Manege pony overkopen

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sure_lee

Berichten: 10426
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:59

Wat gaaf TS. Houd je ons hier op de hoogte van de ontwikkelingen? Komt vast allemaal goed.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:06

Rizette schreef:
Goed dat je haar apart zet , er staan daar te veel paarden op een te klein stuk dan is een nieuwkomer zeker de pineut. Hou goed in de gaten of ze goed voer krijgt en goed blijft eten. Ze zijn zo terug gevallen als ze verhuizen.


Knap dat je dat kunt zien vanaf een foto... of ken je de stal?

Lijkt me prima beleid wat ze daar voeren, zo kunnen ze mooi kennismaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:09

Rizette schreef:
Goed dat je haar apart zet , er staan daar te veel paarden op een te klein stuk dan is een nieuwkomer zeker de pineut. Hou goed in de gaten of ze goed voer krijgt en goed blijft eten. Ze zijn zo terug gevallen als ze verhuizen.


Valt vaak wel wat mee hoor. Mijn paard kwam van 24/7 binnen bij mij naar overdag buiten. Is alles behalve ingevallen. Goed op gewicht gebleven etc. En ook nieuwkomers in een kudde worden niet meteen de pineut. Klein stuk kun je niet zien vanaf de foto.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 19:45

Autumnn schreef:
Dat komt allemaal goed TS, mijn ex manegepaard snapte het ook allemaal niet in het begin maar dat is helemaal goedgekomen :) Geef haar de tijd, niks overhaasten (laat haar eerst wennen en ga daarna pas rijden), dan komt het allemaal goed! Gefeliciteerd nogmaals met je uitgekomen droom *\o/*
Hoe lang heeft ze als manegepony daar gestaan eigenlijk?


Vanaf 2010 als het goed is! Ja ze mag eerst lekker wennen en dan gaan we pas dingen doen :j

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 19:45

goldy007 schreef:
Ahhh Shelby, :j
leuk om te zien dat ze goed terecht is gekomen!
Veel plezier met elkaar!
Groetjes Cindy (mama van Esmee en Summer/ baasje van Famous)


Dankjewel! <3

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 19:46

Sure_lee schreef:
Wat gaaf TS. Houd je ons hier op de hoogte van de ontwikkelingen? Komt vast allemaal goed.


Ja natuurlijk . Ik houd jullie op de hoogte!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 19:53

Het komt vast goed hoor, het is flink wennen zo’n grote verandering ineens.
Over een week zal vast al wel wat beter gaan al.

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 20:27

Rizette schreef:
Goed dat je haar apart zet , er staan daar te veel paarden op een te klein stuk dan is een nieuwkomer zeker de pineut.


Veel plezier met je pony, en ik hoop dat je over een half jaartje of zo een update plaatst.
Lekker apart laten staan voorlopig, geef haar maar een poosje de kans te wennen; nieuwe stalling en nieuwe paarden doet best wat met een paard. De omschakeling is voor haar best groot en rustig aan kan beslist geen kwaad.
En zeker zijn veel nieuwe pony's de pineut in een bestaande kudde. Soms gaat het ineens goed (makkelijkste is in het weideseizoen, dan staan ze met de snottert in het gras) maar met de nadruk op soms. Er zijn mensen die ze het laten 'uitknokken' maar na meerdere keren verhuizen is mijn ervaring dat met beleid en rustige introductie nauwelijks stress oplevert.
Lekker genieten, je gaat de mooie tijd van het jaar tegemoet wat weer betreft.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 21:48

Hier nog wat foto’s van Shelby van vandaag Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anomien

Berichten: 7421
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:10

Leuk!!! Ze ziet er goed uit. Je mag trots zijn hoor..

Emj_23
Berichten: 1213
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:14

Oh wat leuk! Lekker buiten en langzaam kunnen wennen aan nieuwe vriendjes. Jullie pakken het goed aan.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:32

Wat ontzettend leuk voor je!

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:52

Wat een super leuke pony zeg!! Lijkt mij ook zeker niks te duur.

Dat ze wat moet wennen is natuurlijk niet gek, het is een hele verandering voor haar. Gewoon lekker aandacht geven wanneer ze dat wil en met rust laten als ze even wil bekomen. Ik denk dat het helemaal goed gaat komen. Leuk hoor!

xrobbiee

Berichten: 301
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 00:19

Stille mee lezer hier maar ik vind het zo leuk om dit te volgen. Op de laatste foto's ziet het er ook gewoon echt uit als een blije pony, heel leuk om te zien!

Castilja

Berichten: 2512
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:22

Gaat goed zo te zien!! Heerlijk!

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:15

Wat een leuk verhaal en hoe super dat ze nu 24/7 buiten mag staan.

Om haar te helpen ontspannen zou jij kunnen kijken naar magnesium. Dit kan je mengen in haar voer.

Via horsecomplete zou je ook een kruidenmeting kunnen laten doen. Die zullen haar (waarschijnlijke) maag problemen in het herstel kunnen helpen in deze begin periode.

Met voldoende goed ruwvoer zal ze de rest snel niet meer nodig hebben.

*houd haar gedrag in de gaten. Ze lijkt nu wat opgetrokken, maar dit kan ook van de spanning zijn. Als ze dit niet los laat kan het op maagzweren duiden, de kruiden helpen maar zullen niet de problemen volledig wegnemen. Er zal een medicijn gevoerd moeten worden.
Denk bij symptomen ook aan veel gapen, buik niet aan mogen raken, singel pijn, schoppen naar de buik etc.
Maar ik denk dat de mensen op stal je ook kunnen helpen met het signaleren van deze symptomen.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:27

Ze ziet er super goed uit! Petje af. :)

MissJG

Berichten: 387
Geregistreerd: 28-09-16

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:37

Wat een super leuke pony en wat een lieve ouders heb je zeg! Ik hoop dat je af en toe een update blijft plaatsen. Maar voor nu wens ik jullie heel veel geluk samen!❤️

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 14:46

MissJG schreef:
Wat een super leuke pony en wat een lieve ouders heb je zeg! Ik hoop dat je af en toe een update blijft plaatsen. Maar voor nu wens ik jullie heel veel geluk samen!❤️


Dankjewel! Ik ben mijn ouders heeeeeel dankbaar dat ze Shelby wilden kopen <3

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 14:50

KellyR schreef:
Wat een leuk verhaal en hoe super dat ze nu 24/7 buiten mag staan.

Om haar te helpen ontspannen zou jij kunnen kijken naar magnesium. Dit kan je mengen in haar voer.

Via horsecomplete zou je ook een kruidenmeting kunnen laten doen. Die zullen haar (waarschijnlijke) maag problemen in het herstel kunnen helpen in deze begin periode.

Met voldoende goed ruwvoer zal ze de rest snel niet meer nodig hebben.

*houd haar gedrag in de gaten. Ze lijkt nu wat opgetrokken, maar dit kan ook van de spanning zijn. Als ze dit niet los laat kan het op maagzweren duiden, de kruiden helpen maar zullen niet de problemen volledig wegnemen. Er zal een medicijn gevoerd moeten worden.
Denk bij symptomen ook aan veel gapen, buik niet aan mogen raken, singel pijn, schoppen naar de buik etc.
Maar ik denk dat de mensen op stal je ook kunnen helpen met het signaleren van deze symptomen.

Dankjewell voor het advies! Ze gaapt soms wel en hapt naar haar buik. Dit deed ze op de manege ook al. Gisteren wilde ze krabben met haar achterbeen en toen hoorde je iets kraken ofzo. Dus als ze gewend is laten we de osteopaat komen. Met het poetsen vindt ze het bij de buik niet heel fijn. Ze heeft ook singeldrang en dit komt omdat ze niet wisten dat ze drachtig was en dus de singel gewoon hard aantrokken en haar misschien deden straffen als ze lelijk deed. :( ze heeft nu onbeperkt ruwvoer. Ik voer haar nu nog geen krachtvoer omdat ik nu niks met haar doe. Ik wil haar wel vitamine brokjes bij gaan voeren als ze niet genoeg aan het hooi heeft dus dan kan ik inderdaad wel magnesium er door heen doen.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 14:51

Hier nog wat foto’s van gisteren
Afbeelding
Afbeelding

Castilja

Berichten: 2512
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:19

Blije Shelby :D

Niqui

Berichten: 2188
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:28

Wat een lief hoofdje heeft ze!

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:13

DaimysHorses schreef:
Dankjewell voor het advies! Ze gaapt soms wel en hapt naar haar buik. Dit deed ze op de manege ook al. Gisteren wilde ze krabben met haar achterbeen en toen hoorde je iets kraken ofzo. Dus als ze gewend is laten we de osteopaat komen. Met het poetsen vindt ze het bij de buik niet heel fijn. Ze heeft ook singeldrang en dit komt omdat ze niet wisten dat ze drachtig was en dus de singel gewoon hard aantrokken en haar misschien deden straffen als ze lelijk deed. :( ze heeft nu onbeperkt ruwvoer. Ik voer haar nu nog geen krachtvoer omdat ik nu niks met haar doe. Ik wil haar wel vitamine brokjes bij gaan voeren als ze niet genoeg aan het hooi heeft dus dan kan ik inderdaad wel magnesium er door heen doen.

Dat klinkt inderdaad wel plausibel. Heel veel paarden op stallen en maneges happen naar de buik, dit duidt dan vaak op pijn aan de maag. (Voor de goede orde: ik wil niet beweren dat dat hier aan de hand is, het is een mogelijkheid.) Vaak wordt er op die stallen veel krachtvoer gevoerd en weinig ruwvoer. De maag wordt dan te zuur en dit kan uiteindelijk ook kleine of grote maagzweren veroorzaken. Dit uit zich dan door happen naar de buik wanneer je er aan zit en ook door gapen.

Ik zou deze pony inderdaad lekker veel ruwvoer geven icm een vitamine brokje en dan even afwachten hoe ze het gaat doen. Osteopaat is voor een ex-manege pony wellicht ook wel fijn.

Goed bezig hoor! Heel leuk hoe je er mee bezig bent.

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:56

Goed bezig TS, je klinkt alsof je weet wat aan het doen bent +:)+ een osteopaat is erg fijn voor haar, maar kijk ook eens naar een masseur. Mijn ex manegepaard had niks aan een osteopaat maar des te meer aan een masseur. Ze is daardoor zo opgeknapt!