Wat voor mail sturen naar verkoper paard?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naevia
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-04-24

Wat voor mail sturen naar verkoper paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 15:32

Beste bokkers,
Ik ben op zoek naar een paard en heb al een paar hele leuke paarden voorbij zien komen.
Maar ik vroeg me af watvoor een mail stuur je nou eigenlijk naar een verkoper als je geïnteresseerd bent in zijn/haar paard?
Of als je de verkoper gaat bellen hoe ziet dat gesprek er dan uit?
Ik heb persoonlijk nog nooit een paard gekocht vandaar dat ik me dit afvraag.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Watvoor mail sturen naar verkoper paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:34

Mails zou ik niet sturen maar je bedoelt waarschijnlijk gewoon berichten.

De eerste vraag is meestal kun je me meer informatie geven. Karakter, vraagprijs etc. en dan aan de hand van die antwoorden doorvragen. Vertellen wat je zoekt en kan bieden en vragen of de verkoper denkt dat het dier daar geschikt voor is.

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:37

Ik begon meestal met wat ik te bieden had, in verkoper zijn\haar schoenen lijkt mij dat een fijne opening van de mail ipv gelijk vragen om bijv. vraagprijs. Dus hoe je je paard van plan bent te houden, hoe jij rijd en wat je doelen zijn. Daarna stelde ik enkele vragen, de hoofdvragen, (beperkingen, gedrag, niveau, verleden, filmpjes etc.) Bij de meeste verkopers krijg je al wel een fijn verhaal\beeld van het paard en ikzelf ging daarna eigenlijk gelijk kijken. Beeldmateriaal en mensen zijn soms(vaker dan gewild) niet te vertrouwen dus als ik interesse had was ik altijd snel gaan kijken.

Furst
Berichten: 616
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:38

Ik heb voor mijn eerste paard gewoon gebeld en gezegd: "Hey, ik zag dat jouw paard te koop stond op Kapaza. Kan u mij wat meer vertellen over het paard?" Hij vertelde toen wat hij er mee deed en een beetje de geschiedenis. Ik stelde mij toen zelf wat voor en vroeg of hij daarvoor geschikt zou zijn. En dan hebben we gevraagd om te gaan kijken. Dat mocht. Hij stond op een stalling en hij was er zelf niet aanwezig. Maar we mochten zo even kijken. Daarna teruggebeld om te vragen voor een afspraak om te rijden. En zo geschiedde.

Bij mijn twee laatste die ik kocht is het wat anders gegaan. De eerste die ik vorig jaar in februari kocht, die afspraak heb ik via via geregeld omdat ik niet durfde. En mijn tweede, die heb ik zelf gestuurd van "hey, ik zag dat jouw merrie bevallen was van een veulen, mag ik kennis komen maken?"

Vorig jaar zijn we ook naar een fjordenmerrie die al bereden was gaan kijken, voor ik mijn veulen in februari en april kocht, ik heb gewoon een berichtje gestuurd toen van "Hey, ik zag jouw fjordenmerrie op 2dehands te koop staan en ik heb wel interesse. Is het mogelijk om eens te komen kijken? Heb je de afstamming? Wat is jouw vraagprijs?"
Eigenlijk alles wat ik wil weten vraag ik gewoon. :)

Furst
Berichten: 616
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:39

Anastasia24 schreef:
Ik begon meestal met wat ik te bieden had, in verkoper zijn\haar schoenen lijkt mij dat een fijne opening van de mail ipv gelijk vragen om bijv. vraagprijs. Dus hoe je je paard van plan bent te houden, hoe jij rijd en wat je doelen zijn. Daarna stelde ik enkele vragen, de hoofdvragen, (beperkingen, gedrag, niveau, verleden, filmpjes etc.) Bij de meeste verkopers krijg je al wel een fijn verhaal\beeld van het paard en ikzelf ging daarna eigenlijk gelijk kijken. Beeldmateriaal en mensen zijn soms(vaker dan gewild) niet te vertrouwen dus als ik interesse had was ik altijd snel gaan kijken.


Zo heb ik het het laatst ook gedaan inderdaad! Gevraagd naar de Whatsapp en dan mezelf voorgesteld. Wie we zijn, hoe we de paarden houden en wat onze doelen zijn. Dat is ook een goeie :)

fohadie
Berichten: 4302
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:40

Ik zie in je profiel dat je 13 bent. Dan zou ik dit aan een volwassenen overlaten. Veel kopers doen geen zaken doen met minderjarigen en ik vraag me af of dat wel mag? Heb je een instructrice of ander volwassen iemand in de omgeving met verstand van paarden? Dan kan je daar misschien aan vragen te bellen/contact met de verkoper op te nemen?

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:41

Een hallo en afsluitend groetjes zijn al heel wat in de huidige tijd :))

Je moet vragen wat je wil weten. Een telefonisch gesprek vind ik altijd fijn als verkoper omdat je een gesprek hebt en geen berichtjes. Snap je? Je kan elkaar alvast wat meer inschatten.
Maar een filmpje sturen via berichten is natuurlijk altijd handig.
Het ligt ook aan de advertentie. De 1 heeft heeeeel uitgebreid en de ander maar weinig info.
Ik heb meerdere paarden te koop dus krijg vaak de vraag wat heb je binnen deze eisen staan?

Meestal gaat het wel lopen.. als jij maar weet wat je wil weten. Karakter, prijs, hoe groot is het paard, afstamming, training.. noem het maar op.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70564
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:44

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:46

Zelf vind ik de vraag kun je wat meer vertellen te vaag, tenzij er weinig informatie in de advertentie staat.

Kijk dus eerst welke informatie er in de advertentie staat. Heb je daarna nog vragen stel dan die vragen. Heb je geen vragen over het paard, maar wil je graag bezichtigen vraag dan dit.

Vragen kunnen gaan over het gedrag ( in de hand, onder het zadel, in de wei, in de stal etc)

Wat zijn eventuele minpuntjes van dit paard?
Hoe wordt het paard op dit moment gehouden?
Is hij verkeersmak?
Geschikt voor een minder ervaren/angstige ruiter?

Etc. Veel succes

Autumnn

Berichten: 8041
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:51

Ik ben begonnen (via WA want er stond liever WA dan bellen ivm werk)
Hoi ik ben [x] en ik zie dat u (in mijn geval) een schimmelruin te koop aanbied en ik ben benieuwd of deze allereerst nog beschikbaar is?
Toen was dat JA, en heb ik me kort voorgesteld en alle vragen erop losgebombardeerd :') maar ook gezegd naar wat voor type paard ik op zoek ben en of zij denkt dat dat paard bij mijn doelen zou passen. Tijdens dat gesprek ook wat foto’s van zijn toekomstige stal gestuurd wat ze ook wel erg leuk vonden :j

Begin wel gewoon echt even met een kort voorstelstukje, dat vinden mensen een stuk prettiger dan ‘vraagprijs’ :Y)
Hoeft geen boekwerk te zijn maar gewoon ‘hoi ik ben Pietje, 21 jaar en ik woon in Breda. Ik zie dat u dit paard te koop aanbied, etc.’
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 15-04-24 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Naevia
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 15:52

fohadie schreef:
Ik zie in je profiel dat je 13 bent. Dan zou ik dit aan een volwassenen overlaten. Veel kopers doen geen zaken doen met minderjarigen en ik vraag me af of dat wel mag? Heb je een instructrice of ander volwassen iemand in de omgeving met verstand van paarden? Dan kan je daar misschien aan vragen te bellen/contact met de verkoper op te nemen?

Klopt ik ben idd 13.
En laat dit ook zeker aan mijn ouders over!
Maar mijn ouders hebben zelf ook nog nooit een paard gekocht en hun wisten het zelf dus ook niet zo goed, dus vraag het meer voor hun.

fohadie
Berichten: 4302
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:38

Naevia schreef:
fohadie schreef:
Ik zie in je profiel dat je 13 bent. Dan zou ik dit aan een volwassenen overlaten. Veel kopers doen geen zaken doen met minderjarigen en ik vraag me af of dat wel mag? Heb je een instructrice of ander volwassen iemand in de omgeving met verstand van paarden? Dan kan je daar misschien aan vragen te bellen/contact met de verkoper op te nemen?

Klopt ik ben idd 13.
En laat dit ook zeker aan mijn ouders over!
Maar mijn ouders hebben zelf ook nog nooit een paard gekocht en hun wisten het zelf dus ook niet zo goed, dus vraag het meer voor hun.



Maar als je ouders geen verstand van paarden hebben, begrijpen ze dan de antwoorden wel? Ik bedoel, een leek zal waarschijnlijk weinig snappen van: 'groene ruin licht aangereden leuk voor de handige ruiter' dan is het lastig om te beoordelen of het paard wel geschikt is. Sowieso vinden ouders vaak dat hun kinderen perfect kunnen rijden, terwijl dat in de praktijk vies tegenvalt. :=

Heb je niemand met verstand van paarden in de buurt?

Wel heel leuk hoor, dat je een paard mag van je ouders. Weet je ook al waar je het gaat stallen? En wat mensen in de buurt die je eventueel zouden kunnen helpen? Succes!

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:46

Is de verkoper een particulier of een handelsstal? Dat maakt namelijk nogal wat uit. Bij een particulier zal er over het algemeen emotie in het spel zijn. Terwijl een handelaar niet zit te wachten op een verhaal over wie jij bent en hoe je rijdt. Die wil gewoon dat paard verkopen.

imaudy
Berichten: 5056
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:51

Naevia schreef:
fohadie schreef:
Ik zie in je profiel dat je 13 bent. Dan zou ik dit aan een volwassenen overlaten. Veel kopers doen geen zaken doen met minderjarigen en ik vraag me af of dat wel mag? Heb je een instructrice of ander volwassen iemand in de omgeving met verstand van paarden? Dan kan je daar misschien aan vragen te bellen/contact met de verkoper op te nemen?

Klopt ik ben idd 13.
En laat dit ook zeker aan mijn ouders over!
Maar mijn ouders hebben zelf ook nog nooit een paard gekocht en hun wisten het zelf dus ook niet zo goed, dus vraag het meer voor hun.


Ik kan je maar 1 tip geven. Zorg dat je begeleiding bij de aankoop hebt, iemand die verstand van paarden heeft. Anders heb je zo een verkeerde.

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:00

Naevia schreef:
Klopt ik ben idd 13.
En laat dit ook zeker aan mijn ouders over!
Maar mijn ouders hebben zelf ook nog nooit een paard gekocht en hun wisten het zelf dus ook niet zo goed, dus vraag het meer voor hun.


Dan hoeven jouw ouders maar een paar dingen te zeggen:

Mijn dochter van 13 wil graag een eigen paard.
Zou het paard dat u te koop heeft passend zijn voor iemand van 13 met x jaar (manege?) ervaring?
Zo ja, mag zij samen met haar instructeur kennis komen maken en komen proefrijden?

Meer vragen hoeven vooraf niet gesteld te worden als degene die belt/mailt er toch geen chocola van kan maken.

Kun je niet samen met je instructeur (of een ander persoon die een goede kijk op paarden heeft én jou qua rijden en rijervaring kent - maar noem het in het gesprek van met verkopers gewoon instructeur, dat scheelt uitleg) gaan kijken en proefrijden, koop dan (nog) geen paard.

Naevia
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 17:05

fohadie schreef:
Maar als je ouders geen verstand van paarden hebben, begrijpen ze dan de antwoorden wel? Ik bedoel, een leek zal waarschijnlijk weinig snappen van: 'groene ruin licht aangereden leuk voor de handige ruiter' dan is het lastig om te beoordelen of het paard wel geschikt is. Sowieso vinden ouders vaak dat hun kinderen perfect kunnen rijden, terwijl dat in de praktijk vies tegenvalt. :=

Heb je niemand met verstand van paarden in de buurt?

Wel heel leuk hoor, dat je een paard mag van je ouders. Weet je ook al waar je het gaat stallen? En wat mensen in de buurt die je eventueel zouden kunnen helpen? Succes!


Ik heb best veel paarden mensen om mij heenndie me echt met alle liefde willen helpen, gelukkig!
En ik zelf heb ook wel aardig veel verstand van paarden en mijn ouder beginnen ook steeds meer te begrijpen.
Ik kan natuurlijk niet alles weten, maar iedereen begint ergens :)
Het heeft ook allemaal geen spoed ofzo!
Moeten alles nog rustig uitzoeken.
Hebben al wel wat stallen in ons hoofd en
weten hoe het er daar allemaal aan toe gaat enzo.
Bedankt _/-\o_

Naevia
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 17:11

Ibbel schreef:
Dan hoeven jouw ouders maar een paar dingen te zeggen:

Mijn dochter van 13 wil graag een eigen paard.
Zou het paard dat u te koop heeft passend zijn voor iemand van 13 met x jaar (manege?) ervaring?
Zo ja, mag zij samen met haar instructeur kennis komen maken en komen proefrijden?

Meer vragen hoeven vooraf niet gesteld te worden als degene die belt/mailt er toch geen chocola van kan maken.

Kun je niet samen met je instructeur (of een ander persoon die een goede kijk op paarden heeft én jou qua rijden en rijervaring kent - maar noem het in het gesprek van met verkopers gewoon instructeur, dat scheelt uitleg) gaan kijken en proefrijden, koop dan (nog) geen paard.


Bedankt!
Ja het moeilijke ervan is wel dat best veel paarden eigenaren liever niet iemand hebben die van de manege komt :(
Wat het wel moeilijker maakt...
Heb wel veel paarden mensen om mij heen met (heel veel) ervaring met paarden kopen die mij zeker kunnen helpen!

Naevia
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 17:19

Heel erg bedankt voor alle antwoorden! :)

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Wat voor mail sturen naar verkoper paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:35

De meeste mensen die een paard verkopen maakt het niet uit of je van de manage afkomt. Bij een verzorg paard is dit anders. Mag je niet komen proefrijden omdat je van de manage af komt, dan moet je dit als waarschuwing zien. Dit paard is niet geschikt voor iemand met minder ervaring.

StalNollie

Berichten: 9126
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wat voor mail sturen naar verkoper paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:14

Je ouders zullen toch echt contact moeten zoeken met de verkoper. Ik ga een 13 jarige niet te woord staan of daar überhaupt een paard aan verkopen.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:23

StalNollie schreef:
Je ouders zullen toch echt contact moeten zoeken met de verkoper. Ik ga een 13 jarige niet te woord staan of daar überhaupt een paard aan verkopen.

De paardenboer waar ik vroeger stond heeft ooit een Shetlander verkocht aan een paar kinderen. Toen de ouders erachter kwamen heeft hij de pony moeten terugnemen. De kinderen hadden wel betaald. Ze hadden de pony gestald in een leegstaande sloopwoning.

DJZ

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:23

Op dit moment ben ik rustig zoekende naar een wat ouder paard, welke nog wel bruikbaar is voor rustige ritjes.
Als ik iets voorbij zie komen, welke redelijk aan mijn verwachtingen voldoet, stuur ik een mailtje met de vraag hoe het karakter van het paard is, hoe deze in de omgang is met minder ervaren mensen, hoe lang het paard in bezit is van deze eigenaar, eventuele ouderdomsklachten/kwaaltjes.. Aan de antwoorden daarvan besluit ik om wel of niet te gaan kijken :)

In het verleden heb ik wel eens een pony gekocht aan de hand van 1 hele slechte foto en een korte omschrijving: pony, net geruind, 5 jaar, kent niks :')