Fjord kopen, wat en hoe???

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liekenola
Berichten: 177
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Reuver

Fjord kopen, wat en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 21:35

Hoi bokkkers /3

Ik overweeg misschien een eigen pony te kopen. Dan wil ik graag een fjord. Maar waar moet ik op letten?
Hebben mensen hier ervaring met het kopen van een fjord? En kan ik beter een merrie of een ruin nemen ( heb liever geen hengst ) ? Weet iemand een goede fjordenhandelaar in Limburg? Wat is de goede leeftijd om een fjord te kopen? Is het verstandig om hem te laten controleren door een dierenarts? En allemaal dat soort dingen.

Lieke :#

Sterrendief

Berichten: 339
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:37

ga je alsjealsjealsjeblieeeeeeeeft niet vastpinnen op één bepaald ras!!! ga lekker kijken naar verschillende paardjes, jouw beest komt vanzelf wel op je pad :j

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:40

Paard altijd voor aankoop laten keuren door je eigen dierenarts.

Hoeveel rijervaring/menervaring heb je? Afh. daarvan is uiteraard of je een jonkie of beter een doorgewinterde braverd kan nemen.

Wat wil je ermee? Buiten ritten recreatie? Of ook dressuur wedstrijdje en of springen?

Hoe groot ben je zelf? Groei je nog? En wat weeg je?

Kijk ook eens op http://www.fjordenwereld.nl daar staan ook vaak leuke fjorden te koop.

Opletten.. staart en manen exceem en alle andere dingen die en paard kan mankeren.

Ruin of merrie, tja ik kom altijd thuis met dat wat ik niet zocht en toch zijn ze fantastisch.
Wat zou voor jou een reden zijn om juist de een wel of juist de een niet te willen hebben?

Kortom zoek naar een leuk paard, mocht dat toevallig een fjord zijn, ook leuk!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18189
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Fjord kopen, wat en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:00

FJ-->YRT

Renaatt92
Berichten: 310
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Fjord kopen, wat en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:39

Ik zou voor een merrie of ruin gaan, hengsten kun je niet overal stallen en met lessen wordt dat ook wat lastiger.
Verder kun je gewoon op de boktmarkt of op marktplaats kijken naar een leuke fjord.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Fjord kopen, wat en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:41


doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:01

Ik zie dat je 11 jaar bent. Ik kan je vertellen fjorden zijn niet de meest ideale kinderpony's. Ze zijn oersterk en daar gaat het vaak mis..

Zelf heb ik een 15 jarige maar daar zit ook genoeg karakter in!

liekenola
Berichten: 177
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Reuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 21:09

doemaar schreef:
Ik zie dat je 11 jaar bent. Ik kan je vertellen fjorden zijn niet de meest ideale kinderpony's. Ze zijn oersterk en daar gaat het vaak mis..

Zelf heb ik een 15 jarige maar daar zit ook genoeg karakter in!


Ja, weet ik. Maar er zijn toch wel fjorden die echt braaf zijn.

Citaat:
ik zou voor een merrie of ruin gaan, hengsten kun je niet overal stallen en met lessen wordt dat ook vaak wat lastiger.


Ik was al van plan voor een merrie of ruin te gaan, maar dan een merrie of een ruin?

Sjolvir, ik wil dan ook een aankoopkeuring doen. Ik heb best veel rijervaring maar ik zal een veulen niet kunnen beleren, dus een echte braverd. Ik ga geen wedstrijden doen, maar wel dressuur, buitenrijden, af en toe een sprongetje, zonder zadel rijden en gewoon vanalles, maar geen western. Ik ben iets groter dan 1.40 en ik groei nog ( hoeveel? Weet ik niet).

En ik ga echt niet alleen kijken naar fjorden, hoor. Maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar dit ras.

liekenola
Berichten: 177
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Reuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 21:12

balance schreef:
FJ-->YRT

Dit snap ik niet :?

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Fjord kopen, wat en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:15

Oh, betekend alleen dat je topic van fjorden naar young riders talk is verplaatst.

liekenola
Berichten: 177
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Reuver

Re: Fjord kopen, wat en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 08:45

O, oké. :#

liekenola
Berichten: 177
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Reuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 07:49

Iemand nog ervaringen met fjorden??????????????? :? :? :? :? :? :?

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Fjord kopen, wat en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:59

Ik zelf zal nooit geen fjord kopen voor een jong kind om het maar zo even te zeggen.
Zie veel al.om mij heen dat het toch weg gaat vanwege te sterk.
en vind het dan ook geen echte kinderen pony's.
Ik vind de fjorden van de laatst tijd stuk sportiever geworden en ze zijn ook een heel stuk voorwaartse ik heb 2 maanden geleden ook na Den enkele fjord gekeken voor mijzelf.
en ik ben 25 jaar en heb best veel kracht in mijn armen.
maar er zat er al 1 bij wat echt extreem sterk was.en ze waren allemaal loperig
en vind ze ook niet meer echt goedkoop waar ik gekeken heb waren ze toch wel rond de 2000 euro.
en er zijn wel stuk goedkopere fjorden maar je kan dan ook wel zien waarom dit zo is.
Tot nu toe vind ik een New forest pony nog het beste als je jong bent ken er best veel en de meeste zijn echt braaf op een enkele na

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:04

ralphtdw schreef:
Ik zelf zal nooit geen fjord kopen voor een jong kind om het maar zo even te zeggen.
Zie veel al.om mij heen dat het toch weg gaat vanwege te sterk.
en vind het dan ook geen echte kinderen pony's.
Ik vind de fjorden van de laatst tijd stuk sportiever geworden en ze zijn ook een heel stuk voorwaartse ik heb 2 maanden geleden ook na Den enkele fjord gekeken voor mijzelf.
en ik ben 25 jaar en heb best veel kracht in mijn armen.
maar er zat er al 1 bij wat echt extreem sterk was.en ze waren allemaal loperig
en vind ze ook niet meer echt goedkoop waar ik gekeken heb waren ze toch wel rond de 2000 euro.
en er zijn wel stuk goedkopere fjorden maar je kan dan ook wel zien waarom dit zo is.
Tot nu toe vind ik een New forest pony nog het beste als je jong bent ken er best veel en de meeste zijn echt braaf op een enkele na


Ik heb ook een New forest gekregen toen ik 12 was, echt een schat van een pony en een goede kinderpony.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Fjord kopen, wat en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:08

Jq wij hebben ook een New forest en vrienden van ons hebben ook allemaal een New forest.
Super braaf allemaal je kan alles met ze doen.
en ze kunnen de sport in maar ook zeer geschiktvoor thuis gebruik.
vind alleen de kantjes Ronaldo soms niet braaf genoeg voor kinderen

theedoos

Berichten: 294
Geregistreerd: 19-01-12
Woonplaats: Ergens in de Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:10

Ik zelf heb ook een fjord. Een schat van een dier. Lief en braaf. Maar ik zou hem nooit als kinderpony durven te verkopen... Reden? Zijn kracht en nogal lompe overkomen af en toe..

Mijn eerste pony was ook een kruising new forest. Pittig ding, maar o zo lief!

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Re: Fjord kopen, wat en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:29

Er zijn ook wel brave fjorden, maar meestal hebben ze toch echt veel kracht! Bij ons op de manege hebben we ook een boel fjorden, ook wel brave maar alsnog een als je een échte fjord wil, die ook heel braaf is moet je toch echt goed gaan zoeken.

Verder als je een pony gaat kopen, inderdaad laten keuren door je dierenarts en kijken of je hem op proef kunt nemen is ook handig.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Fjord kopen, wat en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:38

Er zijn natuurlijk ook brave Fjorden die wel geschikt zijn als kinderpony's, dat ligt maar net aan het karakter. Hier op een manege voor gehandicapten staan juist vele Fjorden vanwege hun gouden karakter, ze zijn rustig en zitten comfortabel. De Fjord die ik een tijd gereden heb was, behalve buiten, ook gewoon geschikt voor kinderen, natuurlijk wat sterk, maar dat kom je bij meerdere rassen tegen.

Wat ik je wil aanraden is de Fjord sowieso te laten keuren door een dierenarts door jou uitgekozen, waar jij vertrouwt mee bent. Verder is het belangrijk meerdere keren te gaan kijken en te rijden. Daarbij moet je proberen niet verliefd te worden op zijn of haar koppie, maar te kijken of het dier aan jou wensen voldoet wat betreft het rijden.

Een ruin of merrie is net wat je zelf prettiger vind, ik vind dat zelf niet het belangrijkste bij het kiezen, een hengst daarentegen zou ik zelf niet zo snel nemen gezien dat lastig stallen is en ook met lessen op een ponyclub niet echt gewaardeerd wordt.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:38

Voor mijn fjorden heb ik geen kracht nodig. Maar geschikt als kinderpony? Alleen onder goede begeleiding. Ze accepteren niet zonder slag of stoot leiding en dat vraagt kennis en ervaring, iets dat je als kind gewoon nog niet hebt en voldoende doorziet.

Dat je fjorden met kracht moet (kunnen) behandelen is een hardnekkige misvatting. Veel fjorden zijn gevoeliger dan je denkt, maar hebben een pantser om zich heen gebouwd als zelfbescherming.

zuma1

Berichten: 735
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:44

jeeeh dan hebben wij een zeer brave fjord ..een ruin van nu 8 jaar zou iedereen erop laten durven jong en oud.tussen de fjorden heb je echt lieverds maar ook bij andere rassen ..gewoon er de tijd voor nemen en kijken of die klik er is ..ik zou je gerust een fjord aan raden hoor mits je er de tijd voor neemt om er 1 uit tezoeken .en een paar keer gaat kijken .veel succes

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:48

ik zag net een advertentie voorbij komen van een spierwitte tinker, die in mijn ogen gezien het vermelde in de advertentie qua braafheid zeker aan je verwachtingen zal voldoen.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:49

Let bij fjorden op of ze exceem hebben. kijk of de staart van boven tot onder intact is en laat je niet aanpraten dat het door een deken of door wat anders komt. Verder let op de correctheid van het dier. Of alle 4 de benen en hoeven gelijk zijn. Laat een dierenarts mee komen mocht het wat zijn en laat de fjord even keuren. Scheelt een hoop gedoe. En ga verder op je gevoel af.

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:24

zuma1 schreef:
jeeeh dan hebben wij een zeer brave fjord ..een ruin van nu 8 jaar zou iedereen erop laten durven jong en oud.tussen de fjorden heb je echt lieverds maar ook bij andere rassen ..gewoon er de tijd voor nemen en kijken of die klik er is ..ik zou je gerust een fjord aan raden hoor mits je er de tijd voor neemt om er 1 uit tezoeken .en een paar keer gaat kijken .veel succes


Check, hier ook brave dodo, met pit, maar kan je ook een 5 jarige opzetten.
(is bewezen, heeft jaren in de manege lessen meegelopen, het is wel zo, maar dat is met elk paard denk ik zo, dat als ik er 2 wkn niet op gezeten had ze minder fijn te rijden werd voor de kids, maar dat lijkt me logisch)

Per ras zijn er altijd brave en minder brave, voorwaartse en slome donders te vinden.
Gewoon zoeken naar een paard (ras doet er niet toe) wat bij je past.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:43

Ik heb niet specifiek verstand van fjorden, maar kan je wel wat algemene tips geven :)
Kijk naar een pony die echt bij je past, maak een lijstje van wat jij zoekt in een pony/paard. Wees daar ook echt realistisch in, ga niet voor die ene met die schattige oogjes, ondanks dat hij eigenlijk niet kan wat jij wil of ondanks dat hij echt nog te groen voor je is.

Ik neem aan dat het om je eerste eigen paard gaat, neem een paard met al wat jaartjes ervaring, voor een eerste paard is dat gewoon heel fijn, dan is het paard al wat stabieler, dan kun jij als ruiter er wat meer van leren zonder ontzettend op te moeten passen om geen fouten te maken. (Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen ervaring hebt, ik was ook een gevorderde ruiter toen ik mijn paard kreeg, maar als ik het terug kon draaien had ik een paard gekocht dat zich al meer bewezen had). Ook al wil jij er misschien geen wedstrijden rijden, dan kan het bijvoorbeeld best wel heel fijn zijn als je een paard koopt dat al wel wedstrijdervaring heeft, dan hanteert hij in ieder geval de oefeningen wel en kun jij ervan leren.

Of je een ruin of een merrie moet nemen, dat is toch echt een voorkeursbeslissing. Persoonlijk ben ik een ruinenmens, geen last van hormonen en daardoor een wat stabieler karakter.

Als je gaat kijken bij een paard/pony, neem dan alleen mensen mee die echt onafhankelijk kijken en er echt verstand van hebben, dus niet je manege-vriendinnetjes die je ervan overtuigen dat hij echt heel schattig is, waardoor je achteraf misschien niet de goede keuze maakt. Vraag ook aan de eigenaar of je tijdens het proefrijden mag filmen. Niet omdat het zo leuk is om je paardje terug te zien, maar zodat je nog eens goed kunt kijken of je geen gekke dingen ziet aan bijvoorbeeld zijn gangen (niet in takt/kreupel/heel kort lopen, etc.). Ga niet direct over stag en zeg niet per direct dat je hem wil kopen, maar slaap er een nachtje over. En laat een paard voor aankoop altijd keuren door een onafhankelijke(!) dierenarts. Als je een koop doet, spreek ook een proefperiode af, en sluit een koopcontract met de verkoper af (waar ook deze proefperiode op vermeld staat).

charmante

Berichten: 116
Geregistreerd: 22-01-14

Re: Fjord kopen, wat en hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:48

Ik ga mee met ralphtdw. Ik zou zelf geen Fjord kopen voor een meisje van 11. Een New Forest pony vind ik zelf veel geschikter voor iemand van die leeftijd. Wij hebben een Fjord gehad en later een NF, dit beviel veel beter voor ons.