Kat aan de dood ontsnapt.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 12:07

Ik heb vanmorgen twee katten weggebracht naar de gemeente, die afgemaakt moesten worden. Eentje (kater) is al lang ziek, heeft erge pijn en raakt langzaam verlamd, de andere heeft een afwijking in haar hersenen, want haar ogen staan ogelijk, pupillen zijn ogelijk en haar oren zijn van verschillende grootte en staan ongelijk. Ze is ook klein gebleven, ze is een jaar maar ziet er uit alsof ze vier maanden oud is. Ze is drachtig.
Ik had ze in de papagaaienkooi gedaan (want papagaai leeft los).
Nu was ik bang dat ik ze niet meer uit het deurtje zou kunen krijgen als ze tegenstribbelden, dus ik dacht slim te zijn en heb de traliebodem eruit gehaald. Als je dan de schuifla eruit trekt heeft de kooi geen bodem meer en kun je zo de kat nog pakken.
Ik moest met de taxi en laat de taxi chauffeur daar nu de kooi zo opppakken dat die schuifla een beetje openging...roets...poes weg.
Nog erachteraan, maar aangezien het toch al een katje was wat ik alleen kon pakken als ze stond te eten, had ik weinig kans haar te vangen zonder voer. Ze dook de bosjes in en dat is het dan...

Myrz

Berichten: 1454
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:14

Aaaah..wat zielig...en die andere?
Die is wel 'afgemaakt' ?

Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 14:54

Dat hoop ik wel ja. Ik moest hem achterlaten terwijl we de dierenarts moesten zoeken, die was al weer vertrokken (ze worden niet gedood in zijn praktijk, maar in een hok van de gemeente), maar ik wist dat hij de papieren (die ik heb moeten tekenen) moest ophalen bij het gemeentehuis, dus wij daarheen. Was hij ook nét weg, maar de vrouw aan de balie heeft heb gebeld op zijn mobieltje en hij kwam weer terug. Hij zei dat hij meteen heen zou gaan om de kat af te maken en ik hoefde niet mee.

carola

Berichten: 8696
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:45

Wat raar dat ze daar in Portugal naar de gemeente gebracht moeten worden om te worden afgemaakt. waarom is die regel er?

Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 17:54

Kweenie, de dierenarts moet verantwoorden welke dieren hij afmaakt en waarom. Misschien heeft het te maken met de vele zwerfdieren en volksgezondheid? In elk geval is het zo via de gemeente wel gratis. Het is een service die ze verlenen. Terwijl als je naar een kliniek gaat je meer dan 100 euro moet betalen.
Zo is wel makkelijker voor de (zeer arme) Portugezen om een ziek, wild of vals dier weg te brengen. Er zat bv ook een valse hond die een kindje gebeten had. Die was vandaag aan de beurt.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:19

Lusitana schreef:
Er zat bv ook een valse hond die een kindje gebeten had. Die was vandaag aan de beurt.


Lips are sealed

Shikoba

Berichten: 221
Geregistreerd: 04-04-05

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:21

Spetterlover schreef:
Lusitana schreef:
Er zat bv ook een valse hond die een kindje gebeten had. Die was vandaag aan de beurt.


Lips are sealed


*Haalt de tape eraf*

Wou je soms iets zeggen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:23

Ik heb je topic verplaatst naar Beestenboel.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:27

Shikoba schreef:
Spetterlover schreef:

Lips are sealed


*Haalt de tape eraf*

Wou je soms iets zeggen?


Dankje, ja eigenlijk wel
Die hond is niet zomaar vals. De mensen die hem vals gemaakt hebben ook maar afmaken?

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:27

denk dat ze naar de gemeente worden gebracht in de trant van 'gemeentereiniging.
*Hoppa in de afvalcontainer*

snap je m?

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:29

Lusitana schreef:
de andere heeft een afwijking in haar hersenen, want haar ogen staan ogelijk, pupillen zijn ogelijk en haar oren zijn van verschillende grootte en staan ongelijk. Ze is ook klein gebleven, ze is een jaar maar ziet er uit alsof ze vier maanden oud is. Ze is drachtig.



Heeft ze hier dan last van? Een rotleven bedoel ik??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:30

Spetterlover schreef:
Dankje, ja eigenlijk wel
Die hond is niet zomaar vals. De mensen die hem vals gemaakt hebben ook maar afmaken?

dat zou voor mij wel een optie zijn ja! Haha!
Dat kind zal die hond wel geklierd hebben en die ouders zullen wel niet ingegrepen hebben.

Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 23:28

Jullie moeten begrijpen dat de meeste honden hier zowieso een rotleven hebben (aan de ketting). De meeste mensen houden niet van dieren. Ze moeten een nut hebben. Een hond is dan zogenaamd waakdier, maar aan de ketting kunnen ze dus niks. Natuurlijk zijn ze vals gemaakt en dat is heel zielig, maar er is geen enkele kans dat ze ineens onvals worden. Een hond die afgemaakt wordt door de dierenarts heeft nog geluk. Ze kunnen hem nl ook gewoon thuis de hersens in slaan, wat de broer van mijn ex bv met een van hun honden heeft gedaan. Of ze krijgen de kogel of worden opgehangen om maar wat gruwelijks te noemen.
Het is afschuwelijk hoe ze hier met dieren omgaan en de dood kan een verlossing zijn.
Ze zetten ze ook wel eens gewoon ergens af langs de weg. Zo´n geval kwam ik vorige week nog tegen, een mooie Husky. We zijn nog gestopt en mijn vriendin dacht er nog over hem mee te nemen. De volgende auto reed hem dood...
Ik heb wel eens een doodsbenauwde kat uit een vuil container gehaald! Die is gevlucht.
Dat katje met de hersenafwijking die ik had, tja, ik weet niet in hoeverre ze er last van had, maar ze was zwanger. Omdat ze enorm was achtergebleven in de groei, was ik bang dat ze de geboorte van de kittens niet zou overleven. Bovendien zijn alle katers in het dorp familie van haar, dus is het inteelt en ze hebben allemaal aan aangeboren niesziekte, dus veel overlevingskans hebben ze toch al niet. Het klinkt allemaal heel hard, dat snap ik, maar het zijn geen huiskatten. Een poes was achtergelaten door de huiseigenaar en die heeft kinderen en kleinkinderen gekregen en die voer ik dan maar braaf. Ze mogen niet binnen, want ik heb astma, die ik slecht onder controle kan krijgen (nmoet vaak aan de zuurstof en sulbatunol, bv). Ik heb wel de verantwoordelijkheid, vind ik, om de ongeneeslijke katten te helpen. Je kunt je afvragen in hoeverre zo´n hersenafwijking een kat beinvloed. Dat kon ik haar niet vragen...
In elk geval leeft ze nu nog en moet ze zich in het wild redden, wat waarschijnlijk lukt. Blijft de vraag of het goed gaat met de geboorte van de kittens. Ik zou het vreselijk vinden als ze in barensnood sterft. Dát wilde ik haat nou net besparen. En kom nou niet met verhalen van keizersnee en weet ik het wat. Ik leef van 400 euro in de maand en vind mijn eigen geneesmiddelen toch nog belangrijker dan katten die ik voer maar niet echt van mijn zijn...

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:59

Lusitana schreef:
Jullie moeten begrijpen dat de meeste honden hier zowieso een rotleven hebben (aan de ketting). De meeste mensen houden niet van dieren. Ze moeten een nut hebben. Een hond is dan zogenaamd waakdier, maar aan de ketting kunnen ze dus niks. Natuurlijk zijn ze vals gemaakt en dat is heel zielig, maar er is geen enkele kans dat ze ineens onvals worden. Een hond die afgemaakt wordt door de dierenarts heeft nog geluk. Ze kunnen hem nl ook gewoon thuis de hersens in slaan, wat de broer van mijn ex bv met een van hun honden heeft gedaan. Of ze krijgen de kogel of worden opgehangen om maar wat gruwelijks te noemen.
Het is afschuwelijk hoe ze hier met dieren omgaan en de dood kan een verlossing zijn.
Ze zetten ze ook wel eens gewoon ergens af langs de weg. Zo´n geval kwam ik vorige week nog tegen, een mooie Husky. We zijn nog gestopt en mijn vriendin dacht er nog over hem mee te nemen. De volgende auto reed hem dood...
Ik heb wel eens een doodsbenauwde kat uit een vuil container gehaald! Die is gevlucht.
Dat katje met de hersenafwijking die ik had, tja, ik weet niet in hoeverre ze er last van had, maar ze was zwanger. Omdat ze enorm was achtergebleven in de groei, was ik bang dat ze de geboorte van de kittens niet zou overleven. Bovendien zijn alle katers in het dorp familie van haar, dus is het inteelt en ze hebben allemaal aan aangeboren niesziekte, dus veel overlevingskans hebben ze toch al niet. Het klinkt allemaal heel hard, dat snap ik, maar het zijn geen huiskatten. Een poes was achtergelaten door de huiseigenaar en die heeft kinderen en kleinkinderen gekregen en die voer ik dan maar braaf. Ze mogen niet binnen, want ik heb astma, die ik slecht onder controle kan krijgen (nmoet vaak aan de zuurstof en sulbatunol, bv). Ik heb wel de verantwoordelijkheid, vind ik, om de ongeneeslijke katten te helpen. Je kunt je afvragen in hoeverre zo´n hersenafwijking een kat beinvloed. Dat kon ik haar niet vragen...
In elk geval leeft ze nu nog en moet ze zich in het wild redden, wat waarschijnlijk lukt. Blijft de vraag of het goed gaat met de geboorte van de kittens. Ik zou het vreselijk vinden als ze in barensnood sterft. Dát wilde ik haat nou net besparen. En kom nou niet met verhalen van keizersnee en weet ik het wat. Ik leef van 400 euro in de maand en vind mijn eigen geneesmiddelen toch nog belangrijker dan katten die ik voer maar niet echt van mijn zijn...



Nu ik je verhaal lees heb ik respect voor wat je doet.
Ik vind het vreselijk om te horen hoe het in sommige landen aan toe gaat.. Verdrietig ik zou daar niet tegen kunnen....als ik op vakantie ben (can. eilanden) wil ik al alles mee naar huis nemen...
Maar er zijn toch ook van die groeperingen die voor zwerfdieren etc opkomen, zoals eens in de zoveel tijd alles vangen en castreren, of doen ze dat helemaal niet in portugal...
want dat zal wel uitmaken, als al die beestjes gecastreerd zijn, dat het er steeds minder worden.

Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 11:19

De enige geboortebeperking die ze hier kennen is het afmaken van vrouwelijke puppies en kittens. Vrouwtjes dieren zijn echt zeldzaam.

Aan de andere kant bestaan hier ook wel mensen zie er raskatten en honden op na houden en die krijgen dan wel het beste van het beste. Zo raar.

Er zijn in de steden wel asiels en zo en die doen inderdaad wel aan steriliseren en castreren. De meeste worden trouwens beheerd door buitenlanders.

De zwerfhonden in Góis hebben het nog redelijk goed, de restaurants geven ze resten en de slager stort ook altijd zijn vlees afval op een vast plek elke dag en dat weten ze donders goed. Hele magere zwerfhonden zie je eigenlijk niet. En eigenlijk hebben zwerfhonden nog een leuker leventje dan aan de ketting, zo in groepjes, vind ik zelf. Helaas zijn er mensen die er een sport van maken ze te pesten of dood te rijden...gekken heb je overal, maar Portugesen zijn byzonder wreed.
Zo ken ik ook mensen die het gewoon leuk vinden om een varken te slachten. Mijn ex was ook zo, maar door mij heeft hij geleerd dat dieren ook gevoelens hebben en nu kan hij het niet meer. Hij heeft ook de vos los gelaten die zijn oomzegger aan de ketting had...
Maar hij doet weer niks aan de vogels die ze vangen om in een kooitje te zetten. Ze zijn hier gek op merels in een kooi... en wilde duifjes. Daar kan ik ook slecht tegen.
Nee, ze moeten hier nog veel leren...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:01

Portugal en Spanje zijn niet mijn landen om in te wonen. Kan er niet tegen om daarmee geconfronteerd worden. Dan zou ik namelijk iedere keer flippen en dan weet ik niet wat voor dingen ik zou gaan doen. Mensen doodrijden of zo...

Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 00:46

Heb ook wel eens moordneigingen, ja!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 01:15

Ik denk dat de Portugezen het nog niet redden bij de Spanjaarden.

En dan denk ik niet in het bijzonder aan de honden en katten, maar meer aan de stieren die voor de Corrida gebruikt worden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:36

Ik weet het. zal het er verder maar niet over hebben. Is niet goed voor mijn humeur...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:49

Jeetje, vind je het dan niet moeilijk om daar te wonen?
Ik zou zo niet kunnen leven.

Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Kat aan de dood ontsnapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 11:39

Ja, het is moeilijk wat dat betreft, maar er staan ook weer een heleboel andere dingen tegenover. Ik zit hier meer voor het klimaat en het langzame tempo. De mensen zijn tolerant naar buitenlanders , er bestaat geen schoonheids ideaal (of in elk geval schijnen ze het totaal te negeren en dat vind ik fantastisch) etc.
Ik ga in de toekomst waarschijnlijk naar Amerika, want daar zit mijn (Native American) vriend. Maar of ik daar blij mee moet zijn, daar heb je weer andere dingen om je kwaad over te maken. Elk land heeft wel wat.
Er zit langzaam verandering. Je moet niet vergeten dat in Nederland vroeger de honden ook aan de ketting lagen, katten geen eten kregen wat die moesten muizen vangen en er ook wel wrede spelletjes waren waarin dieren gebruikt werden.
Ik roep altijd gekscherend dat we hier in Portugal nog maar net de middeleeuwen voorbij zijn en zo voelt het soms echt.
Hoewel ze in andere dingen wel voor zijn of meegaan, zoals mode.
Er is een enorm verschil tussen stad en platteland. Of kust en achterland misschien meer.
Ik woon in een piepklein dorpje (7 huizen permanent bewoond, bijna de helft door buitenlanders) in de bergen midden in Portugal, bij een plaatst waar de mensen best stijl hebben en beleef dus een soort mix van uitgesproken hoffelijkheid en uitgesproken boersheid. Heel vreemd.