Manege pony overkopen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 15:10

beatje schreef:
Hoe groot is het daar eigenlijk?Het klinkt als niet zo heel groot. Misschien te klein voor 13 paarden?Als er bij mij iemand een paard uit of in de wei wil zetten komt er niemand vd paarden zich bemoeien,het gras en eten is altijd belangrijker. In en uit de wei is enkel maar werken en daar heeft niemand zin in.
Dat ze niet mee in de schuilstal past is eigenlijk niet zo van belang. Wij hebben een schuilstal van 200m2 en eigenlijk staan die daar nooit te gelijk in dat is wisselend en bij mij is de groep met 8 ook nog eens kleiner. Soms staat of ligt er wel eens 1 alleen in te soezen ,soms staat er een groepje van 3 in,enkel als ik ze eten geef en verplicht opsluit staat alles er, maar dan kunnen ze niet anders.

Ik kijk even of ik wat foto’s kan vinden om een beeld te geven hoe groot het ongeveer is.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 15:11

Afbeelding
Afbeelding

anjali
Berichten: 15135
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:00

Dat ziet er allemaal groot genoeg uit.Maar als Shelby door anderen wordt aangevallen en niet binnengelaten in de schuilstal,dan is dat niet leuk voor haar.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:14

Dat ziet er netjes uit,maar ik denk vooral voor ons als eigenaar aantrekkelijk om te zien.Want hun activiteit bestaat uit rondhangen op een zandvlakte zo te zien. of kunnen ze in en uit een wei? Ik denk dat als er niet veel te doen is ,dat paarden zichzelf gaan bezig houden en dat kan de laagste in rang zijn pesten,ook mensen zijn dan reuze interessant. Bij ons hebben ze buiten een zandvlakte ook weide's en daar bevinden ze zich toch een groot deel van de dag,dus wie op en af komt is maar matig interessant .

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:11

beatje schreef:
Dat ziet er netjes uit,maar ik denk vooral voor ons als eigenaar aantrekkelijk om te zien.Want hun activiteit bestaat uit rondhangen op een zandvlakte zo te zien. of kunnen ze in en uit een wei? Ik denk dat als er niet veel te doen is ,dat paarden zichzelf gaan bezig houden en dat kan de laagste in rang zijn pesten,ook mensen zijn dan reuze interessant. Bij ons hebben ze buiten een zandvlakte ook weide's en daar bevinden ze zich toch een groot deel van de dag,dus wie op en af komt is maar matig interessant .


Jaa wat jij nu zegt vinden mijn moeder en ik ook. De paarden gaan zich vervelen en worden dus irritant. Soms als het warm is wordt de wei wel opengezet en dan zijn ze niet irritant.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:05

Hoeveel voederplaatsen zijn er en is er onbeperkt ruwvoer aanwezig?

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 22:52

Duhelo schreef:
Hoeveel voederplaatsen zijn er en is er onbeperkt ruwvoer aanwezig?

Er zijn 6 voederplaatsen en ze krijgen in principe onbeperkt maar de voederplaatsen zijn soms ook een aantal uur leeg dus dat is dan niet onbeperkt.

SabriJarig

Berichten: 1407
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:40

Dagmar11 schreef:
Ik blijf er bij dat ik het helemaal niets vind dat ie in een 'kudde' staat en jij daar als jong meisje door heen moet om bij je pony te komen. Ook dat je niet direct naar je pony kan omdat een shetlander achter je aan loopt die jaloers is, een ander paard wat haar aanvalt als jij aan het poetsen bent.

Als ik mijn ongezouten mening mag geven? Ik denk dat je met die pony naar een pensionstal / manege met pensionstal moet gaan, waar allemaal meiden van jou leeftijd zijn. Zodat jullie lekker samen met die ponys kunnen tutten, wandelen, rijden (evt met ouders begeleiding), foto's en filmpjes maken. Alles wat de meiden groepjes bij mij op de manege ook doen. Ze hebben zoveel plezier, ook zonder het rijden. Dat ze op een middag de ponys invlechten of met glittershampoo wassen, of glitterspray. Dat soort dingen. Plezier hebben met elkaar. Overdag staat je pony dan in de wei en savonds in zn stalletje. Ik weet dat de meningen hierover verdeelt zijn, maar eerlijk is eerlijk: die pony heeft zijn hele leven in een stal geslapen snachts. Ik vraag me ook af of je die ooit gelukkig maakt hele dagen buiten in een kudde.

Maar dit is gewoon mijn ongezouten mening.

Ik deel jou mening helaas niet Minx.

Onverstandig om uit de kudde te halen? Wat voor plezier heeft dat meisje er dan aan. Nu heeft ze hem dan uit de wei maar de eerste weken? Ze heeft nu na 5 wkn pas voor het eerst er op gezeten zonder zadel? Ik vind 5 wkn echt te lang... vind ook onverstandig dat een pony die eerst zoveel beweging had, ineens zonder afbouw stil te zetten. En naar mijn mening komt dat niet door TS, maar omdat haar werd afgeraden haar pony uit de wei te halen. En dat is iets wat mij botst. Ik moet eerlijk bekennen dat je berichten een beetje neigen naar het schrijven over iemand die je kent en hand boven het hoofd houden.


Ik ben het helemaal met dit eerdere advies eens. Wat jij nodig hebt is een plek met wat andere jonge meiden waar minimaal een bak is. En ik weet waar ik het over heb. Ooit ook een nieuw paard gehad op een plek waar je alleen buitenritten kon maken en naast dat het echt gevaarlijk is, is het ook niet fijn werken. Je raakt gefrustreerd. Kies echt een leukere plek waar je zoveel meer lol kunt hebben met je nieuwe knol!!
Ga eens buurten bij wat andere stallen! Sociale contacten zijn bv ook net zo belangrijk dan alleen de pony 100procent tevreden stellen. En een eigen stal voor het paard met bv wat weidegang/een paddock en veel andere meiden / volwassenen om op terug te vallen is helemaal prima!

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 14:00

Volgens mij is het punt over de stalling wel duidelijk.

Ik vind het heel goed dat er gekeken wordt naar een paard waardig bestaan voor Shelby.
Het stuk zand oogt niet heel groot. Maar is alsnog een stuk groter als een box van 3 bij 3.

Jullie doen alsof na 2 maanden alles koek en ei moet zijn.
Een paard heeft gemiddeld 1 jaar(!) Nodig om te wennen op een nieuwe plek.

Meis, kijk lekker naar wat je zelf wil en wat goed voelt.
Ik ben sinds dat ik 13 jaar ben niet meer op een manege geweest en ik ben heel blij dat ik niet opgesloten zat in de cultuur van ouderwets paarden houden, hoeven glitteren etc.
De een vind het leuk, de ander niet.

Ga lekker dingen ondernemen met Shelby.
Laat het even los dat ze gecorrigeerd wordt als ze de kudde in komt. Begin eerst zelf met genieten van jouw eigen pony.

Kijk ondertussen om je heen naar andere opties/stallen.
Maak een lijstje met voors en tegens.
De beslissing komt uiteindelijk vanzelf.

Het heeft geen zin om je gek te laten maken.
Geef het tijd.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 14:20

Ik vind de stalling ook niet verkeerd hoor, zo te zien is de ruimte groot genoeg, er is veel ruwvoer, verschillende plekken.
Een beetje gejaag of gekat in een kudde is geen ramp en ook wel vrij normaal, mijn drie nemen ook constant elkaars plaats in. Mijn oudste maakt plaats voor de jongste, en de jongste maakt weer plaats voor de middelste, terwijl de oudste wel bij de middelste mag. En dit is soms ook wel eens met wat gedreig, de laagste in rang maakt dan gewoon plaats en gaat ergens anders het geluk gaan beproeven. Zolang ze elkaar niet de weide doorjagen doorheen de draden, of in hoeken insluiten en beginnen meppen op elkaar is dat nog geen grote ramp.
Mijn zorgenpuntje zou wel zijn om paard in en uit de kudde te kunnen halen zonder dat de rest rond die ingang komt drummen, dus ofwel eraan werken dat je zelf je ruimte kan in nemen en de rest kan wegsturen van rond die poort (met voldoende ruimte!), of eventueel met twee paddocks werken (met een tussenpoort, kudde in de ene paddock, poort dicht, je laat je pony in de andere paddock, laat ze los, en dan kan je de tussenpoort gaan openen waardoor ze weer samen kunnen.

judithM
Berichten: 1498
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 14:24

KellyR schreef:
Volgens mij is het punt over de stalling wel duidelijk.

Ik vind het heel goed dat er gekeken wordt naar een paard waardig bestaan voor Shelby.
Het stuk zand oogt niet heel groot. Maar is alsnog een stuk groter als een box van 3 bij 3.

Jullie doen alsof na 2 maanden alles koek en ei moet zijn.
Een paard heeft gemiddeld 1 jaar(!) Nodig om te wennen op een nieuwe plek.

Meis, kijk lekker naar wat je zelf wil en wat goed voelt.
Ik ben sinds dat ik 13 jaar ben niet meer op een manege geweest en ik ben heel blij dat ik niet opgesloten zat in de cultuur van ouderwets paarden houden, hoeven glitteren etc.
De een vind het leuk, de ander niet.

Ga lekker dingen ondernemen met Shelby.
Laat het even los dat ze gecorrigeerd wordt als ze de kudde in komt. Begin eerst zelf met genieten van jouw eigen pony.

Kijk ondertussen om je heen naar andere opties/stallen.
Maak een lijstje met voors en tegens.
De beslissing komt uiteindelijk vanzelf.

Het heeft geen zin om je gek te laten maken.
Geef het tijd.


Maar wie zegt dat ze naar een ouderwetse stalling moet gaan waar ze in 3 bij 3 stallen staan? Niemand toch?

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 14:40

Stallen zoals deze zijn op één hand te tellen.
Paarden jagen elkaar weg, vooral als er een baasje bij komt.
Mij lijkt dit een heel fijn plekje.
Twee maanden is ook echt te kort om te wennen.
Ik zou zeker de zomer nog afwachten om te kijken hoe het gaat.
Behalve natuurlijk als het echt erg is.
Mijn paard staat met twee andere joekels van paarden op de wei, waarvan één een jonge opdringerige en de andere de leider, daar moest ik in het begin ook even mee oefenen met z'n tweeën om mijne eruit te halen en ik ben behoorlijk ervaren. ;)

anjali
Berichten: 15135
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:12

Smaken verschillen. Maar ik zou deze stalling niet willen.Ik wil veel weidegang voor mijn paard maar ergens waar hij niet gepest en opgejaagd wordt.Dit heb ik wel gehad met als resultaat voortdurende dierenartskosten vanwege blessures.En ook liever s'nachts op stal vanwege de veiligheid.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:14

Ik ga met anjali mee.
Het moet ten allen tijde wel veilig blijven. Een beetje donderjagen en eens oren plat of een boos 5 m sprintje zal je altijd wel hebben in een groep, maar echt blijven jagen is na 2 maand niet normaal meer.

En hoe kan je nu genieten van je pony als je haar constant opgejaagd ziet worden? Dat is toch voor niemand fijn?

Ben je al gaan rijden TS? Ging het goed met Shelby? Hopelijk ontwikkelen jullie samen wel een goede band!

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 16:40

Poekkie schreef:
Ik ga met anjali mee.
Het moet ten allen tijde wel veilig blijven. Een beetje donderjagen en eens oren plat of een boos 5 m sprintje zal je altijd wel hebben in een groep, maar echt blijven jagen is na 2 maand niet normaal meer.

En hoe kan je nu genieten van je pony als je haar constant opgejaagd ziet worden? Dat is toch voor niemand fijn?

Ben je al gaan rijden TS? Ging het goed met Shelby? Hopelijk ontwikkelen jullie samen wel een goede band!

Ik was zaterdag met Shelby voor de tweede keer het bos ingegaan. Ze vond het wel spannend omdat ze nooit alleen het bos is in geweest. Ze vond het wel erg leuk! Met terugzetten ging het wel beter omdat bijna alle paarden binnen stonden en dat dus niet door hadden. Na een paar minuten ging de kudde leider wel achter Shelby aan terwijl ze gewoon stond, maar niet zoals de vorige keren met z’n allen. We kijken het nog aan omdat Shelby niet letterlijk in een hoek wordt gejaagd en er wordt ook niet naar haar getrapt gelukkig.

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:18

Als jij gelukkig bent, dan is het goed. En wil ik het hier verder bij laten.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:50

Fijn dat Shelby het zo leuk vond en dat het beter lijkt te gaan! Eerste keren alleen naar buiten is natuurlijk altijd een beetje spannend. Ik hoop ook dat je de discussie niet als een aanval naar jou ziet/zag. Iedereen wil gewoon het beste voor jou en je pony, en we zijn allemaal heel erg begaand met je. :)

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:43

Zo te horen is ze gewoon nog erg onderdanig. Bijt niet snel van het af. Net zoals elke klas wel een pestkop heeft en een onzekere jongen of meisje. In dit geval is Shelby het pispaaltje, en dat is vervelend.

Misschien heeft ze inderdaad gewoon wat meer tijd nodig om te wennen. Net zoals het pispaaltje tijd nodig heeft voor de verwerking en sterker worden en voor zichzelf durven op komen.

Was ze het gewend om in een kudde te staan?

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 15:10

xkusjeirene schreef:
Zo te horen is ze gewoon nog erg onderdanig. Bijt niet snel van het af. Net zoals elke klas wel een pestkop heeft en een onzekere jongen of meisje. In dit geval is Shelby het pispaaltje, en dat is vervelend.

Misschien heeft ze inderdaad gewoon wat meer tijd nodig om te wennen. Net zoals het pispaaltje tijd nodig heeft voor de verwerking en sterker worden en voor zichzelf durven op komen.

Was ze het gewend om in een kudde te staan?

Ja klopt. Nee ze stond als ze buiten kwam met 2 kleinere ruinen

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 15:11

Het terugzetten gaat nu trouwens ineens heel goed! Ze komen niet meer achter Shelby aan dus daar ben ik heel blij mee.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:52

Mooi zo!
Het is meestal ook gewoon wennen, in het begin gaat het er fel aan toe, vooral bij ophalen /terugzetten, dan moet weer even duidelijk gemaakt worden wat de regels zijn.
Maar dat went en dan hoeft het niet meer zo nodig en is alles duidelijk.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:46

MirandaMalik schreef:
Mooi zo!
Het is meestal ook gewoon wennen, in het begin gaat het er fel aan toe, vooral bij ophalen /terugzetten, dan moet weer even duidelijk gemaakt worden wat de regels zijn.
Maar dat went en dan hoeft het niet meer zo nodig en is alles duidelijk.


Klopt helemaal! Een kudde moet de rangorde even weer op "orde" zien te krijgen. En waarschijnlijk mede doordat shelby een kudde (met 2 ruinen) gewend was, wend ze niet zo snel aan een kudde van 13 paarden. Zolang er maar vooruitgang in zit is alles goed!

xAurea

Berichten: 65
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 00:09

DaimysHorses schreef:
Hoi allemaal! Ik heb een vraag. Ik en mijn ouders hebben interesse in een pony die op de manege staat waar ik rijd. Nu willen wij weten wat de eigenaar van de manege zou kunnen vragen voor vraagprijs. Ik geef wat informatie over haar. Het is een merrie van 15 jaar oud, ze is heel moeilijk met rijden ( ze gaat heel hard in de galop en draf en je kunt haar moeilijk terug krijgen.) Je kunt haar niet zelf opzadelen omdat ze haar ´gevaarlijk´ vinden en ze heeft erge singeldrang. Ze is ongeveer 143 cm hoog en kan moeilijk overweg met andere pony´s/paarden. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. Alvast bedankt! :)


Waarschijnlijk heb je hier niks meer aan, maar ik kocht ook ooit een ‘manege’ pony. Ik was uit mijn c pony gegroeid en was rustig aan opzoek naar een nieuw paardje. Toen kwam Aurea op een vrijdag en ik had gelijk een klik. Dinsdag reed ik proef, donderdag nog eens, en vrijdag hebben we haar gekocht.

Beste beslissing van mijn leven.
Aurea was al 16 en ook een pittige tante met voernijt die TOTAAL NIET met andere paarden overweg kon. Een echte merrie.
Jammer genoeg hebben we haar in 2018 moeten laten inslapen, maar als ik haar terug zou kunnen krijgen had ik daar alles voor willen geven.
Van pony die je alle hoeken van de bak liet zien, tot een pony waar je met neckrope een bosrit mee kon maken

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 18:48

Hoi,

Dat is even geleden, sorry daarvoor. Ik heb een hoop te vertellen :D

Alleen eerst is dat het heel goed met Shelby gaat. *\o/* Maar dat we haar helaas wel gaan verhuizen. Sinds dat wij verhuisd zijn en ik nu zelf naar Shelby kan, merk ik dingen op die ik eerst niet zag. Ik kan daar helaas niks met Shelby en ik merkte ook op dat ze te weinig voer krijgt. Ook past de situatie inloopstal + paddock niet zo goed bij haar. Ze is continu aan het opletten of er geen paard naar haar toe komt en is daardoor best wel uitgeput (of het lijkt zo).

We hebben een goede stal gekomen, waar ze wel weer op stal komt te staan maar 12 uur op de wei komt met 2/3 andere paarden. Ik denk dat Shelby dat wat fijner vindt dan 11 andere paarden omdat ze dat niet gewend is. Er is daar ook een buitenbak dus ik kan weer aan de slag met rijden en grondwerk <3 dus ik hoop dat Shelby daar wel zin in heeft.

We gaan haar maandag verhuizen en ze krijgt dan weer lekker de tijd om te wennen voordat we iets serieus gaan doen.

Verder hebben we de tandarts laten komen en haar gebit is super goed dus daar ben ik blij mee. Nu alleen nog een masseur/osteopaat.


Afbeelding
Afbeelding

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:48

Ik ben een stille meelezer maar wilde nu toch even reageren. Fijn dat je de stap hebt gemaakt te verhuizen, dit komt jullie beide denk ik ten goede!