Heb je ooit je paard laten slachten?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laboum

Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:09

Als ik wilde mocht ik hem tot het laatst zelf vast houden. Dit wilde ik niet.
Ik ben bij de trailer gebleven en heb nog afscheid genomen toen hij lag.
Ik koos voor het paard, wat voor hem het beste was. Niet wat voor mij het beste was.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:27

NathalietjeB schreef:
lianne484 schreef:
gewoon intresse, waarom zijn er zoveel mensen voor schieten en niet voor inslapen?


ik kies voor schieten omdat het sneller is het is gewoon naar binnen een aai op t hoofd dat ding gaat tegen t hoofd en de pin gaat gelijk af en je paard is gelijk dood...

bij inslapen word je paard eerst onder narcose gebracht en in slaap gebracht en daarna krijgen ze pas de dodelijke spuit...
al zijn er ook paarden die tegen de narcose gaan lopen vechten en dat is echt een afgrijselijk gezicht...dat wil je niet meemaken..
en met inslapen is paard geestelijk gewoon nog aanwezig
pas met de dodelijke spuit stopt het hart met kloppen tot die tijd maakt een paard alles nog geestelijk mee...
en daarom kies ik voor slacht het is paf en het is dood..niks geen gevecht tegen de dood...alles gebeurt heel relaxt en paard heeft totaal niet door wat hem over komt



Oke, als wij een koe laten inslapen gebeurt dat meestal vrij relex. Raar dat paarden er dan weer anders op reageren

8nnemiek

Berichten: 43424
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:27

palousa_boy schreef:
Vegetariërs moeten het zelf weten, maar ik vind het altijd een beetje zinloos. Alsof er dan ineens een koe of kip minder geslacht gaat worden.

Dus jij koopt ook plofkip, want die ene plofkip wordt toch wel geslacht?
Het gaat niet om het slachten, maar om het fokken. Minder vraag = minder aanbod.
Voor een enkele vegetariër is daar wat van te zeggen, dat het weinig uitmaakt, maar er zijn inmiddels bijna een miljoen vegetariërs in Nederland.. Reken maar uit hoe veel dieren er daardoor niet gefokt hoeven te worden, en hoeveel meer ruimte er daardoor over blijft voor de overige dieren :)

En even ontopic; hier nooit een paard laten slachten gelukkig, mijn eerste paard is nog steeds bij mij en hopelijk over 20 jaar ook nog.
Slachten zou ik niet voor kiezen. Ik wil er graag bij zijn, rustig afscheid kunnen nemen, en fijn in zijn vertrouwde wei inslapen. Zeker een paard met pijn zou ik niet graag een lange trailerrit willen aandoen, en een vreemde omgeving met mijn druktemaker lijkt mij ook niks.
Geldt trouwens ook voor de hond, die zou ik ook thuis laten inslapen ipv bij de dierenarts.
Maar ik hoop natuurlijk heel hard dat mijn dieren gewoon aan ouderdom in hun slaap overlijden, en ik de keuze nooit hoef te maken :)

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:28

Gabbe schreef:
Ja mijn paard is geslacht. Maar is niet voor consumptie weggegaan. Als je de keuze heb tussen vechtend ten onder zullen gaan of een snel schot zonder dat hij het door had was voor mij de keus snel gemaakt. Ik heb het niet gezien wilde dit ook niet maar het geluid en de geur daar zal ik nooit meer vergeten.


Hier ook dezelfde keuze!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:33

Ik koop geen plofkip want die heb je hier niet ;)
En ik eet m'n eigen kippen, dat zijn geen plofkippen

F_inley

Berichten: 6406
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:37

Ik heb niet voor inslapen gekozen omdat mijn paard een heel sterk karakter had en hij zich al niet liet verdoven op de kliniek hij ging er dwars doorheen en werd niet slaperig. Ja als ik er alleen bij was zonder andere mensen. In overleg met de kliniek zijn we dan ook tot dit besluit gekomen. En als er eentje altijd riep mijn paard gaat niet naar de slacht was ik het wel. Maar nu? Mocht ik ooit weer voor de keuze staan gaat het weer zo. Ik heb hem bij de trailer gedag gezegd en toen is hij meegegaan met een aardige man. Hij liep daar ook heel vrolijk mee dit vond ik wel fijn hij is met zijn clownskop ten onder gegaan. Ik ben ook wel eens bij inslapen geweest en ondanks dat het paard ziek was vocht ze toch nog vond dit geen fijn beeld. Iedereen zijn eigen mening en die moet je respecteren.

Forny

Berichten: 46
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:39

Nee en dat zal ook nooit gebeuren :) ik tel bij wijze van spreken liever 300 euro neer om mijn paard vredig in te laten slapen dan met het idee te leven dat ze 'geslacht' is. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

Nataschax
Berichten: 392
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:46

FornyForever schreef:
Nee en dat zal ook nooit gebeuren :) ik tel bij wijze van spreken liever 300 euro neer om mijn paard vredig in te laten slapen dan met het idee te leven dat ze 'geslacht' is. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.


Dat idee heb ik ook.
dan kan ik ook rustig slapen gaan bij wijze van spreken.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:53

Lekker joh, stukje paardenvlees :9

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:55

Nataschax schreef:
FornyForever schreef:
Nee en dat zal ook nooit gebeuren :) ik tel bij wijze van spreken liever 300 euro neer om mijn paard vredig in te laten slapen dan met het idee te leven dat ze 'geslacht' is. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.


Dat idee heb ik ook.
dan kan ik ook rustig slapen gaan bij wijze van spreken.

Wat is er mis met een snelle pijnloze dood? Slacht is niet altijd meteen dat hij wordt opgegeten. Dat is je eigen keus.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:56

Nataschax schreef:
FornyForever schreef:
Nee en dat zal ook nooit gebeuren :) ik tel bij wijze van spreken liever 300 euro neer om mijn paard vredig in te laten slapen dan met het idee te leven dat ze 'geslacht' is. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.


Dat idee heb ik ook.
dan kan ik ook rustig slapen gaan bij wijze van spreken.

Bij slachten is het dier direct dood of hersendood als hij een pin door het hoofd krijgt. Bij inslapen krijgt hij 2 spuitjes, 1 zorgt ervoor dat het lichaam uitvalt, en 1 zorgt ervoor dat de rest ook uitvalt.
Als je paard dus bijv een gebroken been heeft en hij word ingeslapen, kan hij best gaan vechten voor dat eerste spuitje, enorm stressvol voor een paard :j

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:46

NathalietjeB: ik weet dat je er bij de slacht ook bij mag zijn.
Maar ik zelf zou slachten zelf niet aan kunnen, dat zal me de rest van me leven "achtervolgen"
En hem bij de trailer afgeven is echt geen haar op mn hoofd die daar over denkt, Ik blijf er bij tot de laatste adem

Ik lees hier een hoop berichten over vechten tegen inslapen
Ik heb er een stuk of 10 ingeslapen zien worden.
Allemaal stuk voor stuk rustig gegaan, en geen 1 heeft gevochten.
trouwens ook voor verschillende dierenartsen gedaan.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:51

Toen mijn pony heel slecht was ben ik zelfs wezen oefenen bij de slager om zeker te weten dat ik erbij zou kunnen zijn.
Het is nog niet zo ver gekomen maar als het zover is denk ik dat ik ook ga voor slacht, al is het alleen maar om niet met een kadaver op mn land te zitten, ik ken mezelf ik ga er namelijk naast blijven zitten tot rendac komt en ik denk dat ik dat niet wil zien.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:00

Op het moment dat je een paard geslacht ziet worden in Nederland, dan denk ik dat je er heel anders over denkt dan dat het zielig is. Op het moment dat je een paard laat inslapen heb je groot kans dat het paard ertegen vecht en daardoor een langzame dood tegemoet gaat. Een paard dat geslacht wordt, is gewoon in één keer morsdood.
Ik ben bij paardenslachterij Nijkerk geweest, het ene moment loopt het paard naar binnen alsof hij in een stalletje staat, een beetje gezonde stress van het in een nieuwe ruimte zijn (niet meer dan wanneer jij met je paard naar een nieuwe plek gaat), dan krijgt hij een pin door zijn hoofd en zakt gewoon door de benen, meteen hersendood en voelt direct niks meer van wat er om hem heen gebeurt.

Ik ben vegetariër, maar als ik voor een methode moet kiezen om mijn paard 'te laten gaan', dan zou dat slachten zijn. Een paard niet meer langer hoeven te laten vechten tegen zijn dood, en meteen laten gaan.

8nnemiek

Berichten: 43424
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:23

Vechten tegen de dood is natuurlijk onzin. Een paard weet niet dat hij dood gaat. En ze worden eerst onder narcose gebracht, precies hetzelfde als bij een operatie. Een paard kan het hooguit eng vinden om te gaan liggen, maar een paard dat er slecht aan toe is zal ook vrij makkelijk gaan liggen.

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:36

Ik heb beide gezien en ik ben in nijkerk geweest en ik kan alleen maar positieve verhalen vertellen over dat slachthuis. Zo zou elk dier aan zijn einde moeten komen. Inslapen duurt veel te lang na mijn idee.

Ik heb geinfomeerd bij mijn dierenarts en mijn DA mag zelf ook schieten. Dus de keus is snel gemaakt. Ik laat mijn paard schieten door mijn dierenarts in de wei waar hij op dat moment staat. Zijn maatjes kunnen afscheid nemen. De meneer waar hij bij staat kan hem weg slepen met de trekker. Geen denken aan inslapen.

Ik ben er tot zijn laatste adem en dat geld voor al mijn dieren.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:54

Ik kies definitief voor inslapen.
Ik heb het slachten gezien, maar ook gekeken hoe je paard naar een vreemde omgeving gaat. Een paard hecht zich aan zijn vertrouwde omgeving en daar vind ik dat het moet eindigen.

Ik heb 3 paarden in laten slapen en geen van heeft heeft gevochten of raar gedaan. In hun eigen omgeving dicht bij de stal heb ik ze wat lekkers geven en geknuffeld. De DA heeft een 5 dubbele dosis sedatie gegeven, ze werden hierdoor heel rustig en stonden nog steeds relaxed. Vervolgens met een infuus in de hals een 3 dubbele narcose, hiermee zakten ze heel rustig door de voor knieën en gingen gewoon liggen zoals ze in de weide gaan liggen. Daarna pas de vloeistof die het hart doet stoppen. Paarden hebben er niets van gemerkt en het was in een paar minuten gebeurt in hun eigen vertrouwde omgeving.
Alle drie zijn ze in mijn armen gestorven.

Voor mij geen slacht. Ik wil mijn maatje niet in stukken laten hakken.

Ik heb ze daarna allemaal laten cremeren. Ze werden met een speciaal gekoelde wagen met een soort brancard opgehaald en we hebben in het crematorium nog even afscheid kunnen nemen. De as heb ik thuis en daar zoeken we een mooi plekje voor in hun eigen omgeving.

Anoniem

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:00

Ja onze jaarling is jaren terug naar de slacht gegaan. Kon niet meer beter worden.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:04

Citroen22 schreef:
Ik heb beide gezien en ik ben in nijkerk geweest en ik kan alleen maar positieve verhalen vertellen over dat slachthuis. Zo zou elk dier aan zijn einde moeten komen. Inslapen duurt veel te lang na mijn idee.

Ik heb geinfomeerd bij mijn dierenarts en mijn DA mag zelf ook schieten. Dus de keus is snel gemaakt. Ik laat mijn paard schieten door mijn dierenarts in de wei waar hij op dat moment staat. Zijn maatjes kunnen afscheid nemen. De meneer waar hij bij staat kan hem weg slepen met de trekker. Geen denken aan inslapen.


Ik ben er tot zijn laatste adem en dat geld voor al mijn dieren.



Maar bij schieten in het slachthuis, moet een dier verbloeden/ leeg bloeden.... Want anders is het dier alleen hersendood..... Hoe doen ze dat dan op de wei? Geeft jou dierenarts dan als nog de dodelijke spuit?

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:31

Ik vertrouw.niet.elke dierenarts met schieten....vaak hebbe. Ze dit op.koeien geleerd... En koeien schiet je anders als paarden..
Zou dit ten zeerste afraden..
Vraag gewoon de slachter aan huis...

En idd..je moet verbloeden...of alsnog een spuit erin.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:56

Ik heb verschillende paarden (van ons zelf), verspreid over een aantal jaren, naar de slager gebracht.

Gaat zo snel en netjes. Ik zou het niet anders willen. Onze paarden gingen voor consumptie. Ik heb er van begin tot eind bij gestaan.

Ik heb respect voor de mannen (en vrouwen) die dat werk doen.... alles wordt zorgvuldig ontleed en alles wordt gebruikt. Klinkt raar, maar bijna met liefde.....

Mijn Haflinger die ik nu heb gaat (als het zover is én ze kan nog vervoerd worden) ook naar de slager. Ook weer voor consumptie, en dan sta ik er ook weer bij! Dat heb ik me paard belooft ;)

Er is voor mij wel een verschil...... ik breng ze zelf, naar een kleine slachterij van een slager bij ons in de buurt (Beverwijk). Fijne man en heeft een goed hart voor "zijn" dieren. Slacht wat hij nodig heeft voor in zijn winkel. Beesten/dieren staan er goed bij, lopen zomers gewoon op een goed stuk weiland voor dat ze gaan. In de winter koop hij op wat hij nodig heeft en staan ze bij zijn huis. Ook daar worden ze goed verzorgd. Kan ook niet anders, het ligt in zijn eigen winkel. Dus moet je wel goed voor ze zorgen ;)

Ik zou nóóit mijn paarden verkopen aan de handel voor de slacht, en ze dan op een lang en rot transport laten gaan.

Als het écht écht niet anders kan, dan inslapen via spuiten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:03

Vechten tegen inslapen is niet nodig en kan eenvoudig voorkomen worden door voldoende vloeistof te gebruiken....
Ik heb er twee in moeten laten slapen. 1 was een veulen van 36 uur oud, de ander op de kliniek na een ongeluk. Vond het niet fair om haar de nacht door te laten gaan zodat ze naar de slager kon.
Ligt dus maar net aan de situatie

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:13

Ik heb er 3 laten slachten,de slachterij zat bijna om de hoek en de paarden hoefden niet lang te reizen.En ze zijn voor menselijke consumptie weg gegaan.

Ik heb daar geen problemen mee.mijn huidige paard zal ws ingeslapen worden puur vanwege het feit dat hij van alles mankeert en ik wil dat hij de behandeling krijgt die nodig is en het nu wat omslachtiger is naar een slachterij te gaan.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:31

Nataschax schreef:
FornyForever schreef:
Nee en dat zal ook nooit gebeuren :) ik tel bij wijze van spreken liever 300 euro neer om mijn paard vredig in te laten slapen dan met het idee te leven dat ze 'geslacht' is. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.


Dat idee heb ik ook.
dan kan ik ook rustig slapen gaan bij wijze van spreken.

Ik heb dat ook.
Je bent dan nog wel verdrietig, maar als je hem laat slachten ook.
Slachten vind ik een ondankbare manier om een paard dood te laten maken.
Want anders word hij waarschijnlijk opgegeten
(Krijgt waarschijnlijk half bokt over zich heen...)

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:42

Veertje11 schreef:
Ik heb dat ook.
Je bent dan nog wel verdrietig, maar als je hem laat slachten ook.
Slachten vind ik een ondankbare manier om een paard dood te laten maken.
Want anders word hij waarschijnlijk opgegeten
(Krijgt waarschijnlijk half bokt over zich heen...)


Ik ben het daarmee eens. Ik vind slachten respectloos, en je eigen paard opeten of aan je hond voeren al helemaal. Als je er jaren op hebt gereden heb je er toch een band mee, dan hoort hij toch ook bij je gezin?
Nee hoor, gewoon netjes inslapen. Vechten is onzin als je gewoon een goede dierenarts hebt die voldoende toedient.