Manege pony overkopen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
01San

Berichten: 18752
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:49

Ja ik ben ook benieuwd :)

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 21:00

Heey, ik had het de laatste dagen heel druk met school dus daarom had ik niks meer geplaatst :) Met Shelby gaat het gelukkig heel goed! Ze komt al veel beter voor zich op. Mijn moeder en ik waren ook met haar het bos ingegaan. Ik erop en mijn moeder liep ernaast. Ze vond het volgens mij heel leuk, maar na een tijdje raakte ze heel erg geïrriteerd door de muggen en vliegen dus we waren toen weer teruggegaan.

Er was trouwens een nieuw paard bij gekomen en Shelby kan daar heel goed mee opschieten, dus dat vind ik heel fijn. Ik heb niet zoveel met Shelby gedaan verder, maar ik denk dat ze dat wel fijn vindt. Ze hoeft nu niet meer elke dag te rijden en staat lekker heel de dag buiten. :) Ik wil weer een keer een bosrit maken, maar dan doe ik wel vliegenspray en zo op.

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:04

Super leuk dat je weer een ritje bent wezen maken. Ik denk dat ze jouw aandacht erg waardeert en het ook erg fijn vind dat ze nu op een plekje lekker buiten staat.
Voor het rijden is zo'n soort deken vaak handig https://www.dochorse.nl/vliegen-uitrijdeken-busse.html. Vaak doe je jaren met zo'n deken en is het dus goedkoper dan vliegenspray.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 18:34

xmarritw schreef:
Super leuk dat je weer een ritje bent wezen maken. Ik denk dat ze jouw aandacht erg waardeert en het ook erg fijn vind dat ze nu op een plekje lekker buiten staat.
Voor het rijden is zo'n soort deken vaak handig https://www.dochorse.nl/vliegen-uitrijdeken-busse.html. Vaak doe je jaren met zo'n deken en is het dus goedkoper dan vliegenspray.


Dankjewel voor de tip! Ik was heel erg aan het twijfelen omdat de uitrijvliegendekens met die slierten niet in Shelby's maat waren volgens mij, maar ik ga zo even kijken of haar normale vliegendeken past en dan ga ik van de week even naar uitrijdekens kijken.

Equos

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-05-18
Woonplaats: Hogwarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:44

Heb je al meer informatie Daimy? Ik als stille meelezer begin toch wel nieuwsgierig te worden of je nog een gesprek met de eigenaresse hebt gehad ;)

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 13:50

Equos schreef:
Heb je al meer informatie Daimy? Ik als stille meelezer begin toch wel nieuwsgierig te worden of je nog een gesprek met de eigenaresse hebt gehad ;)

Wacht ik snap hem even niet :') met de staleigenaresse?

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 13:53

Shelby wordt de laatste dagen weer heel erg opgejaagd in de kudde en ze is weer heel erg van slag. Ik zette haar van de week terug in de paddock omdat ik even wilde poetsen, maar toen kwamen alle paarden achter haar aangerend. Ze draaft nu al weg als de kudde leider maar 1 stap zet richting haar. :(

anjali
Berichten: 15133
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:54

Eerlijk gezegd zou ik een andere stalling voor haar zoeken waar ze meer rust krijgt en jij ook meer met haar kunt doen.

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:14

Ik zie dit ook bij ons op stal in verschillende kuddes. Zolang pony uit de buurt blijft van leider niks aan de hand. Staat je pony laag in rang en komt in de ruimte van de hogere pony’s dan wordt ze weggejaagd. Doordat er ruimte genoeg is op het land loopt dit altijd wel los. En zoeken ze gewoon andere pony’s om zich bij aan te sluiten.

Maar is het blijvend jagen dan is ze misschien toch niet helemaal op haar plek. Even in de gaten houden.

Lucy_121
Berichten: 648
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:25

Hoe groot is de kudde waar ze in staat? Ik heb altijd het idee dat een groepje van 5-7 paarden veel rustiger en stabieler is dan een groep van 10+ paarden. Je hebt dan ook minder last van wissels als er een nieuw paard bij komt of eentje weg gaat.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:50

Begrijp ik nu goed dat alle andere paarden achter haar aan kunnen terwijl jij poetst? Het is vast al wel gezegd, maar dat is eigelijk gevaarlijk voor zowel jou als Shelby. Kan je ze niet op een plekje buiten de wei of paddock zetten of een stukje apart afspannen?

Ik zie dit eigelijk niet niet heel goed meer komen in de huidige groep, de onrust duurt veel te lang. Jammer, maar soms klikt het gewoon niet. Is er geen leuke stal in de buurt waar zowel jij als Shelby zonder angst gewoon met elkaar kunnen omgaan en rijden?

Eventueel een berichtje in een fb groep zetten of foldertjes uitdelen in de buurt. Ik gun het jullie om een beter plekjes te vinden :)

Equos

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-05-18
Woonplaats: Hogwarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:26

DaimysHorses schreef:
Equos schreef:
Heb je al meer informatie Daimy? Ik als stille meelezer begin toch wel nieuwsgierig te worden of je nog een gesprek met de eigenaresse hebt gehad ;)

Wacht ik snap hem even niet :') met de staleigenaresse?

haha ja, inderdaad de staleigenaresse. Heerlijk onduidelijk geformuleerd dit weer _/-\o_ , sorry x

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 00:11

Poekkie schreef:
Begrijp ik nu goed dat alle andere paarden achter haar aan kunnen terwijl jij poetst? Het is vast al wel gezegd, maar dat is eigelijk gevaarlijk voor zowel jou als Shelby. Kan je ze niet op een plekje buiten de wei of paddock zetten of een stukje apart afspannen?

Pas op hoor, toen ik dat zei kon ik op boze pb's rekenen :+ niet van TS voor de duidelijkheid!!


TS; hoe vind je het nu zelf op de huidige stal? Is dit het enige groepje paarden? Soms past een paard gewoon niet zo goed in de groep, hoe graag je dat ook zou willen.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 00:46

@Equos maakt niet uit hoor :) nee we hebben het er niet meer over gehad want ze bemoeide zich er niet meer mee.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 00:47

Lucy_121 schreef:
Hoe groot is de kudde waar ze in staat? Ik heb altijd het idee dat een groepje van 5-7 paarden veel rustiger en stabieler is dan een groep van 10+ paarden. Je hebt dan ook minder last van wissels als er een nieuw paard bij komt of eentje weg gaat.

Ze staat nu in een kudde van 13 paarden dus dat is veel helemaal omdat ze alleen maar met 2 andere paarden buiten stond als ze buiten kwam

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 00:49

Poekkie schreef:
Begrijp ik nu goed dat alle andere paarden achter haar aan kunnen terwijl jij poetst? Het is vast al wel gezegd, maar dat is eigelijk gevaarlijk voor zowel jou als Shelby. Kan je ze niet op een plekje buiten de wei of paddock zetten of een stukje apart afspannen?

Ik zie dit eigelijk niet niet heel goed meer komen in de huidige groep, de onrust duurt veel te lang. Jammer, maar soms klikt het gewoon niet. Is er geen leuke stal in de buurt waar zowel jij als Shelby zonder angst gewoon met elkaar kunnen omgaan en rijden?

Eventueel een berichtje in een fb groep zetten of foldertjes uitdelen in de buurt. Ik gun het jullie om een beter plekjes te vinden :)

Ja dat klopt dat gebeurde in het begin best vaak. Ik haal haar er dan gewoon uit en zet haar vast aan een ring in de muur maar wij wisten niet dat dat de poetsplek was want dat is eigenlijk ook niet echt een poetsplek namelijk.

We gaan het nog even aankijken en als het niet veranderd gaan we een ander plekje zoeken

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 00:51

LiselotZorro schreef:
Poekkie schreef:
Begrijp ik nu goed dat alle andere paarden achter haar aan kunnen terwijl jij poetst? Het is vast al wel gezegd, maar dat is eigelijk gevaarlijk voor zowel jou als Shelby. Kan je ze niet op een plekje buiten de wei of paddock zetten of een stukje apart afspannen?

Pas op hoor, toen ik dat zei kon ik op boze pb's rekenen :+ niet van TS voor de duidelijkheid!!


TS; hoe vind je het nu zelf op de huidige stal? Is dit het enige groepje paarden? Soms past een paard gewoon niet zo goed in de groep, hoe graag je dat ook zou willen.

Ik vind de stal heel leuk, alleen vind ik het zo erg om te zien dat ze dan de hele tijd wordt aangevallen. Vandaag ook weer ze stond alleen maar en toen stormde de kudde leider weer ineens op haar af :( dit is de enige groep paarden. Ik heb dit ook al tegen mijn moeder gezegd alleen wilt ze het nog even aankijken omdat we Shelby niet weer ineens willen verhuizen dat is namelijk ook niet fijn voor haar. Deze situatie is ook niet fijn natuurlijk

judithM
Berichten: 1498
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:09

Ik zou direct een andere plek zoeken. Dat afwachten doe je nou al zo lang. Zo is er voor jullie beide ook niet veel aan. Je wilt toch ook leuke dingen doen? Pony is gewend om te werken en gaat er ook niet dood aan om weer eens lekker wat te doen. Hoe lang wil je nog wachten? Totdat ze een x de draad in gejaagd wordt? Dus lekker een andere stal gaan zoeken want dat verdient zo'n dier!

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:27

Heb je voor jezelf een termijn van hoe lang je het wil aankijken?
Ze staat daar nu al 2 maand met weinig verbetering zeker?

Misschien iets doms, maar is er een kans dat er snel een nieuw paard bij de groep komt? Dan zou ze eventueel eerst aan een nieuwe gekoppeld kunnen worden en deze dan met 2 erbij zetten. Vaak gaat dat beter, maar het biedt zeker geen garantie.

anjali
Berichten: 15133
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:44

Is er eigenlijk wel een schuilstal die groot genoeg is dat Shelby er ook bij mag? Want straks wordt het bloedheet,of in het najaar slecht weer,en dan is er helemaal niets meer aan daar op de wei voor haar en voor jou. Ik zou eens gaan rondkijken naar een betere stalling.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 12:41

anjali schreef:
Is er eigenlijk wel een schuilstal die groot genoeg is dat Shelby er ook bij mag? Want straks wordt het bloedheet,of in het najaar slecht weer,en dan is er helemaal niets meer aan daar op de wei voor haar en voor jou. Ik zou eens gaan rondkijken naar een betere stalling.

Ja er is een schuilstal die wel groot genoeg is, maar ze mag daar niet in staan als de rest er in staat. Ik heb al naar wat andere stallen in de omgeving gekeken, maar er zijn maar een paar stallen waar ze minimaal 8 uur buiten komt. Ik ga het straks nog even met mijn moeder bespreken en een tijd afspreken en als het dan nog niet goed gaat om naar een andere stal te gaan

anjali
Berichten: 15133
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:06

Dat dacht ik wel,dat Shelby niet in die schuilstal zou mogen.Gewoon iets anders zoeken ,veel fijner voor haar en voor jou.

anjali
Berichten: 15133
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:19

Als jedaar niet wegwilt,dan zou je ook aan de pensionhoudster kunnen voorstellen dat Shelby met een of enkele vriendjes van haar een apart stukje wei krijgt met ook een apart schuilstalletje voor haar en haar vriendje(s).

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:43

DaimysHorses schreef:
anjali schreef:
Is er eigenlijk wel een schuilstal die groot genoeg is dat Shelby er ook bij mag? Want straks wordt het bloedheet,of in het najaar slecht weer,en dan is er helemaal niets meer aan daar op de wei voor haar en voor jou. Ik zou eens gaan rondkijken naar een betere stalling.

Ja er is een schuilstal die wel groot genoeg is, maar ze mag daar niet in staan als de rest er in staat. Ik heb al naar wat andere stallen in de omgeving gekeken, maar er zijn maar een paar stallen waar ze minimaal 8 uur buiten komt. Ik ga het straks nog even met mijn moeder bespreken en een tijd afspreken en als het dan nog niet goed gaat om naar een andere stal te gaan

Heel goed dat je dat belangrijk vindt. Ook zeker geen overhaaste beslissing maken, want de volgende stal moet eigenlijk wel echt goed zijn. Niet dat je weer moet verhuizen.

De huidige stal is op papier inderdaad echt ideaal. Helaas lijkt het er op dat de praktijk anders uit wijst.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:05

Hoe groot is het daar eigenlijk?Het klinkt als niet zo heel groot. Misschien te klein voor 13 paarden?Als er bij mij iemand een paard uit of in de wei wil zetten komt er niemand vd paarden zich bemoeien,het gras en eten is altijd belangrijker. In en uit de wei is enkel maar werken en daar heeft niemand zin in.
Dat ze niet mee in de schuilstal past is eigenlijk niet zo van belang. Wij hebben een schuilstal van 200m2 en eigenlijk staan die daar nooit te gelijk in dat is wisselend en bij mij is de groep met 8 ook nog eens kleiner. Soms staat of ligt er wel eens 1 alleen in te soezen ,soms staat er een groepje van 3 in,enkel als ik ze eten geef en verplicht opsluit staat alles er, maar dan kunnen ze niet anders.