Heb je ooit je paard laten slachten?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LinaxLina
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:47

Nog nooit een paard naar de slacht gebracht.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:00

Ik heb mijn paard wel naar de slacht gebracht. In Nijkerk waar Jolliegirl toen werkzaam was. Hij heeft geen greintje schrik gehad en liep inderdaad gewoon mee alsof hij in de wasplaatst gezet werd. Toen was het zo gedaan. Een fijne manier want hij heeft er niets van gemerkt. Ik heb voor de slacht gekozen omdat ik bij inslapen weleens andere dingen heb gezien met eigen ogen. Dat beeld vond ik persoonlijker 'erger' dan een paard wat in 1 tel aan zijn einde komt.
Mocht ik weer voor dezelfde keuze komen dan zou ik zonder twijfel weer naar Nijkerk rijden (en dat is nogal een eindje ;-)
Geen leuke gebeurtenis natuurlijk maar wel op een manier die voor mij 'goed' voelde voor mijn paard.
De begeleiding is ook goed en ik ben later zelfs nog even bij hem gaan kijken. Die vrijheid krijg je dus ook...

LoveAmadeo

Berichten: 351
Geregistreerd: 07-10-13
Woonplaats: In mijn Huis :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:30

Jolliegirl schreef:
LoveAmadeo schreef:
Ik ben niet TEGEN slachten. Maar liever inslapen. Een kleine toevoeging, de geur die in een slachthuis hangt, die geur is niet prettig. Zoal voor mensen en dieren.
\

Wat een onzin.
Zet geen dingen neer als je niet weet hoe het zit..... >;)

Er hangt geen geur... Als je bij een goed slachthuis bent..
De paarden ruiken geen dood.. De paarden zijn niet bang voor bloed...


Mensen moeten zich eens wat meer verdiepen voor ze gaan oordelen.
Of heb het lef om eens in de paardenslachterij te komen kijken.... Dan praten we verder.... :)

Ik ga niet kijken bij een moordpartij. En ik zal er ook niet zomaar komen. Die geur hangt er wel. Dat is bewezen ;)

Laat ik maar gewoon hopen dat mijn lieverd op z'n ouwe dag in de zon op het weiland gaat liggen, en niet meer opstaat.. :(

WorthTheWait schreef:
Ik zou mijn paarden niet laten slachten, maar ze toch echt in laten slapen.
Ik heb liever dat m'n paard in het stro gaat liggen en rustig vertrekt. Ik zou niet bij het slachten van een paard willen zijn, inslapen lijkt me toch een rustiger beeld. Ik heb het niet op het slachten van paarden, verschrikkelijke beelden van gezien. Dan mag het in Nederland er anders aan toe gaan, maar ik zou het gewoon niet over m'n hart kunnen verkrijgen. :n

Ik ben het er mee eens!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 22-04-14 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:40

LoveAmadeo schreef:
Ik ga niet kijken bij een moordpartij. En ik zal er ook niet zomaar komen. Die geur hangt er wel. Dat is bewezen ;)

Wat is bewezen? En welke geur hangt er?

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:51

Moordpartij? Ben je veganistisch loveamadeo? Het idee is ook niet zo prettig,dat vind ik ook,maar dat is ons idee,niet die van t paard

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:53

Ik heb toch niets geroken in Nijkerk! En ik heb een goede neus.
Inderdaad, het mooiste zou zijn als paardje in zijn slaap zelf komt te overlijden.
Niet iedereen kan zich vinden in slachten en niet iedereen zou kiezen voor inslapen. Gelukkig hebben we de luxe om de keus te maken als het helaas een keus is die gemaakt moet worden.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:58

je ruikt werkelijk helemaal niets bij het slachthuis. Ben benieuwd wie het 'bewezen' heeft.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:06

Misschien deed iemand het in zijn broek???

Mijn eerste paard is naar de slacht gegaan, mijn tweede kon niet meer opstaan in het weiland en heeft de injectie gekregen.

Volgens mij gaat inslapen nooit in de box, het is namelijk een ramp een dood paard daar uit te krijgen.
DAT gesleep wil je echt niet zien!!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:21

Brainless op een manege met 75 paarden staat nooit alles tegelijk in de box. Dus paarden zijn gewend dat een maatje wel eens even weg is.
Waarom wordt een hele stal onrustig als er een paard wordt ingeslapen? Terwijl dit niet binnen hun zicht/gehoor afstand gebeurd?
Ik heb daar niet direct een verklaring voor hoor. Ik geloof alleen dat paarden meer "weten"/meekrijgen dan je in eerste instantie denkt.
Over die geur (al dan niet) bij het slachthuis, ik weet het niet, ik ben er niet geweest. Dat er echter geen geur is lijkt me sterk. Overal zijn geuren. Daarmee zeg ik niet dat het er naar dood ruikt ofzo.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:25

Toch weten ze "iets". Het buurpaard is enkele maanden geleden ingeslapen, in de bak met enkele weilanden er tussenin. Alle paarden waren die dag overstuur, ze stonden achterin het weiland en wilden niet naar voren komen. Ze hebben die nacht ook allemaal buiten gestaan, gelukkig was het toen lekker weer.
Ze moest ook enkele dagen daar blijven liggen, totdat ze ophaald werd en daarvoor moest ze weer naar de weg gesleept worden. Ook heel akelig.....

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:26

Ik heb beide meegemaakt!
2x laten slachten (oa: [IM] Het ga je goed mooie IJsbrand! <3). Erg goed gevoel aan over gehouden! Geen nare geur, geen paarden met stress, alleen maar keurig en snel afgehandeld. Beide paarden hebben nooit niet aan zien komen wat er ging gebeuren of waar ze waren.

1x laten inslapen. Ook dat ging keurig, paard was enorm snel vertrokken. Dus ook daaraan een goede ervaring over gehouden.
Maaaaar mijn 2 honden, die in de keuken zaten tijdens het inslapen, hebben er niets van kunnen zien, maar wel de hele boel afgebroken, 2 stresshondjes geweest tot zelfs een paar dagen later. En mijn andere 2 paarden, die afscheid mochten nemen....die wisten niet hoe snel ze bij mijn overleden merrie uit de buurt moesten komen, ook echt paniek! Dus wat dat betreft zal ik er niet meer snel voor kiezen om thuis te laten inslapen.

Edit:
Mijn merrie werd de volgende dag opgehaald door de Rendac. Ik werd steeds naar haar toegetrokken, wat het voor mezelf nog moeilijker maakte. Bij het slachthuis ga je weg met je lege trailer, koppelt die thuis af en je probeert verder te gaan.

Ik heb er vervolgens op staan kijken, hoe mijn paard de grijpers van het kraantje in ging en in de bak van de Rendac auto tussen de andere cadavers gelegd werd. Denk omdat ik er op stond te kijken, de chauffeur haar er niet van een grote afstand in gepleurd heeft. Geloof me, ook dat beeld is niet tof. Merrie was opgezwollen, stijf en bloed sijpelde uit haar neus. Dus kon ook nog zelf de oprit schoonspuiten, omdat je dat niet wilt laten liggen, terwijl ik diep in tranen was....

kim124
Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Hamont-Achel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:39

Veertje11 schreef:
demo_love schreef:
Ik heb dat ook.
Je bent dan nog wel verdrietig, maar als je hem laat slachten ook.
Slachten vind ik een ondankbare manier om een paard dood te laten maken.
Want anders word hij waarschijnlijk opgegeten
(Krijgt waarschijnlijk half bokt over zich heen...)


Ik ben het daarmee eens. Ik vind slachten respectloos, en je eigen paard opeten of aan je hond voeren al helemaal. Als je er jaren op hebt gereden heb je er toch een band mee, dan hoort hij toch ook bij je gezin?
Nee hoor, gewoon netjes inslapen. Vechten is onzin als je gewoon een goede dierenarts hebt die voldoende toedient.


Vind ik ook, het paard lijdt er misschien ietsjes minder pijn onder, maar dat maakt het toch nog niet de beste optie? Ik zou het vreselijk vinden om je eigen paard te laten neerschieten, en als je dat doet, dan eet je hem toch niet op? Je eigen paard opeten, je vriend, als jouw paard echt je vriend is eet je hem toch niet op? Als de dierenarts gewoon het spuitje goed geeft is je paard binnen een paar minuten zonder pijn weg. En ja, ik heb gezien hoe een paard ingeslapen wordt.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:52

Wanneer leren mensen eens dat slachten niet gelijk is aan het opeten van een paard?

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:55

EskeGirl schreef:
Wanneer leren mensen eens dat slachten niet gelijk is aan het opeten van een paard?

Heb ik het nu geleerd...
Kopieert iedereen mijn post dat ik het zeg dat het wel zo is |o haha rare ik
Mensen, mijn post niet meer kopiƫren dat ik dat zeg!

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:56

EskeGirl schreef:
Wanneer leren mensen eens dat slachten niet gelijk is aan het opeten van een paard?


Slachten wel ;)

Schieten niet.


Schieten is het doden van het dier.

Zodra het dier hierna geslacht zal worden, dus het verwerken van het dier tot stukken karkas/vlees, is het bestemd voor de voedselketen.

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:57

Romeo mag niet geslacht worden staat er in zn paspoort, voor consumptie dan.

Ik weet niet wat ik zou doen, ligt aan de situatie denk ik.. Ben wel voor zsm, als het dan toch moet...
Hoop nog heel lang van die keuze verwijdert te zijn

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:59

KimD schreef:
Ik heb er twee laten slachten, zelfs ene laten stukken en in de diepvries gelegd voor de hond. Vond ie heeeeeerlijk! :j

Is dit serieus of :=
Vind het toch best erg als het wel zo is..

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:03

SindyKaya schreef:
KimD schreef:
Ik heb er twee laten slachten, zelfs ene laten stukken en in de diepvries gelegd voor de hond. Vond ie heeeeeerlijk! :j

Is dit serieus of :=
Vind het toch best erg als het wel zo is..

+1
Maar als het echt is....... Iedereen moet het zelf weten
Het misschien is dat ik geen vlees eet en dus vegatarisch ben, maar ik vind dit we erg

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:03

Citaat:
Ik ga niet kijken bij een moordpartij. En ik zal er ook niet zomaar komen. Die geur hangt er wel. Dat is bewezen ;)


Waar staan die onderzoeksresultaten?
Ik heb vijf jaar in een paarsenslachterij gewerkt, dus mij maak je dit niet wijs. ;)

Heb zelfs met bebloede handen bij paarden gestaan...bleven gewoon vreten aan hun hooi... Ook mn kleding rook niet vreemd.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:04

Veertje11 schreef:
+1
Maar als het echt is....... Iedereen moet het zelf weten
Het misschien is dat ik geen vlees eet en dus vegatarisch ben, maar ik vind dit we erg

Klopt iedereens eigen keus maar ik vind dit toch wel een beetje respectloos

xSlvnaJarig
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:09

Ja, van de koeienslachterij hier om de hoek komt af en toe echt een gore lucht. Mijn bomproof-pony vliegt nog de weg op (gelukkig niet meer, in het begin wel) als ze langs moet op dagen dat geslacht wordt en flipt als het even gaat finaal uit, terwijl mijn andere merrie er niet op reageert.
Zelf ruik ik wel de lucht, maar wat het precies is? Geen idee, mijn pony vind het in ieder geval niet erg, de paarden op de stalling aan de andere kant van de wei ook niet.

Ik mag die van mij niet laten slachten, maar vind het wel de meest humane oplossing.

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:29

Mest...cloor...slachtafval... Dat kan je best ruiken als er al een tijdje geslacht word..
Maar de dood...bloed...dode dieren... Nee..absoluut niet..

In Nijkerk stonk het altijd naar teer en rook oven... Door de apperatuur..
Dat vond k pas smerig.... Stond liever in de slachtruimte...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:30

Als je paard ingeslapen wordt en opgetakeld, wordt hij ook heus niet keurig begraven met een monument er op. Gaat hij dan ook niet de voedselketen in? Alleen voor andere dieren???

xSlvnaJarig
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:35

Nee, dan gaat die in een shredder (ziet ook erg respectvol uit).

QuirineH
Berichten: 132
Geregistreerd: 20-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:36

Ik moet echt stoppen met de reacties op dit forum lezen, ik word er verdrietig van. Eraan te moeten denken dat de mijne overlijd :'(