Kan dierenarts operatie dwingen??

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:08

vikki schreef:
Ik heb ook geen liggende gelden...was het maar waar... Maar de rekening van 1400 euro voor mijn paard heb ik ook gewoon gedokt...

Okee, maar tussen 10.000 euro en 1400 euro ligt natuurlijk wel een behoorlijk verschil.
Ik ga aan mijn paard geen 10.000 euro spenderen voor een operatie. Ik kan me dan ook absoluut niet voorstellen welke ingreep zo duur zou kunnen zijn, en dan ook nog een hoog slagingspercentage heeft?

Citaat:
Ik zou alleen een van mijn dieren in laten slapen als dat voor HEN het beste is... niet omdat dat voor mijn bankrekening het beste zou zijn...


Maar dan ben je het wel met me eens dat je een dier moet laten inslapen als dat voor hen het beste is, en niet aan moet houden omdat dat voor jou het beste is?

Citaat:
Breitling schreef:
Een dier kost geld als hij ziek word, als je dat geld niet over hebt voor je dier moet je naar mijn mening geen dier kopen...

Nou ja, wat ik eerder al zei, tot een bepaalde hoogte kunnen wij het betalen, maar meer niet. Maakt mij dat dan een slechte baas??
Nogmaals, dure operaties zijn vaak complexe operaties, die dus uitgevoerd worden omdat er behoorlijk wat aan de hand is. Dan gaat het slagingspercentage ook omlaag, denk ik?

Met je gewone verzorging, wormekuurtje, vlooiendingetje, ontstekingkje en verkoudheid kom je niet aan een torenhoge dierenartsrekening, en dan kan je dus wel goed voor je dier zorgen zonder dat je failliet gaat. Om dan maar te zeggen dat je geen dier mag houden omdat je geen duizenden euros op kan hoesten, vind ik wel wat kort door de bocht.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:24

bij mij gaat het er om of je het over hebt voor je dier, niet of je het hebt. de ts haalt een voorbeeld aan van een huis tuig en keuken kat die de week erna aangereden kan worden en daar zou ze geen 2000 euro voor over hebben om hem beter te maken.

Ik vind dat een barre vergelijking, aangezien je zelf dat dier aan schaft en je dan ook de consequenties moet aan vaarden dat het dier met zich mee brengt. Iedereen weet dat dieren geld kosten en dat ze een hoop geld kunnen kosten. Als je dat er om zo;n reden niet voor over hebt vind ik dat je geen dier waard bent. Als je het geld niet hebt vind ik het een andere reden. Ik zou ook geen 10.000 euro hebben als mijn paard wat over komt. Maar ik zou het er wel voor over hebben

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:48

Jemig, deze discussie wou ik helemaal niet aanhalen! Ik vroeg me af of de DA kan dwingen om de operatie wel of niet te laten uitvoeren, dat antwoord heb ik nu en daar ging het me om.

En nee, ik heb het geld er ook niet voor over, misschien omdat ik nuchter genoeg ben om in te zien dat een kat voor mij geen 2000 euro waard is.... Ik kan hier bij iedere boerderij gratis jonge katten afhalen!! Komt misschien ook omdat we nu een kat hebben die alleen maar binnenkomt als ie eten moet hebben en ik met dat beest gewoon totaal geen band heb. In huis mag ie niet komen omdat ie overal tegenaan piest!! We hebben lieve/leuke katten gehad, maar die kwamen altijd onder de auto.

Onze hond hebben we wel laten opereren, die begon op 3 poten te lopen toen ie nog geen half jaar was, foto gemaakt, bleek ie een aangeboren vergroeiing aan zijn heupkop te hebben. 500 euro en de kans was heel groot dat ie zijn verdere leven normaal op 4 poten zonder pijn door kon lopen. Deze hond is echter bij ons geboren, dus dat maak het iets makkelijker....

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:52

Cer schreef:
quote vikki

Ik heb ook geen liggende gelden...was het maar waar... Maar de rekening van 1400 euro voor mijn paard heb ik ook gewoon gedokt...

Okee, maar tussen 10.000 euro en 1400 euro ligt natuurlijk wel een behoorlijk verschil.
Ik ga aan mijn paard geen 10.000 euro spenderen voor een operatie. Ik kan me dan ook absoluut niet voorstellen welke ingreep zo duur zou kunnen zijn, en dan ook nog een hoog slagingspercentage heeft?

quote vikki

Ik zou alleen een van mijn dieren in laten slapen als dat voor HEN het beste is... niet omdat dat voor mijn bankrekening het beste zou zijn...


Maar dan ben je het wel met me eens dat je een dier moet laten inslapen als dat voor hen het beste is, en niet aan moet houden omdat dat voor jou het beste is?


quote breitling
Een dier kost geld als hij ziek word, als je dat geld niet over hebt voor je dier moet je naar mijn mening geen dier kopen...
Nou ja, wat ik eerder al zei, tot een bepaalde hoogte kunnen wij het betalen, maar meer niet. Maakt mij dat dan een slechte baas??
Nogmaals, dure operaties zijn vaak complexe operaties, die dus uitgevoerd worden omdat er behoorlijk wat aan de hand is. Dan gaat het slagingspercentage ook omlaag, denk ik?

Met je gewone verzorging, wormekuurtje, vlooiendingetje, ontstekingkje en verkoudheid kom je niet aan een torenhoge dierenartsrekening, en dan kan je dus wel goed voor je dier zorgen zonder dat je failliet gaat. Om dan maar te zeggen dat je geen dier mag houden omdat je geen duizenden euros op kan hoesten, vind ik wel wat kort door de bocht.


Puntje 1; Ik heb natuurlijk maar in het wilde weg een getal genoemd om mijn gevoel te uiten... maar als ik dat heb of redelijkerwijs lenen of afbetalen kan en voor dat bedrag een operatie/behandeling(een behandeling kan goud geld kosten maar wel een gegarandeerde slagingspercentage hebben Lachen... ik ben alleen al een verogen kwijt geweest aan verbandmiddelen om maar een voorbeeld te geven)/whatever zou kunnen laten uitvoeren waar een van mijn beesten (in mijn huidige situatie een van mijn 2 paarden) bij gebaat zou zijn en daarna nog een goed leven zou kunnen hebben dan zou ik dat er dus wel voor over hebben.

Puntje 2; Dat ben ik absoluut met je eens... echte dierenliefde houdt imo in dat het bestwil van je dier voorop staat... ik zou nooit een dier uit egoisme omdat ik hem/haar zo graag bij me wil hebben laten lijden... Mijn kat heb ik dan ook helaas in moeten laten slapen omdat hij een ongeneeslijke tumor had die niet verwijderd kon worden... ik hield en houd teveel van mijn mannetje om hem te laten lijden.

Puntje 3 (de quote van breitling); er zit imo een wereld van verschil tussen iets niet kunnen betalen en iets niet willen betalen... Als dat laatste het geval is dan vind ook ik dat zo iemand maar niet aan dieren moet beginnen... en als dat eerste het geval is dan is er vaak best iets te regelen...

En @ de TS... tsja... deze discussie komt bij dierenliefhebbers door dit soort topics (imo logischerwijs) automatisch op gang... die heb je gratis kado gekregen bij de antwoorden op jouw vraag... Haha!

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:54

Tja want als je kat dood is haal je toch gewoon een nieuwe!! Lips are sealed

urdal_lover
Berichten: 749
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:55

ze kunnen je het volges mij niet dwingen!.. als je het echt niet wil!:D..

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:00

urdal_lover schreef:
ze kunnen je het volges mij niet dwingen!.. als je het echt niet wil!:D..


Nee, maar jij kunt hun ook niet dwingen om hem in te laten slapen Knipoog

Vind jij maar eens een DA die dat voor je doet, die van mij zal dat niet doen

Robyn schreef:
Tja want als je kat dood is haal je toch gewoon een nieuwe!!


Ken je er meteen eentje uitzoeken die past bij de kleur van je nieuwe bank Rolleyes Lips are sealed

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:11

als je aan een dier begint moet je het zeker verzorgen tot aan zn dood.
Als één van mij katten iets krijgt wat een behoorlijke som geld kost, jammer maar ze worden toch echt geopereerd en ik probeer er alles aan te doen om ze gezond te houden.
Ookal zou de operaties maar 10% kans van slagen hebben.. stel je voor je doet het niet omdat het zo'n lage kans is en je laat hem inslapen terwijl als ie geopereert zou worden ie het toch gehaald zou hebben.. ik zou me dat niet kunnen vergeven ik zou alles proberen liever 10x teveel als 1x te weinig.
Als een dier na zo'n ingreep nog steeds pijn zou hebben is het natuurlijk iets anders, dan kan inslapen toch echt het beste zijn (ookal moet ik daar voorlopig echt niet aan denken)
het risico van dieren is nou eenmaal dat ze ziek kunnen worden en het geld kost maar dat hoor je te weten als je eraan begint.

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:31

YvonneS schreef:
ging het me om.

En nee, ik heb het geld er ook niet voor over, misschien omdat ik nuchter genoeg ben om in te zien dat een kat voor mij geen 2000 euro waard is.... Ik kan hier bij iedere boerderij gratis jonge katten afhalen!! Komt misschien ook omdat we nu een kat hebben die alleen maar binnenkomt als ie eten moet hebben en ik met dat beest gewoon totaal geen band heb. In huis mag ie niet komen omdat ie overal tegenaan piest!! We hebben lieve/leuke katten gehad, maar die kwamen altijd onder de auto.

Ik woon op een boerderij, Ben HEEEEEL nuchter,
Wij kunnen hier ook zo een nieuwe kat halen bij elke buurman.
En dan krijg je er zelfs nog 10 euro TOE!!!!
Ik heb ook geen band met die beesten,
Ze leven bij ons op de deel.
Ik gooi er om de 3 dagen een berg voer neer en ze redden zich wel weer!
Als het op is leg ik er weer 5 kilo neer!
Bij ons zijn er ook wel wat onder de auto gekomen.

Maar wij hebben ook een kat gehad met gebroken poot, en DIE WAS NIET EENS VAN ONS!!!!!
is aan komen lopen.
Nou wij hebben toch dat beestje even geholpen.
En nu 2 jaar later huppelt ze nog steeds vrolijk rond!
Wij waren niet eens verandwoordelijk, wij zijn niet rijk wij moeten echt op onze centen letten..
Maar als ik afhankelijk was van een ander en ik heb een gebroken been wil ik ook geholpen worden!!!!!!!!!!!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:40

Voor mijzelf is het redelijk simpel:
dieren die gehouden worden zijn afhankelijk van hun hoeders, dus is het je plicht om voor de dieren die je houdt te zorgen.

Bij dieren speelt het economisch aspect altijd een rol, wat bij mensen (tot nu toe in NL) toch een stuk minder is.
Je kan als DA eigenaren niet tot een bepaalde behandeling dwingen.
Je kan alleen alle opties geven en uitleggen. De eigenaar zal zelf een keuze moeten maken.
En als DA zal je voor jezelf de keuze moeten maken wat je naar jezelf wel en niet kan verantwoorden.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:11

Een dierenarts kan niet dwingen! Die kan alleen adviezen geven. In sommige gevallen zul je mischien wel met een d'arts te maken krijgen die niet akkoord gaat met een euthenasie (zoals Carola ook omschrijft). Als je eens wist om wat voor redenen mensen hun hond of kat willen laten afmaken!!!!
In dit geval, een dubbele kaakbreuk, vrij eenvoudig met een cerclage te herstellen, laat dat eens een 100-150 euro kosten. Op zich vrij laag, en in mijn ogen best op te hoesten. Mocht de patient een bekende van ons zijn, waarvan we weten dat ie weinig te spenderen heeft, dan geven we de mogelijkheid om het bv in 3 termijnen te betalen. Dat maakt de drempel nog iets lager. Helemaal als het dier verder helemaal gezond is, en bovendien nog jong. Waarom dan niet proberen?
Bij sommigen komt de mentaliteit dan naar boven: laat maar inslapen (kost overigens ook 45 euro, dus al 1/3 van het operatie-bedrag). Vaak willen ze het dier dan nog laten cremeren om toch zo te laten zien dat ze best om het dier geven (kosten: nog eens 50 euro ongeveer), en een week later staan ze met een nieuw katje op de stoep... Dan vraag ik mij af waar je mee bezig bent.

In sommige gevallen, ingewikkelde knie-operatie of gebroken poot oid, kan de operatie wel snel oplopen naar een 300-400 euro. Dan komt het financiele plaatje veel meer naar boven. je kunt immers niet bij een ander in de portemonnee kijken?

Hetzelfde geldt voor het voorbeeld van een paard dat koliek krijgt. Als ie naar de kliniek zou moeten voor een dure operatie, terwijl de slagingskans laag is, sorry, zoveel centen hebben wij niet op de rekening staan. En zo vrij om een lening af te sluiten om mijn paard (of een ander dier) te laten opereren ben ik ook niet. Dan ben ik maar een conservatieve trut, maar ik ben van mening dat je niets op de pof moet doen (hypotheek op ons huis is al erg genoeg).

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:24

Een dierenarts kan idd niets verplichten, maar ik kan me wel voorstellen dat sommige DA's het zo dwingend bengen dat je je vrijwel verplicht voelt om daarmee akkoord te gaan...

Verder ben ik het me de meesten hier eens; als je een dier hebt hoor je er imo ook voor te zorgen. Als een ingreep nou enorm duur is en een minuscule slaginskans heeft kan ik me goed voorstellen dat je ervan afziet, maar als er mogelijkheden zijn om de toestand van je dier te verbeteren hoor je dat gewoon te doen.
Zelf heb ik 2 cavia's gehad, waarvan de één bronchitis had en een soort gezwel en de ander heeft uiteindelijk een herseninfarct gehad. Per cavia heeft dat minstens 250 euro gekost aan medicijnen en een operatie om de gezwellen weg te laten halen, en dan heb ik het nog niet over de tijd die eraan is besteeds (de ene heeft 2 jaar lang 2 keer per dag medicijnen gekregen, de ander hebben we 2,5 week 5/6 keer per dag met de hand gevoed).
In totaal heb ik dus meer dan 50 keer zoveel betaald aan zorg voor mn beestjes dan dat ze zelf kostten en het heeft ook bij allebij uiteindelijk niet mogen baten. We wisten dat er weinig kans was, maar er is hier thuis geen seconde over getwijfeld of we het zouden proberen en reacties als "Maar het is maar een cavia" kan ik nog steeds van kotsen...

Ik vind het dan ook uitermate vreemd als je dingen als botbreuken (die meestal bij kleine huisdieren goed genezen) niet laat behandelen bij je huisdier.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:49

Nou punt 1: een dierenarts kan je nooit of te nimmer dwingen om je dier te laten opereren!!!
Hij kan je inderdaad alleen adviseren. En ik denk dat als deze operatie écht 2000 euro heeft gekost dat dierenartsen best snappen dat je dat niet ophoest voor je kat.
Wat niet wegneemt dat ik inderdaad ook vindt dat als je voor een dier kiest je er ook voor moet zorgen, en de kosten ervoor op je moet nemen. De meeste dierenartsen doen over het algemeen ook niet echt moeilijk als je het bijv. over een betalingsregeling zou willen hebben... maar dat je dan wel de zorgen op je draagt..
Tja ik zit wat dat betreft een stuk makkelijker: ik werk bij een dierenarts, dus mijn hond krijgt alle zorg die hij nodig heeft, ik kan altijd wel een kortingkje eruit slepen!

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:25

als eigenaar ben je verantwoordelijk voor het dier waar je voor zorgt, of dat nu een huis-tuin-keuken kat is of een raskat die vele honderden euro's heeft gekost.

een kat die we vroeger hadden (toen ik nog klein was) had eens vergiftigd voedslel gegeten, mijn ouders hebben haar dan (succesvol) laten opereren voor behoorlijk veel geld, een jaar later beland ze onder een auto.Toch hebben m'n ouders nooit spijt gehad van de beslissing haar te opereren, het jaar dat ze dan nog leefde maakte dat ruimschoots goed.

anders ligt het bij m'n hond: toen we drie maanden geleden (ze was toen zeven maanden) van de DA hoorden dat ze zware HD had, vroegen we aan hem af ze aan haar heupen kon geopereerd worden. er bestaat inderdaad een operatie voor maar we hebben besloten ze niet te laten uit voeren. reden: de slaagkans is heel klein, de kans dat ze sterft na de operatie is reeël (vanwege infecties enzo) en de zorg na de operatie is enorm lastig (te denken aan situaties waar de hond amper drie keer op een dag de tuin in geraakt om z'n behoeftes te doen, hoe moet een 1-jarige,active hond dan z'n energie kwijt?)en daarboven op komt nog een keer dat het echt bergen geld kost. aan zoiets willen m'n ouders en ik echt niet beginnen, hoeveel we ook van onze hond houden.

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:09

Ik ben er absoluut voor om alles te doen wat je kan doen! Je moet naar een dierenarts luisteren en erop vertrouwen dat hij doet wat kan, een dierenarts gaat echt niet verder als dat niet kan. Er zijn ook genoeg mensen die een euthanasie advies van een dierenarts in de wind slaan en het dier mee naar huis nemen, dit vind ik net zo erg als dat je zegt: ik laat hem niet opereren. De smoes: geen geld, neem dan geen huisdier, de smoes een "gewone kat", belachelijk, wij zijn ook maar "gewoon mensen"..........