Obstipatie bij katten?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Obstipatie bij katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:12

Heeft iemand ervaring met obstipatie bij katten? Hoe merk je het? Wat doe je eraan?

Ik heb het idee dat mijn kat geobstipeerd is. Sinds gisteren zit ze erg veel en lang op de bak en in de tuin in een 'poep-houding'. Maar er komt volgens mij niks uit. Ik ga zowiezo maandag naar de dierenarts, want maak mij wel zorgen. Maar ik heb dus het idee dat ze niet goed kan poepen, maar wel aandrang heeft.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze vaak moet plassen, wat ook niet gezond is volgens mij. Maar dan zou ze niet zolang in dezelfde 'poep-houding' zitten, denk ik zelf.

Ik hoor graag ervaringen!

ellepel

Berichten: 47430
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Obstipatie bij katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:48

drinkt ze wel voldoende?
katten die te weinig drinken hebben te harde poep en dat is moeilijk..

je kunt haar wat vleesbrokjes uit blik geven met een drup sla olie eroverheen, dit smeert de darmen zodat t poepen beter gaat.

kan ook zijn dat ze verstopt zit door een botje o.i.d wat ze gegeten heeft..

plasprobleem lijkt me niet,,want dan hebben ze wel een andere houding.
in elk geval niet te lang wachten ermee voor je naar een dierenarts gaat.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Re: Obstipatie bij katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 21:38

Dank je wel voor het advies. Ik zie haar wel geregeld drinken, of het voldoende is weet ik niet zeker. Hoe kun je katten stimuleren te drinken?

Ik zat er al aan te denken om een beetje sla-olie te gebruiken. Ik heb ook nog isogel, een poedertje dat de doorstroom van voedsel/ ontlasting bevordert. Dat had mijn andere katje ooit gekregen omdat die een tijdje last van haar maag had (haarballen). Ik las dat dat ook gebruikt wordt voor obstipatie-klachten.