Paard aan huis stallen goed idee?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shinypony
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-09-19

Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 22:59

hoi Bokkers!

Ik ga in 2021 verhuizen naar een vrijstaand huis. Het moet nog gebouwd worden ( :') ). De tuin wordt ook 4 keer groter, en we krijgen een groot weiland erbij.

Het weiland is niet van ons, maar van kenissen, waarvan wij toestemming hebben gekregen om eventueel 1 paard en 1 shet te stallen. Het weiland staat lekkerlijk in onze achtertuin (zit wel een omheining tussen, maar goed) . Er staan al schapen, die ook een schuilstaltje hebben. We bouwen er een inloopstal bij. We zijn natuurlijk ook voorbereid op eten, dierenarts, tandarts etc. mijn ouders zijn ook bereid om mee te betalen. Dus dat is allemaal top geregeld ( het is nog niet zeker of we het daadwerkelijk gaan doen, maar toch).

Nu heb ik een vraag. Zijn er nadelen als je een paard stalt aan huis? Is het goedkoper of duurder? Raad jij het aan of niet?

Alvast bedankt!!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:05

Houden je ouders van paarden? Hoe oud ben je zelf?

Als het geld geen probleem is zou ik een leuke pony kopen en op een pensionstal zetten.
Paarden aan huis betekent als je het een beetje goed wilt doen elke dag mesten, ook als het koud en nat is in de winter. Voeren, water bijvullen etc.. Vakanties? Iemand moet je paard in de gaten houden.

Mijn ervaring is dat je (in jou geval ook je ouders) veel geld en tijd kwijt bent, maar dat niet meer vooral besteed aan rijden maar aan klusjes rondom het paard. Dat is leuk, maar dat is een keus die je in dit geval heel bewust met je gezin moet maken.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:07

Ik heb hier paarden/ponies aan huis, 7 stuks, straks 8. Voor 1 paard en 1 shet raad ik het niet per se aan, zou dan eerder een pensionstal zoeken. De redenen:

- nooit 1 dag vrij
- veel werk, volle kruiwagens door de modder sjouwen is niet fijn!
- rijden bijna niet mogelijk zonder bak (gewoon in de wei rijden kan alleen met goed weer en dan nog is een oneffen terrein moeilijk)
- modder tenzij je een verharding hebt.
- moeite met paarden op gewicht te houden tenzij je ook een paddock hebt of strookbegrazing kan (zeker voor een shet!)
- voor een heel klein aantal paarden zijn de kosten bijna even duur als op pension.

Als je ergens specifiek over twijfelt of een volledig kostenplaatjes zoekt mag je me een pb sturen :)

shinypony
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 23:11

Sunnda schreef:
Houden je ouders van paarden? Hoe oud ben je zelf?

Als het geld geen probleem is zou ik een leuke pony kopen en op een pensionstal zetten.
Paarden aan huis betekent als je het een beetje goed wilt doen elke dag mesten, ook als het koud en nat is in de winter. Voeren, water bijvullen etc.. Vakanties? Iemand moet je paard in de gaten houden.

Mijn ervaring is dat je (in jou geval ook je ouders) veel geld en tijd kwijt bent, maar dat niet meer vooral besteed aan rijden maar aan klusjes rondom het paard. Dat is leuk, maar dat is een keus die je in dit geval heel bewust met je gezin moet maken.


Mijn moeder rijd zelf ook, mijn vader niet. Zelf ben ik 13 :).

In mijn buurt is er geen pensionstal, er is wel eentje maar die is 30 min fietsen. Dat vind ik iets te lang.

Dankjewel voor je reactie!

shinypony
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 23:11

Poekkie schreef:
Ik heb hier paarden/ponies aan huis, 7 stuks, straks 8. Voor 1 paard en 1 shet raad ik het niet per se aan, zou dan eerder een pensionstal zoeken. De redenen:

- nooit 1 dag vrij
- veel werk, volle kruiwagens door de modder sjouwen is niet fijn!
- rijden bijna niet mogelijk zonder bak (gewoon in de wei rijden kan alleen met goed weer en dan nog is een oneffen terrein moeilijk)
- modder tenzij je een verharding hebt.
- moeite met paarden op gewicht te houden tenzij je ook een paddock hebt of strookbegrazing kan (zeker voor een shet!)
- voor een heel klein aantal paarden zijn de kosten bijna even duur als op pension.

Als je ergens specifiek over twijfelt of een volledig kostenplaatjes zoekt mag je me een pb sturen :)


Bedankt!

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:25

Het kan hartstikke leuk zijn, maar het vergt een investering. Allereerst heb je voldoende ruimte nodig, want één weiland lopen ze zo zwart. Dan heb je een schuilstal nodig en een gedeelte verhard, zodat je paarden niet de helft van het jaar in de nattigheid staan. -O-
Een plek om hooi op te slaan, en mest en het een en ander aan materiaal om de boel schoon te houden.
Als je uitrijmogelijkheden hebt, heb je in principe geen bak nodig, tenzij je persé in alle omstandigheden wil kunnen rijden (maar dan zou je ook weer een echt goede bak moeten hebben, en zo'n investering is duur)
Ik ben het er niet mee eens dat het voor weinig paarden niet goedkoper is dan in pension, mits je wel die eerste investeringen kan doen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:29

@ Nikass: als je idd alleen voer en hooi rekent is het goedkoper dan in pension. Maar ik reken ook alle eerste investeringen mee en hun afschrijftermijn+vernieuwing, gaande van stallen bouwen tot de nodige voeremmers, kruiwagens, stroomklok en batterij, weidepalen, leeghalen mesthoop, ...
Dan kom ik pas op breakeven vanaf 3 paarden bij mij, gebaseerd op een alternatief volpension van 200 euro.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:39

Volpension van 200 euro waar vindt je dat? In oost Groningen misschien? :D ;)
Onder de 300 pm is mij niet bekend. En dan heb je echt geen top stal.

Ik ben het met je eens wat die investeringen betreft en wijs daar ook op omdat wij dat niet allemaal (van te voren) hebben gedaan en dan loop je soms best wel tegen dingen aan. Met name extra werk.
Maar hier in de buurt hebben veel mensen 2 of 3 paarden/pony's aan huis met relatief weinig basis: stallen en weidegang en een schuur voor hooi opslag.
De paarden staan nagenoeg hele jaar door op de wei en kosten daardoor ook relatief weinig hooi.
Wij zijn een beetje de uitzondering met hoog in t bloed staande paarden die wat meer nodig hebben dan dat, en baasje uit de topsport die wat meer eisen stelt ook ;)

Onze duurste investering was onder andere de (professionele) omheining en de bestrating. Maar veel mensen hier zetten eenvoudige paaltjes neer met draad en dan ben je weer goedkoper uit. Is ook net hoe handig je bent.

Klopt wel dat er altijd werk is en dat er altijd wel weer iets nieuws bij komt.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 17-09-19 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:43

Belgie... maar wel geen binnenpiste, alleen buitenpiste. Moeilijk zoeken, maar ze zijn er! Oa op 5 min van bij mij, heb er ook eentje staan daar ;)

Ik ben het met je eens dat je het zelf ook een stuk in de hand hebt qua kosten. Maar voor mij is verharding noodzakelijk, een winter in de blub is echt een no go voor mij. En ja, dan kom je al gauw duurder uit.

Daarnaast palletboxen voor hooi (a 100 per stuk hier), kruiwagens, weidehuur a 700 per jaar (wel groot stuk), tractor (echt nodig voor onkruid en slepen of t is hier woekerparadijs)... 't telt al gauw op, helaas.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 17-09-19 23:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:47

Ja vind ik ook. Toch zie ik hier om me heen weinig verharding en weilanden in redelijke staat. :?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:49

Dr zijn er ook velen die bvb alleen in de winter hun paard in pension zetten, misschien zo dan?

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:53

Ja is ook een optie.
Belangrijk is vooral wat de ouders van ts aan tijd en geld willen investeren.
Uiteindelijk is ts 13 en kan het zomaar zijn dat ze over een paar jaar andere interesses krijgt dan paarden ;) (en dat bedoel ik niet banketstaaf ts, maar zo gaat dat nou eenmaal soms)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:56

Nikass schreef:
Ja is ook een optie.
Belangrijk is vooral wat de ouders van ts aan tijd en geld willen investeren.
Uiteindelijk is ts 13 en kan het zomaar zijn dat ze over een paar jaar andere interesses krijgt dan paarden ;) (en dat bedoel ik niet banketstaaf ts, maar zo gaat dat nou eenmaal soms)


Idd! dan is het handig als TS bvb een kostenlijstje opstelt voor alle mogelijkheden en ook hoeveel tijd ze denkt kwijt te zijn. Dus niet alleen de basis, maar echt alle investeringen. (dat is ook iets waar de bokkers zeker in kunnen bijsturen indien gewenst). Veel succes TS!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 00:44

Het ligt eraan wat je ouders willen natuurlijk. Aan huis heeft kosten en consequenties, maar in pension natuurlijk ook.

Het grootste verschil is hoe je je paarden wil houden?

Wij huren nu een stuk en hebben een kleine pp gemaakt. Nu hebben we een huis gekocht met een stukje grond en gaan we weer een pp maken en uitgebreider, omdat het van ons zelf is en we meer mogen.

We gaan eind sept, begin Okt over en moeten nog beginnen, dus zullen nog lang niet klaar zijn voor de winter, maar dat is dan maar zo en we zullen zo lang mogelijk doorgaan met alles winter vriendelijk maken.

Ook mensen die hun paarden 24/7 buiten houden willen het vaak netjes en bijv een goede rijbak.

Maar ik zou dan weer nooit een wit hekwerk rondom willen en vierkante/rechthoekige weide's en of paddock's. En het zal de paarden worst wezen hoe de omheining eruit ziet. Die moet vooral veilig zijn en voor de mens functioneel.

De kosten om alles aan te leggen zijn altijd wel hoog, maar je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Wij vinden het een heel groot voordeel dat we zelf ons hooi kunnen kiezen en aanbieden zoals wij dat willen. En ik ben gewoon zelf niet geschikt voor pension.

Maar..........toen ik 13 was stond ik op een manege en heb van jongs af aan tot volwassen wel echt veel lol gehad, veel geleerd en veel mensen leren kennen. Als 13jr thuis alleen rijden is niet altijd goed. Je hebt echt les nodig en ik vraag me af of het niet eerder gaat vervelen.
De kinderen die ik ken met pony's/paarden aan huis gaan wel met regelmaat naar een vereniging, dus hebben ouders geinvesteerd in auto en trailer en maken er veel tijd voor vrij.

Zoals ik begrijp heb je het paard en de shet nog niet? Je moeder rijdt ook? Waarom dan niet 2 grote pony's of kleine rijpaarden of een combinatie. Een shet is leuk als maatje soms, maar moeilijker te houden als je er niks mee doet en bij een paard dat wel onbeperkt kan eten.
Als je moeder ook rijdt, kan je samen rijden en heb je een win-win situatie.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 03:36

Nadeel: je moet alles zelf doen. Dus ook weide onderhoud. Soms zul je rijden moeten laten schieten omdat er een onderhoudsklusje is wat dringend gedaan moet worden.

Laten jullie ook een rijbak aanleggen? Want buitenrijden is ook niet altijd een optie, of mss blijkt straks dat je paard niet alleen naar buiten durft...
Je schrijft dat er geen manege/pensionstal in de buurt is, dus geen rijbak waar je vaak heen kunt. Met de trailer naar een rijbak is duur en ook een gedoe.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 04:54

Hoe groot is het weiland? Is het ook echt groot genoeg? Als jong meisje vond ik een wei ook al snel groot, nu zou ik er geen paard op willen houden. Ga je op je eigen stuk stallen en een paddock bouwen? Wat als de kennis je paard straks niet meer op hun stuk willen hebben of mss wel gaan verhuizen? Zijn je ouders dan bereid om stallingskosten te gaan betalen?

Ik zou eerst een goed plan uitwerken om na te gaan of het haalbaar is en een aantal mogelijke scenario's uitwerken (wat als de paarden er niet meer mogen lopen? wat als het paard ziek wordt? waar ga je rijden? Hoe zorg je ervoor dat je paard ook swinters een droge plek heeft buiten? Mogen ze swinters unerhaupt op de wei van je kennissen? Waar laat je de mest en hoe voer je die af? Waar sla je je hooi op en waar ga je het kopen? Wat willen je ouders maximaal uitgeven per maand? Hoe ga je het regelen als je ziek bent of op vakantie gaat? Hoe ga je de weide onderhouden? Welke spullen heb je daar voor nodig? Etc etc) probeer zo volledig mogelijk te zijn samen met je ouders en kijk dan of ze er echt achter staan.

Ik heb als 10 jarige op dezelfde manier mijn eerste pony gekregen. Stal op eigen grond en we mochten de wei van de buurman gebruiken. Maar die overleed en het huis werd verkocht. Toen zijn ze naar achter in de straat verhuisd. Ik denk dat mijn ouders het ook wel een beetje onderschat hebben. Er komt stiekem best wat bij kijken een paard aan huis. Mijn vader helpt me nu nog regelmatig mee met hooi naar de stal rijden, we doen samen het onderhoud aan stal en weiland. Het is een hele verantwoordelijkheid. Zeker als het je eerste eigen paard is. Dan zou ik eerder adviseren eerst op pension te gaan. Dan heb je ervaren mensen om je heen die je advies kunnen geven als je dat nodig hebt.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:00

Ik ben het met Superpony eens dat het wel heel ongezellig kan zijn om als 13 jarige alleen thuis te rijden. Daar heb je ook veel discipline voor nodig. En een privé instructeur laten komen is heel wat duurder dan in de manege groepsles meerijden. :)

Of het zo duur is als je zelf wilt... Hmmm in dat geval zou ik goedkoper uit zijn :D
Maar ja, deels, maar een bepaald basisbedrag ben je natuurlijk wel kwijt.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:20

Dat ligt er ook aan hoe je omgeving is. Bij mij in het dorp hadden veel leeftijdgenoten een eigen pony. Dus als je wilde kon je wel samen rijden. Ik had het geluk dat mijn achterburen een bak hadden die ik mocht gebruiken. Hun dochter was een paar jaar jonger en we hebben vroeger best vaak samen leuke dingen met de pony's gedaan. Maar idd soms was het wel jammer om alleen te moeten rijden en je moet veel discipline hebben. Je dieren moeten verzorgd worden. Ook als je het druk hebt op school of liever met vrienden wat gaat doen.

Ik was zelf lid van de ponyclub voor les. Dat was leuker en goedkoper dan de manege maar dan moet er wel weer een trailer komen en je ouders moeten je willen brengen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:24

Je kan het zo duur maken als je zelf wil, maar denk eraan dat als je iets goed voor elkaar wil hebben zodat je niet elke week iets hoeft te maken, je niet gratis klaar bent.

Wij hebben ze sinds februari aan huis staan en een heleboel moeten doen om het ‘paardproof’ te maken.

- 1,6hectare omheind met prikkeldraad is vervangen door hout
- HVL Rijbodems heeft een bak aangelegd met een eb&vloedbodem/systeem. Deze is ook omheind met datzelfde hout.
Afbeelding
-Bij ons hadden we het geluk dat er al 3 Corton stallen inzaten, hier zaten echter geen luikjes in dus deze worden nu gebruikt voor hooi en voeropslag en in 1 stal staan mijn 2 shetjes samen.
- Dat betekent dat we nieuwe stallen hebben moeten maken, inclusief de buitendeur omdat dit een gewone rol/garagedeur was.
Afbeelding
- Daarnaast hebben we voor de mestopslag een mestcontainer gekocht bij https://www.paardenmestcontainers.nl/kopen/. Heel fijn systeem en ze komen hem (tegen betaling uiteraard) leeg halen wanneer hij vol is.

Verder is het belangrijk dat je goed kijkt hoeveel grond je nou eigenlijk hebt, want ook een wei moet onderhouden worden (mest eruit halen, kunstmest, graszaad etc etc) zodat je bodem niet gaat verzuren en mooi blijft.

Tja en hoeveel tijd ben je per dag kwijt? Je kan er een dagtaak van maken, als je dat wil. Het hoeft niet. Verschilt per persoon. :D

Zelf mis ik overigens een pensionstal helemaal niet. Lekker rustig zo!

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:28

Ik heb ze aan huis staan en vind het echt heerlijk! Je kunt te pas en te onpas even bij ze kijken, klusjes doen wanneer het jou uitkomt en je hebt alles op je eigen manier (je hoeft je dus niet aan te passen aan anderen). Mestafvoer is wel een dingetje, maar kun je ook verzamelen om later uit te rijden op het weiland. En je moet echt stukken afzetten, want met een shet ben je zo door je hoeveelheid gras heen (die blijven dooreten). Hooi inslaan voor de karige maanden is ook nog iets: je hebt behoorlijk wat balen hooi nodig en dat moet je goed droog kunnen opslaan. Ik heb met twee mini's zo'n 120 balen voor de winter liggen. De kosten zijn ongeveer evenveel als dat ik ze in pension zou zetten, misschien wel minder.
Tip: haal dagelijks de mest uit het land, dat scheelt aan het eind van de week weer en het voorkomt dat je plekken krijgt waar de paarden niet meer willen eten. ;)

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:19

Change3x schreef:
Je kan het zo duur maken als je zelf wil, maar denk eraan dat als je iets goed voor elkaar wil hebben zodat je niet elke week iets hoeft te maken, je niet gratis klaar bent.

Wij hebben ze sinds februari aan huis staan en een heleboel moeten doen om het ‘paardproof’ te maken.

- 1,6hectare omheind met prikkeldraad is vervangen door hout
- HVL Rijbodems heeft een bak aangelegd met een eb&vloedbodem/systeem. Deze is ook omheind met datzelfde hout.
[ [url=m/kc3VLy.jpg]Afbeelding[/url] ]
-Bij ons hadden we het geluk dat er al 3 Corton stallen inzaten, hier zaten echter geen luikjes in dus deze worden nu gebruikt voor hooi en voeropslag en in 1 stal staan mijn 2 shetjes samen.
- Dat betekent dat we nieuwe stallen hebben moeten maken, inclusief de buitendeur omdat dit een gewone rol/garagedeur was.
[ [url=m/vQjhiK.jpg]Afbeelding[/url] ]
- Daarnaast hebben we voor de mestopslag een mestcontainer gekocht bij https://www.paardenmestcontainers.nl/kopen/. Heel fijn systeem en ze komen hem (tegen betaling uiteraard) leeg halen wanneer hij vol is.

Verder is het belangrijk dat je goed kijkt hoeveel grond je nou eigenlijk hebt, want ook een wei moet onderhouden worden (mest eruit halen, kunstmest, graszaad etc etc) zodat je bodem niet gaat verzuren en mooi blijft.

Tja en hoeveel tijd ben je per dag kwijt? Je kan er een dagtaak van maken, als je dat wil. Het hoeft niet. Verschilt per persoon. :D

Zelf mis ik overigens een pensionstal helemaal niet. Lekker rustig zo!


Ziet er heel mooi uit, maar dat heeft bij elkaar (omheining, stallen, bak) algauw >40.000 gekost schat ik?

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 23:20

Nikass schreef:
Volpension van 200 euro waar vindt je dat? In oost Groningen misschien? :D ;)
Onder de 300 pm is mij niet bekend. En dan heb je echt geen top stal. .

Voor €200 kun je ze hier ook uitzoeken hoor.

Chumo
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Somewhere

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 23:46

Paarden aan huis is een heel gedoe, vind ik. Het was altijd een droom van mij maar ik heb het gezien bij kennissen en ik ben genezen :+

Je hebt geen dag vrij en een weiland vergt ontzettend veel onderhoud. Een goede buitenrijbak kost klauwen met geld. De sociale contacten heb je een stuk minder met de paarden aan huis en als je een keer op vakantie wilt zonder paarden is het veel moeilijker iemand te regelen dan dat ze op een pensionstal staan. Je zit met de mest, dat word steeds meer en moet je ook weer afvoeren. En vliegen... Een hele hoop vliegen.

Mij niet gezien

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 23:53

Chumo schreef:
Paarden aan huis is een heel gedoe, vind ik. Het was altijd een droom van mij maar ik heb het gezien bij kennissen en ik ben genezen :+

Je hebt geen dag vrij en een weiland vergt ontzettend veel onderhoud. Een goede buitenrijbak kost klauwen met geld. De sociale contacten heb je een stuk minder met de paarden aan huis en als je een keer op vakantie wilt zonder paarden is het veel moeilijker iemand te regelen dan dat ze op een pensionstal staan. Je zit met de mest, dat word steeds meer en moet je ook weer afvoeren. En vliegen... Een hele hoop vliegen.

Mij niet gezien


Haha alhoewel ik het zelf wel graag doe moet ik je op elk punt hier gelijk geven. 'T is iets dat je echt moet liggen, het beinvloedt je leven en levensstijl heel erg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 00:18

Je moet het altijd goed regelen als je dieren hebt. In pension ben ik er ook al 100x tegenaan gelopen dat als je niet kan door ziekte, dagje weg of vakantie, dat mensen hun afspraken niet nakomen. Nu gehuurd stuk en straks aan huis, maar krijgt dat nog wel geregeld als we niet elke dag of week weg willen.

De hondjes achterlaten vind ik echt veel moeilijker om dat op te lossen. Die zijn imo nog meer afhankelijk van je en gehecht. En echt huisdieren, dus moet je een oplossing hebben in je huis of een kennel etc. Maar dat vind ik ook niet ideaal persoonlijk.

Voor een 13 jarige is gezelschap, les en begeleiding beter en leuker. Maar voor mezelf zou ik never nooit meer in pension willen. Maar ik ben me behoorlijk bewust dat ik toen niet alles mee kreeg als kind en gewoon veel plezier had.