Hoe vaak zijn jullie gevallen in hoeveel jaar?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Hoe vaak zijn jullie gevallen in hoeveel jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:34

De afgelopen 5 jaar 0x, de 5 jaar daarvoor 4x, en de 10 jaar daarvoor een stuk meer haha. Ik zit wat steviger tegenwoordig, en stap ook niet zomaar overal meer op.

Als je er bang van bent TS, zou ik voor de wat bravere paarden gaan. Zonde als je er bang op zit :(:)

mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 13:36

ja idd. ik rijd alleen zeg maar in de les voor de kleintjes (van 8 enz) ik ben niet zo klein maar de andere zitten vol en ik rij lekker voor mezelf gewoon. de kleintjes zitten dan wel op de bravere paarden en er is maar 1 braaf paard. die is dan gelijk heel sloom en lui dus vind ik niet zo leuk dan. daarom rijd ik op een pittig paard dat alleen ik kan houden en zo maar hij bokt in ieder geval niet. eerder keihard rennen en ineens omdraaien en renne enzo

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:50

Ik rijd nu bijna 8 jaar, eerst 6 jaar(+/-) manege (en ondertussen op vakantie vaak paarden huren en paarden van vriendinnen). in die tijd 5 a 6 keer gevallen.
toen 1,5 jaar een oudere maar nog wel pony met pit gereden,, hier ben ik eigenlijk nooit afgevallen. dit verbaast me eerlijk gezegd heel erg, reed hem ook weleens zonder zadel of bitloos en dat is meermaals bijna "fout" gegaan.

in die 1,5 jaar wel 2 keer van de tinker van een vriendin gevallen en daarbij 1 keer lichte hersenschudding.
Nu heb ik sinds 2 maanden een eigen paard, hier ben ik nog niet van afgevallen maar dat komt vast wel :j

Kairos
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:54

In 8 jaar 8 keer of zoiets, ik weet het niet precies meer. :) Het meeste was niet enorm heftig, dus het is me niet echt bijgebleven.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:00

In de 9 jaar dat ik nu fanatiek rij, ben ik maar 3 keer gevallen... Hierbij tel ik niet de 4 manege jaren van toen ik nog jonger was, daar deed ik voltige en later op een natural horsemanship manege waar je niet zo vaak reed, daar ben ik er denk ik 1x af gegleden.

De 2 van de 3 keer was van het angstige welshje waar ik op heb leren rijden toen ik 13 tot 15 jaar oud was, die heeft me goed leren zitten. :') De paarden die ik erna gereden heb en nu rijd, ben ik nooit afgevallen ondanks alle kilometers en rare fratsen.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 26-07-20 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Suziiiie

Berichten: 89
Geregistreerd: 22-02-15

Re: Hoe vaak zijn jullie gevallen in hoeveel jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:21

Ik rijd nu 5 jaar en ik ben nog nooit gevallen gelukkig.

StalNollie

Berichten: 9142
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:43

Ik vind vallen bij paardrijden horen.

Je moet weten hoe je moet vallen en hoe je eventueel iets op kan vangen. Wegduiken/wegrollen of op safe gaan en eraf duiken


Ik rijd veel paarden in en ook niet de makkelijkste en soms echt bewust eraf. Ook weleens risico's opgezocht zeer moeilijk bang paard alleen opstappen vallen, weer erop weer vallen en zo door.

Mijn manege ruitertje nu 1 jaar mijn moet nog echt leren vallen. Die gaat dan ook op val cursus. Die duikt niet weg etc. Vind dat echt bij paardrijden horen.

Nog nooit zelf wat gebroken maar als ik op de foto moet geloof ik niet dat ze niks vinden :D

Door het vallen leer je echt bewuster zitten en opvangen van de pony

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:47

Ik ben in de 30 jaar dat ik rij 5 keer totaal eraf gevallen.
1x 25 jaar geleden van mijn verzorgpaard.
3 keer op 1 dag van een gehuurd paard met een buitenrit, ong 10 jaar geleden.
Van mijn paard die ik 10 jaar heb gehad ben ik nog nooit gevallen :D .
En van mijn nieuwe paard ben ik 1x gevallen, 2 maanden geleden.

Sabbientje

Berichten: 4709
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Hoe vaak zijn jullie gevallen in hoeveel jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:53

Phoe ontelbaar in de 35 jaar dat ik rij.
Maar de laatste tijd niet zo vaak
Mijn huidige paard (Tinker) heb ik 7jaar en ben ik 2 keer afgevallen. 1 keer was met springen en de tweede keer was begin dit jaar en toen vielen we samen.
Mijn andere paard (tuigpaard) ben ik nog nooit vanaf gevallen. (Rijd mijn man eigenlijk altijd op)

Mijn vorige paard ben ik 3 keer vanaf gevallen. Haar heb ik 9 jaar gehad.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoe vaak zijn jullie gevallen in hoeveel jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:02

Ik las iets over doorrollen en zo. Ik heb mezelf aangeleerd om altijd zolang mogelijk de teugels vast te houden, zodat je bovenlichaam altijd een opwaartse beweging maakt. En instinctief liet ik los zodra ik op de grond lag. Nooit onder een paard belandt hierdoor, en dat heeft me een boel hersenschuddingen en ander letsel bespaard. Want ik ben vaak genoeg heel heel vies eraf gegaan, maar toch altijd relatief goed geland.

Love_Laugh
Berichten: 837
Geregistreerd: 21-10-15

Re: Hoe vaak zijn jullie gevallen in hoeveel jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:26

Rijd volgens mij een jaar of 18. Manege en bijrijdpaarden, wel af en toe gevallen maar niet heel vaak. Laatste keer is denk ik zo’n 2,5 jaar terug alweer. 1 keer gebroken pols gehad verder niks. :)

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:31

Ik rijd 5 jaar en ik ben denk ik op de manege 6 keer gevallen. En met mijn eigen pony minimaal 8 keer in 1 jaar.

Freekfuchs
Berichten: 121
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Re: Hoe vaak zijn jullie gevallen in hoeveel jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:33

Ik ben in 13 jaar 2x zonder en 1x met paard gevallen :7

Lolly5
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:54

Ohh...


Ik lees merrie, merrie en jong paard...

3x raden wie er een jonge merrie heeft...

Maar op stal: pfff geen idee vaak.
1x pols gebroken.
2 weken later brak ik mijn andere pols. Hiervan geleerd dat als je al in het gips zit niet moet gaan rijden....

Oh en 2 ribben.
En ik ben 30 en heb een prachtige kunst knie omdat er een pony op ging staan...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:35

Ik rijd bijna 20 jaar, hoewel ook periodes gehad met amper rijden. Ben als tiener twee keer gevallen, dat is zeker 15 jaar geleden, verder niet meer.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:12

In de 40 jaar dat ik rijd ben ik vaak genoeg gevallen. Altijd eigen ponies gehad, veel paarden gereden van andere mensen en zelf paarden gehad en beleerd. Als kind stunten ik graag, altijd gekke dingen doen met m’n pony’s.

Heb ook twee keer flink in de kreukels gelegen als volwassen en heb daar blijvende schade aan over gehouden. Maar ik rijd nog steeds en lig er ook nog steeds wel eens naast.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:20

Als 61 jarige rijd ik ongeveel 40 jaar, want ik ben tussendoor ook wel eens gestopt. Ik ben als kind begonnen en dat ging op de ouderwetse manier. Met alle kindjes aan de longe, leren zitten op je billen, zonder beugels en zonder teugels. Allerlei oefeningen doen, zoals je hakken aantikken links rechts , links rechts, draaien met je armen, draaien met je lichaam de meest maffe dingen moesten we doen en dat minstens 8 keer achter elkaar voordat we beugels kregen. Het was een Duitse methodiek van lesgeven, en we moesten altijd doorzitten. Ik heb dat dan ook altijd heel erg goed gekund. Na 12 lessen of zo kregen we eens de teugels voorzichtig erbij.
Vervolgens werden we in groepjes met de ponies/ paarden achter elkaar gezet om te gaan rijden in de binnenbak. Toen we paar jaar reden mochten we naar buiten en kregen we eerst eens les in lichtrijden (Engelse draf werd dat toen genoemd). Dat vond ik dus best wel moeilijk die eerste keren.
Later zijn de ideeën rondom lesgeven erg veranderd, kinderen kregen amper longe lessen en leerden staan zit staan zit en doorzitten kwam pas veel later.

Ik denk dat dit de reden is dat ik zelden of nooit van mijn paard ben gevallen in al die jaren. Ik ben wel eens met paard en al gevallen, maar alleen van Polie ben ik 2x afgevallen. 1x OMdat ze 160 graden omdraaide vanuit draf en 1x heeft ze me in de sloot gelanceerd→ slang waar ze op panikeerde? Gelukkig nooit wat gehad.
Chic heeft me ook een keer op de wei eraf gegooid, ik stopte net te laat en toen hij zag wat er gebeurd was, kon ik aan hem zien dat het absoluut niet de bedoeling was dat hij mij gelanceerd had. Maar ik was zo pissig, dat ik hem van de wei heb afgehaald, onmiddellijk, en hem heel hard in een buitenrit heb laten galopperen en er nog ene flinke buitenrit dus achteraan gedaan.
3x in 40 jaar tijd heb ik te danken dat ik zeer goed heb leren zitten. Want de paarden die ik als jong meisje reed waren vaak erg groen, niet gemakkelijk en stopten ook wel eens vanuit galop.
Met Hercule ooit meegemaakt dat we in rengalop opeens kinderen uit de bosjes kregen voor ons neus. Mijn trouwe vriend stond stil. dus ik zat op zijn nek. Toen ben ik maar van zijn nek afgestapt met wat hulp van zijn kant, hij boog keurig zijn hoofd naar beneden zodat ik kon afstappen _O-

Als ik al jullie posts leest wil ik vooral de jonge kinderen en tieners op het hart drukken→ neem zoveel mogelijk zitlessen als je kunt. Zonder beugels, zonder teugels, doe allerlei oefeningen en leer echt goed doorzitten. Als je paard gaat bokken, gek doet, een draai maakt, terugdeinst, van galop naar stilstand gaat, dan kun je op dat doorzitten terug vallen. Ik heb altijd (volgens mijn instructeurs) een vrij stevige zit gehad. Dat komt door die enorme saaie lessen aan de longe en ik vond het verschrikkelijk als kind, maar wat ben ik die instructeur altijd dankbaar geweest. Hij legde de basis voor heel erg veel paarden plezier later zonder al te veel gekke dingen, valpartijen etc.

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:45

Ik val ongeveer 4/5x per week %) ik rij dan wel op eigen ponies!

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:49

Ik ben helemaal niet vaak gevallen, hoewel ik heel vaak lastige paarden kreeg om weer aan te rijden. Maar dat heb ik de laatste 5 jaar flink afgebouwd, ik rijd nu enkel nog mijn eigen paard of af en toe is die van een stalgenootje maar die ken ik ook heel goed dus val ik niet zo snel af. In de 15 jaar dat ik paardrij ben ik denk ik een stuk of 20 keer gevallen. Een keer of 4 van mijn eigen paard, op 8 jaar tijd. De laatste 5 jaar ben ik er niet meer van afgevallen (hout vast).

nessinator
Berichten: 1791
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:51

In mijn 22 jaar in een zadel, ben ik behoorlijk vaak gevallen, en daar heb ik geweldig van leren zitten. Ik heb mensen van een paard af zien vallen die zich uitschudde, waar bij mij meerdere bokken mét snelle richtings/tempoveranderingen nodig zijn (of een paard dat zelf valt).
In ieder geval waren er maar 2 vallen van al die keren echt link: tonnetjeronde pony draaide 180 graden, zadel draaide 180 graden mee, ik werd gelanceerd => hersenschudding
2e was een pony die vol artrose zat en dus spontaan viel in galop, waar ik met mijn been onder kwam => verrekte kniebanden.
Beide waren met een week genezen.
Tegen ons werd altijd gezegd: je kan pas echt rijden als je minstens 7x gevallen bent. Die eerste 5x duurde verrassend lang, de keren daarna volgden elkaar bijzonder snel op, totdat ik doorhad hoe ik moest blijven zitten :+
Nu rijd ik enkel nog mijn eigen paarden (nu een jaar of 5) waarbij mijn paarden dus ook, in tegenstelling tot mijn manege(s), passende zadels hebben, dat scheelt in mijn ervaring dag en nacht in het wel of niet bokken. In die tijd ben ik 1 keer gevallen, met paard en al, die struikelde over een stuk hei.
Dus als je wilt voorkomen dat je valt: Niet je paard omtrekken (zeker niet op gladde ondergronden), passend zadel, gezond paard.
Als je wilt leren hoe je een val het best kunt opvangen zonder daadwerkelijk van een paard gelanceerd te worden: Er zijn speciale val-lessen, judo schijnt ook te helpen. In ieder geval: als je eenmaal doorhebt hoe je zo schadevrij mogelijk moet vallen, dan vergeet je dat echt niet meer (je spieren onthouden het), merkte ik toen ik na jaren weer eens wel gelanceerd werd.

xPabloBokt

Berichten: 9440
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:09

Ik rij nu 13 jaar en ik ben een keer of 4 gevallen :)

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: Hoe vaak zijn jullie gevallen in hoeveel jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:38

de afgelopen 2 jaar helemaal niet meer, wel vaak genoeg bijna haha. Maar de 6 jaar daarvoor denk ik 5 of 6 x

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:55

Ik rij ongeveer 34 jaar,
En ik gok dat ik zo.n 15x eraf ben gevallen.
Meeste eigen paarden of verzorg paarden.

Vind het eigenlijk veel, maar als ik dit topic door lees valt het wel mee volgens mij

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:11

StalNollie schreef:
Ik vind vallen bij paardrijden horen.

Je moet weten hoe je moet vallen en hoe je eventueel iets op kan vangen. Wegduiken/wegrollen of op safe gaan en eraf duiken


Ik rijd veel paarden in en ook niet de makkelijkste en soms echt bewust eraf. Ook weleens risico's opgezocht zeer moeilijk bang paard alleen opstappen vallen, weer erop weer vallen en zo door.

Mijn manege ruitertje nu 1 jaar mijn moet nog echt leren vallen. Die gaat dan ook op val cursus. Die duikt niet weg etc. Vind dat echt bij paardrijden horen.

Nog nooit zelf wat gebroken maar als ik op de foto moet geloof ik niet dat ze niks vinden :D

Door het vallen leer je echt bewuster zitten en opvangen van de pony


Dit dus! Mochten ze mijn lijf later ooit opgraven als archeologisch onderzoek, denk ik dat ze schrikken van de verwondingen.
Vallen hoort er gewoon bij.