus ook longeerlessen aan.

Een hulpteugel mag nooit zo strak staan dat het paard in een houding gedwongen wordt, het moet werken als een uitnodiging niet als een vast/zet/ dwangmiddel en dit gaat heel vaak fout helaas met alle slechte gevolgen van dien.

dat snap ik en ik weet hoe alles werkt! ik vraag alleen of iemand weet of zijn evenwicht eerst goed moet zijn

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:29

Ja, sowieso eerst zorgen dat het paard nageeflijk is/ wordt zonder hulpteugel.

Dus ik zou zeggen begin eerst met hem gewoon los longeren, activeer de achterhand, zorg dat je juist staat etc.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: longeren met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:22

En werk bij het longeren aan het verticale evenwicht.
Dwz stuur de schouder relatief naar buiten, zodat je paard 'rechtop' komt.
(Een helper die het paard 1x per ronde precies van voor ziet, ziet dat het voorbeen loodrecht op de grond staat, niet naar binnen toe overhelt 'schuin door de bocht'.)

Op het moment dat je dit bereikt, laat je dier 'de hals vallen' en wordt het bekken op de correcte manier gekanteld (richting 'bolle' rug).