Heb je ooit je paard laten slachten?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:37

Lijkt mij best mooi om mijn paard letterlijk te laten vergaan in de natuur, dat andere dieren er ook wat aan hebben. Maar ja, dat kan helaas niet!

Juliette

Berichten: 1167
Geregistreerd: 29-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:02

QuirineH schreef:
Ik moet echt stoppen met de reacties op dit forum lezen, ik word er verdrietig van. Eraan te moeten denken dat de mijne overlijd :'(

Bah, ik ook hoor, ik word er super verdrietig van. (alleen heb ik dan weer geen eigen paard)

Voordat ik dit forum las was ik heel erg tegen slachten, maar ik had er dan ook een heel ander beeld bij..

Maar als ik nu lees dat ze er heel vriendelijk mee om gaan, vind ik slachten ook wel een keuze.
Ik vind het nu allebei kunnen, maar om het voor je hond te schotelen... Daar kan ik dan toch wel boos om worden, maar dat is mijn mening..

QuirineH
Berichten: 132
Geregistreerd: 20-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:09

juultje353 schreef:
QuirineH schreef:
Ik moet echt stoppen met de reacties op dit forum lezen, ik word er verdrietig van. Eraan te moeten denken dat de mijne overlijd :'(

Bah, ik ook hoor, ik word er super verdrietig van. (alleen heb ik dan weer geen eigen paard)

Voordat ik dit forum las was ik heel erg tegen slachten, maar ik had er dan ook een heel ander beeld bij..

Maar als ik nu lees dat ze er heel vriendelijk mee om gaan, vind ik slachten ook wel een keuze.
Ik vind het nu allebei kunnen, maar om het voor je hond te schotelen... Daar kan ik dan toch wel boos om worden, maar dat is mijn mening..


Ik denk en vind echt precies hetzelfde als jij! Slachten zou nu wel een goed optie zijn voor mij, maar ik zou nooit en dan ook nooit echt noooiitt, mijn eigen lieve paardje opeten of aan mijn hond geven. Dat zou ik echt niet kunnen, zou ik mezelf ook nooit vergeven..

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:10

Ik zou hem juist liever op eten, ik gun andere dat plezier niet. Paard is lekker, mijn eigen paard dus ook :+

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:21

vuurneon schreef:
Lijkt mij best mooi om mijn paard letterlijk te laten vergaan in de natuur, dat andere dieren er ook wat aan hebben. Maar ja, dat kan helaas niet!


Ik zou zeggen als je een x in de buurt van nevada bent kom maar langs ;) We hebben regelmatig mensen die hun paarden aan onze honden doneren ;)
Om eerlijk te zeggen is het niet een van mijn favoriete werkzaamheden, maar het is een interessant proces om te zien waar de honden eerst beginnen te eten. En na 4 dagen is er niks meer van het paard te zien als alleen botten. De staarten bewaren we om extensions van te maken :)

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:29

Dus jullie schieten de dieren af en worden in zijn geheel gegeven aan de dieren?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:44

Ja en alles word opgegeten ;)

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:47

Lijkt me een naar gezicht, maar wel interessant. Ik vind het ook altijd interessant als ik op animal planet zie hoe leeuwen hun prooien vangen en opeten. En ja, natuurlijk vind ik dat ook naar om te zien (voordat ik word uitgemaakt als respectloos)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:57

Ik vind dat niet respectloos.. Het is de natuur. En wij geven deze paarden terug aan de natuur als ze oud zijn of veel pijn hebben ;)

De eerste paar keer kon ik er ook niet naar kijken maar uiteindelijk lukt het me wel en het proces is best interessant. En ook het skelet wat uiteindelijk overblijft is erg interessant om te bestuderen;)

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:02

CharmingS schreef:
Ik vind dat niet respectloos.. Het is de natuur. En wij geven deze paarden terug aan de natuur als ze oud zijn of veel pijn hebben ;)

De eerste paar keer kon ik er ook niet naar kijken maar uiteindelijk lukt het me wel en het proces is best interessant. En ook het skelet wat uiteindelijk overblijft is erg interessant om te bestuderen;)

Wat respectloos is is iemand die zijn maatje waar hij misschien wel jarenlang voor gezorgd heeft, die veel verdriet heeft, en voor een einde kiest voor zijn vriendje waarvan hij/ zij denkt dat dit het beste is, respectloos noemen.

Dat iemand voor een andere werkwijze kiest is prima, maar ik snap net dat mensen woorden als respectloos bij zoiets in hun mond kunnen nemen. De keuze is al zwaar genoeg en iedereen heeft zijn eigen voorkeur en voor het ene paard is het ene beter dan het ander.

Niet speciaal naar jou toe gericht hoor, maar jij noemt nu toevallig respectloos.

WorthTheWait

Berichten: 369
Geregistreerd: 08-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:13

Woogy schreef:
mijn ervaring met de slager was goud. Heb het hier zo goed mogelijk verwoord
[VVDD] Mijn meisje haar laatste dag
Inmiddels 2,5 jaar geleden maar ik mis mijn prinses alsof het gisteren is gebeurd


Wát vind ik dit dapper van je!! Heel netjes dat je tot het einde bij haar bent gebleven! Slachthuizen in Nederland zijn heel wat anders dan in Canada hè jongens! Daar krijgen ze de stress en geur van andere soortgenoten mee, da's hier wel wat anders. :j

Ik denk dat als het bij mij zover is en mijn paard nog kan staan ik hem naar het dierencrematorium hier vlakbij zou brengen. Daar wordt je paard ingeslapen en gaat hij op een rolband naar een andere ruimte, en wordt hij later op hetzelfde terrein gecremeerd. :j

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:24

Ik zou mijn paard als het even ging zelf helemaal uit elkaar peuzelen, de benen nakijken, de nek, de ruggenwervels... Ik zal alleen jammer genoeg nooit de mogelijkheid hiervoor hebben.

Ik zie me al met een hakmes (of zo) en een scapel op de hof zitten met alles stukjes paard voor me. :+ Ik wil het ook écht, niet voor het paard of omdat ik graag bloed zie (zie ik namelijk niet) maar gewoon omdat ik het lichaam interessant vind.

LoveAmadeo

Berichten: 351
Geregistreerd: 07-10-13
Woonplaats: In mijn Huis :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:55

Nikass schreef:
Brainless op een manege met 75 paarden staat nooit alles tegelijk in de box. Dus paarden zijn gewend dat een maatje wel eens even weg is.
Waarom wordt een hele stal onrustig als er een paard wordt ingeslapen? Terwijl dit niet binnen hun zicht/gehoor afstand gebeurd?
Ik heb daar niet direct een verklaring voor hoor. Ik geloof alleen dat paarden meer "weten"/meekrijgen dan je in eerste instantie denkt.
Over die geur (al dan niet) bij het slachthuis, ik weet het niet, ik ben er niet geweest. Dat er echter geen geur is lijkt me sterk. Overal zijn geuren. Daarmee zeg ik niet dat het er naar dood ruikt ofzo.


Ik heb het gelezen in een magazine, de hoefslag ofzoiets dergelijks (minder populair tijdschrift). Niet echt dood ruikt het er, ze houden het schoon bij goede slachthuizen. Maar toch ruiken paarden er een vreemde geur stond er :)

Froukje_J

Berichten: 2193
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:56

Jolliegirl schreef:
Hier zijn al zooooveel topics over :)
Gebruik de zoekfunctie eens. Of zoek eens tussen mij berichten naar Slachterij Nijkerk.

Door jou topics ben ik een voorstander van slachten geworden

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:02

LoveAmadeo schreef:
Nikass schreef:
Brainless op een manege met 75 paarden staat nooit alles tegelijk in de box. Dus paarden zijn gewend dat een maatje wel eens even weg is.
Waarom wordt een hele stal onrustig als er een paard wordt ingeslapen? Terwijl dit niet binnen hun zicht/gehoor afstand gebeurd?
Ik heb daar niet direct een verklaring voor hoor. Ik geloof alleen dat paarden meer "weten"/meekrijgen dan je in eerste instantie denkt.
Over die geur (al dan niet) bij het slachthuis, ik weet het niet, ik ben er niet geweest. Dat er echter geen geur is lijkt me sterk. Overal zijn geuren. Daarmee zeg ik niet dat het er naar dood ruikt ofzo.


Ik heb het gelezen in een magazine, de hoefslag ofzoiets dergelijks (minder populair tijdschrift). Niet echt dood ruikt het er, ze houden het schoon bij goede slachthuizen. Maar toch ruiken paarden er een vreemde geur stond er :)

Maar dat ruiken ze bv in een paardenkliniek ook.

LoveAmadeo

Berichten: 351
Geregistreerd: 07-10-13
Woonplaats: In mijn Huis :D

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:08

klopt brainless. Daar ruiken ze vooral medicaties die onprettige geuren verspreiden.

Sterrendief

Berichten: 339
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:19

zelf zeg ik, slachten, echt niet! maar als de tijd daar is en ik mijn paard moet laten gaan vind ik niet dat mijn egoïsme de reden mag zijn dat hij niet snel naar de eeuwige groene weides mag vertrekken. als hij pijn heeft maar nog wel vervoerd kan worden laat ik m slachten. liever dat dan een paard dat nog langer moet lijden omdat ík hem niet los kan laten en geen vaarwel kan zeggen.. nee, zo egoïstisch wil ik op dat moment niet zijn

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:26

CharmingS schreef:
vuurneon schreef:
Lijkt mij best mooi om mijn paard letterlijk te laten vergaan in de natuur, dat andere dieren er ook wat aan hebben. Maar ja, dat kan helaas niet!


Ik zou zeggen als je een x in de buurt van nevada bent kom maar langs ;) We hebben regelmatig mensen die hun paarden aan onze honden doneren ;)
Om eerlijk te zeggen is het niet een van mijn favoriete werkzaamheden, maar het is een interessant proces om te zien waar de honden eerst beginnen te eten. En na 4 dagen is er niks meer van het paard te zien als alleen botten. De staarten bewaren we om extensions van te maken :)


Ik vind het echt ongelofelijk boeiend proces om te zien (ik vind de body farm ook echt fascinerend om te zien!). Echt een circle of life :j

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:29

juultje353 schreef:
Maar als ik nu lees dat ze er heel vriendelijk mee om gaan, vind ik slachten ook wel een keuze.
Ik vind het nu allebei kunnen, maar om het voor je hond te schotelen... Daar kan ik dan toch wel boos om worden, maar dat is mijn mening..


Dus het is wel prima om een dier van een ander aan je hond te geven, maar niet je eigen? Ik snap dat het je tegenstaat maar er boos om worden is natuurlijk hypocriet.

MarshaAldo

Berichten: 196
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:33

argh alleen al bij de gedachte om mijn eigen paard te laten slachten en ook nog eens op te eten vind ik echt een vreselijke gedachte.

De meeste mensen hebben een band met hun paard en zou niet kunnen begrijpen dat je dan zoiets doet.
Ik zou mijn paard in laten slapen en als het kan zelfs laten cremeren..

Hopelijk duurt het nog heel lang voordat ik een keuze moet maken. Ik zeg niet dat het niet goed is, je moet doet wat je zelf wilt, maar die keuze kan ik niet begrijpen.
:n

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:34

Ik heb ook een band met mijn paard, zou ik hem nog (deels) zelf kunnen slachten, laat staan gewoon door iemand anders laten slachten. Opeten even goed.

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:35

Ik zou mijn paard niet kunnen inslapen. Ik heb op de manege ooit gezien hoe dat ging. Een merrie kreeg een trap, en haar been was volledig verbrijzeld. Ze hebben haar terplekke ingeslapen. De merrie heeft zo gevochten tegen het middeltje. Ze probeerde op te staan, draaien/rollen verschrikkelijk. Die strijdlust, maakt het alleen maar erger om te zien en voor het dier. Want hoe graag het dier ook door wilt leven ondanks de pijn die ze toen had, het lukte niet. Dat getrappel met de benen vergeet ik nooit meer..

Slachten lijkt me daarintegen deel vriendelijker. Je paard wordt zelfs na zijn dood nog ergens voor gebruikt. Hoewel ik ze liever daarna dan laat cremeren, want het idee dat ze bij iemand op een bord liggen vind ik nou niet bepaald prettig denk ik. Ik weet niet precies wat ik dan wil, maar als er bij mijn paarden ooit het einde in zicht is, denk ik dat de slager mijn optie is. Hoe wreed, of hard het nu ook klinkt. Een lastige beslissing. Opzich krijg ik er nu de bibbers van, omdat ik er eigenlijk niet overna wil denken. :n

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:35

Er hangt geen rare geur, en je kan me echt niet vertellen dat paarden die met z'n allen als wild vreemden pal naast elkaar lekker staan te soezen, een geur ruiken die ze bang of gestresst zou maken.
Mijn merrie was altijd zo'n eigen hachje eerst dier, en die liep fier achter me aan en voelde zich prima op haar gemak.
Enige wat hooguit ruikt is het ontladen van het lichaam(urine en mest geur) en het bloeden heeft een sterkere staalgeur maar die trekt in no-time weg.

Mijn vriend zei nog om de benen mee te nemen voor de honden maar dat vond ik ook niks. Het feit dat ze waarschijnlijk is gegeten kan ik maar 1 ding over bedenken: Hoop dat ze heeft gesmaakt. Zelf zou ik het niet kunnen maar dat is psychisch, andere paarden eet ik wel namelijk.

Vergeet ook niet dat in hondenvoer altijd paardenvlees zit. Kattenvoer overigens ook. Dat komt dan niet bij het paard van je buren vandaan??

Heb slechts 1 keer een paard langdurig ingeslapen zien worden. Was niet prettig, half uur spartelen :( Wel een aantal renpaarden in Nederland en Duitsland na een fractuur accuut afgespoten zien worden. Is wel even anders. Die vallen binnen een fractie van een fractie van een seconde dood neer.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:20

Als een paard een half uur spartelt bij het inslapen gaat er toch echt iets erg mis

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:48

Woogy ik denk dat ze bij het inslapen eerst een spierverslapper enz spuiten en daarna de dodelijke injectie. En bij paarden zoals bv op de renbaan, krijgen gelijk een dodelijke injectie.