Help! Heeft iemand hier verstand van koudwatervissen?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Help! Heeft iemand hier verstand van koudwatervissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 13:36

Ik heb zaterdag 2 sluiervissen gehad van mijn vriend maar dat water is dus inmiddels echt ijskoud geworden, moet daar niet wat warmer water bij? En hoeveel moet ik ze voeren? Op het potje staat meerdere keren per dag... maar hoe veel is dat? Ook is 1 visje hyperactief en stopt niet met zwemmen terwijl die ander alleen maar op de bodem ligt Verward

Hopelijk kan iemand mij helpen!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Help! Heeft iemand hier verstand van koudwatervissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:25

RockyLover schreef:
Ik heb zaterdag 2 sluiervissen gehad van mijn vriend maar dat water is dus inmiddels echt ijskoud geworden, moet daar niet wat warmer water bij? En hoeveel moet ik ze voeren? Op het potje staat meerdere keren per dag... maar hoe veel is dat? Ook is 1 visje hyperactief en stopt niet met zwemmen terwijl die ander alleen maar op de bodem ligt Verward

Hopelijk kan iemand mij helpen!


Je kan er beter geen warm water bij doen, de temp. vershcil is niet goed voor de slijmlaag op de huid van de vissen, die tast dat dan namelijk aan. Het water moet op kamer temp. zijn. Waar heb je de vissenkom staan??
Met het verschonen van de vissenkom is het ook belangrijk dat je alvast water klaar zet dat dan op kamertemp. kan komen!

Je hoeft ze niet perse meerdere keren per dag te voeren, heb je vlokken of korrels? Ik denk vlokken, kijk uit dat je daar niet teveel van voert. Een klein beetje tussen duim en wijsvinger dat is genoeg. Ze moeten het meteen opeten, anders zakt het naar de bodem en vervuilt het de kom. Je kan trouwens beter korrels geven, dat is makkelijk, en beter voor de vis en de kom. Het vervuilt namelijk minder, de vis hapt minder lucht mee dna bij een vlok en het is gemakkelijker te doseren. Dan is het ong. 4 a 5 korreltjes per vis per dag!

Tja en dat de één minder druk is dan de ander dat weet ik niet, verschil in vis! Hou het in de gaten, en dan vooral dat ze wel allebei eten.. anders moet je het misschien toch verspreiden over de dag, twee keer bijv. kleine porties!

Hoop dat je er wat een hebt, als je vragen hebt hoor ik het wel! Haha!

botanya
Berichten: 89
Geregistreerd: 20-03-05

Re: Help! Heeft iemand hier verstand van koudwatervissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:45

de temperatuur voor sluierstaarten is het beste bij 18-21 graden
ik heb er wel een verwarming bij in , anders overleven ze het niet snachts met koud weer...

temperatuur wel langzaam omhoog brengen, anders schrikken ze zich nog de dood in

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Re: Help! Heeft iemand hier verstand van koudwatervissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 14:58

De vissen staan op mijn kamer, daar is het vrij warm maar het water is erg koud Verward Anders pak ik zometeen wel even de thermometer uit het aquarium van mijn broer.

Ja het is wel zo dat die drukke meestal eerst alles opeet en de rustige heefthet altijd pas laat door, maar als ik dan nog meer eten erin doe (omdat die ander alles al op heeft gegeten) dan eet ze maar 1 heel klein vlokje of helemaal niks! en dan eet die andere vervolgens de rest ook maar op..

kimmie261

Berichten: 19229
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Help! Heeft iemand hier verstand van koudwatervissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:06

sluierstaartje moet je geen drijvend voer geven!!

zorg dat je zinkend voer koopt,anders klapt hun luchtblaas en gaan ze op z'n kop zwemmen...

je kan in de dierenwinkel ook ingevroren rode larven enz kopen,vinden ze erg lekker en ze gaan er harder door groeien.

amandatjuh88
Berichten: 1318
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: alkmaar

Re: Help! Heeft iemand hier verstand van koudwatervissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:24

RockyLover schreef:
Ik heb zaterdag 2 sluiervissen gehad van mijn vriend maar dat water is dus inmiddels echt ijskoud geworden, moet daar niet wat warmer water bij? En hoeveel moet ik ze voeren? Op het potje staat meerdere keren per dag... maar hoe veel is dat? Ook is 1 visje hyperactief en stopt niet met zwemmen terwijl die ander alleen maar op de bodem ligt Verward

Hopelijk kan iemand mij helpen!



Over dat water dat maakt niet uit, want die vissen kennen tegen koud water vandaar de naam "koudwatervis"
over het eten, gewoon voeren tot ze het binnen 1 min. op heb
en over die vissen die slomme denk ik dat je daar niet zo een goeie keus mee heb gemaakt want ze horen te zwemmen en vinnetjes omhoog, ik had er ook zo 1 en die is binnen 2 weken dood gegaan.. dus hoop dat jij dat niet gebeurt Tong uitsteken

Kusjes..!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Help! Heeft iemand hier verstand van koudwatervissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:27

kimmie261 schreef:
sluierstaartje moet je geen drijvend voer geven!!

zorg dat je zinkend voer koopt,anders klapt hun luchtblaas en gaan ze op z'n kop zwemmen...

je kan in de dierenwinkel ook ingevroren rode larven enz kopen,vinden ze erg lekker en ze gaan er harder door groeien.


Sluierstaartsjes moeten niet perse zinkend voer te hebben hoor! En rode muggelarven hoeft ook niet, kun je doen als extra!
De luchtblaas die kan opgeblazen blijven als de vis teveellucht mee hapt bij het eten, en niet iedere vis doet dit! Met zinkend voer kun je dit inderdaad voor komen, maar het is dus niet een must dat het geeft van af het begin. Wel zijn korrels beter, zinkend of drijvend, aangezien ze de kom minder vervuilen! En mochten ze op de kop gaan zwemmen kun je ze het beste in een bakje met minder water zetten, en dan het voer nat maken van te voren! meestal komt het dan weer goed!
In de dierenspeciaal zaak zeiden we altijd dat de vis dan een opgeblazen buik had en ff een harde wind moest laten! Clown Haha!

kimmie261

Berichten: 19229
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Help! Heeft iemand hier verstand van koudwatervissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:35

ik heb al een jaar of 10 sluierstaartjes en de eerste sneuvelden allemaal op drijvend voer....sinds ik zinkend voer ben gaan voeren heeft geen visje meer op zijn kop gezwommen...

die rode muggenlarven is geen must is alleen voer wat ze evt kan voeren als ze dat leuk vind(ik voer alleen maar diepvries voer,van rode,zwarte witte muggelarven en mixen ervan).dat had ik trouwens ook geschreven ,dat ze dat evt ook kon voeren..niet dat dat moest!!

als visjes een doorschijnende ontlasting hebben ,hebben ze zelf wormen,en moet je ontwormen...
sorry,maar ikheb een soort verslaving aan sluierstaartjes(staat inmiddels een aquarium van 1.60m in de woonkamer voor ze) Tong uitsteken

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Re: Help! Heeft iemand hier verstand van koudwatervissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 09:41

We gaan morgen even terug naar de winkel met die ene die alleen maar op de grond ligt en we gaan even kijken voor ander voer Lachen

In ieder geval bedankt!