welk bit???

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:19

Is je paard al eens bij de tandarts geweest? Die kan je ook advies geven wat voor bit goed in de mond van je paard past.

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 18:27

hier een schematje op de dag hoe hij loopt:
maandag = rijden in bak
dinsdag= rijden in bak
woensdag= rijden in bak
donderdag = staat sril
vrijdag=longeren
zaterdag=springen in bak
zondag=buitenrijden

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:33

ik zou het springen niet meer doen , hij is net zadelmak en moet veel leren, jij bent nog maar 11 en je hebt geen ervaring met jonge paarden, ik zou idd door iemand die veel ervaring.
heeft hem laten doorrijden

Bluppie
Berichten: 268
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Almere

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:59

ik geloof dat ik het met chelle_dora eens ben! beesje is 3! Dat is opzich al jong met inrijden. Daarbij nog helemaal niet uitgegroeit. Ik zou je schema maar is aanpassen. 2-3 keer rijden max! Moet ook leuk blijven voor je paard. Hij/zij moet het wel ook zien als iets leuks en niet een verplichting. Zo is het leuke er wel heel snel van af voor zo een jong dier.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:00

Naar mijn mening vraag je veel te veel van je paard.. Misschien word ie juist vervelend van het feit dat je al zoveel met hem doet en het te veel word voor hem.

nienke555

Berichten: 4929
Geregistreerd: 16-05-13

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:02

Ik denk dat je idd ook te veel doet. Ga 2 of 3 keer per week rijden, maar nu nog niet springen. Je kunt ook gaan wandelen en longeren bijvoorbeeld.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:03

I_Love_Fury schreef:
ik heb gekeken naar het zadel en de veearts is al geweest
bitloos rijden doe ik liever niet


Jij hebt gekeken? Dat zou ik een zadelmaker laten doen hoor!

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:21

Lisa_H schreef:
Naar mijn mening vraag je veel te veel van je paard.. Misschien word ie juist vervelend van het feit dat je al zoveel met hem doet en het te veel word voor hem.

Helemaal mee eens.. ik zou sowieso niet springen met je paardje aangezien hij net zadelmak is. Hooguit wat balkjes draven. 3 keer per week wat met hem doen en de overige dagen gewoon lekker naar buiten gooien. Waarschijnlijk knapt hij daar enorm van op

SES
Berichten: 36
Geregistreerd: 21-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:50

ik zou een goed persoon met knevel dubbel gebroken proberen

SES
Berichten: 36
Geregistreerd: 21-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:51

I_Love_Fury schreef:
hier een schematje op de dag hoe hij loopt:
maandag = rijden in bak
dinsdag= rijden in bak
woensdag= rijden in bak
donderdag = staat sril
vrijdag=longeren
zaterdag=springen in bak
zondag=buitenrijden



Hoe wil jij op buitenrit met een bokkend paard?

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 21:29

LiannePuthzy schreef:
ik zou het springen niet meer doen , hij is net zadelmak en moet veel leren, jij bent nog maar 11 en je hebt geen ervaring met jonge paarden, ik zou idd door iemand die veel ervaring.
heeft hem laten doorrijden

ik spring 15 cm

Anoniem

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:30

Waarom spring je überhaupt?

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 21:32

Bluppie schreef:
ik geloof dat ik het met chelle_dora eens ben! beesje is 3! Dat is opzich al jong met inrijden. Daarbij nog helemaal niet uitgegroeit. Ik zou je schema maar is aanpassen. 2-3 keer rijden max! Moet ook leuk blijven voor je paard. Hij/zij moet het wel ook zien als iets leuks en niet een verplichting. Zo is het leuke er wel heel snel van af voor zo een jong dier.

springen en buitenrijden doe ik omdat hij het leuk vind

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 21:32

NesxNas schreef:
Waarom spring je überhaupt?

hij vind het leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:33

I_Love_Fury schreef:
NesxNas schreef:
Waarom spring je überhaupt?

hij vind het leuk

Heeft hij jou dat ingefluisterd dan? Ik denk dat zo intensief rijden echt niet goed is voor hem. Logisch dat hij in de staking gaat. Ik zou max 3 keer per week rijden, hij is ook nog maar 3 jaar! Als je je paard nu al te veel traint kan dat later grote gevolgen hebben.

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 21:39

ik weet dat hij springen leuk vind omdat hij met normaal rijden ondeugend is en met springen altijd lief

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:07

maar je moet alsnog niet gaan springen als hij net ingereden is en nog niet goed doorgereden is, dat moet je pas doen over ongeveer een half jaar ofzo maar nu nog niet ik zou idd 3/4 keer per week rijden en de rest een kwartier longeren

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:02

Misschien overheen gelezen maar ik vroeg me af of er een zadelmaker was geweest om je zadel na te kijken? Bij zo'n jong paard zou daar zéér regelmatig naar gekeken en aangepast moeten worden omdat ze heel erg veranderen in bouw en spieren.

Anoniem

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:37

Bij deze mijn reactie wat "vriendelijker". Al vind ik dat wel lastig als ik zie hoe er met een 3jarige omgegaan wordt.

Meiske, denk je niet dat het paard dit een beetje te veel is?
3 jaar, net zadelmak/doorgereden, en moet nu 6 dagen in de week werken. Loopt overal doorheen, dus hop, een scherper bit erin; paard krijgt pijn van het bit.
Diertje is 3, 3x in de week werken is meer dan genoeg! Als je iedere dag had willen crossen had je beter een ouder paard kunnen kopen. Met jonge dieren kun je nou eenmaal niet gelijk de hele wereld over.
Jonge paarden zijn niet zo snel 'ontdeugend' maar zijn onbegrepen. Zeker als je ze 6 dagen in de week laat lopen. Het is geen speelgoed, het kan stuk. Heb je dit "trainingsschema" aan je instructrice laten zien? Wat vindt die ervan dat een jong dier 6 dagen in de week gereden wordt waarvan 1x per week ook nog gesprongen en 1x ook nog een buitenrit?

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:45

Ik vraag me nu wel echt af wie je begeleid in t inrijden van t paard? Hoevaak heb je les? Want dat vind ik wel een van de dingen die echt nodig zijn voor t vastleggen van de basis! Ga niet rotzooien met bitten. Doe er gewoon een (dubbel) gebroken trensje in, die goed past. Zadel gecontroleerd door een zadelmaker?

Je schema tja.. Wat dacht je van 2x per week rijden 2x per week longeren en voor se rest rust? Beestje is nog maar een kleuter, kleuters vraag je toch ook niet supermoeilijke rekensommen aan?

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:55

ik vind het niet gek dat je paard in staking gaat zou ik ook doen, stop met zoveel rijden en pak begeleiding