Ratten met een stamboom???

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shikoba

Berichten: 221
Geregistreerd: 04-04-05

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:57

Chubby schreef:
Citaat:
Maar weet je wat het is, 14 jaar geleden ging het verbazingwekkend goed met ratten.

Ze werden op konijnenvoer en zaagsel gemiddeld 5 a 6 jaar oud. Daar zit het grote verschil, er is gewoon zoveel aan gekloot dat er alleen nog maar laboratoriumratten zijn die zo oud worden, en tsja, daar mogen we niet aan komen


Waar heb je die info vandaan?!


Heeft op ratten.nl gestaan. Erm, dat van die ratten van "vroegah" volgens mij van Big mamma (rattenopvang Nydia Knipoog , weet ik trouwens niet helemaal zeker ), en dat over die labratten zit in een donker hoekje van m'n geheugen waar ik niet bij kom...

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:25

Laat het fokken van ratten aub over aan 'goede' ratteries want dan heb je er ook nog een hoop die beweren dat ze goed zijn maar met dw ratten fokken enz... Maar daar zullen we wel niet verder op ingaan.
Het kan goed zijn dat jouw ratjes leuk, mooi, lief en oud worden. Maar hoe zit het met hun voorouders? Als hun ouders toevallig ook niet al broers en zus waren of bepaalde ziektes die in bloedlijnen voorkomen en een aantal generaties overslaan? Nou daar zijn wa dan weer blij mee nog een nest voor de opvang.
Denk er ook aan dat ratten hele grote nesten kunnen krijgen hopla weer naar de opvang die overschot of naar de dw. Er zijn nu al veel te veel ratten en de opvangen houden het gewoon niet meer doe me een lol wil je een leuke ritten ga naar de opvang.
Ik heb nu al meer dan 10 jaar ratten en ik ben ook dol op mijn schatten ik heb ratten gehad waar ik echt een kleintje van wilde want ze waren zo geweldig maar dit doe je gewoon niet.
Sorry fokken met ratten die niet fokgeschikt zijn en door een 'leek' op het gebied van fokken is in de rattenwereld gewoon 'not done' niet alleen in de rattenweled denk ik. Fokken is meer dan een mooi mannetje en een mooi vrouwtje bij elkaar zetten. Ik denk of je nu je beklag gaat doen op een ratten, paarden of hondenforum van mensen met gezond verstand op het gebied van dierenwelzijn en het goed fokken van dieren zul je geen gelijk krijgen.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:51

verdiep je eerst goed in het fokken van ratten (geldt trouwens ook voor andere dieren). Die lijnen zijn er niet voor niets, maar dat is al vaker vermeld! En denk er maar heel goed over na of je het echt wel wil....... Weet je het zeker dat je het wil, neem dan contact op met een rattery en niet eerder. En bedenk je wel, doe het ajb niet voor het geld, want dan kun je beter niet beginnen!

Tashka

Berichten: 22
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Helmond

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:54

Whoehahahaha, arme TS. Denkt hier uit te kunnen huilen, krijgt ze weer heel rattenland over zich heen! *LOL* *LOL*
*sorry kon het niet laten*

Lieve meid, ik heb je al advies gegeven op het rattenforum, verteld wat je het beste kan doen etc. Maar als je dan vervolgens je vriendje het forum opstuurt met de boodschap "Als we geen fokrittens krijgen, gaan we lekker fokken met ratten uit de dierenwinkel, en als die dan ongezond blijken is dat jullie schuld!", dan haal ik toch mijn handen van je af. Want dat vond ik ontzettend kinderachtig en iemand die daarmee kan dreigen verdient in mijn ogen geen rattery-ratten.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 01:02

Shikoba schreef:
Maar weet je wat het is, 14 jaar geleden ging het verbazingwekkend goed met Heeft op ratten.nl gestaan. Erm, dat van die ratten van "vroegah" volgens mij van Big mamma (rattenopvang Nydia Knipoog , weet ik trouwens niet helemaal zeker ), en dat over die labratten zit in een donker hoekje van m'n geheugen waar ik niet bij kom...


Nee dat klopt niet hoor.
Er is onderzoek gedaan naar de levensverwachting van ratten en deze komt bij practisch iedere laboratoriumstam niet boven de 2.7 jaar uit. En dan heb ik het niet alleen over de albino-stammen maar ook wilde stammen die in het lab gehouden worden. Ratten worden nou eenmaal niet ouder gemiddeld.

Er zijn zeker wel uitschieters! En dat waren er vroeger ook meer dan een paar jaar geleden omdat er een paar jaar geleden veelal maar wat aangefokt werd om nieuwe kleur- en oormutaties maar zo snel mogelijk te verspreiden.
Gelukkig wordt daar nu heel wat verstandiger mee omgegaan. (kijk naar zwartoog siamees en burmees) Gelukkig gaat de fokkerij de laatste paar jaar steeds meer de betere kant op, en zijn er weer aardig wat lijnen met ene leuke levensverwachting in Nederland.

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:23

Chubby schreef:
Waar gaat het nou helemaal om... Ratten... Als die dood gaan of ziek worden koop je gewoon een nieuwe in de dierenwinkel, toch? Voor 5 of 10 euro. Weet je wat alleen al een consult kost bij de dierenarts?!

Een rat met een stamboom.... Tsssk.....
Nu dat vin ik wel een beetje ongevoelig hoor! Ach gut gewoon een nieuwe gaan kopên enzo, dat zou je toch ook niet doen met je kat ofzo???

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:44

Tashka schreef:
Whoehahahaha, arme TS. Denkt hier uit te kunnen huilen, krijgt ze weer heel rattenland over zich heen! *LOL* *LOL*
*sorry kon het niet laten*

Lieve meid, ik heb je al advies gegeven op het rattenforum, verteld wat je het beste kan doen etc. Maar als je dan vervolgens je vriendje het forum opstuurt met de boodschap "Als we geen fokrittens krijgen, gaan we lekker fokken met ratten uit de dierenwinkel, en als die dan ongezond blijken is dat jullie schuld!", dan haal ik toch mijn handen van je af. Want dat vond ik ontzettend kinderachtig en iemand die daarmee kan dreigen verdient in mijn ogen geen rattery-ratten.


Heeft ze dat gezegd? Lips are sealed Nou dat gaat inderdaad helemaal nergens over... Te triest gewoon Boos!

overigens ben ik blij dat jullie mij standpunt hebben mee verdedigd, misschien dat ze van meerdere bokkers wel iets kan aannemen en gewoon niet gaat rotzooien met ratjes Lachen

Ps... Check ook eens RattenTopic *LOL* Link in mijn onderschrift Lachen

Austria

Berichten: 907
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: België

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:40

TS, voor 1 of 2 nestjes een G O E D tehuis vinden hoe spel je dat klaar?
Twee nestjes kunnen immers een 30 rittens opleveren.
Ik denk erder dat je naar een paar weken met jouw ratten naar een dierenwinkel lopt omdat je ze nooit kwijtraakt. Hier zitten ze natuurlijk ook al met een overschot aan ratten. Maar je kunt natuurlijk nog drijgen dat je de beestjes anders gewoon buiten laat lopen of iets tergelijks, kwestie om de mensen van de winkel een beetje een schuldgevoel te geven.
Van jou ong. 30 ratten krijgen er misschien twee een goed tehuis de rest is slangenvoer of word levend ingevroren.
Vraagje: ben je echt met het welzijn van ratten begaan?

Shikoba

Berichten: 221
Geregistreerd: 04-04-05

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:50

Ik heb toch echt ooit wat gelezen over die labratten die zo onwijs oud worden *graaft diep in d'r geheugen*.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:50

Austria schreef:
TS, voor 1 of 2 nestjes een G O E D tehuis vinden hoe spel je dat klaar?
Twee nestjes kunnen immers een 30 rittens opleveren.
Ik denk erder dat je naar een paar weken met jouw ratten naar een dierenwinkel lopt omdat je ze nooit kwijtraakt. Hier zitten ze natuurlijk ook al met een overschot aan ratten. Maar je kunt natuurlijk nog drijgen dat je de beestjes anders gewoon buiten laat lopen of iets tergelijks, kwestie om de mensen van de winkel een beetje een schuldgevoel te geven.
Van jou ong. 30 ratten krijgen er misschien twee een goed tehuis de rest is slangenvoer of word levend ingevroren.
Vraagje: ben je echt met het welzijn van ratten begaan?


Volgens mij meer met eigen belang want ZIJ wil immers zo GRAAAAG rittens.. Of het goed of slecht is voor de ratten interesseert haar geloof ik vrij weinig.. Misselijk

LadyFilou

Berichten: 1206
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Almere, Flevoland

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:50

wie haalt het nou in zn botte hoofd om met dw-ratjes te fokken? Boos!
het is al zielig genoeg dat ze zo doorgefokt zijn!
en dan ga jij daar nog eens aan meehelpen? ik heb hier geen woorden voor.. dat je niet eens de gezondheid van je dieren voorop neemt.. Ziek
je verdient het zo niet om ratjes te nemen en vooral niet om met ze te fokken.
zielige ratjes.. Ach gut

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:03

Go Mathilde Tong uitsteken

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:53

Megantjuh schreef:
Tashka schreef:
Whoehahahaha, arme TS. Denkt hier uit te kunnen huilen, krijgt ze weer heel rattenland over zich heen! *LOL* *LOL*
*sorry kon het niet laten*

Lieve meid, ik heb je al advies gegeven op het rattenforum, verteld wat je het beste kan doen etc. Maar als je dan vervolgens je vriendje het forum opstuurt met de boodschap "Als we geen fokrittens krijgen, gaan we lekker fokken met ratten uit de dierenwinkel, en als die dan ongezond blijken is dat jullie schuld!", dan haal ik toch mijn handen van je af. Want dat vond ik ontzettend kinderachtig en iemand die daarmee kan dreigen verdient in mijn ogen geen rattery-ratten.


dat meen je niet.. meis, wat ben jij in en in kinderachtig zeg! als je met zo'n instelling gaat dreigen...ben jij geen rat waard.

weet je wat je moet doen? ga kikkervisjes kweken! Clown
erg leuk, je ehbt geen stamboom, je hebt er vet veel, en... je hoeft er geen goed tehuis voor te vinden!
Koe Cool

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:17

Tashka schreef:
Whoehahahaha, arme TS. Denkt hier uit te kunnen huilen, krijgt ze weer heel rattenland over zich heen! *LOL* *LOL*
*sorry kon het niet laten*

Lieve meid, ik heb je al advies gegeven op het rattenforum, verteld wat je het beste kan doen etc. Maar als je dan vervolgens je vriendje het forum opstuurt met de boodschap
"Als we geen fokrittens krijgen, gaan we lekker fokken met ratten uit de dierenwinkel, en als die dan ongezond blijken is dat jullie schuld!

", dan haal ik toch mijn handen van je af. Want dat vond ik ontzettend kinderachtig en iemand die daarmee kan dreigen verdient in mijn ogen geen rattery-ratten.


Ik heb er ook echt geen woorden voor dat je zo idioot kan reageren!! Ik ga echt helemaal met de reacties mee van de andere!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 11:55

Hm... Ts laat zich gelijk niet meerzien in haar topic..

En Lowara... Kikkervisjes..Je bent een geniaal Tong uitsteken

LadyFilou

Berichten: 1206
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Almere, Flevoland

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 12:07

goh ben benieuwd of ze nu dr ratjes alsnog gaat dumpen voor rattery-ratjes..
raar mens.. Zij zijn groot en ik is klein!

en die kikkervisjes lijken mij ook een goed plan OK dan! als je ze zat bent, zet je ze weer uit Knipoog Haha!

Tashka

Berichten: 22
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Helmond

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:42

Dit heeft ze gezegt;
Sfieke schreef:
Maar als er geem medewerking krijgen dan nemen we wel zo'n rat uit de dierenwinkel die waarschijnlijk een verhoogde kans heeft op tumoren en een korte levensduur.


Athans, dat zou haar vriend hebben gezegt die onder haar naam ingelogd stond.

Shikoba

Berichten: 221
Geregistreerd: 04-04-05

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:39

Tashka schreef:
Dit heeft ze gezegt;
Sfieke schreef:
Maar als er geem medewerking krijgen dan nemen we wel zo'n rat uit de dierenwinkel die waarschijnlijk een verhoogde kans heeft op tumoren en een korte levensduur.


Athans, dat zou haar vriend hebben gezegt die onder haar naam ingelogd stond.


Nou, ik vind wel dat ze dan een fokritten moet krijgen, stel je voor dat ze daarmee gaat fokken. Vork

Nieuwe manier van fokrittens krijgen "anders koop ik er eentje uit de dierenwinkel"... En dan? Stambomen verzinnen?

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:19

jaaa zeker jaa... Stambomen verzinnnen Boos!

En wat zeg je dan tegen de kopers... Verward