Bob krijgt last van hormonen/ervaringen(castratie) gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132106
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Bob krijgt last van hormonen/ervaringen(castratie) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:31

Tsjonge jonge........ je maakt wat meer hoor met een konijn en een cavia *LOL*
Bob (konijn) en Ad (cavia) zijn nu een paar maanden bij ons.
Ze zijn dolgelukkig met elkaar, kunnen elkaar echt niet missen.
Waar Bob is is Ad, en omgekeerd.

Maar als je konijntje last krijgt van zijn hormonen dan staat het hele huis op stelten Knipoog
Bob is in korte tijd veranderd van een goedaardig nijntje in een soort potloodventer Haha!
Hij kan er natuurlijk niks aan doen, maar voor Ad is het niet leuk.
Hij moet zich verdedigen en voor hem weglopen, dat moet toch niet fijn zijn.
Tot nog toe bleef het beperkt tot heel af en toe een aktie van de kant van Bob, na een paar afschudpogingen was het ook wel weer over.

Toen ik vanmiddag thuis kwam was het allemaal anders.
Bob ging helemaal uit z'n tent en Ad zat heel sneu in een hoekje.
Ook de hele tegelvloer was vol geklodderd door onze Bob, gadverdamme.
Dit kan zo niet verder, ik vind het zo sneu voor Adje......

Ik heb meteen naar de DA gebeld en a.s. dinsdag gaat hij Bob van z'n mannelijkheid beroven Vork
Daarna ben ik naar de Boerenbond gereden om een apart hok voor Ad aan te schaffen. Hij heeft nu een eigen huis *LOL*
Ik heb de kooi van Bob en het huisje van Ad met het gaas / tralies naar elkaar toe gezet zodat ze elkaar wel kunnen zien maar niet meer aan kunnen raken.

Heeft iemand ervaring met het castreren van een konijn?
Ik mag toch hopen dat hij wat 'rustiger' wordt en dat ze straks weer fijn samen kunnen zitten........

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Bob krijgt last van hormonen/ervaringen(castratie) gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:07

Dit vond ik ff snel op internet:

Bij het castreren/steriliseren van de konijntjes kun je ze 's morgens of 's middags brengen en 's avonds weer ophalen. Bij het mannetje is het een kleine ingreep, bij het vrouwtje is het een echte operatie.

Heb je twee dieren, dan moet je ze een week of twee na de ingreep apart houden op tijden dat je er geen oog op hebt. In die tijd willen paringsneigingen en sproeien en zo nog wel eens voorkomen... De hormoontjes zijn niet meteen weg uit het lichaam.



Alhoewel er methoden zijn om de wondjes zó te behandelen dat het dier ze niet open kan maken, schrijven sommige dierenartsen voor dat het diertje niet aan de wondjes mag komen. Dat betekent dat het een kraagje moet dragen tot de wondjes genezen zijn. Het dier kan er anders moeilijk afblijven, want konijntjes zijn erg schoon op zichzelf en likken zich heel herhaalde malen per dag schoon.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132106
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Bob krijgt last van hormonen/ervaringen(castratie) gevra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 23:16

Bedankt voor je info, Sjoert!
Bob moet inderdaad in de loop van de ochtend afgeleverd worden en dan mag ik hem later in de middag weer ophalen.
Ze laten hem bij de dierenkliniek uitslapen onder een warmtelamp.

Dat sproeien is op het moment echt verschrikkelijk.
Hij maakt er zo'n ontzettende bende van.
Da's nog niet het ergste (ik ruim het wel weer op, heb toch niks te doen Clown ) maar ik vond het vooral vervelend dat hij Ad zo lastig begon te vallen.
Afijn, meneer Ad zit nu in zijn nieuwe appartement en lijkt het wel naar zijn zin te hebben, hoewel hij erg stil is voor zijn doen.
't Zal wel even wennen zijn Knipoog

Ik hoop echt dat ze een tijdje na de castratie weer lekker samen kunnen zitten.
't Is zo'n leuk stel samen en vooral Ad is erg aan Bob gehecht, het zou zo zonde zijn als het niet meer samen zou gaan.
Laten we er het beste maar van hopen Lachen

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Bob krijgt last van hormonen/ervaringen(castratie) gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:01

Ik ga er vanuit dat ze na een tijdje weer bij elkaar kunnen.
Als dat dan toch niet kan, kun je misschien overwegen om nieuw vriendje voor Ad te kopen.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Bob krijgt last van hormonen/ervaringen(castratie) gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:47

Sjoert schreef:
Als dat dan toch niet kan, kun je misschien overwegen om nieuw vriendje voor Ad te kopen.

Ja, dan ga je met Ad naar de dierenwinkel, laat je hem kennismaken met de andere caafjes en wacht je af welke met Ád mee naar huis wil Clown

Maar serieus, da's geen pretje geweest, zo te lezen... Lekker, zo'n in de rondte klodderend konijn in huis Haha! (moet stiekem toch wel een beetje lachen Clown). Ik hoop voor Bob dat ie er niet te lang last van houdt en dat Ad binnenkort weer veilig in zijn buurt kan komen Knipoog

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bob krijgt last van hormonen/ervaringen(castratie) gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:41

Een konijn mag beslist nooit vasten voor een operatie, hoewel sommige dierenartsen of assistentes (!) dat, denkend aan honden of katten, voorschrijven. Een konijn kan niet braken, braken is een reden waarom andere dieren nuchter moeten zijn voor een operatie. Een konijn moet altijd voedsel in de darmen hebben opdat deze blijven bewegen. Dus het is goed om het konijn gewoon tot 2-4 uur voor de operatie voornamelijk hooi te laten eten. Tijdens de operatie moet het konijn op een warmtematje liggen. Na de operatie moet het konijn in een warme omgeving bijkomen, dus op een warmtematje, of onder een warmte lamp. Bij minder konijnkundige dierenartsen ligt het konijn na de operatie soms gewoon op een krant tijdens het bijkomen en krijgt het geen warmte, dit komt de conditie van het dier absoluut niet ten goede.

Binnen houden
Elk geopereerd konijn, moet na een operatie, ongeacht welke operatie, binnenshuis gehouden worden. Het dier heeft een warme plek nodig, en een kruik. Een konijn dat onder narcose is geweest is niet in staat zijn/haar lichaamstemperatuur te regelen, en loopt het gevaar te onderkoelen. Een onderkoeld konijn kan in shock raken, en dit verloopt meestal fataal. Wanneer geadviseerd wordt het konijn na de operatie op kranten te laten zitten, kan het dier beter op een dekentje of een oude handdoek gezet worden, dat is warmer en veel prettiger.

Eten en drinken
Nog een reden om het konijn in de huiskamer te houden is dat je zo goed kunt opletten of zij/hij weer gaat eten en drinken.
Het is zaak dat een konijn 12 uur na de operatie weer gaat eten. Een konijn dat binnen 24 uur geen voedsel in de darmen krijgt, raakt in de problemen. Een konijn dat een paar uur na de operatie nog niets drinkt, kan regelmatig water gegeven worden met behulp van een spuitje. Dit helpt bij een snellere afvoering van de narcosestoffen.

NB. Bij castratie van een vrouwtje kan met de dierenarts overlegd worden over het onderhuids toedienen van vocht vlak na de operatie. Hierdoor heeft het konijn wat vochtreserve, wat heel prettig is omdat de meeste vrouwtjes de eerste 24 uur na de operatie niet zelf drinken.

Het is het beste om regelmatig voedsel aan te bieden. Peterselie, selderie, blaadje andijvie (als het konijn gewend is om groenvoer te eten!) smaakt een ziek konijn meestal beter dan droogvoer. Leg het groenvoer voor het konijn neer, zodat het zonder inspanning kan eten als het wil. Hooi wordt ook bij het konijn neergelegd. Een extra bak water wordt neergezet, omdat het zwakke dier misschien geen zin heeft om uit een flesje te drinken. Als het konijn tussen12 en 24 uur na de operatie nog niet eet, ook geen hooi, moet het gedwangvoerd worden. Dwangvoeren betekent dat het konijn het niet wil, maar dat er toch met een spuitje regelmatig een beetje voedsel aan de zijkant van de mond achter de wang gespoten moet worden. Als het konijn zelf hooi gaat eten komt het allemaal goed en hoeft er niet gedwangvoerd te worden.

Benodigdheden voor dwangvoeren zijn te vinden onder ziekten en medische info en EHBO-doos

PIJNBESTRIJDING!
Een reden voor niet-eten kan heel goed pijn zijn. Een konijn dat pijn heeft wil niet meer leven, pijnbestrijding is daarom uiterst belangrijk. Gelukkig komen steeds meer dierenartsen tot deze overtuiging. Informeer dus bij de dierenarts of er een pijnstiller gegeven is, en vraag extra pijnstillers mee naar huis voor de 2e en 3e dag. Tolfedine, Ketoprofen of Metacam zijn goede pijnstillers voor een konijn. Een konijn zonder pijn zal eerder weer gaan eten, en snel helemaal opknappen.

NB Een konijn heeft een sneller metabolisme dan andere dieren. Om deze reden is een pijnstiller bij konijnen sneller uitgewerkt. Reken er daarom op dat een pijnstiller die door de dierenarts gegarandeerd wordt voor 24 uur, slechts 12 uur de pijn zal stillen!

bron: www.konijnen.nl

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bob krijgt last van hormonen/ervaringen(castratie) gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:48

mijn (ex) rammetje heeft geen pijnstillers mee gekregen wel at hij vrij vlot weer en had hij er geen last van... Ik heb hem wel een paar dagen op alleen kranten gezet ipv stro omdat dit prikt in de wond...
Heb hem vooral lekker zitten maken met vanalles en nog wat (zolang je een konijn maar geen sla geeft dit vormt gas in de darmen waarvan hij dood kan gaan)
En na ongeveer 10 uren at meneer weer volkomen normaal ....
Drinken kun je het beste als je konijn erg zwak is nog even in een bakje zetten ipv in een drinkfles dat is iets makkelijker drinken voor `m ....
Maar meestal knappen de rammetjes vrij vlot weer op... controleer wel de wond telkens... Die van mij had geen kapje om dit omdat hij hier compleet van flipte en ook niet aan de wond zat heb trouwens wel de hele dag bij hem gezeten om op te letten ...
De huid heelt vrij snel dus maakt niet veel uit als hij er na 2 dagen wat aan zit mijn zus haar ex ram heeft zelf de hechtingen eruit gehaald na dik 2 dagen waarbij ze de dierenarts heeft gebeld en die vond dat geen probleem ....

Als je nog vragen hebt pb maar Haha! heb ondertussen genoeg castraties van konijnen mee gemaakt Knipoog

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Bob krijgt last van hormonen/ervaringen(castratie) gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:40

BeNGeL schreef:
Een konijn mag beslist nooit vasten voor een operatie, hoewel sommige dierenartsen of assistentes (!) dat, denkend aan honden of katten, voorschrijven.


Ik geloof je meteen.
Er wordt bij ons op de opleiding wel duidelijk gezegd dat het niet mag, maar bij honden en katten is het echt een gewoonte.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132106
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Bob krijgt last van hormonen/ervaringen(castratie) gevra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 21:58

Elles & Sjoert: ja joh, we blijven aan de gang Haha!
Ons huis is veranderd in een grote konijnen/caviakooi en onze tuin is ondertussen getransformeerd tot speelparadijs.
Laten we nog wat aanschaffen *LOL*

Bengel, bedankt voor de info!
Ik had ook al op konijnen.nl gekeken, dat is een hele goede site!

Gaby, jij ook bedankt!

Ik zal ook nog even een kleine update geven.
We zijn ondertussen een volle dag verder en het is wonderbaarlijk rustig in dierenland.
Zowel Bob als Ad lijken het prima te vinden dat ze elkaar wel kunnen zien maar niet meer bij (of OP Haha!) elkaar kunnen zitten.
Als het zo verder gaat, dan zie ik de komende dagen vol vertrouwen tegemoet.