Het "petsjoe"-vogeltje

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 16:07

Het wordt steeds gekker, het lijkt wel een invasie dit jaar. Wat is dit voor prutvogeltje. Vorig jaar werd ik al gestoord van dat geluid van de vroege ochtend tot de late avond en sinds een paar weken is hij/zij er weer. Een trekvogeltje dus bljkbaar, en jaaaaa hoooor.... MET vriendjes.
Ik heb nog steeds geen idee om wat voor vogeltje het gaat, maar ik noem het altijd het petsjoe vogeltje.
Het geluid gaat ongeveer zo: (mmm..... hoe schrijf je dat...)

Tjip tjip tjip tjip tjip tjip tjip ... prutteldeprut......PETsJOE !!!!

En dat dan de hele dag door. Vorig jaar was het er een geloof ik, maar nu zijn het er meer. Ze roepen ook naar elkaar, en ook het melodietje is niet bij ieder vogeltje helemaal hetzelfde. Dat prutding van vorig jaar is er trouwens wel weer bij, want die herken ik uit duizenden Lachen

Vogels zijn leuk, neem nou een kievit, dit zitten/vliegen/buitelen er hier zat. Die maken ook geluid, maar als een kievit "kievit" weet je tenminste dat er een kievit aan het "kievitten" is. Bovendien houden ze ook nog eens af en toe hun snavel.
Het petsjoevogeltje niet ! Bovendien is het petsjoevogeltje een stuk kleiner dan een kievit en dus niet zo makkelijk te raken met een steen of zo Lachen
Ongeveer zo groot als een huismus, en vrij kleurloos ook nog eens. Wat is dit voor rotvogeltje ?????

Tjip tjip tjip tjip tjip tjip tjip ... prutteldeprut......PETsJOE !!!!

Grrrrrrr....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:10

Haha, geweldig verhaal: en dat ze allemaal een eigen dialect hebben kan wel kloppen.

Helaas ben ik ornithologisch niet zo goed onderlegd dat ik je kan helpen. Maar dat gekwetter van de vogeltjes is toch leuk?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:13

Vogels zijn leuk maar niet de merel om 5 uur 's morgens in de conifeer voor je slaapkamerraam Knipoog

Maar van de petsjoe vogel heb ik ook nog nooit gehoord Tong uitsteken

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:13

T klinkt als iemand met een goeie verkoudheid Haha!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:31

Whaha, je zou er maar last van hebben. Wat een vreemd vogeltje, misschien issie idd wat verkouden.

Kun je geen foto maken?


Clown

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:33

Sjimmy schreef:
Vogels zijn leuk maar niet de merel om 5 uur 's morgens in de conifeer voor je slaapkamerraam Knipoog


Beter dan de heistelling die je ieder ochtend uit je bed beukt op een onchristelijk vroege tijd.
Die Merel, daar kun je eventueel nog doorheen slapen. Die Heistelling niet Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:37

Oké Cassidy, dan is dit een betere wekker idd Knipoog

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:58

Sjimmy schreef:
Vogels zijn leuk maar niet de merel om 5 uur 's morgens in de conifeer voor je slaapkamerraam Knipoog


Iemand ook weleens mogen genieten van een fazant in de boom dichtbij je slaapkamer raam? Die maken echt een herrie als ze gaan roepen!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:00

Ik zal je zeggen dat ik echt geeeeeen idee heb wat voor vogeltje dat nou moet zijn, Lageveld..
Maar kan me voorstellen dat jij er onderhand ook prutteldeprut......PETsJOE van raakt Tong uitsteken

(ik zet je topic trouwens even richting BB Lachen )

Anoniem

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:12

Hahahaha! Ik denk dat hij een griepje heeft ofzo, het heerst nl wel! Bij mij zitten 2 tortelduifjes altijd voor het raam en de hele tijd roekoee roekoee! Op zich wel leuk geluidje maar niet op zaterdagochtend om 7 uur! Of als ze boven de schoorsteen zitten, dan galmt het roekoe door het hele huis! Haha!

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:52

ik heb echt zo gelachen om dit verhaal.... Maar nee ook ik heb geen idee wat voor vogeltje het is. Maar wees maar blij dat je niet net als ik de Gamma of de Karwei naast je hebt. Onze overburen zijn echt iederweekend aan het zagen boren en timmeren. Volgens mij hebben die gewoon een eigen zaak of zo!!

Suc6 met het PETsJOE vogeltje !!!

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:28

Misschien familie van het oei oei vogeltje??

hooi
Berichten: 334
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:07

wat n lollig verhaal, ik heb echt zitten lachen! Zoals je dat geluidje typt Haha! Petsjoe! Ik heb echt geen idee, ik ben ook ornithologisch niet zo denderend en ik vrees ook dat t in de echte boeken niet zo opgeschreven staat Tong uitsteken vooral dat prutteldeprut, echt heel leuk Sterkte ermee! Tong uitsteken Knipoog

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:51

Nadat ik ben bijgekomen van het lachen....... bedoel jij niet een zwaluw? We hadden vroeger ook een paar nesten en ja, je kan er aardig kierewiet van worden. Wij vonden ze echter heel erg leuk met hun herrie en reuzegezellig. Vooral toen ma met jonkies op onze karrewiel-lamp in de huiskamer zat...... Maar het pruttelgeluid hebben zij zeker! En de petsjoe komt ook wel bekend voor. Als je er goed naar gaat luisteren hoor je hele conversaties van die dingen, van "het is goed" tot "wegwezen". Maarreh, als je 't niet leuk vindt, sterkte ermee! (grinnik)

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 04:57

ik weet wat voor vogel het is!!!
een zwaluw!
ik ging je geluid hartop zeggen Knipoog en toen herkende ik het van onze eigen invasie van vogels in de stal.
deze vogels zijn trekdieren die elk jaar ( met elke keer meer vriendjes) naar dezelfde plek reizen. je komt er haast niet vanaf.
onze zwaluwen ( zo'n 30 stuks ondertussen) vertikken het om weg te gaan, ook al hebben we netten gespannen en jagen we ze de hele dag weg.
dus dat geluid ken ik als geen ander.....

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:18

Als het boerenzwaluwen zijn zou het jammer zijn. Bij mijn vader kwamen ze regelmatig tellen omdat het er steeds minder worden. De mensen vinden ze niet leuk jammer genoeg. Wij vonden het altijd erg grappig. We zetten zelfs de auto verder onder de carpoort en mijn vader had een speciale schoonmaakbare poepbak gemaakt, zodat de boel een beetje netjes bleef. Helaas zijn ze afgelopen jaren niet meer gekomen. Toen ik laatst even thuis was, zat er wel een andere vreemde vogel in een van de oude nestjes, we wachten af wat dat weer is..... Ik vind het jammer dat waar ik nu woon geen zwaluwen in de buurt zitten!

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:35

een zwaluw! wij hebben vorig jaar zomer nog een zwaluw van de dood gered Haha! we waren plantjes water geven bij mijn schoonouders, en daar zitten zwaluwen onder de dakrand (12 etage flat) en er zat er 1 vast aan een stuk touw. volgens een van de bejaarde bewoonster daar hing die er al de hele dag (30 graden....), toen is mijn vriend (levensgevaarlijk Cool ) met een keukenmes op de wandelstok van zijn vader op het randje van het kozijn geklommen (12 hoog op een randje van paar cm Sigaar ) en heeft m lostgemaakt. maar dat ding bleef met het touwtje aan het mes hangen dus haalden we m naar binnen. hebben we m water gegeven met een rietje haha (erdoor heen blazen, gaan ze aan de onderkant drinken) en ik heb zijn pootje verzorgd.. Bloos (ding was compleet uitgeteld dus vond al lang alles best) later hebben we m toch maar naar het vogelasiel gebracht, want hij wilde niet meer vliegen.... Ach gut Haha!

ellepel

Berichten: 47427
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:42

nou jullie t zo zeggen......
de zwaluwen bij ons op stal maken ook een "petsjoe"geluid!
hahahahaa


Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 00:46

Toch zijn het geen zwaluwen, want die zitten hier ook in overvloed en broeden hier al een aantal jaren in de stal. Ik ben daar best gek mee al zijn het wel schijterds. Anderszijds hebben we wel voorddurend een vliegenvrije stal en dat is ook wat waard. De ene hand wast de andere zeggen ze wel eens en in dit geval is het: "wij leveren de vliegen maar moeten daarvoor weer poep opruimen"
Dus ... geen (boeren)zwaluwen. Die kennen we wel. Die kwetteren trouwens veel onregelmatiger en steeds door elkaar heen. Zijn ook altijd met een groep in de stal en zo en het vogeltje waar het over gaat is steeds alleen. Roept wel naar soortgenoten verder op, dat wel helaas. Vanaf dat het (bijna) licht wordt... en zit verder meestal solitair in een boom.
Ik had er nog wel een ander verhaal over, maar dat moet ik later dan maar eens plaatsen Lachen

ellepel

Berichten: 47427
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:46

hoe zien die beesten eruit dan?

fotoooooo!!!!!!

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:58

ja zo zeggen probeer er een foto van te maken, misschien dat een 'kenner' je er mee kan helpen! Knipoog

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 01:16

ik zal morgen wel een foto maken ervan. ze zijn klein, zwrat met wit, en hebben een soort bruin bij de bkop en ( geloof..) de borst.
vermoed dat het boerenzwaluwen zijn, want onze buurvrouw wil ze ook graag hebben omdat het echte plattelands vogels schijnen te zijn.
maar goed, wij hebben er nu redelijk de pest in.
die krengen vertikken het om onze stallen uit te gaan, schijten alles onder, en zorgen voor heeeeel veel overlast.
dus mijn vader heeft ze vandaag de oorlog verklaard na 3 weken tevergeefs ze weg te jagen.
morgen komen er stroomdraden kriskras door de stal, dus krijgen we; of bange zwaluwen die oprotten, of als het misgaat: ehm.. gefrituurde vogeltjes... Verward( "aaahhhhhhh")

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:20

lowara schreef:
ik zal morgen wel een foto maken ervan. ze zijn klein, zwrat met wit, en hebben een soort bruin bij de bkop en ( geloof..) de borst.
vermoed dat het boerenzwaluwen zijn, want onze buurvrouw wil ze ook graag hebben omdat het echte plattelands vogels schijnen te zijn.
maar goed, wij hebben er nu redelijk de pest in.
die krengen vertikken het om onze stallen uit te gaan, schijten alles onder, en zorgen voor heeeeel veel overlast.
dus mijn vader heeft ze vandaag de oorlog verklaard na 3 weken tevergeefs ze weg te jagen.
morgen komen er stroomdraden kriskras door de stal, dus krijgen we; of bange zwaluwen die oprotten, of als het misgaat: ehm.. gefrituurde vogeltjes... Verward( "aaahhhhhhh")


Ik vraag me af of dat wel mag Verward Er staat me iets bij dat bepaalde zwaluwen beschermde vogels zijn. Ben er alleen niet helemaal zeker van.
En zover ik weet poepen ze (de jongen) vooral vlakbij het nest en dat is op te lossen door een plank oid onder 't nest te monteren.

Verder vreten ze insecten bij 't leven, dus het scheelt je een hoop overlast van vliegen ed Pling

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:53

Boerenzwaluws zijn inderdaad beschermde vogels,eeuwig zonde om die beestjes weg te jagen.
Wij hebben ze ook in onze stallen en vinden ze wel gezellig.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Het "petsjoe"-vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:46

1 paar is ook wel gezellig, maar 30 stuks + een stuk of 4/5 jongen per paar is gewoon NIET meer normaal in een stuk stal van 3 bij 9 meter.
ze schijten echt alles onder, al onze muren, stallen en hooi zitten er elke dag weer onder. we hebben al over het hele plafon van die speciale netten gespannen, maar ja, dan gaan ze toch gezellig aan de muren hangen en op de stal afscheidingen zitten.
overdag zijn alle deuren dicht, maar zodra de deur 5 minuten open is, zitten ze er al weer in.
en we kunnen de deuren geen 24 uur per dag dichthouden, omdat na 7 uur de paarden er weer instaan.
we hebben ze ruim 5 weken gegegevn, en ze vertikken het gewoon.
vandaar dat ze dan maar pech hebben. beschermd of niet.
als ze niet wegwillen, moeten ze de consequenties aanvaarden.