[BLOG] Waarom vinden sommige mensen paardrijden zielig?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

[BLOG] Waarom vinden sommige mensen paardrijden zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 11:06

(Dit is mijn eerste blog, ik ga beginnen met bloggen op bokt.)

''Paardensport moet worden verboden!'' Zeggen veel mensen. Ze vinden het zielig om op een rug van een paard te zitten. Maar de vraag is: Waarom? Dit is de reden waarom veel mensen dat vinden: ''De rug van een paard is niet bedoeld om op te rijden, veel paarden krijgen er rugproblemen van. Ook om ze hoog te laten springen of dressuur te leren, worden vaak methoden gebruikt waarbij de paarden pijn wordt gedaan.'' Waarom vinden ze dat paardrijden afgeschaft moet worden? Als ik aan het paardrijden ben merkt ik bijna altijd op dat het paard er plezier in heeft en zijn oortjes naar voren heeft. Dan is het toch niet zielig? Als het paard er plezier in heeft. De mensheid heeft paarden vroeger gewoon echt nodig gehad. Neem een voorbeeld aan de Romeinen

Afbeelding
en de Egyptenaren

Afbeelding
, zonder paarden konden zij niets. Maar ook nu hebben wij paarden nog nodig om op de rijden. Neem een voorbeeld aan de politie die paarden vaak gebruiken om mensen tegen te houden bij rellen enzo.
Afbeelding Maar ook gewoon als hobby. ;) Dit was mijn blog. En je hoeft niet bang te zijn dat paardrijden wel wordt afgeschaft, want de politie heeft paarden ook nodig. ;) En jij natuurlijk ook voor je ontspanning. ;)
Afbeelding
(Ik hoop dat jullie het leuk en leerzaam vonden.)

P.S. Geef ff je mening waarom paardrijden wel/niet zielig is.

Van: Hinnik12
Laatst bijgewerkt door Hinnik12 op 25-05-19 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: [BLOG] Waarom vinden sommige mensen paardrijden zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 11:11

Je schrijft heel erg netjes voor je leeftijd! Ik weet alleen niet of Bokt het ook wel leuk vind dat je begint met bloggen. Zo ja: oefen in ieder geval rustig verder!

Over je blog: ik denk niet dat paardrijden voorlopig niet meer mag. Wel denk ik dat er een grotere groep mensen komt met een afkeer voor deze hobby.

Anoniem

Re: [BLOG] Waarom vinden sommige mensen paardrijden zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 11:53

Hij loopt mooi met de oortjes naar voren...
Ik ben opgegroeid in de natural horsemanship wereld. Ik was altijd erg nieuwsgierig naar wat daar buiten was, want ik zag wel dressuurwedstrijden voorbij komen maar ik deed er nooit aan mee en was hier eigenlijk ook nooit bij. Door de wereld waarin ik opgroeide leerde ik al vanaf mijn zesde om paarden te lezen. Mn instructrice had alleen een behoorlijke hekel aan de reguliere paardensport wereld omdat daar alles zielig zou zijn en mensen daar hun paarden slecht zouden behandelen omdat ze ze niet zouden kunnen lezen. Ik was juist erg nieuwsgierig want ik wilde ook graag wedstrijden rijden, en het recreatieve rondjes rijden begon te vervelen, en ik vond dat ze zich misschien ook wel een beetje aanstelde want niet alle sportpaarden worden mishandeld of zo.
Op mijn 13e stopte ik dus met lessen bij die instructrice en daarna heb ik op verschillende dressuurstallen en maneges gereden. Het viel me inderdaad op dat mijn niveau van rijden wat achterliep op mijn leeftijdgenootjes die al altijd dressuurmatig hadden gereden. Maar volgende situatie blijft me altijd bij: ik stond met mijn paard op de poetsplaats en een meisje dat geloof ik m1 reet en twee jaar jonger was dan ik, hielp me met borstelen. Ik voelde heel veel spanning onder mijn handen en het paard stond met zijn neusgaten wijd open, dus ik zei tegen dat meisje: volgens mij voelt hij zich niet zo heel erg fijn. Ik dacht dat het meisje al aardig wat zou weten, want ze reed al best wel goed en was ook nog eens veel jonger dan ik dus als ze mijn leeftijd had gehad, had ze nog beter gereden. Toen zei ze: hij is juist super blij, hij heeft zijn oortjes naar voren. Paard stond strak van de spanning neusgaten open en ja, oren naar voren, maar niet op de vrolijke manier de oren naar voren, maar op de alerte vluchtreactie oren naar voren manier. Ik vind sportpaarden die altijd op stal gehouden worden zielig. En paarden die in hyperflexie worden gereden vind ik ook zielig. Maar ik ben het niet met mijn vroegere instructrice eens dat alle sportpaarden zielig zijn want er lopen ook paarden bij die het gewoon prima hebben. Maar wat ik wel met mijn instructrice eens ben is dat veel mensen die op de manege zijn opgegroeid of netjes dressuurmatig kunnen rijden, weinig verstand hebben van het lezen van paarden. En als je je paard niet kunt lezen, vind ik het wel zielig