15 minuten geleden een nieuw valkparkietje gekocht..!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meikevdv

Berichten: 1672
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: leusden

15 minuten geleden een nieuw valkparkietje gekocht..!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 11:19

hey hey
we hebben net een valk parkietje gekocht..en we hebben super veel geluk want hij is heel erg tam !! hij zit het liefste op zijn kooi...maar gaat naar binnen om te eten en drinken....
en soms ff een rondje door het huis heen haha

dit is um...we noemen hem : POGO ( poko met een zacht k geluid Haha! )

dit is pogo :

Afbeelding

en pogo op zijn kooi
Afbeelding

ik heb ook een paar vraagjes voor de mensen die verstand hebben van valkparkietjes...

- hoe oud kunnen ze worden ?
- betekend het het iets als de kuif omhoog of omlaag staat??(ik dacht dat hij mieschien kalm is als de kuif omlaag is...)
- wat voor extra dingen kunnen ze doen...kunnen ze ook praten enz ??
het enige wat ie nu doet is gewoon rustig op je hand zitten....met soms een beetje wegspringen

het vervelende is wel dat als ie van je hand spingt dat hij dan ergens in en hoekje gaat zitten...en als je hem dan wilt pakken bijt ie je een beetje...hoe kun je dat afleren ??

alvast bedankt....en wat vinden jullie van hem ?? Haha!

groetjes sanne

Austria

Berichten: 907
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: België

Re: 15 minuten geleden een nieuw valkparkietje gekocht..!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:47

Een mooie parkietje Vingers aflikken
Een valkparkietje kan tussen de 15 en 20 jaar oud worden.
Jonge vogels, en dan vooral de mannetjes leren soms praten (nabootsen). Het kost wel veel tijd en geduld.
Vooral s'morgens vroeg zijn ze heel alert en moet je veel tegen hem praten. Herhaal veel een bepaald woordje wanneer je de vogel s'morgens begroet, dan is de kans vrij groot dat hij je spoedig nabootst.
Ik heb zelf twee valkparkieten (9 en 10 jaar) en mijn mannetje kan heel wat wordjes nabootsen, het vrouwtje zegt niets.
Persoonlijk vind ik een vogel alleen wel een beetje zielig en het is een fabeltje dat ze minder tam zijn wanneer je ze met twee huisvest.
Het beste is de eerste vogel heel goed tam maken en dan een partner bijzetten. Het moet dan wel om een zeer jonge vogel gaan.
Succes

Meikevdv

Berichten: 1672
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: leusden

Re: 15 minuten geleden een nieuw valkparkietje gekocht..!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 14:43

Austria schreef:
Een mooie parkietje Vingers aflikken
Een valkparkietje kan tussen de 15 en 20 jaar oud worden.
Jonge vogels, en dan vooral de mannetjes leren soms praten (nabootsen). Het kost wel veel tijd en geduld.
Vooral s'morgens vroeg zijn ze heel alert en moet je veel tegen hem praten. Herhaal veel een bepaald woordje wanneer je de vogel s'morgens begroet, dan is de kans vrij groot dat hij je spoedig nabootst.
Ik heb zelf twee valkparkieten (9 en 10 jaar) en mijn mannetje kan heel wat wordjes nabootsen, het vrouwtje zegt niets.
Persoonlijk vind ik een vogel alleen wel een beetje zielig en het is een fabeltje dat ze minder tam zijn wanneer je ze met twee huisvest.
Het beste is de eerste vogel heel goed tam maken en dan een partner bijzetten. Het moet dan wel om een zeer jonge vogel gaan.
Succes


serieus ??? want ik wou er 2 nemen...mijn moeder zij dat ze dan idd minder tam werden....
dese is al aardig tam...je kunt hem gewoon op je hand nemen enzo....
en met de kuif dan ? want als ie aant eten is of aan het spelen is...dan heefd ie zijn kuif op zijn nek helemaal verborgen...maar als ie iets ziet bijv andere vogeltjes dan gaat zijn kuif omhoog...
maar bedankt voor de andwoorden alvast !!

Austria

Berichten: 907
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: België

Re: 15 minuten geleden een nieuw valkparkietje gekocht..!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:07

Ja, wanneer je direkt twee vogels gaat kopen worden ze echt minder tam. Eerst zorg je voor dat deze heel erg tam is en wanneer je dan een tweede jonge vogel bij gaat kopen heb je geen probleem.
Ik heb eerst een vrouwtje gekocht en een jaar later hebben we een mannetje bijgenomen. Het vrouwtje is nog altijd erg lief en komt heel graag op ons schouder zitten maar zij kan niet babbelen. Hij begon al na twee weken te praten en wij zijn soms blij wanneer hij eventjes zwijgt. Soms roept hij de hele dag kiekeboe en dan heeft hij weer een dagje dat hij van s'morgens tot s'avonds de telefoon laat rinkelen. Haha!
En als ik s'morgens wakker ben dan is hij mij telkens voor en roept naar mijn man "Marco opstaan".

amandatjuh88
Berichten: 1318
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: alkmaar

Re: 15 minuten geleden een nieuw valkparkietje gekocht..!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:52

- hoe oud kunnen ze worden ?
- betekend het het iets als de kuif omhoog of omlaag staat??(ik dacht dat
hij mieschien kalm is als de kuif omlaag is...)
- wat voor extra dingen kunnen ze doen...kunnen ze ook praten enz ??


Ze kunnen rond de 15 a 20 jaar worden.

Als de kuif omhoog is zijn ze oplettend of pronken ze.

Als je heel lang bezig bent kunnen ze praten, maar eigenlijk is dat zeer zeldzaam als ze dat doen.

daar antwoord op je vragen. hier nog wat andere verdere info.

Ik heb zelf ook 2 valkie`s. en zijn super lief Lachen
Maar ik denk dat het beter en slimmer is om der nog 1 bij te nemen want een valkparkiet hoort samen te zitten.

Groetjes

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Re: 15 minuten geleden een nieuw valkparkietje gekocht..!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:06

Onze koko is nu 15 jaar en doet het erg goed! Zijn nagels worden de laatste tijd wel wat langer, dus die worden bijgeknipt omdat hij anders van zijn stokje valt Haha!

Hoe oud kunnen ze worden ; 15 a 20 jaar dus, dat was al gezegd.

Betekend het het iets als de kuif omhoog of omlaag staat? ; Als koko lekker zit te doezelen of wat op zijn schommeltje zit heeft hij zijn kuifje omlaag, en is hij dus ontspannen. Maar zogauw je gek gaat staan doen voor zijn hok, of hem wilt pakken oid gaat zijn kuif omhoog. Ook als hij een heel hard geluid ineens hoort. Dan zijn ze dus oplettend of misschien dreigen ze dan wel (koko doet zit trouwens ook door zijn snavel wijd open te doen en dan te gaan schreeuwen Haha!)

Wat voor extra dingen kunnen ze doen? kunnen ze ook praten enz ; Naar mijn idee niet veel. Ze kunnen wel wat brabbelen. Als wij koko willen aaien zeggen we altijd "koko aai" en dat brabbelt hij dan ook op dat toontje terug Haha! Doet hij dit niet wil hij niet geaaid worden. Soms begint hij een kwartier voor dat mijn vader thuis komt al te krijsen, anders doet hij dit nòòit. Alleen als hij voelt dat mijn vader thuiskomt of de auto ziet aankomen, als mijn vader binnenkomt gaat hij ook allemaal raar zitten brabbelen. Ons pap zegt dan ook altijd van; dag Koko. En dan issie weer tevreden.

Heel veel plezier nog met 'm!

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Re: 15 minuten geleden een nieuw valkparkietje gekocht..!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:11

Hm, kan mijn bericht niet meer wijzigen Boos!

het vervelende is wel dat als ie van je hand spingt dat hij dan ergens in en hoekje gaat zitten...en als je hem dan wilt pakken bijt ie je een beetje...hoe kun je dat afleren ??

Dit doet de onze ook, dit kun je niet zomaar afleren, dit doen bijna alle vogels. Het is ook een beetje vogel-eigen. En het doet geen zeer, dus waarom zou hij het moeten afleren? Knipoog

Meikevdv

Berichten: 1672
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: leusden

Re: 15 minuten geleden een nieuw valkparkietje gekocht..!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 16:54

bedankt voor jullie tips !!

ik herken erg veel dingen aan jullie valk parkieten...haha
vooral met die kuif...als hij aan het eten is , slapen of gewoon aan het rusten is dan is ie omlaag..
maar als je erbij komt staan...of pakt dan issie omhoog...
wij hebben zo een cd met allemaal vogel geluiden ( vind mijn moeder leuk om naar te luisteren Haha! ) dan maakt hij zich helemaal lang haha.


pogo is pas 2 maanden....dus eerst maar is goed tam maken en dan kopen we er zeker 1 bij...!!

aleen 1 ding....pogo zit of op zijn dak van zijn kooi of bijv in de kooi me zijn deurtje open of egerns in het huis..wat nou als die vogel die we erbij kopen dat niet kan...dan moeten we pogo opsluiten met de andere...want pogo moet er wel in en uit kunnen om te eten en drinken.

en gaan 2 mannetjes vechten ?? want als je een vrouwtje erbij neemt dan kunnen ze toch jonkies krijgen.,...en dan gaan mijn vader helemaal freaken hahah.