paard trainen na jaren niks doen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:22

LWDaisy schreef:
Dus mag jij nu je nek breken met dit paard, zodat zij later fijn kan gaan rijden?
Eerlijk, ik zou hen laten betalen voor een lesgever, waar jij les bij neemt. Ze mogen al blij zijn dat jij het risico wilt nemen door met dit dier te willen werken!

Je gaat dit probleem zelf niet kunnen oplossen, je hebt begeleiding nodig van iemand met tonnen ervaring. Die heb jij zelf niet, en de eigenaars al helemaal niet.
Het is heel simpel, als ze perse willen rijden: ofwel kopen ze er een kant-en-klaar-rijpaard bij, ofwel investeren ze in de Fries door middel van les en dergelijke. Hiermee bedoel ik ook: het zadel bijvoorbeeld. Als het paard al jaren stil staat is die bespiering kwijt --> is het zadel nagekeken en 100% passend?

Verder heeft het paard een trauma. Een prof moet dit oplossen. Daar kan jij bij hélpen, maar je kunt het niet zélf oplossen.

Je hebt al een aantal dingen bereikt, dat heb je al goed gedaan. Maar verder dan dit reikt jouw ervaring niet. Dat is helemaal geen schande hoor, maar dat moet je wel kunnen toegeven en dat moeten de eigenaars ook heel goed snappen. Zonder hulp gaan jullie niet verder geraken.


Helemaal mee eens. Ik vind het trouwens onverantwoord dat de eigenaars een 15jarig meisje pushen om de kastanjes uit het vuur te halen, en ook wel naïef van hen om te denken dat ze na wat manegelesjes zonder begeleiding met een traumapaard kunnen wegrijden. Mss lukt het TS wel, maar daarom de eigenares nog niet (hangt natuurlijk af van het niveau vd manegelessen).

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:34

Nog een keer rustig opzadelen, er op zitten en wat stappen als ze dat toe laat. Als je niet verder dan het zitten komt omdat ze aangeeft niet verder te willen moet je het daar bij laten. Als het stappen een aantal keer goed gaat het sturen er bij pakken. En daarna pas de draf enz. Dit op haar tempo. Maar je weet wel wat ik nog meer denk :j en ik wil ook wel mee hoor om m’n mening een keer te delen in de echte situatie :))
-Regina B-)

amdejong555
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 13:37

Knabbel1070 schreef:
Nog een keer rustig opzadelen, er op zitten en wat stappen als ze dat toe laat. Als je niet verder dan het zitten komt omdat ze aangeeft niet verder te willen moet je het daar bij laten. Als het stappen een aantal keer goed gaat het sturen er bij pakken. En daarna pas de draf enz. Dit op haar tempo. Maar je weet wel wat ik nog meer denk :j en ik wil ook wel mee hoor om m’n mening een keer te delen in de echte situatie :))
-Regina B-)


Oh hi jij ook hier :)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:41

Blussem schreef:
Ja precies. Pff mag idd wel wat minder negatievere dan hoe sommige hier reageren.

Hoe snel opbouw gaat hangt ook van af wat paard die 3 a 4 jaar geleden heeft gedaan. Paard wat in verleden erg goede conditie heeft gehad bouwt het doorgaans ook weer sneller op.

Wel ben ik voorstander van om pas op stappen wanneer paard er aan toe is. Zelf ben erg fan van de methode van Parelli. Daar bereid je paard eerst volledig aan de hand voor dat je er op stapt.


Ik weet niet of dat hier gaat werken. Het idee is goed, voorbereiden aan de hand, maar het paard in kwestie is gevallen en lijkt daar een trauma aan over te hebben gehouden, afgaande op wat TS schrijft. Volgens mij is het moeilijker een slechte ervaring te vervangen dan vanaf nul een goede ervaring op te bouwen.

Parelli is ook niet iets dat je in een week tijd onder de knie hebt, en zomaar kunt gaan uitproberen op een paard. Met een paard zonder negatieve ervaringen zou Parelli wel aanslagen waarschijnlijk, maar bij dit paard loop je opnieuw tegen het opgelopen trauma aan. Dat paard combineren met iemand die geen ervaring heeft in Parelli lijkt me weinig slaagkansen te geven.

Ik ben het wel eens met wat je zegt over dat het wel wat minder kan qua negativiteit. TS heeft, zeker gezien haar jonge leeftijd, toch al een aantal zaken goed gedaan, en dat mag ook gezegd worden - dat heb ikzelf in mijn post ook gedaan.

Opstappen wanneer het paard daaraan toe is: akkoord. Maar nogmaals: trauma. Ik denk dat het in dat geval moeilijker in te schatten is. Paard is reeds zadelmak en beleerd, heeft wedstrijden gelopen. Dus daar wringt het schoentje niet. Ik denk echt dat het hier moeilijker is, dan bij een onbeleerd paard. Geen ervaring = ook geen negatieve ervaring. Dit paard heeft wél ervaring, maar jammer genoeg niet enkel positieve. Dat lijkt mij moeilijker om mee te werken.

Je loopt natuurlijk hier ook tegen eigenaars aan. Zelf zou je bijvoorbeeld het paard laten nakijken, of het lichamelijk niks aan de val heeft overgehouden - maar als de eigenaar dit niet wil, is daar verder geen discussie meer over mogelijk. Zelf zou ik voor les opteren, maar ik zou dit als ruiter-zijnde niet op mijn kosten willen doen in deze situatie. Je mag mijn lichaam al gebruiken als test-pop, gelieve dan wel de lessen betalen :+ Maar daarin hang je dus van de eigenaars af.

Als die niet willen investeren, op geen enkele manier, zou ik persoonlijk niet meer geneigd zijn van met dit paard te rijden. Als TS blij is met enkel te verzorgen, kunnen ze op die manier gewoon verder. Als dat niet zo is, zou ik het veiliger vinden om op zoek te gaan naar een paard dat veilig te berijden is.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:45

Knabbel1070 schreef:
Nog een keer rustig opzadelen, er op zitten en wat stappen als ze dat toe laat. Als je niet verder dan het zitten komt omdat ze aangeeft niet verder te willen moet je het daar bij laten. Als het stappen een aantal keer goed gaat het sturen er bij pakken. En daarna pas de draf enz. Dit op haar tempo. Maar je weet wel wat ik nog meer denk :j en ik wil ook wel mee hoor om m’n mening een keer te delen in de echte situatie :))
-Regina B-)


Tegen dan kan je al flink op je bek gaan. Sorry, maar dit is echt geen goede raad.
Het KAN goed gaan - maar het kan ook vooral flink mis gaan. Dat riskeren voor een paard dat niet eens van jou is, is het risico niet waard. Ik weet niet in hoeverre je op dat moment zelfs verzekerd bent, op wiens verzekering een ongeluk verhaald kan worden als er iets mis gaat.

Stel: paard steigert en valt achterover. Paard loopt mank. Gaan de eigenaars dit dan op TS afschuiven en de kosten op haar willen verhalen? Stel dat TS bij die val wat mankeert. Dat zou, imo, op kosten van de eigenaars verhaald mogen worden. Maar of dit echt zo is in de praktijk weet ik niet zeker.

Als je het op deze manier wilt oplossen, door gewoon weer op te stappen, gooi dan de eigenaar er maar op. Laat die maar vallen dan, zou ik zeggen. Dit risico afschuiven op een 15-jarige vind ik echt smerig.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:54

Nee echt geen goed advies om er nog maar eens op te gaan zitten.
Het is al mis gegaan, ooit veel eerder, maar nu ook weer bij jou.
Waarom zou het nu ineens wel goed gaan zonder verdere goede voorbereiding met deskundige.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:26

LWDaisy schreef:
Knabbel1070 schreef:
Nog een keer rustig opzadelen, er op zitten en wat stappen als ze dat toe laat. Als je niet verder dan het zitten komt omdat ze aangeeft niet verder te willen moet je het daar bij laten. Als het stappen een aantal keer goed gaat het sturen er bij pakken. En daarna pas de draf enz. Dit op haar tempo. Maar je weet wel wat ik nog meer denk :j en ik wil ook wel mee hoor om m’n mening een keer te delen in de echte situatie :))
-Regina B-)


Tegen dan kan je al flink op je bek gaan. Sorry, maar dit is echt geen goede raad.
Het KAN goed gaan - maar het kan ook vooral flink mis gaan. Dat riskeren voor een paard dat niet eens van jou is, is het risico niet waard. Ik weet niet in hoeverre je op dat moment zelfs verzekerd bent, op wiens verzekering een ongeluk verhaald kan worden als er iets mis gaat.

Ik heb meer informatie dan dat jullie hebben. Ik heb gezien hoe het de vorige keer is gegaan. Naar mijn idee was het echt niet dat dit paard haar er afgebokt heeft maar kwam dit meer omdat het paard schrok van iets in de omgeving, meer vertrouwen zal dus heel veel goeds doen. Zowel op de grond als onder het zadel. Ja ook met alleen zitten kan je op je bek gaan maar dit paard al weer vertrouwen moeten hebben met iemand op zijn rug, hangen zal hij niet nodig hebben want hier is hij echt al voorbij. Dus zal het naar mijn inzichten echt beginnen bij het vertrouwen met dat er iemand op zit en dan met kleine stapjes vooruit.

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:51

LWDaisy heeft wel een terecht punt waar TS aan moet blijven denken.
Stel dat, en ik benadruk het stel dat, stel dat TS er nog een keer afvalt, dan zal ze zich moeten afvragen of ze dit wil. Het is inderdaad niet haar paard. Terecht.
Maar...net zo goed dat het mis kan gaan, kan het ook goed gaan, mits met de juiste hulp.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:23

Knabbel1070 schreef:
LWDaisy schreef:
Tegen dan kan je al flink op je bek gaan. Sorry, maar dit is echt geen goede raad.
Het KAN goed gaan - maar het kan ook vooral flink mis gaan. Dat riskeren voor een paard dat niet eens van jou is, is het risico niet waard. Ik weet niet in hoeverre je op dat moment zelfs verzekerd bent, op wiens verzekering een ongeluk verhaald kan worden als er iets mis gaat.


Ik heb meer informatie dan dat jullie hebben. Ik heb gezien hoe het de vorige keer is gegaan. Naar mijn idee was het echt niet dat dit paard haar er afgebokt heeft maar kwam dit meer omdat het paard schrok van iets in de omgeving, meer vertrouwen zal dus heel veel goeds doen. Zowel op de grond als onder het zadel. Ja ook met alleen zitten kan je op je bek gaan maar dit paard al weer vertrouwen moeten hebben met iemand op zijn rug, hangen zal hij niet nodig hebben want hier is hij echt al voorbij. Dus zal het naar mijn inzichten echt beginnen bij het vertrouwen met dat er iemand op zit en dan met kleine stapjes vooruit.


Naar Hilters idee moesten alle Joden worden uitgeroeid. Ideeën genoeg - maar daarom niet allemaal goede ideeën :)

Meer vertrouwen zal zeker funest zijn - maar het paard heeft een nogal traumatische ervaring achter de rug. Zelf gevallen, dan jaren later terug onder het zadel gebracht en daarbij met succes een ruiter afgeworpen, om welke reden dan ook. Ik denk niet dat je er dan alleen met vertrouwen zult geraken. Zonder vertrouwen zal je er ook niet geraken, maar ik denk/vrees dat er meer dan dat zal nodig zijn.

Voor zover ik lees heeft TS een aantal zaken al heel goed aangepakt, en heeft ze zeker al vooruitgang geboekt. Maar gezien haar leeftijd, denk ik dat haar ervaring beperkt is, er zullen een hele hoop mensen rondlopen die (veel) meer ervaring hebben, en dat soort ervaring heeft dit paard nu nodig.

Het paard zal zeker nog berijdbaar zijn, maar enkel mits heel goede begeleiding. En ik denk oprecht dat TS alleen die begeleiding niet kan geven, daar heeft ze hulp bij nodig.

Je laatste opmerking = makkelijk gezegd van op de grond. Jij riskeert je leven niet door op dit getraumatiseerde paard te stappen. Als het dan nog je eigen paard is, tot daar aan toe, maar dat is bij TS niet het geval.

Edit: jouw onderschrift gaat meer dan ooit op bij uitgerekend dit paard. Bij een doorsnee paard kan je de zaken anders aanpakken. Paarden zonder negatieve ervaring, die redden het wel met vertrouwen. Maar bij paarden met negatieve ervaringen ga je dieper moeten gaan.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:13

Wat je kunt voorstellen aan de eigenaren en je ouders:
Vraag iemand in met verstand en ruime ervaring met het beleren van paarden.
En probeer meer te weten te komen over de achtergrond van dit paard.
In feite moet dit paard opnieuw ingereden worden. Een check-up door een dierenarts lijkt verstandig.

Je kunt ook een aantal begeleide momenten/lessen afspreken.
Laat hem/haar beoordelen wat er nodig is/ mogelijk is m.b.t. dit paard.
Hij kan ook beoordelen wat jouw rol hier in kan zijn.
Maak samen een plan hoe dit aan te pakken, en laat dit steeds checken of je nog op de goede weg zit.
Ga niet alleen hiermee verder, voor je eigen veiligheid en die van je paard.



P.s. LWdaisy: rare en zeer ongepaste opmerking. Ik heb getemd.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:57

Citaat:
Naar Hilters idee moesten alle Joden worden uitgeroeid. Ideeën genoeg - maar daarom niet allemaal goede ideeën :)


Citaat:
Meer vertrouwen zal zeker funest zijn - maar het paard heeft een nogal traumatische ervaring achter de rug. Zelf gevallen, dan jaren later terug onder het zadel gebracht en daarbij met succes een ruiter afgeworpen, om welke reden dan ook. Ik denk niet dat je er dan alleen met vertrouwen zult geraken. Zonder vertrouwen zal je er ook niet geraken, maar ik denk/vrees dat er meer dan dat zal nodig zijn.

Voor zover ik lees heeft TS een aantal zaken al heel goed aangepakt, en heeft ze zeker al vooruitgang geboekt. Maar gezien haar leeftijd, denk ik dat haar ervaring beperkt is, er zullen een hele hoop mensen rondlopen die (veel) meer ervaring hebben, en dat soort ervaring heeft dit paard nu nodig.

Het paard zal zeker nog berijdbaar zijn, maar enkel mits heel goede begeleiding. En ik denk oprecht dat TS alleen die begeleiding niet kan geven, daar heeft ze hulp bij nodig.

Je laatste opmerking = makkelijk gezegd van op de grond. Jij riskeert je leven niet door op dit getraumatiseerde paard te stappen. Als het dan nog je eigen paard is, tot daar aan toe, maar dat is bij TS niet het geval.

Edit: jouw onderschrift gaat meer dan ooit op bij uitgerekend dit paard. Bij een doorsnee paard kan je de zaken anders aanpakken. Paarden zonder negatieve ervaring, die redden het wel met vertrouwen. Maar bij paarden met negatieve ervaringen ga je dieper moeten gaan.


Ik vind dit een beetje een rare opmerking vooral dat je me vergelijkt met hitler.. maar daarnaast zeg ik inderdaad wat ik denk en daar pak je me op (met een erg ongepaste vergelijking als je het mij vraagt). Maar zelf zeg je vervolgens ook alles wat je zelf denkt. Je hoeft het niet met mij eens te zijn alleen mij aanvallen en vervolgens precies het zelfde doen vind ik apart.

Daarnaast is begeleiding natuurlijk nooit verkeerd en juist heel goed! maar met vertrouwen kan je heel ver komen en kan een paard echt veranderen maar of dit ver genoeg is zal je gaandeweg achterkomen want niemand weet hoe diep het trauma zit. Ieder paard heeft natuurlijk een andere aanpak nodig maar dat is logisch.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:23

Maar vertrouwen opbouwen door en nog een keer een zadel op te leggen en op te gaan zitten zal niet werken.

Vertrouwen moet je eerst verdienen en opbouwen in het werken vanaf de grond en dan rustig aan weer bezig met zadel/hoofdstel/hangen of zitten enz.

Paard geeft blijkbaar duidelijk aan dat het te snel gaat. Eerst terug naar longeren, wandelen, zadel er op in alle rust, hoofdstel in in alle rust enz.

Uit de OP en verdere berichten lees ik niet dat er rust is en dat het paard braaf meewerkt aan het hoofdstel ed. Ga eerst daar mee bezig en niet met er op gaan zitten.

In de fase van het gaan rijden, dan zou ik er zeker begeleiding bij halen. Iemand die goed kan leze hoe het dier zich voelt en daar op inspeelt. En ja, dat kost geld, goede instructie is niet gratis, misschien is hier wat in te overleggen met de eigenaar?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:26

En waar komt dat zadel vandaan?
Lees niets over een zadelpasser.
Dat zadel dat paste toen ze in training stond en wedstrijden liep zal hoogstwaarschijnlijk nu niet passen.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:06

Knabbel1070 schreef:
Citaat:
Naar Hilters idee moesten alle Joden worden uitgeroeid. Ideeën genoeg - maar daarom niet allemaal goede ideeën :)


Citaat:
Meer vertrouwen zal zeker funest zijn - maar het paard heeft een nogal traumatische ervaring achter de rug. Zelf gevallen, dan jaren later terug onder het zadel gebracht en daarbij met succes een ruiter afgeworpen, om welke reden dan ook. Ik denk niet dat je er dan alleen met vertrouwen zult geraken. Zonder vertrouwen zal je er ook niet geraken, maar ik denk/vrees dat er meer dan dat zal nodig zijn.

Voor zover ik lees heeft TS een aantal zaken al heel goed aangepakt, en heeft ze zeker al vooruitgang geboekt. Maar gezien haar leeftijd, denk ik dat haar ervaring beperkt is, er zullen een hele hoop mensen rondlopen die (veel) meer ervaring hebben, en dat soort ervaring heeft dit paard nu nodig.

Het paard zal zeker nog berijdbaar zijn, maar enkel mits heel goede begeleiding. En ik denk oprecht dat TS alleen die begeleiding niet kan geven, daar heeft ze hulp bij nodig.

Je laatste opmerking = makkelijk gezegd van op de grond. Jij riskeert je leven niet door op dit getraumatiseerde paard te stappen. Als het dan nog je eigen paard is, tot daar aan toe, maar dat is bij TS niet het geval.

Edit: jouw onderschrift gaat meer dan ooit op bij uitgerekend dit paard. Bij een doorsnee paard kan je de zaken anders aanpakken. Paarden zonder negatieve ervaring, die redden het wel met vertrouwen. Maar bij paarden met negatieve ervaringen ga je dieper moeten gaan.


Ik vind dit een beetje een rare opmerking vooral dat je me vergelijkt met hitler.. maar daarnaast zeg ik inderdaad wat ik denk en daar pak je me op (met een erg ongepaste vergelijking als je het mij vraagt). Maar zelf zeg je vervolgens ook alles wat je zelf denkt. Je hoeft het niet met mij eens te zijn alleen mij aanvallen en vervolgens precies het zelfde doen vind ik apart.

Daarnaast is begeleiding natuurlijk nooit verkeerd en juist heel goed! maar met vertrouwen kan je heel ver komen en kan een paard echt veranderen maar of dit ver genoeg is zal je gaandeweg achterkomen want niemand weet hoe diep het trauma zit. Ieder paard heeft natuurlijk een andere aanpak nodig maar dat is logisch.


Ik vergelijk je niet persoonlijk met Hilter - ik vergelijk het hebben van ideeën en het daarvan overtuigd zijn. Je mag ideeën hebben, maar daarom zijn die niet altijd goed. De mijne zullen ook niet altijd goed zijn hoor.

Je kan met vertrouwen zeker een heel eind geraken. Absoluut. Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven.
Maar ik geloof niet dat dat in die specifieke geval genoeg is, en dat begeleiding door iemand met ervaring hier daardoor heel belangrijk is.

Het gaat om een paard met een trauma. Dat paard heeft TS kunnen afwerpen. Of dat aan dat trauma ligt, of ze door iets heel anders geschrokken is doet er dan even niet toe, de val komt even hard aan. Het resultaat is wat telt: TS kon niet blijven zitten.
Maakt niet uit waarom mijn hond uit haar leiband geraakt - als ze er 2x uitgeraakt zal ze het een 3de maal proberen, want het resultaat was er. Zo ook bij dit paard. Of ze nu steigert omdat ze schrikt, of omdat ze geen zin heeft - het heeft gewerkt, TS is gevallen. De ervaringen van de eerste val, en de val van TS geven 2x hetzelfde resultaat: de ruiter zit er niet meer op. In het eerste geval lag het paard zelf ook op de grond, in het tweede geval niet. Daardoor wordt de kans des te groter dat het paard het nog een keer zal doen, want de ervaring heeft het paard geleerd dat dit werkt.
En net daarom zijn begeleiding en een meer ervaren ruiter nu even heel erg nodig. Stel dat er een meer ervaren ruiter even de teugels kan overnemen, en dat het paard bokt/steigert, maar dat deze ruiter wél kan blijven zitten - dan leert het paard daar iets van: het werkt niet, de ruiter blijft zitten. Dat kan al genoeg zijn om dit soort acties niet meer te doen in de toekomst.

TS is erg jong. Dat is zeker en vast geen schande, maar het beperkt de ervaring. Imo verhoogt het ook het risico. TS mag haar leven en lijf gaan riskeren voor een paard dat niet eens van haar is, voor eigenaars die er bitter weinig van snappen. Als ze geluk heeft, gaat het goed. Als ze pech heeft, niet, en breekt ze een arm of een been, of nog veel erger.

Indien ik TS was, zou ik aandringen bij de eigenaars op een ervaren lesgever, liefst iemand die er ook even op wil/kan. Mits deze persoon natuurlijk wel op de hoogte gebracht wordt van reeds gedane ongelukken, dat is wel zo fair. Maar ik zou nooit mijn leven riskeren voor dit specifieke geval, in deze specifieke omstandigheden, dat zijn dat paard en die eigenaars echt niet waard.

Vertrouwen is stap 1. Maar in dit geval is stap 2, ervaring, ook heel erg belangrijk.
Als het trauma is blijven hangen, versterkt door de val van TS, telt ervaring om te kunnen blijven zitten even zwaar als vertrouwen.

ALS het goed gaat, kan dit probleem vrij snel worden opgelost.
Als het trauma diep zit, zal dit langer duren en meer geld en tijd gaan kosten. Daarin hangt TS af van de eigenaars, of zij dit inzien en hier in willen meegaan. Zonder begeleiding zou ik als TS-zijnde op dit paard niet meer opkruipen.

Blijft de vraag ook of er medisch niks aan het handje is. Stel dat dat zo is - dan kom je er nog niet met vertrouwen én ervaring. Misschien zit het paard vast, heeft het pijn. Misschien past het zadel of het bit niet. Dan moet je het in een nog ander straatje gaan zoeken.
Er zijn heel veel factoren waarmee hier rekening gehouden moet worden, en daar kan TS op haar eentje niet uit geraken. Helemaal geen schande, maar wel eerlijk.