Kweken met konijntjes

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stefaaah

Berichten: 1915
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: België

Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 16:34

Ik zit dus met een vraagje, ik heb een vrouwtjes konijn en mijn buurmeisje een mannetje. Mijn konijn (Stampertje) is 5 jaar en het mannetje 7 jaar. Zijn ze te oud om te kweken? Ze kennen elkaar wel, want we hebben zo van die leibandjes en dan lopen we samen rond.

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:39

Ik denk dat dat wel moet kunnen Lachen

Stefaaah

Berichten: 1915
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: België

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 16:42

Dat dacht ik ook, maar mijn moeder was niet echt zeker Verward daarmee! bedankt!

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:42

zolang ze niet ontvruchtbaar zijn kant vast wel Pling

Annemarie89

Berichten: 2353
Geregistreerd: 14-02-05
Woonplaats: Groningen

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:16

Waarom wil je kleintjes eigelijk?
Er zijn toch genoeg konijntjes die in een klein hokje terechtkomen enzo.. Ik zou het niet doen hoor Knipoog

Stefaaah

Berichten: 1915
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: België

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 21:40

@ _Mii_ : ik doe het voor mijn buurmeisje, haar konijntje is dus al redelijk oud en wilt er een kleintje bij (niet voor samen te zette) ik zorg nadien wel dat ze goed terrechtkomen Lachen

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:49

NIET doen!! Er is al een gigantisch overschot aan konijnen...
Ze kan veel beter een konijn uit een opvang halen, of anders eentje van marktplaats ofzo. Staan er ook heel veel op. En trouwens ze kan beter haar nieuwe konijn wel bij die andere zetten, want een konijn hoort niet alleen!

maartjevO
Berichten: 507
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:08

echt geen aanrader!
er zijn hele asiels vol met konijnen, ook veel jonkies die gedumpt zijn. Want een konijn krijgt heus niet maar een jonkie, maar soms wel een stuk 5 of en meer.......
er zijn genoeg asiels die graag 2 konijntjes kwijt willen (meer dan zat) en er zijn al zoveel konijntjes die in kleine hokjes zitten, dan kun je die beter redden dan er nog meer op de wereld te helpen die ongelukkig worden! Verdrietig Fokken is echt niet aan te raden!!!

Stefaaah

Berichten: 1915
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: België

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 17:13

Als ik het zo hoor zou ik dus niet doen...ik denk ook dat ik het niet ga doen! genoeg konijntjes hier! Maar mijn konijntje zit liever alleen, toen vroeger haar vriendinntje er nog bij zat was ze heel schuw, nu is ze weg (kooi kapot gedaan door een wezel ofzoiets) is ze heeel lief!

amandatjuh88
Berichten: 1318
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: alkmaar

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:07

ik zou het niet doen, Als het nou bijvoorbeeld niet goed gaat met het baren van de jonkiejs kan je konijn dus dood of iets anders krijgen en hier heb je meer kans op omdat allebij de ouders ouder zijn. had je toch wat eerder moeten bedenken. En zoals veel zeggen er zijn genoeg konijntjes.. ik heb vorige week nog 1 naar knaagdierland gebracht omdat me broer hem buiten had gevonden.

Groetjes..!!

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:57

dat kan niet
ik wou dat ook doen
mijn konijn is 7 en het mannetje 5
heb ik een mailtje gestuurd naar iemand met veel konijnen info
en die zei dat je 85 procent kans had dat het vrouwtjes konijn niet zal redden

Sjen

Berichten: 1448
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Vught

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:37

Een aanzienlijk deel van de voedsters krijgt na het 4e levensjaar last van haar baarmoeder. De meeste voedsters overlijden vroegtijdig aan baarmoederkanker. Een voedster die dus al zo oud is zou ik nooit mee fokken, grote kans dat het dier daar aan onderdoor gaat.

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:06

klopt sjen dat had ik ook gezegt

Stefaaah

Berichten: 1915
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: België

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:48

Oké bedankt allemaal! over kweken wist ik namelijk niet zoveel, ik weet meer over cavia's! mijn besluit staat dus vast, ik ga niet kweken! Mercikes!

maartjevO
Berichten: 507
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:12

gelukkig Haha!
weer een konijngen overschot extra verholpen

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:55

Ik zou het niet doen...zeker niet als ze nog nooit eerder een nestje heeft gehad...
Dan is de kans veels te groot dat het goed gaat...
Ik fok zelf ook met konijntjes...maar ik kreeg mijn konijn van 5 niet meer drachtig...

Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:54

Sjen schreef:
Een aanzienlijk deel van de voedsters krijgt na het 4e levensjaar last van haar baarmoeder. De meeste voedsters overlijden vroegtijdig aan baarmoederkanker. Een voedster die dus al zo oud is zou ik nooit mee fokken, grote kans dat het dier daar aan onderdoor gaat.


Is dat ook als het konijn al eerder een paar nesten gehad heeft? Voor haar 4e dus?

Wbt dat fokken: Als ze zelf geen konijn mag houden, of maar 1, en je dus voor de rest een nieuw huis moet zoeken, zou ik het niet doen.

Als ze zelf een deel (2-3) mag houden, kan het prima. De wereld is toch ook overbevolkt, en er komen toch ook steeds kinderen bij?

Ndeel is wel, je weet niet hoeveel jongen er komen. Ik ga deze zomer het laatste nestje van mijn mannetje nemen, omdat ie straks gecastreerd wordt. Ik heb 4 nesten van hem gehad, en het zijn er nooit meer geweest als 5. (5, 5, 3, 2)
Ikzelf hou er dan 2 (evt 3), en voor de anderen heb ik al een huis gevonden. Alsze dat van tevoren goed regelt, kom je niet voor verassingen te staan.

[edit: je wilt niet fokken, niet gelezen, sorry!]

Sjen

Berichten: 1448
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Vught

Re: Kweken met konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:11

Ja ook als ze al meerdere nestjes hebben gehad. Fokvoedsters worden sowieso minder oud dan voedsters waarmee niet gefokt is. Dat is het risico dat je neemt. Idd moet je altijd al voordat de jongen geboren worden weten waar de jongen naartoe gaan. Anders moet je niet fokken.