Eerste eigen paard?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MANON3009
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-12-19

Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 17:45

Hey iedereen!
Ik heb even wat advies nodig...
Een kennis heeft onlangs (6weken geleden) een ontzettend leuk paardje gekocht! Omdat de eigenaar zelf niet meer rijd, rijd mijn vriendin het paard. Mega leuk dier maar zit heel wat pit in. Omdat het niet klikt tussen haar en het paard, en de eigenaar dus niet meer kan rijden, staat ze nu te koop. Ik, vanaf het begin al verliefd op dit paard ook al had ik der nog nooit opgezeten, had mijn vader overtuigd om eens te gaan kijken bij dit paard. Als we haar zouden kopen zou ik mijn eerste eigen paard hebben! Super spannend dus :j Eenmaal daar aangekomen paardje opgezadeld, super lief dier en zou nooit een vlieg kwaad doen! Mijn vriendin was er nog niet dus had ik alles zelf mogen doen. Toen ging ik dus er op rijden. Paard was heel pittig en liep goed vooruit, op sommige momenten liep ze zelfs onder me uit. Nadat we een sprongetje hadden gemaakt merkte ik toch wel dat het paard echt een handleiding had. Niet iets wat ik gewoon ben van op de manege. Mijn vriendin was later dan verwacht aangekomen en ging er ook op. Je zag echt dat ze het paard niet fijn vond en dat het echt niet klikte. Ik ging er terug op en reed heel wat voltes, slangevoltes, etc. Toen liep ‘t paardje echt super ontspannen en heel braaf. Nu weet ik dus niet of het paard echt wat voor mij is... ik was wel echt helemaal verliefd op haar en was uiteindelijk heel blij met het tempo waar ik der in had gekregen, maar een sprongetje opnieuw maken, dat durfde ik toch nog niet..Ik denk wel dat we met heel wat training echt een goed team kunnen zijn! Maar dat was niet waar ik in eerste instantie op zoek naar was. Wat raden jullie aan? Nog een keertje gaan kijken of toch paard laten schieten? Het is ook dat mijn vader enkel en alleen meeging omdat dit het paard van een vriendin was, naar een ander paard gaan kijken zit er voor hem niet in. Hij vond dit paard ook echt geweldig, ookal heeft hij zelf niks met paarden.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:51

Ik zou dan eerst het paard op zijn minst eerst klinisch laten keuren, voor je het koopt.
Wat is het voor een paard dan, hoe oud, in hoeverre afgericht etc?

Maar als jij op zoek was naar een paard en je denkt nu het perfecte paard gevonden te hebben, moet je het natuurlijk doen :)
Wat bedoel je precies met: paard was best pittig, heeft een handleiding nodig?
Is het paard aan het bokken, racen?
Of is het nog een groen paard wat nog zowat niets kent?

Je hoeft toch niets te overhaasten, je kan nog een paar keer gaan proefrijden om zeker te weten of het paard je bevalt.
Wordt het paard ondertussen verkocht, dan heb je pech en zoek je gewoon verder.

MANON3009
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 18:00

Barbet schreef:
Ik zou dan eerst het paard op zijn minst eerst klinisch laten keuren, voor je het koopt.
Wat is het voor een paard dan, hoe oud, in hoeverre afgericht etc?

Maar als jij op zoek was naar een paard en je denkt nu het perfecte paard gevonden te hebben, moet je het natuurlijk doen :)
Wat bedoel je precies met: paard was best pittig, heeft een handleiding nodig?
Is het paard aan het bokken, racen?
Of is het nog een groen paard wat nog zowat niets kent?

Je hoeft toch niets te overhaasten, je kan nog een paar keer gaan proefrijden om zeker te weten of het paard je bevalt.
Wordt het paard ondertussen verkocht, dan heb je pech en zoek je gewoon verder.


Paard is een Belgisch warmbloed paard van 13 jaar oud, heeft op niveau 1.30M gelopen en kan zo goed als alles qua dressuur. Het liep heel erg snel onder me uit, begon te racen, bokken doet ie niet maar als ik hem na de sprong wou terugnemen begon ze omhoog te komen (kleine steigertjes) Het kent dus echt wel veel maar je kan er niet zo opstappen en een parcours van 1.30 mee springen :) (niet dat ik dat verwacht hoor)

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:00

Wil je dit paard omdat dit nu het enige paard is dat je kan krijgen of wil je dit paard omdat je denkt dat dit je maatje kan worden?
Met veel lessen en geduld gaat het rijtechnisch vast beter en onder begeleiding durf je dan vast ook wel te springen. Maar je moet niet dit paard kopen als je denkt dat je die angst blijft houden.

MANON3009
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 18:04

Selina schreef:
Wil je dit paard omdat dit nu het enige paard is dat je kan krijgen of wil je dit paard omdat je denkt dat dit je maatje kan worden?
Met veel lessen en geduld gaat het rijtechnisch vast beter en onder begeleiding durf je dan vast ook wel te springen. Maar je moet niet dit paard kopen als je denkt dat je die angst blijft houden.


Het is zeker niet de bedoeling dat ik der koop om te kopen, om het zo maar te zeggen. Ik had wel echt een klik met haar en ze was super lief!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:28

Klinkt echt wel als dat hem wat mankeert gezien zijn gedrag. Ik zou m niet zomaar gaan kopen. Maar echt goed kijken wat er mis is waardoor hij zich zo gedraagt.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:32

Ik zou het niet zo doen, denk ik. Je bent nog jong, het wordt je eerste paard... Zoek dan naar een dier waarin je ook onder het zadel echt vertrouwd, waarmee je direct lekker aan de gang kunt zonder angst em zonder gedoe. Fijn op buitenrit, lekker rijden op een club, keertje gekkigheid uithalen zonder zadel... Dat kan nog láng niet met dit dier. Je klinkt als een echte liefhebber en ik denk dat als jij een ander paard tegen komt, je daar net zo dol op kunt worden als je nu denk dat je al op dit paard bent. Dat gaat vast en zeker nog langskomen voor je. :)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:47

Rij je les op de manege?
Vraag dan je instructeur \ instructrice om mee te kijken. Hij\zij kent je en kan beter inschatten dan wij of dit een geschikt paard is.

Het klinkt of dit paard veel kan en zou een mooi leerpaard zijn.
Maar....grote maar. Hij moet wel gezond zijn.

Dus als je instructeur het een passend paard vindt, jij het na de volgende kee r proberen nog steeds een fijn paard vindt samen met je instructeur, bel dan een veearts van jouw eigen keuze en laat die het paard helemaal controleren om medische problemen uit te sluiten.
En laat bloed afnemen door veearts als controle middel om eventueel pijnstilling uit te sluiten.

Succes

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:53

Ik zou het niet doen. Als je erover twijfelt is het meestal niet goed.
Als het echt klikt met een paard merk je dat gelijk is mijn ervaring :)
Ik zou doorzoeken naar een waarbij je gelijk het gevoel hebt van ‘dit is het’ en die wat minder handleiding heeft.

Anoniem

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:59

Als ik het lees is het gewoon een paard wat een ervaren consequente ruiter nodig heeft. Als jij je er goed bij voelt en denkt het aan te kunnen waarom niet?

MANON3009
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 11:31

Ragdollcat schreef:
Klinkt echt wel als dat hem wat mankeert gezien zijn gedrag. Ik zou m niet zomaar gaan kopen. Maar echt goed kijken wat er mis is waardoor hij zich zo gedraagt.


Het paard is 6 weken geleden volledig goedgekeurd, er is helemaal niks mis mee. Dit is gewoon hoe ze is :j

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:39

Één rit zegt zo weinig. Ik zou lekker nog een paar keer proefrijden en dan je beslissing maken. Het is voor het paard natuurlijk ook best spannend, zoveel nieuwe ruiters en indrukken binnen zo'n korte tijd.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:42

MANON3009 schreef:
Ragdollcat schreef:
Klinkt echt wel als dat hem wat mankeert gezien zijn gedrag. Ik zou m niet zomaar gaan kopen. Maar echt goed kijken wat er mis is waardoor hij zich zo gedraagt.


Het paard is 6 weken geleden volledig goedgekeurd, er is helemaal niks mis mee. Dit is gewoon hoe ze is :j

Keuring altijd zelf overnieuw laten doen.

Ik heb niet het idee dat er perse wat mis is met het paard.
Wel dat het paard gewend is aan een meer ervaren ruiter.

Sowieso zou ik vaker gaan, van 1 keer weet je niets.
Maar neem ook de instructrice van je mee. Zij weet hoe jij als ruiter bent en hoort dan ook te kunnen zien of jullie samen een team kunnen gaan vormen in de toekomst.