Radeloos buitenrit

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirlll
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-08-21

Radeloos buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 19:43

Hallo allemaal,
Ik ben letterlijk radeloos en plaats daarom even een topic: HELP MIJ! -O-
Sinds 1 jaar heb ik een eigen 6 jarig paard. Ze is geweldig en vorig jaar hebben we heel veel buitenritten gemaakt. We rijden recreatief en ze was mega braaf!!! Ik galopeerde zelfs over akkers zonder zadel en maakte kilometerslangw buitenritten alleen of met mijn moeder. Geweldig! Tot op een dag... dat ze zomaar tijdens een buitenrit op hol sloeg en ik weet bijna zeker dat ze nergens van schrok ofzo! Ik zat op haar en ze bleef maar keihard galopperen. Ik was in paniek. Maar sinds die dag kan ik geen buitenrit meer met haar maken. Eerst gaan die oren fel naar voren, dan gaat ze steeds sneller lopen. Over in draf en dan non-stop galop... Uiteraard train ik heel veel met haar en in de bak rijden gaat ook super goed! Net als wandelen aan de hand. Geweldig gewoon. Maar vanaf het moment dat ik opstap? En ja, ik longeer zelfs van te voren! Gegoogled en alles gedaan. Zelfs hevige bomprooftraining waar ze zich niks van aantrok.Maar het zadel erop en de deur uit is gewoon levensgevaarlijk en stresvol.
Is dit nou energie? Of opwinding? Angst? Of heeft ze er juist heel veel zin in? In ieder geval durf ik niet op buitenrit. En ik heb alles al geprobeerd (dacht ik dan)!
Ik hoop dat iemand ook maar kan helpen met een of andere tip...

Zebrastreep

Berichten: 9788
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:46

Ik denk eerder dat het probleem bij jou ligt in plaats van her paard. Zodra je opstapt om op buitenrit te gaan voel je vast veel spanning wat het paard dan overneemt of zich buiten niet veilig genoeg voelt.

Ook logisch dat het dan in de bak goed gaat omdat dat veilig voelt. Er naast zal je ook geen spanning hebben met wandelen waardoor het paard ook rustiger wordt.

Ik zou er hulp bij inschakelen die jou kan trainen om minder spanning te voelen bij het buitenrijden.