Boeren dochters

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponymaster
Berichten: 74
Geregistreerd: 02-02-19

Boeren dochters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 01:38

Heey dit is een kletsgroep voor boerendochters :D . Ik ben er zelf een we hebben een melkveebedrijf van circa 220 melk koeien

nicole_floor

Berichten: 3247
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Boeren dochters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 03:32

Jaa hier ook een boerendochter. Mijn ouders hebben een jonkvee opfok bedrijf met ongeveer 60 kalveren/pinken, onze koeien gaan op export als ze drachtig zijn. Eerder hadden we wel melkkoeien, maar mijn vader heeft reuma en heeft ongeveer 12 jaar geleden de keuze moeten maken om te investeren in robots of te stoppen met melken. En omdat mijn broertje niet veel intresse heeft in de beesten, heeft hij de keuze gemaakt om te stoppen met melken. Achteraf heb ik interesse gehad in het melkbedrijf, maarja ik was toen ook nog jong.

Mijn vriend komt ook van een boerenbedrijf die door omstandigheden niet meer bestaat en hij zit nu ook nog in de veehouderij als zzper. Samen hebben wij dus ook de droom samen weer een groot bedrijf te kunnen beginnen in koeien of geiten. Wij wonen nu ook nog samen op mijn ouders boerderij en hij helpt mijn vader daar ook vaak. De is eventueel wel een kans om dit bedrijf om te bouwen, maarja geld hea. En misschien gaan wij ook wel op ten duur te emigreren naar het buitenland, doordat het ons in Nederland ontzettend moeilijk gemaakt wordt.

Ik werk trouwens fulltime op een veterinair laboratorium, dus ik ben dagelijks bezig met melk en bloed monsters en het monitoren van de diergezondheid. :+

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Boeren dochters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:31

Boeren schoondochter en moeder van boerendochter mag toch ook?

ponymaster
Berichten: 74
Geregistreerd: 02-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 12:12

Spoiler:
nicole_floor schreef:
Jaa hier ook een boerendochter. Mijn ouders hebben een jonkvee opfok bedrijf met ongeveer 60 kalveren/pinken, onze koeien gaan op export als ze drachtig zijn. Eerder hadden we wel melkkoeien, maar mijn vader heeft reuma en heeft ongeveer 12 jaar geleden de keuze moeten maken om te investeren in robots of te stoppen met melken. En omdat mijn broertje niet veel intresse heeft in de beesten, heeft hij de keuze gemaakt om te stoppen met melken. Achteraf heb ik interesse gehad in het melkbedrijf, maarja ik was toen ook nog jong.

Mijn vriend komt ook van een boerenbedrijf die door omstandigheden niet meer bestaat en hij zit nu ook nog in de veehouderij als zzper. Samen hebben wij dus ook de droom samen weer een groot bedrijf te kunnen beginnen in koeien of geiten. Wij wonen nu ook nog samen op mijn ouders boerderij en hij helpt mijn vader daar ook vaak. De is eventueel wel een kans om dit bedrijf om te bouwen, maarja geld hea. En misschien gaan wij ook wel op ten duur te emigreren naar het buitenland, doordat het ons in Nederland ontzettend moeilijk gemaakt wordt.

Ik werk trouwens fulltime op een veterinair laboratorium, dus ik ben dagelijks bezig met melk en bloed monsters en het monitoren van de diergezondheid. :+

Leuk!

Anoniem

Re: Boeren dochters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:04

Hier boerenkleindochter. Opa en oma hadden altijd 40 koeien en daarnaast stuk of 60 schapen.

Van de koeien weet ik weinig meer van, maar schapen wel.

En inmiddels relatie met een boerenzoon. Wonen nu tijdelijk ergens anders, maar zijn bezig om 1 van de schuren om te bouwen tot woning.

Schoonouders zijn zeer klein bedrijfje. 25 melkkoeien.

Hoe en wat we gaan doen met overname, daar zijn we nog niet over uit. Vriend wou het altijd wel overnemen als melkveebedrijf. Maar met de huidige regels en de onzekere toekomst, zijn we nog enorm aan het twijfelen.

Wel wil ik graag in toekomst een zorgboerderij opstarten.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:12

Ja hier ook zo eentje... Heerlijk , Nu zelf mama van een boeren dochter!
als er meer tijd is zal ik meer typen ;)

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Boeren dochters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:25

Hier geen boerendochter maar werk wel samen met mijn vriend en schoonouders op hun (onze) boerderij. We hebben 190 melkkoeien en 120 stuks jongvee. De kalveren tot 5/6 maand zijn mijn afdeling en ik melk samen met mijn vriend in een 2x 26 swing-over melkstal.

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Boeren dochters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:18

Ik woon dus samen met mijn vriend en we hebben een dochter van 1 jaar bijna.

Mijn vriend en zijn broertje hebben met hun ouders samen een melkveebedrijf in maatschap.
Ik werk hierin ook mee.

We hebben 250 melkkoeien en stuk of 130 jongvee verdeeld op 2 locaties
We hadden eerder 150 melkvee maar hebben bijna 2 jaar geleden een boerderij van een boer een klein stukje verderop overgekocht.
Zijn kinderen wilden het niet overnemen en hij wilde eigenlijk ook wel stoppen.
Hierdoor hadden wij de mogelijkheid om wat te groeien.
Hier word geen jongvee gehouden.

We melken nu op 2 locaties wat niet ideaal is.
Ene locatie melken we 2x6 visgraat en de andere locatie 1x3 en 1x4 dacht ik.
Het melken en verzorging van het jongvee thuis (kalveren en pinken) neemt momenteel ook 3.5 uur in beslag met 2 man.

Verder hebben we nog een 3de locatie bij de oom van mijn vriend waar de overige 40 pinken/vaarzen staan.

Over een maandje beginnen we met de bouw van de nieuwe melkstal op de aangekochte locatie.
Dit word een 2x22 swingover met rapid exit en een wachtruimte.

Verder showen we onze koeien ook.
Daar zijn vooral mijn vriend en ik druk mee.

nicole_floor

Berichten: 3247
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:35

Eilinora schreef:
We melken nu op 2 locaties wat niet ideaal is.
Ene locatie melken we 2x6 visgraat en de andere locatie 1x3 en 1x4 dacht ik.

Hoelang zijn jullie wel niet bezig met melken.?

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 16:19

nicole_floor schreef:
Eilinora schreef:
We melken nu op 2 locaties wat niet ideaal is.
Ene locatie melken we 2x6 visgraat en de andere locatie 1x3 en 1x4 dacht ik.

Hoelang zijn jullie wel niet bezig met melken.?



Inderdaad behoorlijk arbeidsintensief zo! Gelukkig kunnen jullie straks rennen in de nieuwe melkstal!

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Boeren dochters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:33

Op het moment idd heel arbeidsintensief met gemiddeld 6 uur per dag.
Zwager melkt alleen op de andere locatie want daar is een opdrijfhek en geen kalverij en jongvee.

Vriendlief melkt thuis, soms kalverij tussendoor en ik zorg dan voor alle jongvee.
Soms als het druk is melk ik ook of als vriendlief ziek is neem ik het ook over.
Melken doe ik momenteel minder omdat de melkstal echt heel oud is, zware klauwen en alles op hoogte van lange mensen dus voor mij is het te zwaar om elke dag te melken.

Ik hoop dat we dit jaar herfst in de nieuwe stal kunnen melken, eind juli word de stal opgeleverd als alles volgens planning gaat en dan moet de melkstal er nog in gemonteerd worden.
Dan gaan daar ook meer koeien heen en thuis minder.
Dan zal het denk ik 1.5 uur per keer worden

Joepiepower
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:02

Ja ik ook hoor! Wij hebben thuis ook een melkveeberijf!