Ratten met een stamboom???

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 11:36

Hej hallo allemaal!

Ik heb hier twee rattenmannen en nu leek het mij leuk om daar eens een nestje van te hebben (ze zijn heel mooi Haha! Knipoog ) en van eentje worden ieder moment jongen verwacht, maar nu blijkt dat er ratten met een stamboom zijn (ja ja) en dat veel rattenmensen voorkeur hebben voor een rat met stamboom in plaats van uit de dierenwinkel, waar ik ze dus weg heb!

Nou toen dacht ik dus: weet je wat? Want zij fokken op levensduur, ratten worden steeds minder oud en hebben veel ziekten, laat ik dan met zogenaamd fokgeschikte ratten een nestje nemen! Dan hebben ze dus ook een stamboom en voldoen ze aan de eisen die gesteld worden.

Nu is er ook een rattenforum en ik daar een topic over geopend, uitgelegd wat hier ook staat en dat ik ze dus graag wat wil helpen om de rattenfokkerij tot stand te brengen! (die is namelijk onbekend voor mensen die niet in de ratten zitten volgens mij!) Nou kreeg me toch een hoop commentaar! Sjonge jonge.... pffff had het eigenlijk gelijk gezien! Ik moest meer ervaring hebben (ze weten helemaal niet hoelang ik al ratten heb) en ik moest het vertrouwen winnen van ratteries (rattenfokkerijen) voordat ik uberhaupt een rat mee krijg. Het komt er dus op neer dat alleen een paar mensen mogen fokken met die dieren. Op zich vind ik dat wel een goede instelling maar dan nog... Ik vind het allemaal wat overdreven... wat vinden jullie? Je zou toch wel gewoon 1 of 2 nestjes mogen hebben met je rat? Ik zorg er dan uiteraard ook voor dat ze een goed thuis krijgen!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:43

Ik ben sowiezo tegen fokken, oftewel vermeerderen. Zeker als het gaat om ratten Scheve mond

MocroGirl
Berichten: 337
Geregistreerd: 24-01-05
Woonplaats: groningen

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:48

lijkt mij ook zo leuk he om met ratten te fokken, had vroeger ook 2 ratten en die gingen na 2 jaar dood aan baarmoederkanker. Ik zou zeggen als jij het leuk vind en en veel info over opzoekt zou ik het zeker gaan doen

Anoniem

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:04

jah mijn tante heeft ook een rattery nou vidn ik dat ook allemaal een beetje overdreven maar toch doen ze hun best om ratten zo langen gezond mogelijk te laten leven door middel van stambomen.nou vidn ik dat wereldje zoals ik al eerder zei een beetje overdreven en ik heb met mijn ratjes die ik toendertijd van de dierenwinkel had gekocht ook wel gefokt. toch zijn er steeds mer mensen die liever naar een ratterie gaan omdat ze een gezond beestje willen waar ze nie om de haverklap mee naar een dierenarts hoeven.. naja beetje dubbelzeidige mening heb ik erover.. en als ik da kijk naar een fokkerij in bv de paarden... somge paarden et de beste papieren zijn soms slechter dan een paard zonder papieren.. als je begrijp wat ik bedoel.. gewoon lekker doen als jut mij vraagt.als je maar zorg dat ze een goed tehuisje krijgen Knipoog

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:28

Mijn mening dan...

Ik vind dat als je besluit een Rattery te openen, je sowieso goed bekend moet zijn met ratten, genetica, fokken, rittens, ziektes en alles wat daarmee te maken heeft.

Bedenk ook dat een Rattery meer KOST dan OPLEVERD. Je zou het dus sowieso niet als een bijverdienste kunnen zien, en daarnaast kost het ook veel tijd.

Verder was ik wel benieuwd waarmee je wilt gaan fokken? Ik neem aan dat de 2 mannen die je nu hebt DW-ratjes zijn. Nou daarmee zou ik al HELEMAAL niet fokken als je een goede lijn door wilt zetten. Dus dan zou je al rittens bij een Rattery moeten krijgen met fokkerstoestemming. En dat is niet makkelijk.

Verder moet je je aansluiten bij IRF ..

Waar wil je je klanten vandaan halen? 1Rat kan zomaar 20rittens baren, als je niet genoeg klanten hebt, kun je ze zelf onderhouden. Weet je alles van rittens af? Ben je bereid Da kosten op je te nemen, zowel voor de rittens als voor alle volwassen ratjes. Besef je ook dat een zwanger vrouwtje kan overlijden? Weet je hoe het zit met paren? Wanneer wel wanneer niet? Vanaf wanneer zijn ratten vruchtbaar?

Besef je dat je zowel mannen als vrouwen ratten zult onderhouden, dus 2kooien minimaal. Plus een kooi voor het vrouwtje met haar rittens en een kooi voor eventuele zieken ratten?

Moe tik nog doorgaan? Kijk ook voor meer info op het RattenTopic, de link staat in mijn onderschrift en voor vragen kun je me pb-en.. Lachen

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:31

Share schreef:
jah mijn tante heeft ook een rattery nou vidn ik dat ook allemaal een beetje overdreven maar toch doen ze hun best om ratten zo langen gezond mogelijk te laten leven door middel van stambomen.nou vidn ik dat wereldje zoals ik al eerder zei een beetje overdreven en ik heb met mijn ratjes die ik toendertijd van de dierenwinkel had gekocht ook wel gefokt. toch zijn er steeds mer mensen die liever naar een ratterie gaan omdat ze een gezond beestje willen waar ze nie om de haverklap mee naar een dierenarts hoeven.. naja beetje dubbelzeidige mening heb ik erover.. en als ik da kijk naar een fokkerij in bv de paarden... somge paarden et de beste papieren zijn soms slechter dan een paard zonder papieren.. als je begrijp wat ik bedoel.. gewoon lekker doen als jut mij vraagt.als je maar zorg dat ze een goed tehuisje krijgen Knipoog


Ahaa.. Dus jij fokt inteelt? Bijna alle ratten uit de DW zijn ontstaan uit inteelt.. En jij zegt dan: Dat moet je gewooon lekker doen hoor... Boos!

Draai de boel eens om en stel dat het om paarden gaat? Paarden ontstaan uit inteelt, of aanleg voor allerlei rottige erfelijke ziekten.. Daar fok je dan toch ook niet mee? Fokken doe je met gezonde dieren met een goede afkomst. En je fokt pas als je daar klaar voor bent en alle informatie weet en alles tot je beschikking hebt. Zij heeft dat duidelijk niet en jij heb er al helemaal geen verstand van.

Sommige mensen zijn echt ZOO DOM! Boos!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:33

Sfieke schreef:
Hej hallo allemaal!

Ik heb hier twee rattenmannen en nu leek het mij leuk om daar eens een nestje van te hebben (ze zijn heel mooi Haha! Knipoog ) en van eentje worden ieder moment jongen verwacht, maar nu blijkt dat er ratten met een stamboom zijn (ja ja) en dat veel rattenmensen voorkeur hebben voor een rat met stamboom in plaats van uit de dierenwinkel, waar ik ze dus weg heb!

Nou toen dacht ik dus: weet je wat? Want zij fokken op levensduur, ratten worden steeds minder oud en hebben veel ziekten, laat ik dan met zogenaamd fokgeschikte ratten een nestje nemen! Dan hebben ze dus ook een stamboom en voldoen ze aan de eisen die gesteld worden.

Nu is er ook een rattenforum en ik daar een topic over geopend, uitgelegd wat hier ook staat en dat ik ze dus graag wat wil helpen om de rattenfokkerij tot stand te brengen! (die is namelijk onbekend voor mensen die niet in de ratten zitten volgens mij!) Nou kreeg me toch een hoop commentaar! Sjonge jonge.... pffff had het eigenlijk gelijk gezien! Ik moest meer ervaring hebben (ze weten helemaal niet hoelang ik al ratten heb) en ik moest het vertrouwen winnen van ratteries (rattenfokkerijen) voordat ik uberhaupt een rat mee krijg. Het komt er dus op neer dat alleen een paar mensen mogen fokken met die dieren. Op zich vind ik dat wel een goede instelling maar dan nog... Ik vind het allemaal wat overdreven... wat vinden jullie? Je zou toch wel gewoon 1 of 2 nestjes mogen hebben met je rat? Ik zorg er dan uiteraard ook voor dat ze een goed thuis krijgen!


Op het rattenforum zitten mensen met verstand van ratten op alle fronten, er zitten ook veel Rattery eigenaars... Denk jij dat als hun het jou afraden (de experts om het zo even te noemen) dat het dan verstandig is daar niet naar te luisteren en zelf te gaan zitten rommelen? Boos! Verward

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:38

Sfieke schreef:
Hej hallo allemaal!

Ik heb hier twee rattenmannen en nu leek het mij leuk om daar eens een nestje van te hebben (ze zijn heel mooi Haha! Knipoog ) en van eentje worden ieder moment jongen verwacht, maar nu blijkt dat er ratten met een stamboom zijn (ja ja) en dat veel rattenmensen voorkeur hebben voor een rat met stamboom in plaats van uit de dierenwinkel, waar ik ze dus weg heb!

Nou toen dacht ik dus: weet je wat? Want zij fokken op levensduur, ratten worden steeds minder oud en hebben veel ziekten, laat ik dan met zogenaamd fokgeschikte ratten een nestje nemen! Dan hebben ze dus ook een stamboom en voldoen ze aan de eisen die gesteld worden.


Waar wil jij die fokgeschikte ratten dan vandaan halen? En hoe kun je fokken op levensduur als je niet weet hoe oud de voorgangers van deze ratten waren?

Weet je uberhaupt wat voor ras je ratten zijn? Gestoord

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:42

Waar gaat het nou helemaal om... Ratten... Als die dood gaan of ziek worden koop je gewoon een nieuwe in de dierenwinkel, toch? Voor 5 of 10 euro. Weet je wat alleen al een consult kost bij de dierenarts?!

Een rat met een stamboom.... Tsssk.....

Shikoba

Berichten: 221
Geregistreerd: 04-04-05

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:49

Meis, je moet wel de hele waarheid opschrijven.

Jij zegt als je geen fokrat meekrijgt (huisdierritten krijg je daar heus wel mee) dat je dan maar ratten uit de dierenwinkel gaat halen en daarmee gaat fokken. Of dat is gewoon je instelling, of dat is een manier van dreigen... Rattery's zijn gewoon zuinig op hun lijnen en alleen mensen waar ze goed contact mee hebben krijgen fokrittens mee, dan weten ze dat als ermee gefokt wordt dat er dan op een verantwoorde manier gefokt wordt.

Ook vergelijk je ratten fokken met paarden fokken, en dat als je een paard wilt fokken dat je dan ook niet persé een stoeterij moet hebben. Die uitspraak van je was heel fout, en in de rattenwereld wordt op zulke dingen erg gelet, vooral als je zegt dat je wilt fokken.

Het is ook handig als je langer meedraait op het forum, je komt net op 't forum, en je opent een topic dat je fokrittens wilt.

Het verbaast me niet als je met dat gedrag van je in dat topic al op de zwarte lijst staat... Als je graag een nestje wilt volg dan mijn eerdere raad op; vang een zwanger opvangdametje op. Dan help je nog een thuisloos ratje ook.

En Chubby, je weet niet hoeveel mensen je daarmee kwetst, mensen doen hun best om gezonde en lieve ratjes te fokken, wat vele ook lukt, en dan kraak jij hun levenswerk effe af. Afbeelding

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:03

Citaat:
En Chubby, je weet niet hoeveel mensen je daarmee kwetst, mensen doen hun best om gezonde en lieve ratjes te fokken, wat vele ook lukt, en dan kraak jij hun levenswerk effe af.


Rattery Proud to Present.... Aangenaam... Was allemaal sarcastisch bedoeld en hoopte op een "leuke" reactie Bloos Om vooral even te laten zien hoe veel te veel mensen denken over ratten!

Ratten zijn levende, voelende, ja zelfs denkende wezens. Iedereen kan vermeerderen. Maar fokken is een heel ander verhaal.

Ik ben trots op het feit, al fok ikzelf al een hele poos niet meer, dat een paar goede ratteries mijn gefokte ratten gebruiken. Die worden sporadisch ingezet om hun gezondheid, het karakter en de levensverwachting van de hele lijn (vaak zijn er 6 tot 10 generaties bekend!).

Ik zou er zwaar van balen als die fokproducten bij mensen als de TS terecht komen. Want die verkloten datgene waar zo hard aan gewerkt is. Waar zoveel liefde in gestopt is. Waar zoveel speurwerk in zit. Want wat is het lastig als fokker om van een veelbelovend duur fokratje uiteindelijk te zeggen, na er anderhalf jaar voor gezorgd te hebben, dat het ratje tóch niet is wat je ervan verwachtte. En dan doodleuk besluiten dat je dat ratje niet meer inzet voor je fokkerij. Dat gaat dan niet om één ratje, maar vaak om hele lijnen, waar je al jaren mee bezig bent. Dat gaat dan overigens niet om ratjes van 5 euro, maar soms zelfs van 50... Leuk zo'n hobby Knipoog

Helaas zit de wereld niet eerlijk in elkaar. TS kan doodleuk naar een rattery lopen en daar een huisdierritten (of 2) kopen. En die lijn vergallen door haar DW mannen erop te zetten. Weg zwoegwerk van de rattery. En bedankt.

TS kan ook in de DW 2 vrouwtjes halen. En een leuk nest ongezonde ratjes fokken. En die verkopen aan mensen die het belang van een goede fokkerij niet zien. Sneu voor de ratjes: want mensen die zich niet (willen) verdiepen in een huisdier voor ze het aanschaffen zijn ook niet altijd de beste verzorgers.
Wie weet tref je iemand die wel het beste voorheeft met de jonge beestjes. Die echter na een jaar dik verdriet heeft door het verlies van die ongezonde ratjes...

Heb nu nog slechts één oude dame zitten. Grace. Een prachtig knuffelmeisje. Einde hobby door chronisch tijdgebrek. Maar de mensen die bij mij ratjes hebben gekocht (als huisdier óf als fokdier) delen hun ervaringen vaak nog steeds met mij. Blijf er nog steeds bij betrokken en ben nog steeds trots als ik "mijn" naam zie voorbijkomen in stambomen.

TS, een advies: lees de fora. Neem zoveel mogelijk info in je op. De mensen op de diverse fora reageren niet zo op jouw post om jou te pesten. Zij hebben het beste voor met de ratjes! Als je eraan toe bent (écht) kun je eens informeren naar een zwanger vrouwtje in de opvang. Net zo lief, maar per ongeluk al zwanger. Heb jij je ervaring van een nestje en kun je je best doen voor dat dametje die jouw hulp goed kan gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Chubby op 29-04-05 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:05

Megantjuh schreef:
[naam] schreef:
jah mijn tante heeft ook een rattery nou vidn ik dat ook allemaal een beetje overdreven maar toch doen ze hun best om ratten zo langen gezond mogelijk te laten leven door middel van stambomen.nou vidn ik dat wereldje zoals ik al eerder zei een beetje overdreven en ik heb met mijn ratjes die ik toendertijd van de dierenwinkel had gekocht ook wel gefokt. toch zijn er steeds mer mensen die liever naar een ratterie gaan omdat ze een gezond beestje willen waar ze nie om de haverklap mee naar een dierenarts hoeven.. naja beetje dubbelzeidige mening heb ik erover.. en als ik da kijk naar een fokkerij in bv de paarden... somge paarden et de beste papieren zijn soms slechter dan een paard zonder papieren.. als je begrijp wat ik bedoel.. gewoon lekker doen als jut mij vraagt.als je maar zorg dat ze een goed tehuisje krijgen Knipoog


Ahaa.. Dus jij fokt inteelt? Bijna alle ratten uit de DW zijn ontstaan uit inteelt.. En jij zegt dan: Dat moet je gewooon lekker doen hoor... Boos!

Draai de boel eens om en stel dat het om paarden gaat? Paarden ontstaan uit inteelt, of aanleg voor allerlei rottige erfelijke ziekten.. Daar fok je dan toch ook niet mee? Fokken doe je met gezonde dieren met een goede afkomst. En je fokt pas als je daar klaar voor bent en alle informatie weet en alles tot je beschikking hebt. Zij heeft dat duidelijk niet en jij heb er al helemaal geen verstand van.

Sommige mensen zijn echt ZOO DOM! Boos!


laten we even voorop stellen dat ik toen 15 jaar was geen verstand van ratten ik bij een dieren winkel een ratje had gekocht bij een andere dierenwinkel een 2e en het zouden 2 vrouwtjes zijn.niet dus het was een mannetje en een vrouwtje en heb 2 nestjes gehad. en alles is goed gegaan en mijn ratten zijn nooit ziek geweest de 1 is 3 jaar geworden en de ander 3,5 ik vind dat ik dan toch niet mag klagen.
maar jullie van het ratten leventje overdrijven vidn ik toch wel iets te hevig het spijt mij zeer! als je al zoveel moeite moet doen om een ratje van een rattery te kopen dan snap ik al die andere mensen die geen zin in die poehá hebben heel goed dat ze naar de DW gaan Ja

en voor de rest vind ik het prima dat jullie het wel via deze regelingen doen.maar die reacties die jullie soms geven op mensen die het misschien wel goed willen doen en zich laten misleiden door leuke praatjes door een medewerker vd Dierenwinkel die mensen dneken dat ze het misschien wel goed doen en dan komen jullie ineens als een stelletje wilde RATTEN op hun afgestromd met al jullie regeltjes en dingetjes!

maargoed genoeg gediscussierd ik heb geen ratten meer.en mocht ik weer 2 ratjes willen dan haal ik ze wel bij mijn tante die heeft er meer dan genoeg verstand van met haar eigen rattery Knipoog

De groeten!

e

Shikoba

Berichten: 221
Geregistreerd: 04-04-05

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:11

Chubby schreef:
Citaat:
En Chubby, je weet niet hoeveel mensen je daarmee kwetst, mensen doen hun best om gezonde en lieve ratjes te fokken, wat vele ook lukt, en dan kraak jij hun levenswerk effe af.


Rattery Proud to Present.... Aangenaam... Was allemaal sarcastisch bedoeld en hoopte op een "leuke" reactie Bloos Om vooral even te laten zien hoe veel te veel mensen denken over ratten!


*Hartverknettering*

Mwhehehe, oké, ik dacht al Clown .

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:23

Citaat:
en alles is goed gegaan en mijn ratten zijn nooit ziek geweest de 1 is 3 jaar geworden en de ander 3,5 ik vind dat ik dan toch niet mag klagen.


Dan heb je inderdaad niet te klagen...! Wist je dat de gemiddelde bereikte leeftijd van ratten 18 maanden is? En dat fokkers dus hun uiterste best doen -door op basis van hele programma's te fokken- die gemiddelden op te trekken.

Overigens is gebleken dat wilde ratten ook in gevangenschap niet veel ouder worden dan 18 maanden. Leeftijden van 3 en 3,5 jaar zijn dus zéér uitzonderlijk en die ratten zijn dan ook echt hoogbejaard te noemen. Vergelijk het maar met mensen van 120.

Ik wil de mensen die denken dat DW ratjes niet zo slecht zijn om te kopen wel vertellen hoe het eraan toe gaat in die DW's hoor. Waar die vaak hun ratten vandaan halen en hoe ze verkocht worden. Heb zelf in een DW gewerkt... Weet alleen niet of tere zieltjes daar wel tegen kunnen, want uit sommige reacties hier blijkt toch een bepaalde mate van onvolwassenheid.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:28

Ik had geen zin om dit hele topic dor te lezen (doe ik een andere keer wel Knipoog) Maar ik wil toch wel even zeggen dat ik ontzettend blij ben dat mijn laatste ratje uit een rattery komt!
Ze is zoveel gezonder gewoon! Er wordt echt goed gelet op de gezondheid en karakter van de beestjes in een goede rattery.

De meeste dierenwinkel ratten stammen af van laboratoriumratten. Die beesten werden gekweekt om zo snel mogelijk tumoren te krijgen zodat ze goed konden testen met allerlei medicijnen.
Dus is het maar beter dat er nu mensen zijn die wél letten op de gezonheid van ratten en dat nare tumorgedoe eruit willen fokken Lachen

Shikoba

Berichten: 221
Geregistreerd: 04-04-05

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:29

Chubby schreef:
Ik wil de mensen die denken dat DW ratjes niet zo slecht zijn om te kopen wel vertellen hoe het eraan toe gaat in die DW's hoor. Waar die vaak hun ratten vandaan halen en hoe ze verkocht worden. Heb zelf in een DW gewerkt... Weet alleen niet of tere zieltjes daar wel tegen kunnen, want uit sommige reacties hier blijkt toch een bepaalde mate van onvolwassenheid.


De meeste zullen niet tegen dat verhaal kunnen vrees ik.

Wat het ergste is aan dit topic is dat de TS de gebeten hond speelt omdat zij geen fokritten krijgt... En dat ze dan maar gaat dreigen met dierenwinkelfokseltjes...

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:53

Mijn eerste eigen huisdier was een ratje.
Deze mocht ik omdat wij thuis 2 katten hadden en mijn vader dacht dat hij daardoor toch niet lang mee zou gaan.
Dit ratje heb ik uit een dierenwinkel. Eentje die niet zo goed bekend stond als het ging om het verzorgen van hun dieren maar dit was de enigste die in de buurt bij ons, toen mijn vader zwichte, koopavond had.
Het was een champagne witte. Heel mooi. Een mannetje Rambo heb ik hem genoemd. (Onthou, ik was toen net 11 jaar oud)
Hij was mijn alles!
Ik deed echt van alles met hem.
Hij ging mee naar school, boodschappen doen, zwemmen in de natuurvijfer, op vakantie, picknicken, eten en hij sliep zelf in bed.
Rambo heb ik op 5(!) jarige leeftijd in moeten slapen.
Hij was door ouderdom kaal geworden, verlamd aan zijn achterpoten blind en doof.
Hij heeft bij de DA een spuitje gehad. Ik was er kapot van!
Na Rambo heb ik nog twee ratjes gehad. Bij een andere dierenwinkel vandaan, maar wel bij een dierenwinkel.
Waarvan er eentje een vrouwtje was. Sanne.
Met Sanne heb ik 2 keer een nestje gefokt.
De vader, was een ratje wat ongeveer een half jaar jonger was, en bij een ander dw vandaan.
De rittens werden van kleins al in de hand genomen en toen ze met 8 weken toe waren aan "nieuwe ouders" waren ze dan ook daadwerkelijk handtam en hondstrouw.
Wanneer mensen hoorden dat er een nestje op komst was of dat ik rittens had werden ze van te voren al bij mijn baas besteld. (Ik werkte toen in een dierenwinkel Bloos! )
Ook deze ratten zijn ouder geworden dan de gemiddelde rat. Bijna 4.

Voor ik aan ratten begon was ik al menig tijd aan het lezen en informatie erover aan het zoeken.
Dat ik mijn rat bij de DW gekocht hebt en niet bij een rattery had te maken met ongeveer € 40 euro verschil. (Toen guldens natuurlijk)
Mijn ouders hadden me voor gek verklaard als ik gezegt had dat mijn rat bij een rattery vandaan moest komen.

Wat ik wil zeggen is dat niet elke rat die bij een dierenwinkel vandaan komt niet "goed" is!
Kijk maar naar de mijne.
Maar ik zeg ook dat toen ik mijn rat kocht we spreken over 14 jaar terug! Toen werd er op een hele andere manier gefokt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132219
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:57

Ik heb dit topic verplaatst naar Beestenboel.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:57

Citaat:
Dat ik mijn rat bij de DW gekocht hebt en niet bij een rattery had te maken met ongeveer € 40 euro verschil. (Toen guldens natuurlijk)


Dan heb je niet goed gezocht... De gemiddelde prijs van een ratterie rat ligt op 10 euro. Van een speciale uitvoering ( Knipoog ) zoals dumbo of rex denk ik aan max 15 euro!

Ik heb wel eens meer betaald voor een ratje, dat betrof dan ratjes geimporteerd uit Engeland, Duitsland, USA. Daar vroeg men toen (jaar of 3- 4 geleden) 25 tot 50 euro voor...Niet interessant voor de gewone liefhebber, wel voor de serieuze fokker.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:03

Als ik dat toen geweten had had ik waarschijnlijk mijn ratje inderdaad bij een rattery vandaan gehaald. Maar ik was pas 11.
Veelste blij dat ik eindelijk een een ratje mocht.
Nu kan ik alleen maar blij zijn dat ik dat niet gedaan heb.
Anders had ik nooit Rambo gehad.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:08

Citaat:
Wat ik wil zeggen is dat niet elke rat die bij een dierenwinkel vandaan komt niet "goed" is!


Inderdaad. Dat zal ook geen enkele fokker zeggen. Maar de kans op een slechte gezondheid en een minder plezierig karakter is wel vele malen groter bij een rat uit de DW!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:21

Overigens... Veel ratjes die in de DW zitten, komen van de groothandel. Daar worden de ratjes gefokt onder erbarmelijke omstandigheden. De rittens worden veel te vroeg bij hun moeder weggehaald, omdat ze dan nog zó schattig zijn. In de DW zitten de rittens met vrouwtjes en mannetjes door elkaar. Als ze dan de 4 weken leeftijd overgaan zijn ze vruchtbaar en veel vrouwtjes zijn dus zwanger (van hun broertje!) op een erg jonge leeftijd.

Even kort samengevat, veel dingen als hygiene, inteelt, slangenvoer ed heb ik dan nog niet genoemd. Dat zijn dus zelfs de belangrijkste redenen dat je je ratjes níet bij de DW moet halen. Want zolang iets verkoopt zal het aangeboden blijven worden.

Ik kan je uit eigen ervaring een verhaal vertellen waarvan de tranen je in de ogen zullen springen. Maar ben aan het werk en heb daar ff geen tijd voor. Om het samen te vatten: vrouwtje en mannetje (broer en zus) werden gekocht in een DW. Hebben 6 maanden samen gezeten en dus ook elke maand een nest op de wereld gebracht. Ook de dochters werden bevrucht door papa, ooms, broers. Ik heb zo'n 100 ratten uit deze "lijn" moeten plaatsen bij dierenvrienden, toen de koper van de 2 ratten het helemaal niet meer zag zitten.

Shikoba

Berichten: 221
Geregistreerd: 04-04-05

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:24

Maar weet je wat het is, 14 jaar geleden ging het verbazingwekkend goed met ratten.

Ze werden op konijnenvoer en zaagsel gemiddeld 5 a 6 jaar oud. Daar zit het grote verschil, er is gewoon zoveel aan gekloot dat er alleen nog maar laboratoriumratten zijn die zo oud worden, en tsja, daar mogen we niet aan komen Knipoog .

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:28

Citaat:
Maar weet je wat het is, 14 jaar geleden ging het verbazingwekkend goed met ratten.

Ze werden op konijnenvoer en zaagsel gemiddeld 5 a 6 jaar oud. Daar zit het grote verschil, er is gewoon zoveel aan gekloot dat er alleen nog maar laboratoriumratten zijn die zo oud worden, en tsja, daar mogen we niet aan komen


Waar heb je die info vandaan?!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Re: Ratten met een stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:47

De voornaamste reden dat je fokken beter aan rattery's over kunt laten is dat die gasten meestal wel weten wie de pa en ma van de ratten waarmee ze fokken zijn, en hoe gezond die zijn, etc. Ga je met een dierenwinkel beest beginnen dan weet je dat nooit, je hebt geen idee hoe gezond de ouders waren van de beesten.
Bovendien is het gewoon vermeerderen waar je dan mee bezig bent, vind je ook niet dat er al genoeg ratten zijn? Je weet dat je ze niet kwijtraakt omdat mensen er liever eentje hebben van een rattery.
En natuurlijk zitten er heus wel gezonde ratten tussen de dierenwinkel beesten, maar wil je het risico nemen dat je met een per ongeluk toch wel brakke rat nog meer brakke ratten gaat fokken?
De enige aan wie je ze dan nog kwijt kunt is misschien de eigenaar van een slang, 't is maar hoe je wil dat je ratten eindigen.
Ze zijn uiteindelijk wel nuttig maar het was vast je bedoeling niet. Haha!

Het is super leuk om ratten te fokken, maar niet ten koste van de beesten. Je hebt er echt geen flikker aan.
Zelfs al had ik twee ratten van een rattery, dan nog zou ik er niet mee fokken.

Dus, het spijt me heel erg, maar ik vrees dat ik de mensen van het rattenforum een beetje gelijk moet geven.
Vat het op als een goed bedoelde tip, doe het gewoon niet. Je kunt hele goede gezonde ratjes fokken, maar je weet het gewoon niet zeker. (dat weet je nooit, maar zo heb je wel erg veel onzekerheid)