helpp..! mijn honden eten niet meer

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:20

Mijn oudere golden eet ook haast niks.. Ja als ik haar een lekkere biefstuk voorleg of idd brood met leverpastei.. Maar ja.. Zij heeft brokken over de hele dag staan en kan eten wanneer zij wil alleen gaat de bak niet meer leeg! Ik maak me ook geen zorgen ze gaat vanzelf eten als er niks anders is.
Vers kan ze qua darmen niet aan dan heb ik er plezier van! Haha

liindatJee_
Berichten: 284
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: heusdenhout

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 14:26

kan het geen kwaad over de heledag brokken laten staan dan ?

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:01

Mijn hond is 10 en weet niet beter.. En als ze de hele dag nu zou eten dan zeg ik ik haal het weg maar dat doet ze dus niet! Ze eet wanneer het haar uitkomt. En dat is over het algemeen als wij naar bed gaan!

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:22

ja ik heb ook de hele dag het voer staan. en het is een pup van 7 maanden (jack russell) gaat prima. het enige nadeel is dat je niet precies weet hoeveel je hond eet zo.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 05:51

Ik zou ook vers proberen als ik jou was, en inderdaad van die puppybrok af. Hebben ze echt niet nodig hoor Vers is niet alleen onweerstaanbaar voor je pups maar ook nog eens STUKKEN beter en natuurlijker voor ze. En puppybrok is gewoon geldklopperij; in het wild eten wolfpuppen toch ook niet anders dan de volwassenen? Wel meer, in verhouding.

Mijn volgende pup(pen) krijgen dus echt geen puppybrok maar gewoon volwassen brokken. Helaas hebben ze in Amerika (waar ze ALLES hebben) geen vers voer, ik heb het iig niet gevonden dus mn hond krijgt Eukanuba Large Adult. M'n hond is net 1 geworden. HIj is ook een redelijk moeilijke eter, maar als die honger krijgt, eet ie vanzelf. Daar maak ik me niet zo druk om. Moet jij ook niet doen. Blijkbaar hebben ze geen echte honger op dit moment, anders eten ze echt wel hoor Lips are sealed

Maar niet verlekkeren, anders ben jij straks degene die goed is afgericht. Honden krijgen zulke dingen onwijs snel in de gaten. Als je zo doorgaat met melk etc erdoorheen doen kun je dat blijven doen want dan blijven zij het vertikken om zonder te eten. En dan weten ze dat je hun zo zielig vindt en weten dat je uiteindelijk wel toegeeft Knipoog

lodo
Berichten: 686
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Veluwe

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 07:40

Pups van grote rassen: puppyvoer voor grote rassen geven of volwassen voer. Op deze leeftijd, zeker een hond als een Berner: volwassen voer !.

Chantal78

Berichten: 1125
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Friesland

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:38

wij hebben ook een berner en ik zou ze op volwassen voer zetten nu
(het 1ste half jaar op pup voer en dan op volwassen voer)
te lang op pup voer is niet goed voor berners omdat ze dan veel te hard groeien Knipoog

maar bij ons staat ook de hele dag brokken en soms eet onze berner ook de hele dag niet en dan krijgt ie s'avonds een aardappel door z'n brokken dan eet ie het wel en heeft ie in iedergeval wat gehad die dag.
soms eet hij sóchtends wel z'n eten op het is maar net of ie honger heeft of niet.
ik zou het eten gewoon laten staan voor ze ze eten vanzelf wel en anders ff wat door het eten doen s'avonds
en niet teveel tussen doortjes

succes met je berners Haha!

kijk anders ff op het berner forum Haha!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:01

liindatJee_ schreef:
... wij hadden het op puppie curcus gevraagt en die zij dat wij ze beter even op puppiebrok kon laten zitten weet niet prescies waarom


Ik zou ook niet weten waarom ze dat daar zeggen...
Zeker bij zo'n ras zo snel mogelijk die puppybrokken achterwege laten en op volwassen voer overstappen.
Nouja, ik zou zelf helemaal geen brokken voeren, maar op vers overstappen.
Kant en klaar uit de winkel of zelf samenstellen.

Mijn hond was ook een moeilijke eter op brok, en achteraf, groot gelijk ook van hem!
Sinds hij op vers staat, eet hij niet meer, nee hij vreet als een dijker Haha!
Hij is zo ten positieve omgedraaid nu hij niet meer die droge brok voor zijn kiezen krijgt, maar eten dat voor een hond bedoeld is.

Nakisha

Berichten: 2309
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Buitenpost

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:20

Okee, daar komt onze ''expert'' ook nog even langs.

Allereerst; puppybrok is er niet voor niets. Er zitten voedingsstoffen in die honden in de groei nodig hebben. Dat een hond MINDER snel groeit op volwassen voer, is klinkklare nonsens. En het gevaar van tekorten ligt op de loer!!
Niks mis met puppybrok.

Daarnaast; zo te horen zijn deze twee lekker verwend omdat ze weigerden te eten. Ik ben hier simpel in; brokken, eventueel met iets lekkers erdoor gemixed (een beetje lever, wat natvoer) en neerzetten. Niet eten? Dan niet, dan halen we de bakken weg. Je krijgt niks anders. Klaar uit.

Dat klinkt hard... maar voor honden is dat niet zo vreemd hoor.

De heren hier zijn nooit moeilijk met eten... dus áls ze wel moeilijk eten, weet ik direct dat er iets mis is.

Vers voeren kan idd ook, maar verdiep je er dan wel uitvoerig in... want ook hier; gevaar voor tekorten! Je moet echt weten wat je doet en wat opgroeiende honden van zo'n groot ras aan voedingsstoffen nodig hebben.

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:28

Onze hond at ook een poosje niet zonder dat er wat vers vlees of natvoer doorheen ging. En ik kan me er wel iets bij voorstellen, elke dag die droge zooi Knipoog Nu krijgt ze dus wat er door maar is vanzelf ook weer helemaal droogvoer gaan eten. Eten bij haar is niet zo'n probleem bak is binnen een halve minuut leeg Verdrietig
Gewoon laten staan, eten ze niet jammer dan gaan ze dat vanzelf wel doen. Niet te druk om maken en geen extra aandacht aan besteden dan is het alleen maar leuk voor ze.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 01:47

Nakisha schreef:
Okee, daar komt onze ''expert'' ook nog even langs.

Mag ik vragen 'hoe' jij expert bent? Studie? Ervaring? Niet dat ik het beter weet, maar dan weet ik beter wat voor waarde ik aan je moet hechten Knipoog

Nakisha schreef:
Allereerst; puppybrok is er niet voor niets. Er zitten voedingsstoffen in die honden in de groei nodig hebben. Dat een hond MINDER snel groeit op volwassen voer, is klinkklare nonsens. En het gevaar van tekorten ligt op de loer!!
Niks mis met puppybrok.

Voor zover ik weet zit er in Puppybrok hetzelfde als in volwassenvoer, maar met meer proteïnen en calcium. Beide dingen zitten in volwassenvoer. Een pup van een groot ras heeft hier niet teveel van nodig, omdat ze daar wél sneller van gaan groeien. Dat wil je bij een groot ras voorkomen ivm groeipijnen.

Nakisha schreef:
Vers voeren kan idd ook, maar verdiep je er dan wel uitvoerig in... want ook hier; gevaar voor tekorten! Je moet echt weten wat je doet en wat opgroeiende honden van zo'n groot ras aan voedingsstoffen nodig hebben.

Zolang je de complete versie van KVV voert, en dat staat er gewoon op hoor, heb je geen enkele kans op tekorten.
Ga je zelf samenstellen, dan heb je daar inderdaad wel kans op en dan is goed inlezen een vereiste.

Chantal78

Berichten: 1125
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Friesland

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:22

Nakisha schreef:
Okee, daar komt onze ''expert'' ook nog even langs.

Allereerst; puppybrok is er niet voor niets. Er zitten voedingsstoffen in die honden in de groei nodig hebben. Dat een hond MINDER snel groeit op volwassen voer, is klinkklare nonsens. En het gevaar van tekorten ligt op de loer!!
Niks mis met puppybrok.

Daarnaast; zo te horen zijn deze twee lekker verwend omdat ze weigerden te eten. Ik ben hier simpel in; brokken, eventueel met iets lekkers erdoor gemixed (een beetje lever, wat natvoer) en neerzetten. Niet eten? Dan niet, dan halen we de bakken weg. Je krijgt niks anders. Klaar uit.

Dat klinkt hard... maar voor honden is dat niet zo vreemd hoor.

De heren hier zijn nooit moeilijk met eten... dus áls ze wel moeilijk eten, weet ik direct dat er iets mis is.

Vers voeren kan idd ook, maar verdiep je er dan wel uitvoerig in... want ook hier; gevaar voor tekorten! Je moet echt weten wat je doet en wat opgroeiende honden van zo'n groot ras aan voedingsstoffen nodig hebben.


Berners mogen echt niet te lang aan puppy brokken hoor ze groeien dan echt wel te snel en dan hebben ze veel sneller kans op HD ED
lekkere expert ben jij zeg

Nakisha

Berichten: 2309
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Buitenpost

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:09

Citaat:
Mag ik vragen 'hoe' jij expert bent? Studie? Ervaring? Niet dat ik het beter weet, maar dan weet ik beter wat voor waarde ik aan je moet hechten


Expert staat niet voor niets tussen haakjes hoor. Lachen Ik heb vooral veel boekenwijsheid, ik lees heel veel over honden en alles wat daarbij hoort. Ik heb dus ook een paar boeken over voeding. Je zou het een studie kúnnen noemen, maar dan wel zelfstudie en niet via scholen of universiteiten. Daarnaast weet ik wat ik weet van dierenartsen, en dat lijkt me toch een betrouwbare bron?

Citaat:
Berners mogen echt niet te lang aan puppy brokken hoor ze groeien dan echt wel te snel en dan hebben ze veel sneller kans op HD ED
lekkere expert ben jij zeg


Dit word dus tegengesproken door dierenartsen... ik hoor dit wel vaker, vooral op hondenscholen, en voor zover ik kan beoordelen is het gewoon een misvatting.
Hoe snel een hond groeit word bepaald door diverse factoren, maar voor zover mij bekend is, en ik van de dierenarts begrepen heb, niet door de voeding. Eiwitten stimuleren spiergroei, dat weet ik wel, maar daar is niets mis mee... spieren ontwikkelen lijkt me juist een goede zaak! De (te snelle) groei in de hoogte lijkt me geen direct gevolg van eiwitten...
Maar.. misschien heb jij betere informatie dan ik? Ik sta altijd open voor andere ideeen, dus roep gerust!!

Ik wil er trouwens nog even aan toevoegen; in de hondenwereld is dit ook al jaren een enorm discussiepunt... wie er gelijk heeft, is voor zover ik weet nog niet wetenschappelijk aangetoont...

TOT SLOT: Ik moet hier wel even aan toevoegen dat ook dierenartsen onderling het niet eens zijn over het wel-of-geen puppybrok... Ik vind alleen zelf de uitleg van de tekorten bij gebrek aan puppybrok aannemelijker dan dat voedingsstoffen ineens de groei explosief zouden stimuleren...

Nakisha

Berichten: 2309
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Buitenpost

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:24

Ik wil nog even toevoegen; ik heb dit vraagstuk weer even neergelegd bij mensen die er hopelijk nog meer verstand van hebben dan ik. Dan doel ik dus op mensen met jarenlange ervaring en mensen die ervoor gestudeerd hebben. Ik zal hun antwoorden doorgeven. Ik kan het zelf immers ook verkeerd hebben, ik weet slechts wat ik heb meegekregen tot nu toe. Lachen Ik controleer graag of mijn kennis wel juist is. Aangezien zelfs dierenartsen het er niet over eens zijn, vind ik het belangrijk de waarheid boven tafel te krijgen.

Nakisha

Berichten: 2309
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Buitenpost

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:37

Foutje; deze post hoorde ik een ander topic!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:54

Nakisha schreef:
Allereerst; puppybrok is er niet voor niets. Er zitten voedingsstoffen in die honden in de groei nodig hebben. Dat een hond MINDER snel groeit op volwassen voer, is klinkklare nonsens. En het gevaar van tekorten ligt op de loer!!
Niks mis met puppybrok.
...
Vers voeren kan idd ook, maar verdiep je er dan wel uitvoerig in... want ook hier; gevaar voor tekorten! Je moet echt weten wat je doet en wat opgroeiende honden van zo'n groot ras aan voedingsstoffen nodig hebben.


Een pup heeft niet veel andere dingen nodig dan een volwassen hond, de vorm en hoeveelheid wijken natuurlijk wel af.
Een grote pup heeft ook geen andere voedingsbehoefte dan een kleine pup, maar ook weer hierbij, de hoeveelheid verschilt.
Wel is het zo dat je bij een grote pup nog meer op moet letten of de hond niet te snel groeit om problemen later te voorkomen.
Dit geldt natuurlijk ook voor een kleine pup, maar nog meer bij een grote pup omdat die hier gevoeliger voor zijn.
En ja, de hond moet groeien, maar dat kan beter geleidelijker aan dan met enorme groeischeuten.

Het gevaar van tekorten wordt streng overtrokken, dit vooral door brokkenproducenten die denken ons zo te laten denken dat wij niet zelf het eten voor onze hond kunnen samenstellen.
Vreemd dat wij mensen dan nog wel steeds zelf ons eten kunnen samenstellen, maar dat van onze dieren niet meer...

Nakisha schreef:
Daarnaast; zo te horen zijn deze twee lekker verwend omdat ze weigerden te eten. Ik ben hier simpel in; brokken, eventueel met iets lekkers erdoor gemixed (een beetje lever, wat natvoer) en neerzetten. Niet eten? Dan niet, dan halen we de bakken weg. Je krijgt niks anders. Klaar uit.

Dat klinkt hard... maar voor honden is dat niet zo vreemd hoor.

De heren hier zijn nooit moeilijk met eten... dus áls ze wel moeilijk eten, weet ik direct dat er iets mis is.


Ik ben daar ook vrij simpel in, als ze het niet willen eten, haal ik het eten weg en bied het later opnieuw aan.
Daarnaast wat foefjes en trucjes om het eten aantrekkelijker te maken is natuurlijk ook nooit weg Bloos
2 honden hebben is bijvoorbeeld zo'n foefje, oh, wil jij het niet eten, de andere hond vast wel Clown
Maargoed, TS heeft 2 honden en als beiden de brok die ze voorgeschoteld krijgen niet willen eten...

Soms hebben honden een zeer goede reden om hun brok gewoonweg niet graag te willen eten.
Mijn hond is er daar een van.
Altijd gemiep toen hij nog brokken kreeg, ook allerhande kleine probleempjes.
Toen hij op vers kwam te staan, verdwenen die allerhande kleine probleempjes en eten was geen moeten meer, nee dat was leuk en lekker.
En bovenal heel wel wat gezonder dan de brokken die hij eerst voorgeschoteld kreeg.
Maargoed, daar moet je dan wel eerst achter komen.

Het is dus niet altijd 'verwenderigheid' als ze iets laten staan.
Het kan absoluut wel, maar het hoeft niet.

Chantal78

Berichten: 1125
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Friesland

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:56

Nakisha schreef:
Citaat:
Mag ik vragen 'hoe' jij expert bent? Studie? Ervaring? Niet dat ik het beter weet, maar dan weet ik beter wat voor waarde ik aan je moet hechten


Expert staat niet voor niets tussen haakjes hoor. Lachen Ik heb vooral veel boekenwijsheid, ik lees heel veel over honden en alles wat daarbij hoort. Ik heb dus ook een paar boeken over voeding. Je zou het een studie kúnnen noemen, maar dan wel zelfstudie en niet via scholen of universiteiten. Daarnaast weet ik wat ik weet van dierenartsen, en dat lijkt me toch een betrouwbare bron?

Citaat:
Berners mogen echt niet te lang aan puppy brokken hoor ze groeien dan echt wel te snel en dan hebben ze veel sneller kans op HD ED
lekkere expert ben jij zeg


Dit word dus tegengesproken door dierenartsen... ik hoor dit wel vaker, vooral op hondenscholen, en voor zover ik kan beoordelen is het gewoon een misvatting.
Hoe snel een hond groeit word bepaald door diverse factoren, maar voor zover mij bekend is, en ik van de dierenarts begrepen heb, niet door de voeding. Eiwitten stimuleren spiergroei, dat weet ik wel, maar daar is niets mis mee... spieren ontwikkelen lijkt me juist een goede zaak! De (te snelle) groei in de hoogte lijkt me geen direct gevolg van eiwitten...
Maar.. misschien heb jij betere informatie dan ik? Ik sta altijd open voor andere ideeen, dus roep gerust!!

Ik wil er trouwens nog even aan toevoegen; in de hondenwereld is dit ook al jaren een enorm discussiepunt... wie er gelijk heeft, is voor zover ik weet nog niet wetenschappelijk aangetoont...

TOT SLOT: Ik moet hier wel even aan toevoegen dat ook dierenartsen onderling het niet eens zijn over het wel-of-geen puppybrok... Ik vind alleen zelf de uitleg van de tekorten bij gebrek aan puppybrok aannemelijker dan dat voedingsstoffen ineens de groei explosief zouden stimuleren...


ik heb altijd gehoord dat ze door veel eiwitten sneller in de hoogte groeien en daarom geef ik me berners dan ook zo snel mogelijk volwassen brok omdat er in pupbrok meer eiwitten zitten.
mijn berners hebben daar nooit problemen mee gehad en zijn toch als kanjers volgroeid Haha!
Mijn DA en fokkers vertellen dat allemaal dat ze niet te lang aan pup brok mogen
en ik weet niet of het waar is hoor dat ze door pup brok sneller in de hoogte groeien maar dat risico wil ik gewoon niet lopen dus bij mij krijgen ze snel volwassen brok Haha!

Nakisha

Berichten: 2309
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Buitenpost

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:48

YAY, ik heb antwoord van een student... en we blijken allemaal een beetje gelijk te hebben. Zoals altijd zit de waarheid overal tussenin, haha! Tong uitsteken

Citaat:
Iig, wat ik ervan weet is dat er in puppybrok idd vanalles extra zit maar vooral dat het ook energiedenser is (juist om goed te kunnen groeien).

Er is echter een verschil tussen optimale (ideale) groei en maximale groei, dit geld niet alleen voor honden maar ook voor andere dieren.
De maximale groei is bij het merendeel van de dieren nefast voor het skelet.
Een skelet kan maar zo snel groeien als dat het genetisch voor die soort/ras is vastgelegd. Het enige dat je wat kan beïnvloeden is de stevigheid, een tekort van calcium bv heeft wel degelijk effect op de botten (een teveel ook), maar extra eiwitten of energie gaan de botgroei niet beïnvloeden.


Tot zover klopte het dus ook met wat ik dacht... máár!

Citaat:
De spieropbouw kan je echter wél door voeding beïnvloeden. Meer eiwitten/energie geeft snellere of sterkere spiergroei.
En daar knelt dus het schoentje, je kan je puppy volstoppen met energie en dan zal hij fantastisch goed groeien in spieropbouw. Het skelet kan deze snelle groei echter niet volgen en dan krijg je op de duur gewrichtsproblemen.


Ik dacht dus dat spieropbouw NIET schadelijk was. WEL dus.

Citaat:
Daarom dat het dus vaak beter is om honden, vooral de grotere rassen, trager te laten groeien dan ze maximaal zouden kunnen.
Een normale, gezonde hond zal trouwens niet zo snel tekorten krijgen bij gewoon voeder (zolang dit uitgebalanceerd is), ook niet in de groei.

Voeding heeft wel degelijk invloed op de groei.
Neem nu heupdysplasie, grotendeels genetisch bepaald maar voeding en beweging tijdens de groei hebben ook een belangrijke invloed.
Stel dat je een hond hebt van een groot, redelijk snel groeiend ras. In theorie zijn die al wat gevoeliger om heupdysplasie te ontwikkelen.
Je neemt echter een puppy van goede lijnen, met ouders die bewezen heupdysplasie vrij zijn.
Als jij die puppy dan voeder geeft waar hij (te) goed van groeit, heb je alsnog kans dat hij heupdysplasie ontwikkelt, desondanks dat hij zodanig gefokt is om de kans op heupdysplasie te verkleinen.


En dit noemden jullie dus ook al.

Kortom; we hebben allemaal een beetje gelijk. Ik zal echter in de toekomst nu de puppybrok niet meer te snel aanraden, nu (zoals Chrystal al zei) ik weet dat er nogal overdreven word wat betreft het risico van tekorten.

Fijn dat alles weer duidelijk is!!!! Haha!

Nakisha

Berichten: 2309
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Buitenpost

Re: helpp..! mijn honden eten niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:53

Toevoegen nog van een andere dochter-van-studente:

Citaat:
Tegenwoordig zijn in hondenland heel veel meningen aan het veranderen over hondenvoeding. Dat wat vroeger waarheid was, daar word nu aan getwijfeld. Men komt nu met andere ideeen. En nog geen enkel onderzoek heeft echt uitgewezen wat het allerbeste is voor je hond.


Kortom, de discussie zal nog lang doorgaan... maar ik ben blij met de duidelijkheid die ik NU heb. Haha!