Heb je ooit je paard laten slachten?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
applelover
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-04-14

Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 18:46

Hey,

Ik zou NOOIT paardenvlees eten,want ik hou van deze dieren!Ik ben zelfs vegetariër!Dus geen vlees voor mij.Ik recpecteer natuurlijk de keuze van mensen die het wel eten.Maar ik ben benieuwd of jij je paard hebt laten slachten ooit? :D

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:48

Hier zijn al zooooveel topics over :)
Gebruik de zoekfunctie eens. Of zoek eens tussen mij berichten naar Slachterij Nijkerk.

Eske_B

Berichten: 15102
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:01

Er zijn keuzes tot een dier humaan dood maken:
Slachten of inslapen. Als een paard vervoerbaar is, is slachten een prima optie.
In Nederland gaat dat zo ongeveer: Het paard komt een schone ruimte binnen, nog een aai over het hoofd. Voor het doorheeft waar het is, heeft hij een pin in zijn hoofd gekregen en is het over.

Slachten betekend ook niet altijd consumptie; je kan je paard daarna ook laten cremeren als je dat graag wil.

Iedereens mening verschilt. Ik vind het wel hypocriet als je wel vlees eet, maar enkel geen paardenvlees. Als je vlees eet, moet je ook gewoon alles kunnen eten. Voor ik die vraag krijg: Ja, als ik in China was zou ik misschien ook hond of kat proberen, op één voorwaarde: het dier mag geen lijdzame dood hebben gehad als levend koken. En dat geld voor mij voor de meeste dieren. Helaas weet je dit niet altijd...

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:59

Wij hebben onze merrie laten slachten ze had elke keer weer iets anders aan haar benen, dan mok dan dit dan dat. Dit kwam omdat ze vroeger Rhino heeft gehad en ze had al 18 jaar een lekker leven gehad. Ze liep bijna elke dag kreupel op de stenen of had mok dus de keuze was snel gemaakt en zo hebben wij haar laten slachten mijn vader is er zelf bij geweest en heeft het gezien. Hij zij: ik zag haar vallen nog voor ik het schot hoorde. Wij hebben toen wel een hele tijd geen paardenvlees gegeten.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:02

Mijn huidige paard heb ik nog nooit laten slachten...

FD_horses

Berichten: 1254
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:07

Bah, moet er niet aan denken. Vind het zo ondankbaar om je paard vervolgens in de super markt te hebben... 'de kogel ' zelf, tja weet niet wat ik er van moet vinden, kan me wel voorstellen dat het veel sneller gaat als inslapen. Maar of ik er zelf voor zou kiezen, nee nooit.

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:10

Ja mijn paard is geslacht. Maar is niet voor consumptie weggegaan. Als je de keuze heb tussen vechtend ten onder zullen gaan of een snel schot zonder dat hij het door had was voor mij de keus snel gemaakt. Ik heb het niet gezien wilde dit ook niet maar het geluid en de geur daar zal ik nooit meer vergeten.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:15

ja ik heb mijn pony zelf weg gebracht en ik zou als weer voor dezelfde keus zou komen te staan het zo weer doen...geen haar op mijn hoofd die aan inslapen denkt.

en voor alle mensen die er zulke vooroordelen over hebben...heb je t ooit meegemaakt zowel inslapen als slachten?? heb je ooit voor die keuze gestaan? heb je uberhaupt ooit met je eigen ogen gezien hoe t er aan toe gaat?

zo nee vind ik dat je niet kan zeggen wat beter is...
ik heb beide meegemaakt en weet waar ik zelf voor kies.

en geloof me je bent geen boe man als je je paard naar de slager heb gebracht het is en blijft de snelste manier om je paard uit ze lijden te verlossen.
een aai een pang en dood is het paard ....of het nou wel of niet op je bord beland wat maakt t uit het paard voelt het allang al niet meer..
en paardenvlees uit de winkels komt niet eens uit nl maar uit het buitenland...dus wees maar niet bang dat je je eigen paard op je bord krijgt..
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 19-04-14 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20419
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:20

Ik heb er twee laten slachten, zelfs ene laten stukken en in de diepvries gelegd voor de hond. Vond ie heeeeeerlijk! :j

Zwartje07
Berichten: 242
Geregistreerd: 24-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:23

Nee, nooit gedaan en ik denk ook niet dat het in de toekomst gaat gebeuren. Als je een goede DA hebt is inslapen geen lijdensweg.

tessacheyenne
Berichten: 627
Geregistreerd: 02-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:25

Eerlijk scharrelvlees...je weet precies hoe je paard geleefd heeft. Ik heb hier twee verwende dames staan. Als zij echt op zijn en niet meer kunnen dan zou ik ze ook laten slachten hoor.

DivaS

Berichten: 359
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:27

Een goede da is niet afhankelijk hoe je paard reageert op de vloeistoffen bij inslapen..

Ik zou de volgende x ook kiezen voor slacht ipv inslapen.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:27

Ik heb nog nooit een dier laten slachten.
Niet omdat ik er tegen ben want ik vind het goed dat de optie er is.

Maar ikzelf kan het slachten niet aanzien, heb filmpjes ervan gezien, en zou het mentaal niet aankunnen
Aangezien ik vind dat je tot het einde erbij moet blijven is het niet mijn keus.
Maar nogmaals, ik ben er niet tegen en blij dat de optie er wel is!

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:28

Billy schreef:
Mijn huidige paard heb ik nog nooit laten slachten...

:')

Ik zou mijn paard nooit laten slachten. Als het pijn heeft laat ik hem wel inslapen.

wallance
Berichten: 271
Geregistreerd: 06-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:32

Wij hebben er twee laten slachten. Voor ons geen inslapen meer, alleen indien ze niet meer vervoerd kunnen worden.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:40

Als het eenmaal zo ver is met een van onze paarden, worden ze gewoon geslacht en gaan ze hier de vriezer in, komt hij ook nog op mijn bord.
Waarom? Gewoon, omdat het lekker vlees is en ik het zonde vind om in de fik te steken of aan andere te verkopen.
Maar wij eten ook gewoon onze kippen, daar komen ooit ook konijnen, een paar geiten en schapen en misschien nog wel een varken bij.
Alles om van te eten.

Dat maakt je veel bewuster van wat je eet, en je weet dat het een goed leven heeft gehad.

Vegetariërs moeten het zelf weten, maar ik vind het altijd een beetje zinloos. Alsof er dan ineens een koe of kip minder geslacht gaat worden.
Honden en katten krijgen ook gewoon vlees, en ik ga m'n honden ook niet vegetarisch voedsel voorschotelen.

Een nicht van mij eet iets al niet meer als het op dezelfde BBQ heeft gelegen bijvoorbeeld. Dan ga je bij mij echt een beetje te ver.
Ik ga echt geen aparte BBQ neer zetten voor 2 gegrilde courgettes bijvoorbeeld.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:43

Ik heb nooit een paard laten slachten en heb wel altijd gezegd dat ik dat zou doen, maar... Nu de heren ouder worden kies ik voor inslapen zodat de ander afscheid kan nemen. Heb de paarden eerder gescheiden gehad en de achterblijver bleef weken bij het hek wachten -O-
Dus om dat te voorkomen, zou ik nu juist voor inslapen kiezen.

laboum

Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:49

Ja. Mijn paard die ik 7 jaar heb gehad heb ik zelf naar de slacht gebracht. Ik zal je vertellen als het er weer op aan zou komen zou ik het zo weer doen.
Het gebeurt op zo'n nette en snelle manier dat het paard het echt niet merkt.
Voor mij was het wel zwaar, ben zelf ook vegetariër.
Dan nog stond het belang van het paard voorop.

In laten slapen? Nee niet mijn keuze.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:00

gewoon intresse, waarom zijn er zoveel mensen voor schieten en niet voor inslapen?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:01

Dat doen ze niet bij de slager ;)

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:05

_Elaine_ schreef:
Ik heb nog nooit een dier laten slachten.
Niet omdat ik er tegen ben want ik vind het goed dat de optie er is.

Maar ikzelf kan het slachten niet aanzien, heb filmpjes ervan gezien, en zou het mentaal niet aankunnen
Aangezien ik vind dat je tot het einde erbij moet blijven is het niet mijn keus.
Maar nogmaals, ik ben er niet tegen en blij dat de optie er wel is!


je heb zelf de keus dr bij te blijven je mag em ook gewoon afgeven

laboum

Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:07

Mijn paard was vrij snel gestrest. In overleg met de DA besloten dat laten slachten waarschijnlijk een betere optie zou zijn omdat hij de kans groot achtte dat hij zou gaan vechten.
Ik wilde dit mijn paard niet aan doen. Naar de slacht was voor hem het minst stressvol.
Hij werd uitgeladen en was binnen een paar seconden weg (dood).

Verder is het zo als je een paard in de verzekering hebt je eerst het paard moet terugkopen.
Vervolgens zijn de kosten van in laten slapen ook voor jezelf.
Dit is vaak ook een reden voor mensen die hun paard verzekerd hebben om hem te laten slachten.

nee123
Berichten: 882
Geregistreerd: 30-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:08

EskeGirl schreef:
Er zijn keuzes tot een dier humaan dood maken:
Slachten of inslapen. Als een paard vervoerbaar is, is slachten een prima optie.
In Nederland gaat dat zo ongeveer: Het paard komt een schone ruimte binnen, nog een aai over het hoofd. Voor het doorheeft waar het is, heeft hij een pin in zijn hoofd gekregen en is het over.

Slachten betekend ook niet altijd consumptie; je kan je paard daarna ook laten cremeren als je dat graag wil.

Iedereens mening verschilt. Ik vind het wel hypocriet als je wel vlees eet, maar enkel geen paardenvlees. Als je vlees eet, moet je ook gewoon alles kunnen eten. Voor ik die vraag krijg: Ja, als ik in China was zou ik misschien ook hond of kat proberen, op één voorwaarde: het dier mag geen lijdzame dood hebben gehad als levend koken. En dat geld voor mij voor de meeste dieren. Helaas weet je dit niet altijd...


Hiermee ben ik het helemaal eens!

Eerst vond ik paarden slacht ook zielig, tot ik (dankzij bokt!) wist hoe het echt ging, en dat het totaal niet zielig is. Tenminste, niet in Nederland.

Ik zou alleen nooit mijn paard laten slachten, omdat ik het ten eerste geen fijn idee vind dat ze opgegeten zou worden, en ten tweede vind ik de manier gewoon geen fijn idee. Niet dat ik het zielig vind, maar ik zou het dan heel vaak voor me zien en het vreselijk vinden. Maar ik snap wel dat het soms beter is om je paard te laten slachten.
Laatst bijgewerkt door nee123 op 19-04-14 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:08

Jep, en zelf opgegeten :)

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:08

lianne484 schreef:
gewoon intresse, waarom zijn er zoveel mensen voor schieten en niet voor inslapen?


ik kies voor schieten omdat het sneller is het is gewoon naar binnen een aai op t hoofd dat ding gaat tegen t hoofd en de pin gaat gelijk af en je paard is gelijk dood...

bij inslapen word je paard eerst onder narcose gebracht en in slaap gebracht en daarna krijgen ze pas de dodelijke spuit...
al zijn er ook paarden die tegen de narcose gaan lopen vechten en dat is echt een afgrijselijk gezicht...dat wil je niet meemaken..
en met inslapen is paard geestelijk gewoon nog aanwezig
pas met de dodelijke spuit stopt het hart met kloppen tot die tijd maakt een paard alles nog geestelijk mee...
en daarom kies ik voor slacht het is paf en het is dood..niks geen gevecht tegen de dood...alles gebeurt heel relaxt en paard heeft totaal niet door wat hem over komt
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 19-04-14 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt