Hoe betalen jullie je paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juliaatje_x
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-01-18

Hoe betalen jullie je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 21:49

Heyy,

Vraagje hoe betalen jullie je paard (vooral voor scholieren) ben benieuwd, zodat ik zelf ook nog wat "inspiratie" op kan doen

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:57

Hoi,
Ik betaal mijn paard deels zelf :) Ik heb een studentenjob en ga regelmatig babysitten. Ik verdien rond de 300 euro per maand. Maar mijn moeder betaalt de vaste kosten zoals de stal meestal volledig. De aankoop van mijn paard, medische kosten, hoefsmid, materiaal etc. neem ik op mijn rekening. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik een spaarrekening heb staan waar wel echt een pak geld opstaat voor onverwachtse kosten, zodat ik deze in ieder geval van nood kan gebruiken.

prugelpiet

Berichten: 12572
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:00

Ik betaal mijn paard helemaal zelf. Ik ben 18 en bijna afgestudeerd. Hoe? Zowel zaterdag als zondag werken, en de vrije halve dagen doordeweeks ook. Maar zonder die halve dagen redde ik het ook. En er daarnaast maar vrede mee hebben dat ik niet altijd geld heb voor andere leuke dingen en uitjes, maar dat wist ik van te voren.

Of ik het aanraad? Nee, zeker niet. Mijn paard was eerst mijn bijrijdpaard, ik wou haar niet kwijt dus heb haar gekocht toen ze weg moest. Ik zou nooit nu bewust op zoek gaan naar een paard.

Ohja. Ik heb ook nog een auto, dus ik ben helemaal een arme student, die alleen maar arm word door haar eigen schuld :+

Edit: ik zie in je profiel dat ik 15 ben. En eerlijk? Met het loon wat je op die leeftijd krijgt, ga je het niet redden ben ik bang. Wat voor ideeën had je zelf al?

Pieneappel

Berichten: 494
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:14

Bij mij eigenlijk precies hetzelfde als Prugelpiet :+

Vaste dagen in de week opofferen om te werken (zaterdag, koopavond en evt nog een halve dag tussendoor). En idd veel leuke dingen en uitjes er voor laten.
Ook ik had mijn verzorgpony overgekocht en als ik zo’n kans weer zou hebben zou ik het niet nog eens doen. Ik heb me soms in lastige situaties gewurmd hierdoor. Maar dat wil niet zeggen dat ik er spijt van heb want ik ben heel gelukkig met haar en zou haar ook voor geen goud weg willen. <3

Ik heb ook nog wel voordeel dat ik in een ‘goedkope’ omgeving woon qua stalling, als ik in de randstad zou wonen had het me ook nooit gelukt

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:21

Toen ik hem net kreeg (hij was eerst mijn verzorgpaard), heb ik heel veel extra uren gewerkt. Ook liep ik stage waar ik een bedrag per maand voor kreeg. Nu werk ik 32 uur per week. En daar red ik het mee.

Op mijn 15e had ik nooit een eigen paard kunnen onderhouden. Welicht had ik de stalling kunnen missen, maar dan had ik ontzettend hard moeten werken, en was ik er niets mee opgeschoten. Ik zou dan namelijk geen geld overhouden voor lessen, spullen die je nodig hebt of eventuele dierenartskosten.

Deze maand ben ik ruim 400 euro extra kwijt geweest aan dingen zoals een bekapper, een tandartsrekening (bijna 100 euro), spullen voor zijn zomereczeem (denk aan dekens, smeersels, extra/ander/speciaal voer), heeft hij een schimmel gehad (een nieuw halster gekocht, imaverol gekocht) en had hij een flinke wond aan zijn been waardoor en de dierenarts kwam en ik vervolgens mijn hele medicijnkast aan moest vullen. Dat zijn allemaal dingen die ik nu kan betalen, omdat ik een fulltime baan heb. Als ik dat niet had gehad, was ik nu de pineut. Daarnaast doe ik niet veel andere dingen buiten het zorgen voor mijn paard, omdat ik daar (nu) het geld niet voor heb. :+

Ik zou als ik jou was starten met een leuk verzorgpaard en pas gaan denken aan een eigen paard als je afgestudeerd bent. Dat bedoel ik niet negatief, maar het is echt fijner voor jezelf en je paard. Financiele stress is niet leuk.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Hoe betalen jullie je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:24

Toen ik nog naar school ging, heel veel bijbaantjes. In het weekend gaan werken, vakanties werken. En dan kon ik de stalling etc betalen. De tip van hierboven is eigenlijk goud waard, zoek een verzorgpaardje en amuseer je daarmee, het is echt niet leuk om als 16-17 jarige al financiële stress te moeten hebben, dat heb je later nog genoeg x)

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:29

Het is mij ook gelukt op mijn 15de door een ochtend krantenwijk te gooien (nouja 20 en in het weekend (toen was alleen zaterdag de winkel open) en 1 avond doordeweeks achter de kassa. Daarmee verdiende ik rond de 400 euro per maand en betaalde ik alles zelf aan mijn paard. Geld over voor leuke dingen had ik dan weer niet. Achteraf zou ik het misschien niet meer zo doen maarja je bent jong je wil wat...

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe betalen jullie je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:46

Ik heb ook mijn verzorgpaard over gekocht. Het kan wel maar ik zou het niet aanraden. Naast mijn studie heb ik zoveel mogelijk gewerkt om alle kosten te kunnen dragen maar daardoor soms ook te weinig tijd voor het dier zelf en ik heb veel dingen moeten ervoor moeten laten. Als de optie er is zou ik lekker leasen of bij rijden.

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:59

Ik krijg maandelijks geld van ome DUO en daarnaast werk ik nog gemiddeld 50-60 uur per maand op het terrein waar ik ook stage loop. :)

nicole_floor

Berichten: 3265
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:14

Ik betaal mijn paard deels zelf. Mijn paard staat aan huis en hooi maken we zelf. Dus hier heb ik geen kosten aan. Hoefsmid (ijzers betaal ik wel) en brokken betalen mijn ouders. Tandarts, dierenarts en lessen enzo betaal ik zelf. Ik werk trouwens 40 uur in de week.

Stro betalen mijn ouders ook, omdat mijn vader toch altijd een grote lading laat komen voor de koeien.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Hoe betalen jullie je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:31

Ooit had ik een stalgenootje meegemaakt en ze was 15 jaar oud en ze moest en zou een eigen paard hebben.

Mocht niet van de ouders maar ze deed het toch.........

Maar die ging wat mankeren en werd ziek en ook nog eens kreupel en ze kon het helaas niet meer betalen en moest het wegdoen, niemand wilde het dier kopen i.v.m. de kreupelheid en dus ging het weg bij de handelaar en van het dier is nooit meer iets vernomen (slacht).

Dus nee, ik zou het niet gaan doen als ik jou was.

Hou het maar lekker bij verzorgpaard of bijrijpaard tot je het betalen kan.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:32

Met geld :')

Ik heb naast mijn studie diergeneeskunde altijd een bijbaan gehad van minimaal 15-20 uur per week. Paard stond in Zwolle op de paddock in de groep, dat was destijds in Utrecht niet te vinden, en dan moest ze haar vriendje waar ze al 14 jaar bijstaat missen. Dus het was puzzelen, hard werken, en ik heb helaas wat studievertraging opgelopen... maar het was het waard.

Ik betaalde trouwens alles zelf, paard, studie, huis... had beter na mijn studie een paard kunnen kopen maar ja... toen ik deze kocht wist ik nog niet dat ik diergeneeskunde zou gaan studeren in Utrecht.

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Hoe betalen jullie je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:42

Toen ik 15 jaar was, betaalden mijn ouders alles.
Was wel op een boerderij waar we wat ponys aan huis hadden.
Ik reed er mee op de vereniging, heb jaren in de ponysport gereden.
Maar ik kan me niet heugen dat ik dat moest betalen.
Ik had wel een zaterdag baantje maar dat was meer om te sparen, of als ik iets wilde kopen.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe betalen jullie je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:18

Ik heb het geluk dat mijn pony's praktisch aan huis staan. Mijn ouders hebben altijd de basiszaken betaalt tot ik zelf een bijbaantje had. Mijn pa bleef wel het hooi betalen, maar alle overige kosten waren voor mezelf. Ik heb altijd zo veel mogelijk gewerkt als ik niet naar school hoefde.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Hoe betalen jullie je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:38

Ik kreeg op mijn 16e twee shetlanderd. Deze heb ik vanaf het begin af aan eigemlijk helemaal zelf betaald. Nu heb ik wel het geluk dat ze aan huis staan hoor! Ik heb ze ondertussen alweer bijna 4 jaar en ik ben nu dus 20. Zelf werk ik in het weekend bij een tankstation 8 tot 16 uur en daar kom ik redelijk van rond.

juliaatje_x
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 09:54

prugelpiet schreef:
Ik betaal mijn paard helemaal zelf. Ik ben 18 en bijna afgestudeerd. Hoe? Zowel zaterdag als zondag werken, en de vrije halve dagen doordeweeks ook. Maar zonder die halve dagen redde ik het ook. En er daarnaast maar vrede mee hebben dat ik niet altijd geld heb voor andere leuke dingen en uitjes, maar dat wist ik van te voren.

Of ik het aanraad? Nee, zeker niet. Mijn paard was eerst mijn bijrijdpaard, ik wou haar niet kwijt dus heb haar gekocht toen ze weg moest. Ik zou nooit nu bewust op zoek gaan naar een paard.

Ohja. Ik heb ook nog een auto, dus ik ben helemaal een arme student, die alleen maar arm word door haar eigen schuld :+

Edit: ik zie in je profiel dat ik 15 ben. En eerlijk? Met het loon wat je op die leeftijd krijgt, ga je het niet redden ben ik bang. Wat voor ideeën had je zelf al?



Ik ben zeker niet van plan om nu een paard te kopen maar over een tijdje pas maar vroeg me af hoe jullie dit deden

juliaatje_x
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 09:56

Isabel_k schreef:
Toen ik hem net kreeg (hij was eerst mijn verzorgpaard), heb ik heel veel extra uren gewerkt. Ook liep ik stage waar ik een bedrag per maand voor kreeg. Nu werk ik 32 uur per week. En daar red ik het mee.

Op mijn 15e had ik nooit een eigen paard kunnen onderhouden. Welicht had ik de stalling kunnen missen, maar dan had ik ontzettend hard moeten werken, en was ik er niets mee opgeschoten. Ik zou dan namelijk geen geld overhouden voor lessen, spullen die je nodig hebt of eventuele dierenartskosten.

Deze maand ben ik ruim 400 euro extra kwijt geweest aan dingen zoals een bekapper, een tandartsrekening (bijna 100 euro), spullen voor zijn zomereczeem (denk aan dekens, smeersels, extra/ander/speciaal voer), heeft hij een schimmel gehad (een nieuw halster gekocht, imaverol gekocht) en had hij een flinke wond aan zijn been waardoor en de dierenarts kwam en ik vervolgens mijn hele medicijnkast aan moest vullen. Dat zijn allemaal dingen die ik nu kan betalen, omdat ik een fulltime baan heb. Als ik dat niet had gehad, was ik nu de pineut. Daarnaast doe ik niet veel andere dingen buiten het zorgen voor mijn paard, omdat ik daar (nu) het geld niet voor heb. :+

Ik zou als ik jou was starten met een leuk verzorgpaard en pas gaan denken aan een eigen paard als je afgestudeerd bent. Dat bedoel ik niet negatief, maar het is echt fijner voor jezelf en je paard. Financiele stress is niet leuk.



Ik ben ook zeker niet van plan om het nu al te doen. Echt pas als ik afgestudeerd ben. Voor nu heb ik en te weinig geld en heel weinig tijd

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Hoe betalen jullie je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:19

Ik heb heel mijn leven van een paard gedroomd...nu pas heb ik er eentje kunnen kopen en kan ik zonder zorgen zeggen dat ik het kan betalen...ik ben 40!

Zeg nu niet dat het zo lang zal duren voor iedereen, maar ben blij te lezen dat je je nu nog niet meteen in dat avontuur stort. Eerst leven en als je over hebt, dan ervoor gaan!

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hoe betalen jullie je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:33

Het is zeker niet onmogelijk op jonge leeftijd, ik was denk ik al rijk als ik geen paard had gehad maar ik zou het zo weer doen. Ik heb wel het geluk dat in financiële bijstand krijg van mijn moeder, ook als het mis gaat. Als ik deze niet zou hebben dan denk ik wel dat ik er 2x over zou nadenken.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:44

Ik had een verzorgponytje maar die is uiteindelijk geëindigd als mijn eigen pony. Al jaren betaalde ik van mijn zakgeld spullen voor haar, en nu ze van mij is betaal ik oa de kosten van mijn bijbaantje.

Hoe dan ook, ik heb mazzel dat ze gratis bij kennissen staat en we dus alleen hooi/vlas/hoefsmid/da/spullen kosten hebben. Met mijn ouders hebben we afgesproken dat zij hooi/hoefsmid/da betalen en ik samen met mijn zus de vlas kosten en spullen die wij nodig vinden kopen.

Ook al kost ze ons dus relatief weinig, er zijn altijd grote onverwachte kosten. Zo is ze jaren gezond geweest maar hebben we afgelopen jaren flinke dierenarts kosten gehad. Ondanks dat ze ons dus maar ca €50.- gemiddeld per maand kost (met pensioen niet, wordt niet meer mee gereden etc) zijn de dierenarts kosten echt niet mis.

Zelf heb ik op mijn spaarrekening ook altijd nog een da potje, dat mocht er iets gebeuren en mijn ouders willen er niet zoveel voor kwijt zijn: dat ik het zelf kan betalen. Een paard kost je zo veel tijd en soms geld maar je krijgt er zeker ook heel wat voor terug!

Wiwabalia

Berichten: 4699
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Hoe betalen jullie je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:03

Toen ik nog student was (paard heb ik vanaf mijn 17de), betaalde mijn ouders 2/3de van de stalling, en het overige maakte ik over naar mijn moeder. Hoefsmid/DA betaalde mijn ouders toen ik nog niet zovee;l verdiende, maar naarmate ik ouder werd en een beetje redelijk salaris kreeg met mijn bijbaan heb ik deze kosten zelf betaald.

Stalling hoefde ik pas te betalen toen ik fulltime ging werken. Consequentie is net als bij veel anderen; veel werken en veel met het paard bezig zijn maar dat vond ik totaal niet erg.

Spullen zoals dekjes/halsters/voer/zadelmaker of de masseur heb ik altijd zelf betaald.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:05

Tot mijn 18e werd de stalling betaald (als ze daar stonden) en de rest gesplit. Zadels etc betaalde ik wel zelf.
Vanaf de dag dat ik 18 was betaal ik alles zelf op eigen initiatief. Mijn paarden, mijn kosten, mijn zorg. Dan maar nóg harder werken.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Hoe betalen jullie je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:26

om eerlijk te zijn betaal ik niks zelf... mijn ouders geven niets om paarden, mijn ooms wel. er zitten wel wat voorwaardes aan:
- ik doe alles zelf.
- ik regel alles zelf.
- ik zet me in als me iets gevraagd wordt
- spullen betaal ik wel zelf
- mijn ouders rijden nergens heen met het paard. het paard is dus puur voor thuis. (of ik moet ander vervoer regelen)
- ze verwachten verantwoordelijkheid. als ik op vakantie ga dan dien ik zelf een ''oppas'' te regelen etc.
- als ze het idee hebben dat ik er niks mee doe dan gaan ze weg.
- mijn paarden staan aan huis dus ik zit al niet met echte stallings kosten zeg maar

Wiwabalia

Berichten: 4699
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:53

BlackBeautyZ schreef:
om eerlijk te zijn betaal ik niks zelf... mijn ouders geven niets om paarden, mijn ooms wel. er zitten wel wat voorwaardes aan:
- ik doe alles zelf.
- ik regel alles zelf.
- ik zet me in als me iets gevraagd wordt
- spullen betaal ik wel zelf
- mijn ouders rijden nergens heen met het paard. het paard is dus puur voor thuis. (of ik moet ander vervoer regelen)
- ze verwachten verantwoordelijkheid. als ik op vakantie ga dan dien ik zelf een ''oppas'' te regelen etc.
- als ze het idee hebben dat ik er niks mee doe dan gaan ze weg.
- mijn paarden staan aan huis dus ik zit al niet met echte stallings kosten zeg maar


Betekend dat, dat je ook nergens heen mag? Of dat hun niet rijden? Maar iemand anders wel?

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Hoe betalen jullie je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:57

Tot mijn 17e hebben mijn ouders alles betaald. Daarna heb ik de pony verkocht en ben ik er 5 jaar tussenuit geweest. Op mijn 23e weer een paard gekocht. Aanschaf van paard en trailer + alle spullen weer nieuw (zadel/hoofdstel etc) was even een grote hap uit het spaargeld. Maar ik werk fulltime en mijn man ook. Dus daar betaalden we alles van. Nu hebben we in 2017 een boerderij gekocht dus staan de paarden thuis :)