Kan dierenarts operatie dwingen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 21:45

Mijn collega heeft vorige week haar kat laten opereren aan een dubbele onderkaak breuk. Een hele tijd geleden hadden we het er nog over of ze haar kat in zo'n soort geval zou laten opereren of niet. Toen dacht ze dat ze dat niet zou doen.

Nu het dus zover was heeft ze het wel laten doen. We hadden het er gister weer over en zij dacht dat je niet eens een keuze hebt om te opereren of niet. Ze was van mening dat de dierenarts je het min of meer verplicht.

Ik was het hier niet mee eens, maar nu twijfel ik eigenlijk ook wel. Wie weet dit??

Ik zou het btw niet doen, laten opereren. Als je een gewone huis-tuin en keuken kat hebt, ga ik er geen 2000 euro aan uit geven. Onze katten komen gewoon buiten en ik wil niet de ene maand er zoveel geld aan uit geven en m misschien 2 maanden laten dood langs de weg vinden.
Komt nog bij dat mijn collega nu gedurende 5 weken elke middag naar huis moet om dr kat eten te geven via een maagsonde. Doordat zijn bek aan elkaar vast zit met ijzerdraad, kan ie niet eten, drinken en zichzelf schoonmaken. Ik vond het best heftig om dit te zien....

Charaz

Berichten: 24340
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:48

wat zou jij in zo'n geval doen?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 21:53

Citaat:
Ik zou het btw niet doen, laten opereren. Als je een gewone huis-tuin en keuken kat hebt, ga ik er geen 2000 euro aan uit geven. Onze katten komen gewoon buiten en ik wil niet de ene maand er zoveel geld aan uit geven en m misschien 2 maanden laten dood langs de weg vinden.


Dit dus....

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:20

YvonneS schreef:
Mijn collega heeft vorige week haar kat laten opereren aan een dubbele onderkaak breuk. Een hele tijd geleden hadden we het er nog over of ze haar kat in zo'n soort geval zou laten opereren of niet. Toen dacht ze dat ze dat niet zou doen.

Nu het dus zover was heeft ze het wel laten doen. We hadden het er gister weer over en zij dacht dat je niet eens een keuze hebt om te opereren of niet. Ze was van mening dat de dierenarts je het min of meer verplicht.

Ik was het hier niet mee eens, maar nu twijfel ik eigenlijk ook wel. Wie weet dit??

Ik zou het btw niet doen, laten opereren. Als je een gewone huis-tuin en keuken kat hebt, ga ik er geen 2000 euro aan uit geven. Onze katten komen gewoon buiten en ik wil niet de ene maand er zoveel geld aan uit geven en m misschien 2 maanden laten dood langs de weg vinden.
Komt nog bij dat mijn collega nu gedurende 5 weken elke middag naar huis moet om dr kat eten te geven via een maagsonde. Doordat zijn bek aan elkaar vast zit met ijzerdraad, kan ie niet eten, drinken en zichzelf schoonmaken. Ik vond het best heftig om dit te zien....


Hmmm.. Dat kost echt geen 2000 euro hoor!!
Mijn Jack is 3 x geopereerd aan een verstopping aan de darmen heeft in totaal z'n 10 dagen bij de DA overnacht en we waren ong 500 euro kwijt!
En ik vind als je een dier hebt moet je er voor zorgen goedkope huiskat of niet!!!
Als een operatie weinig kans maakt zoals bij onze golden retriever die heeft HD en de kans dat het verergert is 50 % en dat het verbeterd 20% het beest is 7 jaar behoorlijk aan de dikke kant, die heeft een dikke kans de operatie niet te overleven!!
Maar een kaak breuk had ik zeker laten opereren!!!!!

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:21

YvonneS schreef:
Citaat:
Ik zou het btw niet doen, laten opereren. Als je een gewone huis-tuin en keuken kat hebt, ga ik er geen 2000 euro aan uit geven. Onze katten komen gewoon buiten en ik wil niet de ene maand er zoveel geld aan uit geven en m misschien 2 maanden laten dood langs de weg vinden.


Dit dus....


Ooh en hoe zou jij het vinden als ik tegen jou zeg ach laat mar inslapen.. die gebroken arm!! ach dikke kans dat ze over een half jaar geschept word door een auto....

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:45

Ik vind als je de zorg op je neemt voor een dier dat je er verantwoordelijk voor bent.
Wil je niet tegen dat soort kosten aanlopen, dan kan je beter je kat binnen houden.
Ik zou zelf altijd kiezen voor mijn kat, niet voor mijn portemonnee....

Verder kan je dierenarts je nooit verplichten om een operatie uit te voeren!!!
Wel kan hij je weigeren om je kat in te laten slapen in zo'n geval.
Dan zal je dus op zoek moeten naar een da die dat wel doet.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:02

Ik dat een DA het dier liever in laat slapen dan dat je het dier mee naar huis krijgt. Hij kan je niet dwingen nee.

Persoonlijk neem ik de verantwoordelijkheid voor m'n dieren niet licht. Ik geniet van hun aanwezigheid, ik ben verantwoordelijk voor de gezondheid. Tenzij het echt uitzichtloos is of het dier langdurig veel pijn zal hebben zou ik de operatie uit laten voeren.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:12

nee dwingen kan die niet , adviseren wel

mijn oude kat (is uiteindelijk 22 jr en 2 mnd geworden)
lag op 7 jarige leeftijd onder een K*T brommer
haar pootje was geheel afgescheurd en de kaak op meerdere plaatsen gebroken wij hebben der toen ook laten opereren terwijl de arts tegen adviseerde (die ging der van uit dat we geen zin hadden om een week of 2 bij haar te zitten te voeren oliebol te ruimen etc)

2 aanrijdingen verder en operaties verder waren we nog geen 2000 gulden krijt laat staan euries

uiteindelijk begaf haas alles het na haar 22jr (hartje werd minder darmen niertjes blaasje en lever en allemaal in ennt ermijn van 2 maand ) we hebben toen besloten haar te laten inslapen

mijn mening : als je een dier neemt moet je minimaal het recht verlenen tot zo stresloos mogelijk inslapen
en een straatkat / huis tuin en keuken kat zou net zo veel waard moeten zijn als een ras kat dus die vlieger gaat voor mij niet op

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:16

als het dier en zo aan toe is dat hij te erg pijn heeft of de kans zo minimaal is dat het verholpen kan worden vind ik dat je hem in moet slapen.

Je kiest zelf voor een dier, net als bij paarden kan zo'n dier ziek worden en dat kost geld dus vind ik dat je dat er ook maar voor over moet hebben.
Mijn rat had een tumor (ratten gaan 2.5 jaar mee uiterlijk 3) die hebben we laten opereren, van dat geld konden we 10 nieuwe kopen....de rat is uiteindelijk nog ruim 3 jaar geworden:)

Mijn duitse herder had een autoimuum ziekte, was maar bij 10 honden bekend in nederland. Hij moest een soort van gemo kuur krijgen om te kijken of het zou helpen. Als het aansloeg zou hij minimaal een jaar zonder kuur kunnen en dus gewoon een fijn leven hebben met om de zoveel tijd medicijnen. Deze kuur heeft een paar duizend euro gekost, helaas mogt het niet baten en hebben we hem op 4 jarige leeftijd in moeten laten slapen maar hij was het geld zeker waard!


Een dier kost geld als hij ziek word, als je dat geld niet over hebt voor je dier moet je naar mijn mening geen dier kopen...

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 07:25

ik zou het zeker ook doen, al heb ik dan geen kat en voel ook niet een bepaalde liefde voor een kat maar moicht ik een kat hebben laat ik het zo doen, als je wat in huis neemt weet je dat er misschien wel eens flinke kosten kunnen aan verbonden zijn...

ik heb alleen maar een klein hondje en mocht er wat met Tupac gebeuren dan doen wij er alles aan voor het hondje...

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:03

Als je een huisdier hebt moet je er ook voor zorgen.

Toch vind ik dat je dier wel een dierwaardig bestaan moet hebben.
Als een operatie het leven van je huisdier verlengt met hooguit een halfjaar en je dier heeft veel pijn dan zou ik voor inslapen kiezen.

Mijn spaniel is ruim 10 jaar oud en redelijk gezond.
Echter een zware operatie zal ik hem niet meer laten ondergaan (uit liefde voor hem).
Hij heeft een goed leven gehad.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:47

YvonneS schreef:
Mijn collega heeft vorige week haar kat laten opereren aan een dubbele onderkaak breuk. Een hele tijd geleden hadden we het er nog over of ze haar kat in zo'n soort geval zou laten opereren of niet. Toen dacht ze dat ze dat niet zou doen.

Nu het dus zover was heeft ze het wel laten doen. We hadden het er gister weer over en zij dacht dat je niet eens een keuze hebt om te opereren of niet. Ze was van mening dat de dierenarts je het min of meer verplicht.

Ik was het hier niet mee eens, maar nu twijfel ik eigenlijk ook wel. Wie weet dit??


Ik zou het btw niet doen, laten opereren. Als je een gewone huis-tuin en keuken kat hebt, ga ik er geen 2000 euro aan uit geven. Onze katten komen gewoon buiten en ik wil niet de ene maand er zoveel geld aan uit geven en m misschien 2 maanden laten dood langs de weg vinden.
Komt nog bij dat mijn collega nu gedurende 5 weken elke middag naar huis moet om dr kat eten te geven via een maagsonde. Doordat zijn bek aan elkaar vast zit met ijzerdraad, kan ie niet eten, drinken en zichzelf schoonmaken. Ik vond het best heftig om dit te zien....


Ik vind jou manier van denken op zijn zachtst gezegd vreemd... en dan druk ik mezelf erg vriendelijk uit. Als je er voor kiest om een dier te hebben dan ben je daar imo verantwoordelijk voor... en ongeacht hoe hoog de rekening is; als de kans op genezing gewoon goed is dan zou ik dat zeker doen. Mijn huis tuin en keuken kat (die mij trouwens echt niks minder waard was dan mijn raspaardjes!!!) heeft 2000 euro gekost na een ongeluk... maar daar is hij goed van hersteld. Helaas is hij 1.5 jaar later aan iets anders overleden, maar hij is me iedere cent die ik aan hem heb uitgegeven dubbel en dwars waard! Ik zou met alle liefde 10.000,- euro spenderen als dat zou betekenen dat ik mijn manneke nog gezond en vrolijk en wel bij me zou hebben. Aan echte dierenliefde hangt imo nl. geen prijskaartje!!! Maar goed, ik denk dat een dierenarts geen operatie af kan dwingen... even als het helaas ook niet af te dwingen is dat sommige mensen geen huisdieren nemen...

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:54

Het zou bij mij geheel liggen aan de leeftijd van het dier, de slagingskans, en de lijdensweg.
Als mijn kat 20 is zou ik hem niet meer gaan pesten met een zware operatie. Daarbij als een operatie maar 10% slagingskans heeft zou ik er ook nog eens heel hard over na moeten denken. Stel dat mijn kat/hond voor een langere peroide de meest vreselijke behandelingen moet ondergaan of medicijnen moet slikken met verschrikkelijke bijwerkingen zou ik hem dat ook zeker niet aandoen.

Voor al het andere speelt geld geen rol. Ik heb een dier genomen en moet ook mijn verantwoordelijkheden voor het dier nemen. Als dit een dierenartsrekening van 1000 euro is dan moet dat dan maar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:01

Charos schreef:
wat zou jij in zo'n geval doen?

Net wat ze zegt, al dat geld is niet besteed aan een kat die over een paar maanden dood langs de kant van een weg kan liggen.

Aan de ene kant kan een dierenarts je niet verplichten tot een dure operatie. Aan de andere kant kun jij een dierenarts niet verplichten om een kat in te laten slapen hoewel die met een medische ingreep weer helemaal gezond kan worden. En ik kan je dan ook vertellen dat veel dierenartsen zoiets ook weigeren om te doen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:15

vikki schreef:
Ik zou met alle liefde 10.000,- euro spenderen als dat zou betekenen dat ik mijn manneke nog gezond en vrolijk en wel bij me zou hebben. Aan echte dierenliefde hangt imo nl. geen prijskaartje!!!


Nou, als je liggende gelden hebt kan dat wel, maarre... 10.000 euries voor een operatie van een dier?? Ik heb dat gewoon niet...
Nou ja, dan moet ik ze misschien maar weggeven omdat ik niet goed genoeg voor ze kan zorgen....

Wij hebben van de week een cavia in laten slapen omdat het arme beestje na een narcose een longontsteking kreeg. Was dat te genezen? Misschien wel, maar hij was al 7 en ik vind dat gepruts dan niet meer de moeite waard...Hij heeft een goed leven gehad, en het houd een keer op.

Ik vind zelfs 1000 euro een hoop geld om uit te geven aan een operatie van een dier. Je moet het maar net hebben?
Het ligt er waarschijnlijk helemaal aan wat er mis is, en wat de slagingskansen zijn?
Het zijn altijd moeilijke beslissingen, opereren of niet.
Maar je dier ten koste van alles in leven houden is ook niet altijd correct.

carola

Berichten: 8694
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:25

Ik wordt over een paar jaar dierenarts, dus kijk er even anders tegen aan.
Als ik later zo'n geval zou krijgen, en de operatie is relatief simpel en niet duur, dan zou ik het vertikken om het dier te laten inslapen. Dan is het opereren, of ze kan naar een andere DA.

Persoonlijk gezien zal ik alles voor mijn katten over hebben. Geld speelt dan geen enkele rol, ook niet als ik daarvoor een lening zou moeten aangaan of m'n hypotheek zou moeten verhogen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:29

carola schreef:
Ik wordt over een paar jaar dierenarts, dus kijk er even anders tegen aan.
Als ik later zo'n geval zou krijgen, en de operatie is relatief simpel en niet duur, dan zou ik het vertikken om het dier te laten inslapen. Dan is het opereren, of ze kan naar een andere DA.

maar dat is toch jouw goed recht!? Je hebt je toch laten opleiden ten dienste van de dieren, en niet om dieren die je relatief gemakkelijk kunt genezen in te laten slapen?
carola schreef:
Persoonlijk gezien zal ik alles voor mijn katten over hebben. Geld speelt dan geen enkele rol, ook niet als ik daarvoor een lening zou moeten aangaan of m'n hypotheek zou moeten verhogen.

Zover zou ik voor mijn honden ook gaan. Maar nu iets anders:
Mijn paard krijgt koliek. Ik ben niet verzekerd, en de slagingskans is bitter klein zoals je weet. MAar slagen of niet, de operatie kost WEL 3000 euro, dat staat WEL vast. En dan ben ik bang dat ik toch afhaak. Terwijl als ik wist dat de operatie WEL zou slagen ik het er wel voor over zou hebben.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:41

Desiree schreef:
Zover zou ik voor mijn honden ook gaan.


Hm, het ligt er echt helemaal aan hoe hoog die lening dan zou worden hoor...
De kosten van een operatie gaan natuurlijk ook omhoog met de grootte van het dier.
Een cavia, hamster of konijn zou ik toch niet voor 2000 euries laten opereren. Bij een kat of hond liggen die bedragen hoger, en bij een paard uiteraard nog hoger...

Citaat:
Maar nu iets anders:
Mijn paard krijgt koliek. Ik ben niet verzekerd, en de slagingskans is bitter klein zoals je weet. MAar slagen of niet, de operatie kost WEL 3000 euro, dat staat WEL vast. En dan ben ik bang dat ik toch afhaak. Terwijl als ik wist dat de operatie WEL zou slagen ik het er wel voor over zou hebben.


Toen mijn paard nog wel verzekerd was, zou ik het wel gedaan hebben. Maar nu is ze 20, en dus uit de verzekering, en zou ik toch ook wel even goed op mn hoofd krabben. Het is het vreselijkste idee wat je je maar kan voorstellen, maar je moet wel realistisch blijven.
Een jong dier heeft nog een redelijke kans van slagen (ligt helemaal aan de ernst van de koliek natuurlijk) maar hoe ouder, hoe minder kans van slagen. Moet ik haar dan de laatste dagen van haar leven door laten brengen op een kliniek?
(aangenomen dat ik haar daar ga krijgen, een paard wat niet te laden is, brengt weer heel andere problemen met zich mee. Dan kan je de operatie wel betalen, maar door logistieke redenen niet uit laten voeren Verward).

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:44

vikki schreef:
Aan echte dierenliefde hangt imo nl. geen prijskaartje!!! Maar goed, ik denk dat een dierenarts geen operatie af kan dwingen... even als het helaas ook niet af te dwingen is dat sommige mensen geen huisdieren nemen...


Heel goed gezegd ! Ik ben alweer bijna 7 jaar samen met mijn hond (een gewone huis tuin en keuken hond Verward ) en hij is me zeer dierbaar. Wat er ook zou moeten gebeuren, ik zou dat zonder nadenken doen, ook al moest ik er een lening voor afsluiten !! Leuk voor zon dier, hecht zich aan zijn baasje, houdt van zijn baasje en als er iets gebeurt wat geld kost wordt het zonder pardon aan de kant gezet. Walgelijk.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:47

Cer schreef:
vikki schreef:
Ik zou met alle liefde 10.000,- euro spenderen als dat zou betekenen dat ik mijn manneke nog gezond en vrolijk en wel bij me zou hebben. Aan echte dierenliefde hangt imo nl. geen prijskaartje!!!


Nou, als je liggende gelden hebt kan dat wel, maarre... 10.000 euries voor een operatie van een dier?? Ik heb dat gewoon niet...
Nou ja, dan moet ik ze misschien maar weggeven omdat ik niet goed genoeg voor ze kan zorgen....

Wij hebben van de week een cavia in laten slapen omdat het arme beestje na een narcose een longontsteking kreeg. Was dat te genezen? Misschien wel, maar hij was al 7 en ik vind dat gepruts dan niet meer de moeite waard...Hij heeft een goed leven gehad, en het houd een keer op.

Ik vind zelfs 1000 euro een hoop geld om uit te geven aan een operatie van een dier. Je moet het maar net hebben?
Het ligt er waarschijnlijk helemaal aan wat er mis is, en wat de slagingskansen zijn?
Het zijn altijd moeilijke beslissingen, opereren of niet.
Maar je dier ten koste van alles in leven houden is ook niet altijd correct.


Ik heb ook geen liggende gelden...was het maar waar... Maar de rekening van 1400 euro voor mijn paard heb ik ook gewoon gedokt... dan maar even karig eten e.d.... en desnoods rente vrij wat van mijn ouders lenen... en dan maar niet op vakantie van mijn vakantiegeld...dan maar kijken of ik af en toe wat kan overwerken... dan maar een betalingsregeling met de DA... etc. Als een dier al oud en krakkemikkerig is ah la... dan kan ik er waarschijnlijk ook anders over denken... maar als we het hebben over een dier die redelijkerwijs nog de nodige jaren kan leven... en een hoog slagingspercentage... Tsja, dan heb ik de bovenstaande dingen er dus wel voor over. Ik vind persoonlijk dat ik dat moreel verplicht ben omdat ik voor dat dier gekozen heb. Zo denk ik er gewoon over. Ik zou alleen een van mijn dieren in laten slapen als dat voor HEN het beste is... niet omdat dat voor mijn bankrekening het beste zou zijn...

Anoniem

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:47

Wij hebben ook een 'huis tuin en keukenkat'. Nouja dat vind ik een beetje een rare benaming maargoed. We hebben haar zelf met het flesje grootgebracht vanaf dat ze ongeveer weken was, anders zou ze in de emmer komen.

We hebben haar nu bijna 16 jaar, en ik houd zó veel van haar dat ik er álles voor over zou hebben om haar te helpen mochten we ooit in zo'n situatie komen. Idd zoals al boven genoemd; al moest ik er een lening voor afsluiten.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:48

Breitling schreef:
Een dier kost geld als hij ziek word, als je dat geld niet over hebt voor je dier moet je naar mijn mening geen dier kopen...


Ben ik het helemaal mee eens!

Echt belachelijk vind ik om te zeggen "over een half jaar kan ie toch wel geschept worden door een auto" Verward Dan ben je naar mijn idee geen dier waard

Hij kan de volgende dag al geschept worden, maar ook over 10 jaar een natuurlijke dood sterven... Dat is gewoon niet te voorspellen.

Een dier is een soort familielid, geen weg-werp artikel Verward

Citaat:
Zover zou ik voor mijn honden ook gaan. Maar nu iets anders:
Mijn paard krijgt koliek. Ik ben niet verzekerd, en de slagingskans is bitter klein zoals je weet. MAar slagen of niet, de operatie kost WEL 3000 euro, dat staat WEL vast. En dan ben ik bang dat ik toch afhaak. Terwijl als ik wist dat de operatie WEL zou slagen ik het er wel voor over zou hebben.


Phoe moeilijke keus, ik denk dat ik voor mijn eigen gevoel toch een poging zou wagen als mijn pony verder gezond zou zijn en in goede conditie. Dan weet je zeker dat je er alles aan gedaan heb wat mogelijk is.

Het idee dat ze het misschien wel zou kunnen redden zou eeuwig in mijn hoofd blijven spoken.
Als er kans is dat mijn pony ontzettend pijn gaat lijden daardoor, dan zal ik ook voor inslapen kiezen. Dat zou ik haar niet aandoen...

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:56

Nou sommige mensen praten hier wel makkelijk.

Nou laat ik vertellen:
Mijn kat is 2 jaar terug aangereden. Ze was nog geen 1 jaar oud en had een verbrijzelde poot.
We konden kiezen:
- Poot laten amputeren
- In laten slapen
- Operatie

We wilden haar poot niet laten amputeren, omdat ze nog zo jong is en dan waarschijnlijk niet meer zo kon jagen etc. als eerst.
Waar hebben wij voor gekozen? Operatie ja.
Helemaal staal in haar poot etc. maar ze loopt weer vrolijk rond, maar deze operatie koste wel over de 1000 euro.

Ze had ook iets anders kunnen hebben waardoor poot amputeren niet kon dus dat we 2 keuzes hadden.
Als we nu dus weer voor zoiets staan word het een hele moeilijke keus.... ja ik hou van mijn dieren en vooral van deze kat en zal er alles aandoen dat ze blijft, maar soms is het onbetaalbaar....

Alles onder de 1000 euro vind ik nog te overwegen... daar boven ook wel, maar zou er wel goed over nadenken.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:57

Nog een voorbeeldje van echte dierenliefde .. Mijn zusje haar grootste hobby is haar cavia stal. Ze heeft ondertussen ruim 30 cavia 's en nog wat ander knaagdier spul. Elke maand moet er wel een beestje naar de dierenarts. Met een ingreep kan zo 'n bezoekje oplopen tot 300 euro .. Sommige mensen verklaren haar voor gek maar het is haar hobby en zij heeft er zelf voor gekozen, ze vindt het ook niet meer dan logisch de beestjes te helpen als dit mogelijk is. Als je kiest voor dieren moet je er ook alles aan doen om ze gezond te houden, begin er anders niet aan !

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: Kan dierenarts operatie dwingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:03

Faniek schreef:
Nou sommige mensen praten hier wel makkelijk.

Nou laat ik vertellen:
Mijn kat is 2 jaar terug aangereden. Ze was nog geen 1 jaar oud en had een verbrijzelde poot.
We konden kiezen:
- Poot laten amputeren
- In laten slapen
- Operatie

We wilden haar poot niet laten amputeren, omdat ze nog zo jong is en dan waarschijnlijk niet meer zo kon jagen etc. als eerst.
Waar hebben wij voor gekozen? Operatie ja.
Helemaal staal in haar poot etc. maar ze loopt weer vrolijk rond, maar deze operatie koste wel over de 1000 euro.

Ze had ook iets anders kunnen hebben waardoor poot amputeren niet kon dus dat we 2 keuzes hadden.
Als we nu dus weer voor zoiets staan word het een hele moeilijke keus.... ja ik hou van mijn dieren en vooral van deze kat en zal er alles aandoen dat ze blijft, maar soms is het onbetaalbaar....

Alles onder de 1000 euro vind ik nog te overwegen... daar boven ook wel, maar zou er wel goed over nadenken.


Onze kat had een aanvaring met een bouvier, poot helemaal kapot gescheurd.

Hebben we ook helemaal in een stalen stelling laten zetten, de stalen pen in z'n poot hebben ze toen laten zitten ter ondersteuning.
Dit was op de leeftijd van 14/15 jaar.

Twee jaar later ondekten ze een tumor op zijn tong, eten ging wat moeilijker en hij kon zich bijna niet meer wassen. Operatief niet meer te verwijderen, dan had hij geen tong meer.
Vonden we geen kat-waardig leven, die dieren zijn heel schoon en moeten zich kunnen wassen.
We hebben besloten hem in te laten slapen voor hij erg vermagerde en een zielig hoopje werd.