Heb je ooit je paard laten slachten?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:49

welmoed__ schreef:
De mensen die het slachten respectloos vinden en kiezen voor inslapen en daarna laten ophalen door Rendac, wat denken jullie wat er gebeurd als je paard word opgehaald door rendac?
Het paard gaat door een soort van hakselaar heen en word compleet vermaald. Hij gaat gewoon in zijn hele geheel in zo'n machine en komt er in kleine stukjes weer uit. Vinden jullie dat een fijn idee? En o ja, daarna komen ze in de voerbak van je hond te liggen, mmmmm lekkere maaltijd voor je hond. ;)
Mensen, denk even na voordat je zegt dat het respectloos is.

Nu je het zo zegt :r :r en als er bio brandstof van word gemaakt zoals vuurneon zegt dan nog :r
Wij begraven gelukkig de katten in onze tuin.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:52

Paard merkt er niets meer van hoor :')

Ik vind het wel mooi dat een dier na de dood nog nuttig kan zijn :)
Maar ja, toen ik jong was vond ik het ook maar 'ieuw' :')

welmoed__

Berichten: 6567
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:53

Nee paard merkt er niks van, zo dus ook niet als hij word opgegeten.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:55

Een paard begraven in je tuin heeft veel meer voeten in de aarde dan een kat ;)
A- het mag niet
B- het gaat verschrikkelijk stinken
C- ;)

En ik vind m'n paard opeten ook erg nuttig hoor, ik moet toch ook gewoon eten?
Of ik het nou bij de slager haal of uit de vriezer trek

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:55

Weet je tenminste ook echt wat je eet :)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:06

Tot een tijd geleden had ik zeker gezegd dat ik mijn paard zou laten slachten. Simpel weg omdat ik zou willen dat het snel en pijnloos zou gebeuren. Een maand geleden heb ik echter midden in de nacht de keuze moeten maken mijn geliefde paard in te laten slapen. Vervoeren ging niet meer. En het was zo voorbij. Hoewel het voor mij nog heel veel pijn doet, heb ik een goed gevoel gehad bij het moment zelf. Zijn hoofd heeft op mijn schoot gelegen en hij werd door mijn vader, opa en vriend aan alle kanten geaaid. Ik had het gevoel dat hij er ook wel vrede mee had, ondanks dat hij liever was blijven leven natuurlijk. Hij is overleden met alle liefde om hem heen die hij kon krijgen, en dat geeft mij een heel goed gevoel.

We hebben hem wel laten ophalen door de rendac, echter door de individuele service. Hij is in de nacht van vrijdag op zaterdag overleden en ik wou hem niet het hele weekend laten liggen. Daarnaast wou ik hem ook niet verplaatsen naar de weg. Het liefste had ik hem laten cremeren, maar aangezien het zo plots gebeurde hadden wij daar geen financiële middelen voor. Ik mis hem vreselijk en voel me er elke dag nog rot over, maar ik heb wel vrede met mijn keuze.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:19

Ja, als het mogelijk is worden die van ons geslacht.

Voor wat betreft je paard voor consumptie beschikbaar stellen of zelf nuttigen. Ik merk dat heel veel mensen wel vlees willen eten maar er vooral niet bij stil willen staan dat dit van een levend wezen afkomt en al zeker niet dat het een dier was dat je zelf verzorgd hebt. Wat mij betreft een gemiste kans want het is de ultieme manier om te weten wat er op je bord ligt en hoe het dier geleefd heeft.
En wat maakt het dier van een ander zo anders om te eten dan het dier van jezelf. Hooguit heeft je eigen dier meer liefde gekend en een beter leven gehad. Dat is dan toch alleen maar positief.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:19

RoosG schreef:
Tot een tijd geleden had ik zeker gezegd dat ik mijn paard zou laten slachten. Simpel weg omdat ik zou willen dat het snel en pijnloos zou gebeuren. Een maand geleden heb ik echter midden in de nacht de keuze moeten maken mijn geliefde paard in te laten slapen. Vervoeren ging niet meer. En het was zo voorbij. Hoewel het voor mij nog heel veel pijn doet, heb ik een goed gevoel gehad bij het moment zelf. Zijn hoofd heeft op mijn schoot gelegen en hij werd door mijn vader, opa en vriend aan alle kanten geaaid. Ik had het gevoel dat hij er ook wel vrede mee had, ondanks dat hij liever was blijven leven natuurlijk. Hij is overleden met alle liefde om hem heen die hij kon krijgen, en dat geeft mij een heel goed gevoel.

We hebben hem wel laten ophalen door de rendac, echter door de individuele service. Hij is in de nacht van vrijdag op zaterdag overleden en ik wou hem niet het hele weekend laten liggen. Daarnaast wou ik hem ook niet verplaatsen naar de weg. Het liefste had ik hem laten cremeren, maar aangezien het zo plots gebeurde hadden wij daar geen financiële middelen voor. Ik mis hem vreselijk en voel me er elke dag nog rot over, maar ik heb wel vrede met mijn keuze.


Als het niet anders kan, dan kan het ook niet anders. Je doet wat het beste is op dát moment!

Heel veel sterkte!

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:37

welmoed__ schreef:
De mensen die het slachten respectloos vinden en kiezen voor inslapen en daarna laten ophalen door Rendac, wat denken jullie wat er gebeurd als je paard word opgehaald door rendac?
Het paard gaat door een soort van hakselaar heen en word compleet vermaald. Hij gaat gewoon in zijn hele geheel in zo'n machine en komt er in kleine stukjes weer uit. Vinden jullie dat een fijn idee? En o ja, daarna komen ze in de voerbak van je hond te liggen, mmmmm lekkere maaltijd voor je hond. ;)
Mensen, denk even na voordat je zegt dat het respectloos is.


Slachten en laten gebruiken voor menselijke consumptie zijn twee verschillende dingen. Net als inslapen niet automatisch betekend dat je je paard met Rendac mee geeft.

Iemand mag best iets respectloos vinden, of dat nou het slachten, het opeten, het in laten slapen of het verwerken van een dood lichaam is. Het gaat erom wat je zelf het prettigste vind voor jou en voor je paard.

Een paard wat naar Rendac gaat wordt trouwens niet gebruikt voor hondenvoer, maar voor biobrandstof.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:32

Wat ik overigens nog wel wil toevoegen, toen mijn paard dus echt was overleden, was hij voor mijn gevoel echt weg. Hij lag daar wel, maar mijn paard was het niet meer. Het was echt een omhulsel. Daarom heb ik er ook vrede mee dat hij naar de Rendac is gegaan, want zodra hij "weg" is, is hij echt leeg. Vind het moeilijk om te dat uit te leggen. Het was niet meer mijn paard was op de grond lag, die is voor mijn gevoel naar de groene weides gegaan.

Daarnaast vind ik biobrandstof niet zo'n verkeerd idee.

Dank je wel Manumol!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 01:15

Ik woon sinds een aantal maanden in Amerika (Nevada). En waar ik woon zijn veel ranches en cowboys, en ik ben absoluut niet tegen het slachten, al het vee wat hier rondloopt leeft in pure vrijheid tot het dier geslacht word. Vind ik niets mis mee.

Daarnaast op onze ranch krijgen we regelmatig mensen met kreupele paarden die veel pijn hebben, om ze aan onze honden te doneren (we hebben 150 jachthonden die regelmatig een paard te eten krijgen). Sommige mensen vinden het heel erg zielig en bla bla, maar ik vind het zielig als het paard een spuitje krijgt en vervolgens alle chemicaliën de grond in gaan.
De paarden die aan onze honden gedoneerd worden, worden dmv een geweer (.22 revolver) doodgeschoten en meestal doe ik dit zelf tenzij het om een van onze eigen paarden gaat.
Ik vind dit een super manier, het paard hoeft geen pijn meer te lijden en het vlees word ergens goeds voor gebruikt ipv door de hakselaar te gaan. En aangezien 150 honden voeren veel geld kost is dit een super manier van geld besparen voor ons.

Daarbij worden er niet alleen paarden gedoneerd maar er komen regelmatig ranchers bij ons die koeien hebben en het gebeurd wel eens dat een koe of stier zijn been breekt, helaas door de adrenaline die de koe dan heeft kan het niet meer worden gebruikt als consumptie (heeft iets met het vlees te maken weet niet precies hoe dat zit) en dan word de koe of stier aan de honden gedoneerd. Helaas is het schieten van een koe of stier iets lastiger aangezien ze niet gewend zijn aan halsters.

Edit: Ik ben trouwens blij dat ik dit allemaal mee mag maken in the USA nu weet ik tenminste waar mijn vlees vandaan komt en hoe de hele productie in elkaar steekt. Veel mensen die in de grote stede wonen hebben geen flauw benul waar hun biefstuk vandaan komt.

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 01:24

KimD schreef:
Ik heb er twee laten slachten, zelfs ene laten stukken en in de diepvries gelegd voor de hond. Vond ie heeeeeerlijk! :j


haha? :') Ik weet echt niet wat ik hier van moet denken... X)

Zelf zou ik voor inslapen kiezen :j

Anoniem

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 01:38

Ik heb de stiekeme penny hoop dat mijn paardjes van ouderdom aan hartfalen oid sterven en dat ik ze dan kan laten cremeren :D

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:03

Daar zou ik ook op hopen ja :P als mijn merrie ingeslapen is wordt ze ook gecremeerd

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:54

Ik geloof niet dat er super veel paarden aan een ´natuurlijke´ dood sterven. Een groot deel is voor die tijd op, of bij ouderdom dat leven lijden wordt. Paarden hebben nogal de neiging lang vol te houden, ook als het eigenlijk niet meer gaat. ´In het wild´ zouden ze dan allang opgegeten zijn, maar goed, dat is wat lastig in ´gevangenschap´.

Ik heb momenteel geen paard, maar zou geen moeite hebben met slachten. Ook niet met opeten overigens. Lijkt me juist een nuttig gebruik van het kadaver. Mensenvlees eten is nogal illegaal, maar ik zou het prachtig vinden als mijn lichaam na mijn dood ook nog nuttig gebruikt zou worden. Daarom ben ik in ieder geval donor. Cremeren, begraven, door de shredder. Het is zo´n zinloos gebruik van het lege omhulsel. Zonde eigenlijk.

Maar eh... bij inslapen. Het narcosemiddel. Ik las dat iemand schreef: ze zijn verlamd, maar maken het nog wel mee. Dat is, volgens mij, echt niet zo. Toen ik een aantal jaar geleden geopereerd moest worden, was ik binnen enkele tellen 'onder zeil' en ik kreeg echt niets mee, tot ik opnieuw wakker werd gemaakt. Dus een goed geplaatste en van de juiste hoeveelheid voorziene narcose zou in principe betekenen dat je paard slaapt, niets meer mee krijgt en vervolgens de spuit krijgt om te overlijden. Zou wat zijn als een paard met narcose alles mee krijgt, leuke operaties krijg je dan in de dierenkliniek...

Ik kan me wel voorstellen dat bij een 'onderdosis' een paard vecht tegen de narcose. Maar dat lijkt me bij een goed gezette spuit van voldoende hoeveelheid vrijwel niet mogelijk.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:13

djinnie schreef:
Ik geloof niet dat er super veel paarden aan een ´natuurlijke´ dood sterven. Een groot deel is voor die tijd op, of bij ouderdom dat leven lijden wordt. Paarden hebben nogal de neiging lang vol te houden, ook als het eigenlijk niet meer gaat. ´In het wild´ zouden ze dan allang opgegeten zijn, maar goed, dat is wat lastig in ´gevangenschap´.

Ik heb momenteel geen paard, maar zou geen moeite hebben met slachten. Ook niet met opeten overigens. Lijkt me juist een nuttig gebruik van het kadaver. Mensenvlees eten is nogal illegaal, maar ik zou het prachtig vinden als mijn lichaam na mijn dood ook nog nuttig gebruikt zou worden. Daarom ben ik in ieder geval donor. Cremeren, begraven, door de shredder. Het is zo´n zinloos gebruik van het lege omhulsel. Zonde eigenlijk.

Maar eh... bij inslapen. Het narcosemiddel. Ik las dat iemand schreef: ze zijn verlamd, maar maken het nog wel mee. Dat is, volgens mij, echt niet zo. Toen ik een aantal jaar geleden geopereerd moest worden, was ik binnen enkele tellen 'onder zeil' en ik kreeg echt niets mee, tot ik opnieuw wakker werd gemaakt. Dus een goed geplaatste en van de juiste hoeveelheid voorziene narcose zou in principe betekenen dat je paard slaapt, niets meer mee krijgt en vervolgens de spuit krijgt om te overlijden. Zou wat zijn als een paard met narcose alles mee krijgt, leuke operaties krijg je dan in de dierenkliniek...

Ik kan me wel voorstellen dat bij een 'onderdosis' een paard vecht tegen de narcose. Maar dat lijkt me bij een goed gezette spuit van voldoende hoeveelheid vrijwel niet mogelijk.


Door de schredder worden paarden vermalen tot biobrandstof. NIet nutteloos dus.

Ach het liefst willen we allemaal dat ons oude hart op een keertje stopt terwijl we lekker in ons eigen bedje liggen! Daar hoef je geen Penny voor te zijn. :) Helaas is dat maar zelden voor ons weggelegd.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:15

Hahaha, Jessix, daar heb je een punt... Das waar. De shredder is dus inderdaad absoluut niet zinloos. :+

Brainless

Berichten: 29749
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:21

djinnie schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat bij een 'onderdosis' een paard vecht tegen de narcose. Maar dat lijkt me bij een goed gezette spuit van voldoende hoeveelheid vrijwel niet mogelijk.

Je hebt paarden die moeilijk gaan liggen.
Ook al hebben ze ruim voldoende middel binnen, er is een moment tussen wakker zijn en liggend in dromenland.
Mijn arabier moest geopereerd worden, en gelukkig hadden ze op de kliniek van die schotten waar ze een paard tussen klemmen (waardoor hij beheerst kan vallen), die was nl best wel even uit zijn plaat gegaan.
Thuis zou hij denk achterover zijn geklapt.

Als een paard geopereerd moet worden is dat spannend, maar heb je daar een heel andere emotie bij dan als je weet dat hij dood gaat.
Dan komt een spartelend paard veel ernstiger/emotioneler over.

Mijn merrie heb ik laten schieten bij de slager (en ze is niet geslacht), dit omdat zij al helemaal in paniek was als de DA op de dam kwam.
Gewoon een simpele enting moest in de stal met een praam op, en dat was echt al drama.
Op die manier wilde ik geen afscheid van haar willen nemen (dat haar laatste minuten paniek zo zijn).
Vandaar dat ze, zonder enige spoor van angst, in de slachterij is geschoten.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:22

Yep, ik heb mijn paardje met een uitzichtloze peesblessure naar de slager gebracht. Het voordeel was, vond ik, dat ik mocht zien dat ze werd geschoten. Hoewel dit niet prettig was natuurlijk, had ik wél de zekerheid dat ze niet zou worden volgepompt met pijnstillers en aan de volgende door werd verkocht :)
Zij is uiteindelijk ook gewoon in de supermarkt belandt en hier heb ik totaal geen problemen mee. Ik hoop dat ze lekker was.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:00

Ik heb met beide geen ervaring dus kan alleen maar afgaan op wat ik de afgelopen jaren gehoord heb en wat mijn gevoel me zegt.

Ik zou mijn paard nooit naar de slacht brengen. De laatste momenten van haar leven bestaan dan uit op de trailer en op een vreemd terrein worden uitgeladen. Haar met iemand meegeven is al helemaal not done. Ik zou er hoe dan ook zelf bijblijven. Dat het snel en pijnloos gaat wil ik geloven maar toch is het laatste wat het paard ziet niet prettig en vertrouwd. Voor mij voelt het ook als respectloos.

Wat er met het lichaam gebeurt na overlijden vind ik geloof ik minder belangrijk, want dat maakt zij niet meer mee.

Wat ik me afvraag, misschien heel stom, maar een oprechte vraag en hopelijk valt niet heel bokt over mij heen... paarden die "vechten" tegen het inslapen, zijn die er wel echt aan toe dan om te sterven? Gaan die niet te vroeg. ..?

Het blijft hoe dan ook iets afschuwelijks om te doen lijkt me. Mijn hond in laten slapen was iig het ergste wat ik ooit in mijn leven heb gedaan.

Brainless

Berichten: 29749
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:16

Nikass schreef:
Wat ik me afvraag, misschien heel stom, maar een oprechte vraag en hopelijk valt niet heel bokt over mij heen... paarden die "vechten" tegen het inslapen, zijn die er wel echt aan toe dan om te sterven? Gaan die niet te vroeg. ..?

Er zijn paarden die zo oud zijn dat ze bv niet meer of zeer moeilijk op kunnen staan.
Of je hebt paarden waarbij de levenslust uit de ogen is.
Voor dit soort paarden is inslapen een wat makkelijker keuze (niet dat het minder erg is hoor!!).

Maar daarnaast heb je een heleboel paarden die nog jong zijn, maar waarvoor toch de keuze moet worden gemaakt om ze te laten gaan.
Denk aan directe trauma (gebroken been), dan kun je nog zo'n levenslustig paard hebben, dan heb je eigenlijk geen keuze. Of een andere afwijking waardoor ze niet pijnvrij kunnen leven.

Een paard weet niet dat hij wordt gedood, dat is een menselijke emotie.
Voor een paard kan het nooit te vroeg zijn, wel te laat.
Mijn merrie had misschien nog jaren kunnen leven op een klein stukje grond.
Niet meer mogen rennen en zwaar op dieet.
Dat wilde ik haar niet aan doen. De keuze was snel gemaakt, maar dat betekend niet dat het niet emotioneel zwaar voor mij was.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:25

welmoed__ schreef:
Nee paard merkt er niks van, zo dus ook niet als hij word opgegeten.


Een mens zou daar ook niks van merken, maar dat zouden we toch ook met z'n allen respectloos vinden? Ik trek dat door naar paarden en vind daarom slachten respectloos.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:28

Maar mensen zijn geen paarden. En slachten betekend niet automatisch opeten.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:09

demo_love schreef:
welmoed__ schreef:
Nee paard merkt er niks van, zo dus ook niet als hij word opgegeten.


Een mens zou daar ook niks van merken, maar dat zouden we toch ook met z'n allen respectloos vinden? Ik trek dat door naar paarden en vind daarom slachten respectloos.

Ja zo denk ik ook :)
Snoevie schreef:
Maar mensen zijn geen paarden. En slachten betekend niet automatisch opeten.

Dat begrijp ik nu wel dat ze niet opgegeten altijd worden (nu tenminste eerst niet)
Dus mensen zijn voor jou veel meer waard dan paarden?? Bij mij staan ze gelijk en eigenlijk paarden nog wat belangrijker :)

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:37

Bij mij is het zelfs zo dat er maar een paar mensen op deze wereld belangrijker zijn dan mijn paarden, dus de emotionele waarde die mijn dieren hebben is heel hoog.

Toch vind ik de slacht niet respectloos. Ik heb nu een paard wat panisch is voor dierenartsen en uit zijn dak gaat van een enting. Ik denk niet dat ik hem er een plezier mee doen om hem in te laten slapen als ik voor de keus zou komen te staan... Natuurlijk zit ik liever met zijn hoofdje op mijn schoot in een mooie, groene weide terwijl hij rustig zijn laatste adem uitblaast, maar helaas is niet alles altijd zo zwart/wit... Aan de andere kant, als hij een been breekt zou ik hem niet meer willen vervoeren en kies ik toch voor inslapen. Wie zal het zeggen? Komt tijd, komt raad, denk ik dan maar. Mijn andere paard schiet juist weer in de stress van een vreemde omgeving, dus die komt het slachthuis niet in.

Naar mensen toe vind ik ook niet zo snel iets respectloos. Ik vind dat er veel te veel geld wordt uitgegeven aan een uitvaart. Uiteraard moet ieder doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, maar als het legaal zou zijn zou je mij zo aan Rendac mee mogen geven. En dat meen ik serieus.