Ganzen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 15:32

Wie heeft er ervaring met het houden van ganzen?
Als het goed is gaan we morgen twee ganzenkuikens halen Ja
De eerst komende tijd willen we ze op laten groeien in een afgezet deel van onze schuur totdat ze groot genoeg zijn om bij de kippen in de ren te kunnen (ren van ong. 10x15 m).
Ik heb begrepen dat ganzen het goed doen op 'normaal' kippenvoer zoals legmeel, legkorrel en graan. Maar dat ze ook graag gras eten. Is dit essentieel voor ganzen? Want in de kippenren zit onderhand al lang geen sprietje gras meer Haha! (fanatieke kippen Knipoog ).
Iemand die ons wat meer kan vertellen over ganzen?

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:38

Ganzen houden Bloos!
Je bent niet goed!!
Bij mijn verzorgShets lopen 2 ganzen...echt heel erg vervelende beesten zijn het...
Ze eten indd gewoon graag gras...
Eigenlijk eten ze alles wat eetbaar is...(das incl. pony's...daar pikken ze gewoon naar Boos!)
Ik zou er niet aan beginnen...ze worden nl. ook flink groot...

Maarja...je moet het zelf weten...misschien zijn ganzen kuikens tam te maken Verward
Ik weet het niet..

crazyfjord

Berichten: 211
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:30

Je weet nog niets over ganzen en dan ga je er al wel twee halen??
Wij hebben op de dierenweide drie ganzen lopen, die eten gras op de wei (veel) en ze krijgen graan erbij.
Ganzen hebben veel ruimte nodig en zijn erg waaks,of ze gelukkig worden in een ren betwijfel ik maar misschien dat er mensen zijn die ze ook zo houden en gaat het wel goed.
Ik had als ik jou was eerst wat meer info gezocht bijvoorbeeld op een kinderboerderij voor ik ze aanschafte, dit is wel heel kortdag.

SuperSuup

Berichten: 1951
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: oud-beijerland

Re: Ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:49

Vroeger en nu nog steeds (vooral op boerderijen) worden ganzen gebruikt als "waakhonden" omdat ze goedkoop en makkelijk te houden zijn, en ze vliegen bijna alles wat te dicht in hun buurt komt aan...

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Re: Ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:34

marleendv_88 schreef:
Ganzen houden Bloos!
Je bent niet goed!!
Bij mijn verzorgShets lopen 2 ganzen...echt heel erg vervelende beesten zijn het...
Ze eten indd gewoon graag gras...
Eigenlijk eten ze alles wat eetbaar is...(das incl. pony's...daar pikken ze gewoon naar Boos!)
Ik zou er niet aan beginnen...ze worden nl. ook flink groot...

Maarja...je moet het zelf weten...misschien zijn ganzen kuikens tam te maken Verward
Ik weet het niet..


Ik ben het met je eens marleen. Die beesten bij onze verzorgshetjes zijn echt iritant vooral het mannetje. Ze worden ook best groot. En ze eten alles wat eetbaar is maar het meest gras. Ze vallen je ook soms aan maar misschien als je ze vanaf dat ze een kuiken zijn hebt zijn ze ook wel lief. Ik zou er zelf niet aan beginnen. Bloos

bren

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: noord holland

Re: Ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:54

hoi werk op een kinderboerderij,
maar lijkt me niet zo'n goed idee om ze in een ren te houden.
ze zijn idd super waaks en houden van een zwemuurtje zo afentoe.
lijkt me niet echt handig in een ren.
ze eten gewoon kippenvoer krijgen bij ons kippengraan/meel/mais en afentoe wat brood.
pm maar als je meer info wilt.
groetjes brenda

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 10:07

crazyfjord schreef:
Je weet nog niets over ganzen en dan ga je er al wel twee halen??
Wij hebben op de dierenweide drie ganzen lopen, die eten gras op de wei (veel) en ze krijgen graan erbij.
Ganzen hebben veel ruimte nodig en zijn erg waaks,of ze gelukkig worden in een ren betwijfel ik maar misschien dat er mensen zijn die ze ook zo houden en gaat het wel goed.
Ik had als ik jou was eerst wat meer info gezocht bijvoorbeeld op een kinderboerderij voor ik ze aanschafte, dit is wel heel kortdag.


Over het feit of het verstandig is of niet ga ik niet in discussie. We zijn al langer van plan om ganzen te halen en zitten dus ook al langer op internet informatie op te zoeken. Dat ik dit onderwerp afgelopen vrijdag geplaatst heb was meer om te kijken of een aantal Boktmensen ons nog meer info konden geven. Kinderboerderij: heel leuk maar wij wonen in Duitsland en er zit hier geen kinderboerderij in de buurt (ook niet nodig met al die boeren om ons heen). Wij zijn oud en volwassen genoeg om goed voor beesten te kunnen zorgen en om een weloverwogen beslissing te nemen.

En mocht het je gerust stellen: door ziekte van mijn paard afgelopen week zijn we er niet aan toe gekomen om een (voorlopig) hok voor de ganzenkuikens te maken dus we hebben het allemaal nog even uitgesteld.

@ bren: ik pm je binnenkort een keer! Lachen

crazyfjord

Berichten: 211
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:16

oke flettie ik snap het.
ik hoop dat bren je kan helpen, succes met beslissen!
en is je paard weer beter?