hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoevaak zijn jullie van je paard gevallen

0
24 (6%)
1-5
107 (30%)
6-10
36 (10%)
meer
186 (52%)

Totaal aantal stemmen: 353


mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:00

Britta31 schreef:
4 keer.1 keer van mijn pony en 1 keer van mijn paard.En tot mijn schaamte 2 keer van een paard op de manege die ook bij de kinderlessen meeliep.Ik ben dus ook geen Anky,maar Manky.


Das een goeie _/-\o_

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:05

Eigenlijk maar heel weinig. Op de manege eens met een salto van de shetlander af gebonjourd.

En van mijn eigen pony kan ik me eigenlijk maar een keer herinneren maar toen vielen we samen. We galopeerden buiten in de berm. Ze schrok ergens van dus ze liep de sloot in waar ze door bleef rennen, maar het gras was mega hoog dus ik zag boven me alleen nog maar een streepje lucht. Uiteindelijk struikelde ze en vloog ik over haar hoofd heen. Ik dacht alleen maar teugels vast blijven houden en zo heeft ze me de sloot uitgetrokken (ik liep wel soort van mee). Toen even diep adem gehaald. Gekeken of ze niet kreupel liep en toen opgestapt en richting huis gestapt.

Meestal bleef ik met kunst en vliegwerk wel zitten als ze gek deed. Ook weleens op haar nek gezeten na een bokpartij :')

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:18

Ik moet mijn stem aanpassen. Ben er vandaag af gedonderd _O-

Iets met zonder beugels rijden en dan ook nog een zadel wat niet goed aangesingeld was. :+

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:25

De eerste keer in Ierland bij een trektocht te paard, in galop van een gras helling af was vragen om problemen maar dat kon best volgens de voorrijder. Paard struikelde en hoppa , stuitje gebroken en moest nog een hele dag verder in het zadel. In verlichte zit gedaan.
Net genezen 6 weken later in het bos schrikt mijn paard en weer stuitje gebroken, benen lagen in het zachte gras , helaas mijn achterste op het fietspad.
Daarna nog een paar keer met springles maar verder zonder letsel in de dertig jaar dat ik gereden heb.

Kookaburra

Berichten: 5401
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:33

proudmama schreef:
De eerste keer in Ierland bij een trektocht te paard, in galop van een gras helling af was vragen om problemen maar dat kon best volgens de voorrijder. Paard struikelde en hoppa , stuitje gebroken en moest nog een hele dag verder in het zadel. In verlichte zit gedaan.
Net genezen 6 weken later in het bos schrikt mijn paard en weer stuitje gebroken, benen lagen in het zachte gras , helaas mijn achterste op het fietspad.
Daarna nog een paar keer met springles maar verder zonder letsel in de dertig jaar dat ik gereden heb.

'Benen lagen in het zachte gras'
Mijn hoofd: >;)
'Helaas mijn achterste op het fietspad'
Mijn hoofd: :wow: %) :oo

L_iek
Berichten: 9713
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:39

Hier is het niet meer bij te houden. ‘Vroeger’ had ik een hele leuke pony die het geinig vond om een sprint te trekken, noodrem, hoofd tussen de benen en daar lag je dan. Zo ongeveer 5 a 6 keer per les. Van mijn huidige paard ben ik 2 keer afgevallen, ben zelf ook wat voorzichtiger geworden :')

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:37

In meer dan 35 jaar maar 2 keer. Schrik wel van sommige aantallen hier. 1 keer ben ik netjes afgestapt omdat ik ergens voor het zadel zat en niet meer terug kon kruipen na een rare serie bokkesprongen en voor een jaar of 3 terug toen mijn paard zelf viel over een balk. Ben geen springruiter, dat scheelt vast wel, maar ook niet altijd brave paarden gehad. Geluk denk ik en vroeger zat ik ook wel stevig denk ik (tegenwoordig door spierverlies is dat helaas anders, maar paard is gelukkig aardig bomproof en braaf, maar ben absoluut voorzichtiger geworden hierdoor), al heb je soms gewoon niets meer in de hand natuurlijk :D

Mijn jongste dochter rijd nu een jaar of 6, ze is er 3 keer afgevallen. 2 keer omdat de pony wat hoger sprong dan ze verwacht had en het niet meer uit zat, en een derde keer van een manegepony die het vies op een rennen en bokken zette. Gelukkig alleen een paar blauwe plekken, 2 keer ging best hard, had anders gekund.

De oudste echter (rijd ongeveer een jaar of 8), is een keer of 4 gevallen, laatst omdat ze niet goed aangesingeld had denk ik, pony schrok, vertrekt in een galopje en in een bocht hing ze er met zadel en al naast.. Iets met duf dus, dat is ook wel haar ding, 1 keer met een bok was ze weg, 1 keer na een sprong stuurde ze niet goed (in plaats van recht door, boog ze zelf zo af :o ) en kwam ze onverwacht in galop een balk tegen waar de pony wat ruim overging en ze niet meer bleef zitten. Pony stond al bijna stil omdat hij al voelde dat kind raar zat na de sprong, maar alsnog ging ze. De eerste keer dat ze viel was ze nog klein, haar b pony nam een grassprietje in stil stand.. Ze hield de teugels vast en toen de pony bukte, ging ze er in slowmotion voor over de hals af. Pony twijfelde nog, wat moet ik met kind op mijn hals, kon zijn hals niet meer omhoog krijgen en liet haar er galant af glijden. Zowel deze als de omschreven keer daarvoor, brak ze haar arm.. Zat geen tempo in, gebeurde niets spannends, maar beide keren toch haar arm raak. Ben ik wel van geschrokken als moeder hoe makkelijk dat ging, maar goed, ze springen nu beide fanatiek en afkloppen, ze zitten beide een stuk steviger nu :+ Hebben een super brave pony, dat scheelt absoluut, in de pony zit geen greintje ongein in, doet altijd netjes wat gevraagd wordt, voor moeders is deze pony absoluut goud waard! :o Braver zijn ze er niet, onze meiden genieten hier zo van en voor mij geen buikpijn meer als ik sta te kijken. Hopelijk blijven valpartijen dan ook uit, klopt op hout :D

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:17

Ik 1 x. Pony viel uit galop en daar ging ik... Zelfde les nog gewoon aangesproken en er niets aan over gehouden.

kiimchii

Berichten: 71
Geregistreerd: 25-03-22

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:07

Dankzij een periode waarbij ik veel nieuwe (manege)pony's mocht "proef"rijden bij een manege....eh te vaak haha

Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:03

Ben al zovaak gevallen dat ik de tel kwijt ben geraakt hahahaha

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:01

Ik ben in de manegeles 2 x van een pony afgegooid, ik was klein (nog steeds, maar 20 jaar geleden ) en werd op de wat hetere kleinere ponies gezet. Deze had in de winter 2 weken stilgestaan en lanceerde mij zo uit het zadel. 10 min later weer maar rende toen wel over mij heen. Wou weer opstappen maar mocht niet van de instructrice dus toen op een andere pony mijn les vervolgd.

Verder ben ik 13 jaar geleden voor het laatst gelanceerd tijdens vakantie in Tunesië, zware hersenschudding eraan overgehouden en een zenuwbeschadeging in mijn gezicht. Ik was eigenlijk te kort voor het zadel, zat niet stevig in de beugels. Paard schrok van een plastic zakje en sprong een meter de lucht in zo van het pad op een heling. Ik kreeg tijdens de val nog een trap tegen mijn been aan en belande met mijn gezicht in de stenen.

Dat waren de enige keren dat ik eraf ben gegooid. Rijd nu eigenlijk niet meer helaas, meer door gebrek aan western paarden in de omgeving.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:09

Van mijn eigen paard nu in die 3,5 dat ik hem heb en in die 10 jaar daarvoor op de buitenritten op vakanties met hem.. nog nooit. Even heel snel afkloppen maar! :+

Vroeger op de manege wel regelmatig een keer in het zand gelegen. Soms wel meerdere keren in 1 les omdat er gewoon hele stoute exemplaren bij zaten die precies wisten hoe ze je er met een scherpe bocht en een flinke bok af konden werpen. Ben daar ook echt wel angstig van geworden toen en ook de plezier op de manege mee verloren.

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:41

Eigenlijk al heel lang niet meer. Weet het niet eens meer, zal met een van mijn pony's geweest zijn. Ik val wel mét paard.

Fries schrikt van schuimrand van de golven op het strand. Draait heel snel om maar vergat haar benen. Lagen er beide languit. Ze struikelde ook een keer op het wateroppervlakte (niet door een kuil) en toen ook languit. Toevallig op film

Beide niks aan overgehouden

Met mijn pony eens bij de landing na de sprong. Ze gleed uit. Ook een schuiver gemaakt. Sleutelbeen gebroken

Met een paard van iemand anders achterover geklapt, bekken, schaambeen,zitbeenknobbels en heiligbeen gebroken. Tevens gekneusde rib

Maar echt vallen van rodeo oid, nee echt lang geleden. Enige wat ik kan herinneren is dat ik eraf gleed zonder zadel maar dat is niet zo spectaculair :+

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:50

Ik rijd al 50 jaar paard (kreeg mijn eerste les op mijn 7e verjaardag) en ontelbare keren er af gevallen. Vroeger vaker, toen ik wedstrijd sprong en rare dingen deed. Nu wat minder vaak, een keer in de paar jaar of zo. Onlangs nog wel een keer superhard. Mijn paard ontplofte in paniek toen er keihard een grote maiswagen voorbij reed, bleef bokken met een bolle rug en na een keer of zes lag ik er echt naast. Ribben gebroken of gekneusd (ben niet naar de dokter geweest, maar herkende het van eerder). Maanden last van gehad. Ik kan je vertellen, na je 50e doet het vallen echt meer zeer, denk dat je dan minder soepel valt of zo.
Maar ach het hoort er soms bij.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:30

Best vaak, 2 keer met ellendige gevolgen.

Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:09

Ik heb vroeger gesprongen dus toen ontzettend vaak gevallen. Dat ze gewoon op het laatste moment weigeren en dat jij eroverheen vliegt. Toen een tijdje niet gevallen. Vorig jaar viel ik weer voor het eerst in een lange tijd. Ze schrok en ik viel met me handen naar voren. Toen had ik me pols gebroken. Ik had gehoopt het nu weer een tijdje uitte stellen, maar ben van de week samen met mijn paard gevallen… Ik ben eerst gevallen en toen is ze op me gevallen.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:42

De eerste keer dat ik viel was ik 3 jaar oud. Dat was van een super makke shetlander die t op een rennen zette. En de laatste keer was een half jaar terug toen mn paard schrok van een grondbalk die er werd neergelegd. Ze ging er met een hele hoge sprong recht omhoog over heen, gaf daarna twee bokken en ging ipv rechts opeens linksaf. Ik ben nu 48 en daar tussen ben ik ontelbare keren gevallen.

Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:15

onpaard schreef:
De eerste keer dat ik viel was ik 3 jaar oud. Dat was van een super makke shetlander die t op een rennen zette. En de laatste keer was een half jaar terug toen mn paard schrok van een grondbalk die er werd neergelegd. Ze ging er met een hele hoge sprong recht omhoog over heen, gaf daarna twee bokken en ging ipv rechts opeens linksaf. Ik ben nu 48 en daar tussen ben ik ontelbare keren gevallen.


Oeff pijnlijk! Niet zeer gevallen?

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:24

Ooit had ik les van een 'zingende Amerikaanse' (ik ben gewend aan keurig Brits, en dit was iemand die 'laaanggereeeekt Texaaaans' sprak).
'You need a hunderd falls to become a good rider'.
En toen ik er een keer vanaf rolde, herhaalde ze het vrolijk - met de toevoeging 'So let's hope this was one of them...'.
<<)
Nadat ik mijn kleren had afgeklipt enzo heb ik toch maar gevraagd wat ik van deze kukel moest leren: en vervolgens heeft ze mij een serie zeer bruikbare tips gegeven.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:26

Paardjes101 schreef:
onpaard schreef:
De eerste keer dat ik viel was ik 3 jaar oud. Dat was van een super makke shetlander die t op een rennen zette. En de laatste keer was een half jaar terug toen mn paard schrok van een grondbalk die er werd neergelegd. Ze ging er met een hele hoge sprong recht omhoog over heen, gaf daarna twee bokken en ging ipv rechts opeens linksaf. Ik ben nu 48 en daar tussen ben ik ontelbare keren gevallen.


Oeff pijnlijk! Niet zeer gevallen?


Nee, eigenlijk niet. Volgens mij leer je ook makkelijker vallen als je het van jongs af aan doet.

DDDara
Berichten: 992
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:35

Van mijn eigen paard ben ik 3 keer afgevallen 1x bij het zadelmak maken 1x toen ik dacht dat ze zadelmak was :+ en de 3de keer was iets later toen ik na een vakantie dacht wel weer even op te stappen :').
Ik heb haar nu 12 jaar en kocht haar met de waarschuwing "niet zadelmak te krijgen"
Maar het is toch helemaal goed gekomen
Afbeelding

Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:53

@onpaard k heb eigelijk het idee hoe meer ik val, hoe erger het wordt vroeger met springen viel ik en sprong ik er zo weer op. Daarna had ik steeds meer dat ik af en toe even moest bij komen van de val en er dan weer op ging. Vervolgens een paar keer dat ik echt even wat moest drinke in de kantine voordat ik er weer op ging. Toen een keertje gehad dat ik naar de spoedeisend hulp moest, maar gelukkig alleen me enkel gekneusd had.
En toen beetje aan het einde van vorig jaar dus me pols gebroken. En een paar dagen geleden afgevoerd door de ambulance met een gebroken rug, stuitje, rib, jukbeen en klaplong. Ik val dus steeds slechter haha

Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:55

@janneke2 wat een leuke instructeur
@Dddara ach wat leuk om te lezen dat het gelukt is. Zit namelijk op dit moment in een lastige situatie met me eigen paard.

Friezenkind
Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-21

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:00

Mij hele ‘paarden tijd’ geen idee. Eigen paard een keer. Paard was ergens van geschrokken en ik kon het geren en bokt na een tijdje niet uitzitten.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:01

Ik weet niet of dit meetelt? Paard struikelde en ik rolde over z'n hals en landde netjes op m'n voeten.. :))

Ik was best een soort trots op mezelf.. :D