vanaf welke leeftijd kan iemand voor een paard zorgen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

vanaf welke leeftijd kan iemand voor een paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 20:42

Hoi!
ik wil later graag een paard kopen (ik weet het mandelijkse kosten, verzorging :D )
mijn ouders kunnen wel een deel betalen maar ik maak me meer zorgen om mijn tijd. ik ga naar school, rij xx per week en verder hw en niets anders eigenlijk. meestal ben ik met 1 dag 1-2 uur met hw bezig. hoe oud moet ik (of een ander persoon ) zijn om een paard te kunnen verzorgen (zelf).
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 15:55, in het totaal 3 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: vanaf welke leeftijd kan iemand voor een paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:16

Tot 14 jaar is de eigenaar geheel aansprakelijk bij ongelukken, beetje verantwoordelijke eigenaar zal je dus jonger al niet aannemen als verzorger.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: vanaf welke leeftijd kan iemand voor een paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 21:21

met verzorgen bedoel ik eigelijk kopen

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: vanaf welke leeftijd kan iemand voor een paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:29

Als je genoeg inzicht hebt in je inkomen en of je daar een paard van kan betalen + mentaal stevig genoeg in je schoenen staat om paard het leiderschap te bieden die het nodig heeft. Mentaal volwassen (als in hersenen uitgegroeid) is ong. 21 jaar.
Voor de wet mag je een dier als een paard niet kopen als minderjarige, verantwoordelijkheid ligt dan dus bij je ouders tot je 18de.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:31

12 is veel te jong voor een eigen paard vind ik eigenlijk.. ben nu zelf ook 12 met aantal jaar manege ervaring en 1,5 jaar verzorgpaarden.
ik zou eerst aan een verzorgpaard beginnen. dan weet je wat een eigen paard precies is.
een manegepaard loopt zo veel anders... eigen paard is niet wat stap, draf galop en figuren

SjonnieZ

Berichten: 2319
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: vanaf welke leeftijd kan iemand voor een paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:51

In jouw andere topicS schrijf je dat je doodsbang bent om te vallen, dan ben je nog niet toe aan een eigen paard en kun je wellicht beter even doorrijden op de manege totdat je wat zelf verzekerder bent.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 22:18

SjonnieZ schreef:
In jouw andere topicS schrijf je dat je doodsbang bent om te vallen, dan ben je nog niet toe aan een eigen paard en kun je wellicht beter even doorrijden op de manege totdat je wat zelf verzekerder bent.


doodsbang niet hoor. ik rijd gewoon. soms dan denk ik wel even van oei ja je kan ook een hersenschudding krijgen ik zeg ook niet dat ik nu een paard hoef hoor.
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:19

Wanneer je financieel naast je vaste lasten genoeg geld overhoudt, en vast werk hebt waarnaast je genoeg tijd hebt voor een paard.
Plus wanneer je genoeg ervaring hebt. (Meer dan een beetje manegepaard hobbelen)

Als je iets ouder bent gewoon eerst een verzorgpaardje zoeken.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:19

Beste TS het is niet de bedoeling om in 2 dagen tijd meer dan 15 topics te openen.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 22:20

SweetVanille schreef:
Wanneer je financieel naast je vaste lasten genoeg geld overhoudt, en vast werk hebt waarnaast je genoeg tijd hebt voor een paard.
Plus wanneer je genoeg ervaring hebt. (Meer dan een beetje manegepaard hobbelen)

Als je iets ouder bent gewoon eerst een verzorgpaardje zoeken.


Leuk..
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:22

itsjustme593 schreef:
ja manege paard hobbelen. daarom val ik 9 keer en rijd ik op de pittigste waar niemand anders op wil :+

Vallen zegt niets over ervaring en een pittig voor een manege paard valt meestal wel mee.. vergeleken met een privépaard.

SjonnieZ

Berichten: 2319
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:30

Brainless schreef:
Beste TS het is niet de bedoeling om in 2 dagen tijd meer dan 15 topics te openen.


En dat terwijl TS dr account 20 juni Pas heeft aangemaakt..
Volgens mij verveelt een bokker zich

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:36

SjonnieZ schreef:
Brainless schreef:
Beste TS het is niet de bedoeling om in 2 dagen tijd meer dan 15 topics te openen.


En dat terwijl TS dr account 20 juni Pas heeft aangemaakt..
Volgens mij verveelt een bokker zich

Het is vakantietijd...

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:42

Zoek eerst een halve stal en zorg dat je die volledig kan betalen.
En als er geen ervaring in de familie zit, zou ik toch voor minstens 16 jaar gaan en dan ook elke week priveles inplannen. Geloof mij, zelfs de 'pittigste' manegepaarden betekenen niet veel. Mensen onderschatten vaak dat hun fouten niet door iemand gecorrigeerd worden met een eigen paard. Dus de fouten die je er in rijdt (en geloof me, als ex-manegeruiter kan ik zeggen dat het er in het begin heeeeel veel zijn) worden steeds maar uitvergroot. Maar dat zie je vast wel bij een halve stal. Ik dacht 5 jaar geleden ook wel dat ik alles aankom met 8 jaar manege ervaring. Zelfs op een doodbraaf dier ben ik mezelf toch nog enorm tegengekomen. En dan was ik er al 19.

Edit: ik lees nu enkele reacties van je in andere topics. Meid, je bent nog heeel ver van een eigen paard vandaan. Zoek echt een verzorgpaard of halve stal en intensief priveles, want wat je soms beweert te doen met schoppen etc. zal op een gevoelig paard absoluut verkeerd aflopen.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 24-07-20 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:43

Ik heb van mijn 13e tot 14e een lease pony gehad. Ik ging er elke dag heen en na een jaar vonden mijn ouders dat ik had ‘bewezen’ verantwoordelijk genoeg te zijn voor een eigen paard.
Let wel: paard kwam aan huis te staan en mijn moeder heeft ook ervaring met paarden.
Niet helemaal vergelijkbaar met jouw situatie dus.

Daarnaast hoefde ik mij over de kosten geen zorgen te maken, ik moest alleen de aanschaf van het materieel financieren. Uiteraard naar mate ik ouder werd betaalde ik steeds meer zelf, maar gezien paard aan huis stond waren er geen stalkosten.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: vanaf welke leeftijd kan iemand voor een paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:07

Ik dacht toen ik 12 was ook dat ik klaar was voor een eigen paard, reed met de "moeilijkste" paarden van de manege. Ik ben nu, 14j later, heel blij dat mijn ouders mij nooit dat eigen paard hebben gegeven. Ik ben rond mijn 13e van de manege gegaan en met verzorgpony's begonnen, later zelfs op een fokkerij meegewerkt en nog ongelooflijk veel ervaring opgedaan. Op mijn 25, met vast werk en financiële zekerheid en een hoop paardenervaring mijn eerste eigen paard gekocht. Dus mijn tip, doe vooral nog zoveel mogelijk ervaring op nu, het komt je alleen maar ten goede! Want zoals al gezegd hier, je doet snel heel veel verkeerd met een eigen paard en dat is niet makkelijk (of goedkoop) weer op te lossen!

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 23:11

Mijn excuses.
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:22

itsjustme593 schreef:
SweetVanille schreef:
Wanneer je financieel naast je vaste lasten genoeg geld overhoudt, en vast werk hebt waarnaast je genoeg tijd hebt voor een paard.
Plus wanneer je genoeg ervaring hebt. (Meer dan een beetje manegepaard hobbelen)

Als je iets ouder bent gewoon eerst een verzorgpaardje zoeken.


ja manege paard hobbelen. daarom val ik 9 keer en rijd ik op de pittigste waar niemand anders op wil :+


En toch is een manege paard heel anders als een eigen paard.

Ik spreek uit ervaring

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:31

Ik kreeg mijn eerste pony toen ik 12 was. Altijd prima gegaan. Hulp achter de hand is dan wel handig als je ouders verder ook niets met paarden hebben. Maar ik ging elke dag door weer en wind op de fiets. Dat was ook de afspraak met mijn ouders dat ik ieder dag voor mijn pony moest zorgen.

De situatie is belangrijk, kunnen/willen de ouders helpen, hebben ze er verstand van of sta je op een stal waar ze je zo nodig bij kunnen sturen.
De ene 16 jarige is de andere niet dus de ene zal ook sneller de verantwoordelijkheid op zich kunnen nemen als de andere.